Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

پیش بینی تحولات در بازارها و اصلاح سبک سرمایه گذاری اکنون به یک ضرورت تبدیل شده است. همه ماه شاهد کاهش شدید شاخص های مالی و قیمت مواد خام در هفته گذشته بودیم و قطعا این تحولات ...

توجه به پنج عامل موثر بر بازارها در روزهای آینده ضروری است

بورس24 : هفته گذشته کاهش شدید شاخص های مالی در بورس های بزرگ جهان هزاران میلیارد دلار از ارزش بازارها کاست و سبب وحشت سرمایه گذاران شد. اکثر فعالان بازارهی مالی سال جدید میلادی را با امید به تداوم رونق بازارهای مختلف آغاز کردند و اطمینان داشتند رونق اقتصاد جهان که سال پیش آغاز شده بود ادامه پیدا می کند درنتیجه دلیلی برای سقوط قیمت سهام وجود نداشت.

اما هفته پیش اوضاع به شکل دیگری شد و حال سوالات بیشتری برای سرمایه‌گذاران مطرح است. برای پاسخ به این سوالات و درک بهتر شرایط در روزهای آینده در ادامه به پنج عامل موثر بر دیدگاه و رفتار سرمایه‌گذاران در هفته پیش رو اشاره می کنیم.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در یک هفته اخیر نشان داده شده است:

نخستین عامل وضعیت نرخ تورم در آمریکاست. شرایط بازارهای مالی در هفته پیش رو به شدت به آمار و ارقام مربوط به نرخ تورم آمریکا در ماه گذشته میلادی که روز چهارشنبه منتشر می شود وابسته است. پیش بینی شده نرخ تورم در مقیاس سالانه 2.1 درصد باشد یعنی همان رقم مربوط به ماه دسامبر اما اگر رقمی که اعلام می شود بالاتر باشد احتمال افزایش سریع تر نرخ های بهره بیشتر می شود و این عاملی برای حرکت مجدد سرمایه گذاران به سمت فروش سهام است. به یاد داشته باشید که چند روز پیش گزارش مثبت وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار و رشد سریع تر سطح دستمزدها یک عامل مهم سقوط شاخص های مالی در بورس آمریکا در هفته گذشته بود.

دومین عامل تاثیرگذار بر بازارهای مالی، تغییرات شاخص نوسان بازار است. این شاخص پس از ماه ها ثبات در ارقام پایین، هفته گذشته به شدت رشد کرد. رشد شاخص یاد شده در روز سه شنبه بیشترین میزان در تاریخ بورس آمریکا بود. هفته پیش صدها میلیارد دلار از ارزش بورس آمریکا کاسته شد و بنا به اعلام تحلیلگران بانک گلدمن ساکس، کاهش ۱۰ درصدی شاخص ها سریع ترین و بیشترین کاهش از جنگ جهانی دوم است.

اکنون این سوالات مطرح است که آیا نوسان ها ادامه پیدا خواهد کرد و آیا این نوسان بر دیگر بازارها تاثیر خواهد گذاشت؟ سرمایه گذاران این هفته به دنبال یافتن پاسخ به این سوال هستند. اگر شاخص نوسان بازار کاهش پیدا کند اوضاع بورس بهتر می شود و تاثیر تحولات بورس بر بازار اوراق قرضه، بازار ارز و نرخ های بهره محدود خواهد بود.

سومین عامل موثر بر رفتار سرمایه گذاران، گزارش هایی است که از عملکرد شرکت های بورسی در اروپا منتشر خواهد شد. با توجه به کاهش شدید شاخص های مالی در بورس های اروپایی، شرکت ها باید در گزارش های عملکرد خود و پیش بینی که از آینده دارند تغییراتی اعمال کنند. محتوای این گزارش ها به سرمایه گذاران نشان خواهد داد در آینده چه وضعیتی وجود خواهد داشت. شرایط اقتصادی در منطقه یورو و جهان مثبت است اما پیش بینی بازده شاخص استوکس ۶۰۰ اروپا در سه ماهه چهارمین سال جاری میلادی از 18 درصد که چند هفته پیش اعلام شده بود به ۱۱ درصد کاهش داده شده است.

چهارمین عامل، آغاز سال جدید قمری در چین و تعطیلات یک هفته در این کشور است. روز پنجشنبه این تعطیلات آغاز می شود و انتظار می رود این هفته مردم و شرکت ها میزان بالای نقدینگی از بانک ها خارج کنند تا در تعطیلات از آن استفاده کنند. احتمالا حجم معاملات در بازارهای چین کاهش می یابد و از نوسان ها در قیمت مواد خام کاسته می شود. البته پس از تعطیلات شرایط به حالت طبیعی باز می‌گردد. دولت و بانک مرکزی چین تلاش کرده اند از تاثیر بحران بازارهای مالی اروپا و آمریکا بر بازار این کشور بکاهند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در یک ماه اخیر در بورس فلزات لندن نشان داده شده است:

پنجمین عامل موثر بر وضعیت بازارهای مالی، تغییرات قیمت نفت است. قیمت نفت هفته گذشته به میزان قابل ملاحظه کاهش یافت زیرا از یک سو تعداد چاه های نفتی فعال در آمریکا افزایش یافته و سوی دیگر ذخیره نفت این کشور بیشتر شده است.

البته یک دلیل کاهش قیمت ها، نیاز به اصلاح بازار پس از رشد سریع قیمت ها در هفته های اخیر بود. شاخص های بنیادی بازار نفت مثبت است بدین معنا که امسال تقاضای جهانی برای این ماده خام حدود یک و نیم میلیون بشکه افزایش خواهد یافت و برنامه کاهش عرضه نفت که از ابتدای سال گذشته شروع شده تا پایان امسال ادامه پیدا خواهد کرد. البته افزایش تولید نفت شیل در آمریکا یک مانع در برابر رشد قابل ملاحظه قیمت نفت است.

نهادهای تحلیلگر معتقدند امسال متوسط قیمت نفت برنت و نفت آمریکا بالاتر از ارقام کنونی خواهد بود. این هفته مانند هفته های قبل تغییرات ذخیره نفت آمریکا در هفته گذشته اعلام خواهد شد. ذخیره نفت آمریکا در ماه های اخیر کاهش یافته اما هنوز در سطوح بسیار بالا قرار دارد.

در زیر نمودار تغییرات یک هفته اخیر قیمت نفت برنت نشان داده شده است:

در هفته پیش رو غیر از عوامل پنجگانه که در بالا ذکر شد تعدادی گزارش مهم از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود. روز دوشنبه میزان وام دهی ها در چین در ماه گذشته میلادی و تغییرات میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این کشور اعلام خواهد شد. روز سه شنبه نرخ رشد اقتصادی ژاپن در سه ماهه پایانی سال قبل و چند گزارش از اقتصاد انگلستان منتشر می شود. روز چهارشنبه نرخ رشد اقتصاد منطقه یورو و آلمان در سه ماهه پایانی سال گذشته، وضعیت تولید صنعتی در منطقه یورو در ماه دسامبر، تغییرات خرده فروشی در آمریکا در ماه گذشته میلادی و تغییرات ذخیره نفت این کشور در هفته قبل اعلام خواهد شد. روز پنجشنبه تراز تجاری منطقه یورو در ماه دسامبر، شاخص بهای تولید کننده در آمریکا در ماه گذشته و وضعیت بازار این کشور در هفته قبل و نیز تغییرات تولید صنعتی در ماه گذشته میلادی در مقیاس ماهانه اعلام می شود.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24