Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

تثبیت شکننده بهای سهام در آمریکا این امیدواری را ایجاد کرده که روند کاهشی قیمت‌های جهانی در بازارهای کالایی متوقف شده و این داده مهم خود به معنی بازگشت آرامش به بازارهای کالایی و اغاز یک روند افزایشی نرخ البته پس از تثبیت قیمت هاست... این موارد در نهایت یک خوش‌بینی مهم را در بازار ایجاد خواهد کرد که می‌تواند سیگنال مثبت مهمی برای این بازار محسوب شود تا جایی که این روند گویی تکانه مثبت جدیدی را برای بازار ایجاد خواهد کرد. بهبود شکننده و البته آرام بهای فولاد در بازارهای جهانی و شواهدی از تأثیرگذاری این روند عمومی با رشد تقاضا و شاید ورود بازار به رشد خرید اواخر هر سال همگی داده‌های مثبتی در این حوزه مهم به شمار می آید... البته پرواز مجدد بهای دلار آن هم با کم رونقی فعالیت صرافی های بانکها نیز در این روند کلی مؤثر بوده است. بازار پلیمرها با تمایل به کاهش نرخ فعالیت کرد و البته داد و ستدها در بورس انرژی باز هم انتظارات را برآورده نساخت...

بین التعطیلین کسل کننده و کم رمق!

بورس24 : تثبیت شکننده بهای سهام در آمریکا این امیدواری را ایجاد کرده که روند کاهشی قیمت‌های جهانی در بازارهای کالایی متوقف شده و این داده مهم خود به معنی بازگشت آرامش به بازارهای کالایی و اغاز یک روند افزایشی نرخ البته پس از تثبیت قیمت هاست. این موارد در نهایت یک خوش‌بینی مهم را در بازار ایجاد خواهد کرد که می‌تواند سیگنال مثبت مهمی برای این بازار محسوب شود تا جایی که این روند گویی تکانه مثبت جدیدی را برای بازار ایجاد خواهد کرد.

بهبود شکننده و البته آرام بهای فولاد در بازارهای جهانی و شواهدی از تأثیرگذاری این روند عمومی با رشد تقاضا و شاید ورود بازار به رشد خرید اواخر هر سال همگی داده‌های مثبتی در این حوزه مهم به شمار می آید. البته پرواز مجدد بهای دلار آن هم با کم رونقی فعالیت صرافی های بانک ها نیز در این روند کلی مؤثر بوده است. بازار پلیمرها با تمایل به کاهش نرخ فعالیت کرد و البته داد و ستدها در بورس انرژی باز هم انتظارات را برآورده نساخت.

رشد قیمت دلار در بازار آزاد و همچنین آرامش نسبی در بازار طلای جهانی موجب شد تا موفق ترین کارنامه قیمتی در روز شنبه از آن بازار آتی سکه شود آن هم وضعیتی که قیمت نقدی سکه نیز در بازار آزاد افزایش یافت. این شرایط قیمتی با فرض آرامش نسبی سایر بازارها و یا رشد محدود آن ها قطعاً بازار آتی را برنده اصلی بازارهای روز شنبه بوده است.

فولاد هم کم رونق بود

نوسان محدود قیمت ها در بازار فولاد در کنار رشد قیمت دلار و البته نیمه تعطیل بودن بازار شرایط کم نوسانی را برای بازار فولاد فراهم کرد اگرچه برخی از تقویت تقاضای مؤثر سخن گفتند اگرچه این رخداد در شرایطی ثبت شد که تکانه های جدیدی از رشد قیمت های جهانی به ثبت رسیده است. به صورت دقیق تر بازار فولاد جهانی با محوریت چین در مسیر رشد قیمت ها گام برداشته و با فرض رشد قیمت دلار در بازار داخلی شاید برخی از خریداران از هم اکنون احتمال رشد نرخ را در نظر گرفته اند آن هم در شرایطی که تا ورود تقاضای فصلی پایان سال شاید فاصله چندانی باقی نمانده باشد بنابراین خرید به آرامی توجیه پیدا می کند. این در حالی است که خود بازار آن هم با فرض تعطیلی پیش رو و برخی ابهامات هنوز به سمت رشد قیمت ها متمایل نشده ولی تا رسیدن به این فاز قیمتی فاصله چندانی باقی نمانده است.

روز خوب تقاضا در بازار مقاطع طویل فولادی/ بی تفاوتی حوزه نورد نسبت به افزایش نرخ عرضه ورق کلاف گرم در بعد از تعطیلات

به گزارش کانال تلگرامی گزارشگر بازار فولاد؛ بازار امروز با وجود این اینکه اولین روز از شروع کاری هفته جاری بود؛ تقریبا نیمه تعطیل رصد شد که علت آن تعطیلی برخی از مبادی در بین دو تعطیلی به جهت استقبال از شرکت در مراسم راهپیمایی 22 بهمن فردا و یا قصد مسافرت بوده است؛ در هر صورت علیرغم ثبات در اعلام قیمتها و به خصوص وضعیت تقریبا ثابت شاخص نرخ قراضه آهن در روز جاری؛ گزارشات رسیده از برخی فعالان توزیعی حکایت از سرازیر شدن تقاضاهای مصرفی نسبتا مطلوب به بازار دارد؛ نوع این تقاضا اما اینبار متفاوت و بیشتر آدرس های پروژه ای گزارش شده است که این موضوع حکایت از پررنگ تر شدن ورود تدریجی تقاضاهای پایان سال به بازار دارد. آنچه که از برخی فعالان شاخه های انتهایی از زبان مشتریان مصرف کننده در خصوص چرایی بهبود این تقاضاها شنیده شده؛ ترس از افزایش قیمت ها در بازار بعد از تعطیلات فردا و به خصوص نزدیک شدن به ماه پایانی سال و یا اسفند ماه عنوان شده است؛ همچنین نگرانی های مردم از نوسانات شدید دلار و التهاب روزهای پایانی سال به رسم سنت هر ساله، عامل مهم دیگری در ترغیب آنها به جهت پیش خرید زود هنگام کالای مورد نیاز آنها برای روزهای پایانی سال و اوایل فروردین ماه 97 میباشد.

مسئله قابل تامل دیگر؛ بی تفاوتی غالب فعالان حوزه نورد نسبت به افزایش حدود 120 تومان/کیلو نرخ پایه عرضه ورق کلاف گرم در بورس کالای برای روز دوشنبه نسبت به متوسط آخرین معامله صورت گرفته در این خصوص میباشد که به نوبه خود جالب توجه بوده است که شاید یکی از دلایل بی تفاوتی نسبت به این موضوع در دسترس بودن کالای سایر مبادی عرضه کننده مثل گیلان باشد، به هر حال این نوع رفتار نشان دهنده تاثیر قابل توجه فراوانی عرضه به نسبت تقاضا در بازار است که در واقع قدرت بازارسازی عرضه کننده را به نوعی کاهش میدهد؛ البته از نگاهی دیگر، شاید قضاوت در خصوص تاثیر عرضه و معاملات این کالا در روز دوشنبه، برای روز نیمه تعطیل جاری کمی زود هنگام بوده و صبر تا روز دوشنبه تا تعیین تکلیف این عرضه و تاثیری که بر بازار خواهد شد منطقی تر باشد.

آرامش پلیمری ها

رشد حجم معاملات در هفته گذشته در بورس کالا موجب شده تا حجم تزریق کالا به بازار آزاد افزایش یابد و این به معنی عقب نشینی نسبی برتری تقاضا بر عرضه هاست که موجب می شود پتانسیل های رشد قیمتی محدود شود. این شرایط در روز ابتدایی هفته جاری خودنمایی کرد اگرچه وضعیت بازار به صورت کلی حالتی نیمه تعطیل داشت. نیمه تعطیل بودن معاملات امروز و عدم اعلام قیمت های پایه جدید در هفته جاری و تعطیلی روز آینده همگی به معنی بازاری کم رونق در هفته جاری است اگرچه اوج فعالیت ها را باید در اواخر هفته رصد کرد. این در حالی است که معاملات تنها در روزهای دوشنبه و سه شنبه و چهارشنبه تجمیع خواهد شد و چندان هم قدرتمند ظاهر نخواهد شد.

افزایش حجم معاملات پلیمرها و محصولات شیمیایی بورس کالا

رشد نسبی حجم معاملات در بازار محصولات شیمیایی و پلیمری بورس کالا در هفته گذشته به ثبت رسید که می‌تواند به افزایش موجودی انبارها کمک کند. به گزارش کارگزاری آبان؛ این شرایط احتمال هفته‌ای آرام در بازار آزاد را در کنار افزایش موجودی انبارها برجسته می سازد مخصوصاً در وضعیتی که تقاضای چندانی در بستر بازار وجود ندارد.

هفته گذشته زمان پیچیده‌ای در تاریخچه فعالیت بازار پلیمرها بود زیرا از یک سو اغلب فعالان بازار بر رشد قیمت‌های پایه پیشین اتفاق نظر داشته‌ و همچنین نوسان قیمت دلار نیز شرایط دلهره‌آور و شاید تراژیکی را در این بازار ایجاد کرده بود. این شرایط به معنی آن بود که بازار با ابهامات و بیم و امیدهای قیمتی بسیاری رو به رو بوده و البته امیدواری‌ها به رشد قیمت در بورس و بازار را می‌توان برجسته‌تر از سایر گزینه‌ها به شمار آورد. این شرایط در نهایت موجب شد تا آغاز به کار بازار در ابتدای هفته گذشته توأم با رشد قیمت‌ها باشد آن هم در شرایطی که خوش‌بینی به رشد نرخ موجب شد تا حجم معاملات در بورس کالا و بازار داخلی نیز تقویت شود تا سناریوی رشد قیمت‌ها در بستر بازار تکمیل گردد. این وضعیت اگرچه تا حدودی تا اواخر هفته گذشته ادامه یافت و هفته‌ای افزایشی را رقم زد ولی در اواخر فعالیت بازار در هفته گذشته تکانه‌هایی از کاهش نرخ نیز تجربه شد. این وضعیت قیمتی یعنی رشد متوسط قیمت‌ها در طول هفته ، افزایش نرخ در ابتدای هفته و عقب‌نشینی آرام قیمت‌ها در اواخر فعالیت بازار را می‌توان چهره غالب در بازار پلیمرها به شمار آورد مخصوصاً در شرایطی که حجم نسبتاً بالای معاملات در بورس کالا در هفته گذشته به معنای آن خواهد بود که موجودی انبارها به نسبت بالا رفته یعنی پتانسیل رشد قیمت‌ها محدود خواهد بود.

در هفته گذشته حجم معامله پلیمرها در بورس کالا افزایش یافت آن هم پس از کاهش حجم معاملات در هفته قبل از آن که این شرایط نشان می‌دهد بازار وضعیتی مشابه سال‌های قبل را تجربه می‌کند یعنی فراز و فرود قیمت‌ها یک هفته در میان به ثبت می‌رسد که در نمودار معاملات پلیمرها مشهود است. این در حالی است که در هفته پیش‌رو قیمت‌های پایه جدیدی اعلام نخواهد شد و شرایط متعادلی را شاید بتوان برای این هفته در نظر گرفت. از سوی دیگر موجودی انبارها نیز به نسبت بالاست و قطعاً بخشی از تقاضا از بازار داخلی تأمین خواهد شد. این به معنی آن است که اگر رخداد خاصی در بازار محقق نشود این شرایط یعنی آرامش نسبی معاملات باز هم تداوم یافته و البته احتمال کاهش حجم معاملات را در ذات خود نهفته دارد.

در بازارهای جهانی شاهد تمایل قیمت نفت به کاهش نرخ در طول هفته گذشته بودیم ولی این سیگنال قیمتی به معنای کاهش فراگیر نرخ در بازارهای پتروشیمی بین‌المللی نیست اما سقوط آزاد ارزش سهام آمریکا می‌تواند در نهایت بخشی از این بازارها را نیز متأثر کند. با توجه به عدم اعلام قیمت‌های پایه در هفته پیش رو این سیگنال بین‌المللی تأثیر چندانی بر بازار داخلی و بورس کالا به صورت مستقیم بر جای نمی‌گذارد.

مهمترین رخدادها در بازار پتروشیمی در هفته ای که گذشت:

  • افزایش نسبی قیمت‌ها در بازار محصولات پتروشیمی در هفته گذشته با اهرم رشد قیمت‌های پایه در بورس کالا و افزایش بهای دلار
  • رشد مجدد حجم معامله پلیمرها پس از کاهش حجم داد و ستد هفته قبل از آن که در نهایت سیگنالی بود که نشان دهنده بازگشت نسبی تقاضا به بورس و بازار محسوب شد.
  • کاهش قیمت‌های جهانی نفت خام در طول هفته گذشته همگام با کاهش ارزش سهام در بازار آمریکا
  • تعطیلی پیش‌رو در اوایل هفته جاری که جذابیت خرید را تا حدودی محدود می‌سازد و عدم ارائه قیمت‌های پایه جدید در این هفته که موجب می‌شود قیمت‌های موجود تا پایان یکشنبه هفته آینده معتبر باقی بماند.
  • کاهش 9.42 درصدی حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا و ثبت رقم 70 هزار و 344.58 تن که تنها حداقل‌های این بازار را پوشش می‌دهد.
  • رشد 1.54 درصدی تقاضا به رغم کاهش عرضه‌ها که موجب شد حجم تقاضا به 116 هزار و 82.3 تن افزایش یابد اگرچه این رقم تقاضا چندان هم رقم برجسته ای محسوب نمی‌شود که نشان‌دهنده کاهش جذابیت واسطه‌گری و سفته‌بازی برای بسیاری از گریدهای پلیمری است.
  • افزایش 21.97 درصدی حجم معامله پلیمرها در بورس کالا در هفته گذشته و ثبت رقم 57 هزار و 818 تن که نشان دهنده بازگشت روند افزایشی به این بازار است.
  • ثبت 1.65 برابری تقاضا در برابر عرضه‌ها که رقم نسبتاً متعادلی به شمار می‌رود.
  • معامله 82.19 درصدی حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا که رقم جذابی محسوب شده و نشان می‌دهد که بازار نسبت به خرید عرضه‌های محدود فعلی متمایل بوده است.
  • کاهش عرضه پلی‌پروپیلن‌های نساجی ، سنگین فیلم و تزریقی در کنار رشد عرضه‌های پت بطری ، پلی پروپیلن‌های شیمیایی ، سبک فیلم و PVC
  • تداوم التهاب در بازار پلی پروپیلن‌های نساجی ، شیمیایی و فیلم در شرایطی که سقف مجاز قیمتی پلی‌پروپیلن‌ها اعمال شده ولی این بازار باز هم به سمت رشد نرخ و برتری تقاضا بر عرضه‌ها متمایل است.
  • انتظار بازار برای تثبیت نرخ و بیم و امید از افزایش و یا کاهش قیمت دلار در شرایطی که از این پس به دلیل وجود موجودی انبارها در بازار داخلی ، توجه بازار به نوسان قیمت دلار کاهش می‌یابد.
  • کاهش 4.12 درصدی حجم عرضه ترکیبات شیمیایی در بورس کالا و ثبت رقم 38 هزار و 661 تن که البته رقم نسبتاً متعادلی محسوب می‌شود.
  • کاهش 13.65 درصدی حجم تقاضای محصولات شیمیایی در بورس کالا و ثبت رقم 27 هزار و 906.4 تن که کمترین حجم تقاضا در 5 هفته اخیر بوده و البته رقم پایینی است.
  • افزایش 25.66 درصدی حجم معامله محصولات شیمیایی به رغم کاهش حجم عرضه و تقاضا و ثبت رقم 24 هزار و 98.4 تن که بالاترین رقم معاملاتی در 12 هفته اخیر است و نشان دهنده تلاش برای خرید بسیاری از ترکیبات شیمیایی در بورس کالا بود.
  • معامله 62.33 درصدی حجم عرضه محصولات شیمیایی در بورس کالا که بالاترین رقم در 8 هفته اخیر بوده و نشان می‌دهد که بازار همه تلاش خود را برای خرید به کار بسته است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24