Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

برای علاقه مندان به این سهم می توان ۴٠٠ تومان را به عنوان استاپ لاس مطرح نمود تا با اعمال ۵% حد ضرر برای این سهم، ریسک سرمایه گذاری به حداقل ممکن برسد...

پس لرزه های دلار به بازار می رسد؟

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت مواد غذایی (بخش چهارم)
  • بررسی تکنیکال
    • کفرا
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت مواد غذایی (بخش چهارم)

صنعت مواد غذایی در ایران به لحاظ اهمیت و قدرت بازار تقاضا همواره پتانسیل های خاص خود را خواهد داشت. در این صنعت که تا حدود زیادی به خودکفایی رسیده است، تنوع بخشی به محصولات و قیمت های رقابتی می تواند بهترین و قوی ترین نقطه قوت شرکت های تولیدی به حساب آید. با توجه به عدم اثر پذیری منفی این صنعت از افزایش نرخ ارز طی ماه ها و هفته های اخیر می توان این صنعت را به عنوان گروهی بی اثر یا کم اثر از نوسانات نرخ ارز برای روزهای تعادلی بازار زیر نظر گرفت.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) کفرا

شرکت نسوز ایران در یک موج پر قدرت صعودی در روند کوتاه مدت توانست تا سقف کانال در محدوده 470 تومان رشد قیمتی را تجربه کند و اکنون در یک موج اصلاحی (احتمالا موج 4 الیوت) تا محدوده 410-420 تومان کاهش قیمتی را تجربه نموده است. به نظر می رسد این سهم با توجه به واگرایی HD+ ایجاد شده آماده آغار موج 5 شده است.

برای علاقه مندان به این سهم می توان 400 تومان را به عنوان استاپ لاس مطرح نمود تا با اعمال 5% حد ضرر برای این سهم، ریسک سرمایه گذاری به حداقل ممکن برسد.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

در سالروز بیعت تاریخی همافران با حضرت امام خمینی در ۱۹ بهمن ۵۷، فرماندهان و جمعی از کارکنان نیروی هوایی ارتش، صبح امروز با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند. رهبر انقلاب اسلامیدر این دیدار، تغییر و تحول را همچون دیگر موجودات زنده، جزو ذات انقلاب برشمردند و افزودند: اکنون که انقلاب در حال ورود به چهل سالگی خود است، اصول و مبانی، ثابت و پایدار مانده، اما از این درخت تناور و ریشه دار، میوه‌های نو به نو و جدید بروز کرده است. ایشان تأکید کردند: حرف مردم، شکایت از فساد و تبعیض است. مردم بسیاری از مشکلات را تحمل می‌کنند اما از فساد و تبعیض شِکوه دارند و آن را تحمل نمی کنند، بنابراین مسئولین هر سه قوه باید به‌طور جدی با فساد مبارزه کنند. رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: در همه قضایای این سالها، به توفیق الهی، نیروهای انقلابی پیروزی را از آنِ خود کرده‌اند و در آینده نیز به کوری چشم دشمن، پیروزی متعلق به شما و متعلق به ملت ایران است.

در حالی که بار دیگر ترامپ با تکرار ادعاهای خصمانه خود علیه کشورمان مدعی شد که از مردم ایران حمایت می‌کند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اتحادیه اروپا بار دیگر حمایت خود را از برنامه جامع اقدام مشترک اعلام و بر پایبندی به تعهدات‌شان در چارچوب این توافق تاکید کردند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه در ششمین نشست سالانه مقامات ارشد این دو نهاد در وین پیشرفت‌های حاصل شده در همکاری‌هایشان در زمینه فعالیت‌های مختلف هسته‌ای را مورد بررسی قرار دادند و بر سر افزایش این همکاری‌ها توافق کردند. آن‌ها پس از برگزاری ششمین نشست خود بیانیه‌ای منتشر و اعلام کردند: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اتحادیه اروپا حمایت خود را از برجام ذیل تعهدات‌شان در توافق، بار دیگر مورد تائید قرار می‌دهند. نماینده عالی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده امور کمیسیون مشترک که در چارچوب برجام تشکیل شده است، در زمینه ادامه اجرای این توافق با آژانس در ارتباط نزدیک خواهد بود.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

نرخ دلار در ادامه روند صعودی خود در اواسط این هفته به 4800 تومان رسید این اتفاق باعث شد تا بانک مرکزی نسبت به عرضه دلار در بازار اقدام کند که این موضوع باعث کاهش قیمت آن به 4670 تومان در انتهای هفته شد. به گفته فعالان، عوامل مختلفی در رشد قیمت دلار اثر داشت. رشد نرخ حواله درهم و بالا رفتن ارزش دلار در منطقه سلیمانیه عراق دو عامل بیرونی اثرگذار در رشد قیمت بودند. تحرکات معامله‌گران آتی و کاهش عرضه بازیگران بازارساز دو عامل دیگری بود که شاخص ارزی را افزایشی کرد. در همین ارتباط یک عضو فراکسیون امید مجلس گفت: متاسفانه حدود ۱۰تا۱۵ صراف هستند که در بازار ارز یک نوع نابسامانی ایجاد کرده‌اند که نمی‌دانم چگونه است که دولت هم نمی‌تواند آنها را کنترل کند. طی جلساتی که برگزار کردیم وزیر اقتصاد و دولتی‌ها عنوان کردند که دولت هم راضی به این وضعیت نیست و متاسفانه یکسری صراف هستند که نمی‌دانم چگونه است که دولت هم نمی‌تواند آنها را کنترل کند. گویا حدود ۱۰تا ۱۵ صراف هستند که در بازار ارز یک نوع نابسامانی ایجاد کرده‌اند و البته عده‌ای از مردم هم تقاضای زیادی در بازار دارند.

در مهمترین تصمیم اقتصادی بانک‌ها با تصویب شورای پول و اعتبار مجاز شدند مطالبات بلندمدت مربوط به تسهیلات خرید مسکن را از طریق بازار رهن ثانویه، به جریان نقد تبدیل کنند. بر اساس این مصوبه، موسسات اعتباری مجاز می‌شوند بخشی از مطالبات‌شان مربوط به تسهیلات پرداختی خرید مسکن را از مسیر بازار سرمایه (تبدیل وام‌ها به اوراق رهنی)، به پول نقد تبدیل کنند و مجددا با منابع حاصل از این اقدام، وام‌های جدید ساخت و خرید مسکن بپردازند. در بازا رهن ثانویه، بانک پرداخت کننده وام خرید مسکن، به اعتبار اقساط ماهانه در حال بازگشت از سوی وام‌گیرنده‌ها، بخشی از وام‌ها را به یک نهاد مالی منتشر کننده اوراق رهنی واگذار می‌کند به‌طوری‌که با تنزیل وام‌ها، بخشی از دارایی بانک که همین تسهیلات خرید مسکن است، فروخته و به منابع نقد تبدیل می‌شود. این میزان استعداد (حدود 1000 میلیارد تومان)برای انتشار اوراق رهنی، در صورت به‌کارگیری در بازار رهن ثانویه، به استحصال منابع نقد به نفع تزریق دوباره به بخش مسکن منجر خواهد شد.

صنایع بورسی؛

در خودروسازی؛ معامله بلوکی ایران خودرو که در چند وقته اخیر همواره با حاشیه هایی همراه بوده است و در آخرین اقدام به علت تایید نشدن خریدار لغو شده بود این هفته باز هم حاشیه ساز شد. در این باره در روز انتهای هفته نامه ای در شبکه­های مجازی مبنی بر آگهی مجدد بلوک با امضای معاون ایران خودرو منتشر شد که این اتفاق با تکذیب معاون اقتصادی ایران خودرو و جعلی بودن آن روبرو شد. از همین رو سازمان بورس هم برای شفاف شدن موضوع نماد خودرو را تا 5 اسفند ماه به حالت تعلیق درآورد.

اما معاملات این هفته این گروه دو سوی متفاوت داشت. از یک سو خودروسازها با توجه به لغو معامله بلوکی کاملا خنثی و با شیب منفی روبرو شدند و از سوی دیگر قطعه سازها اکثرا با معاملات مثبت و پر هیجان ظاهر شدند. برای قطعه سازان دو رویداد مهم باعث رونق گرفتن معاملات آنها شد. شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو(خگستر) در اجرای سیاست واگذاری سرمایه گذاری ها، اعلام کرد در اجرای سیاست واگذاری سرمایه گذاری ها، این شرکت در نظر دارد معادل ١۴/٧٧ درصد سهام شرکت رینگ سازی مشهد را پس از طی مراحل کارشناسی از طریق مزایده عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار واگذار نماید. قابل ذکر می باشد، رویداد فوق در پیش بینی سال ١٣٩۶ لحاظ نگردیده است و در صورت قطعیت موضوع، اثرات آن اعمال می گردد. مشابه خگستر اما ختوقا نیز اعلام نمود در اجرای سیاست واگذاری سرمایه گذاری ها، این شرکت در نظر دارد معادل ٣۵.۴٢ درصد از سهام شرکت رینگ سازی مشهد (سهامی عام) را پس از طی مراحل کارشناسی از طریق مزایده عمومی سازمان بورس اوراق بهادار واگذار نماید. خبر تاثیر گذار دیگر، دبیر انجمن تخصصی قطعه سازان خودرو با اشاره به افزایش تا ۴۰ درصدی قیمت مواد مورد نیاز صنعت قطعه سازی گفت: قیمت قطعات خودرو باید با توجه به رشد نرخ ارز و مواد اولیه ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش پیدا کند.

در محصولات شیمیایی؛ رشد قیمت دلار و حفظ قیمتهای متانول و اوره در محدوده قبلی خود(متانول در محدوده نزدیک به 400 دلار و اوره در محدوده 230 تا 250 دلار) در این هفته باعث تعدیل مثبت 35 درصدی دیگر برای زاگرس شد تا این شرکت که ابتدای سال در محدوده 2100 تومان در حال معامله بود تا بدین جا 60 درصد افزایش قیمت را تجربه کند. همین موضوع احتمالا برای شفن هم اتفاق بیفتد و شاهد اتفاقات خوبی در این دو نماد تا انتهای سال باشیم.

در فلزات اساسی؛ رشد ایندکس دلار در بازارهای جهانی ناشی از انتظار رشد تورم آمریکا، رشد نرخ بهره توسط فدرال رزرو و کاهش نرخ بهره اوراق قرضه در کنار محق نشدن پیش بینی اقتصاددانان از میزان واردات چین، در این هفته باعث کاهش قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی شد. این کاهش در مورد مس قیمت آن را به 6800 دلار رساند و روی را با 150 دلار کاهش به 3400 دلار رساند. اما در مورد فولاد با افزایش حاشیه سود تولید فولادسازها و احتمال تمدید محدودیتهای تولید در کوره بلند تا بعد از 15 مارس، فولاد سازهای چینی دوباره به دنبال خرید دسنگ آهن عیار بالا هستند. همچنین دولت محلی تانگشان برای هوای این شهر اعلام وضعیت فوق العاده نمود. این اتفاقات رشد مثبت و با ثبات برای فولادی ها رقم زده است.

در این گروه فولاد تعدیل مثبت 26درصدی داد. که عمدتا به دلیل افزایش نرخ فروش و کاهش بهای تمام شده بود. همچنین مدیر عامل ذوب هم از منتفی شدن محل افزایش سرمایه ۹۰ درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارائی ها و استفاده از آورده نقدی و مطالبات سهامداران خبر داد. در این گروه با وجود کاهش قیمت کامودیتی ها کارشناسان بالا رفتن قیمت دلار را جبران کننده قیمت کامودیتی ها در بازار داخل می دانند.

اما در هفته اخیر در آیین افتتاح چهار پروژه زیست محیطی ذوب آهن مدیر عامل ذوب گفت: قیمت تمام شده محصولات ذوب آهن اصفهان از سال 94 تا کنون با وجود تورم طی دو سال ، افزایش قیمت زغال سنگ و سایر مواد اولیه کاهش یافته که حاصل بیش از 100 اقدام مدیریتی است. در حاشیه این مهم مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی خبر خوبی برای شرکت های تابعه شستا نیز اعلام نمود و گفت : تا سال آینده 30 هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان تامین اجتماعی با بانک مرکزی به گونه ای تهاتر می شود که مشکل بدهی های بانکی و تسهیلاتی که شرکت های تابعه تامین اجتماعی دریافت نموده اند حل شود بدین ترتیب تمامی بدهی های بانکی ذوب آهن تهاتر می شود و این شرکت می تواند از تسهیلات بانکی برای پیشبرد طرح های توسعه خود بهره بگیرد.

در گروه حمل و نقل؛ حسینا از یک قرارداد رونمایی کرد. این شرکت در خصوص قرارداد ترمینال کانتنیری شماره ٢ بندر شهید رحایی گفت: در خصوص امضاء تفاهم نامه انعقاد قرارداد ترمینال کانتنیری شماره ٢ بندر شهید رجایی به اطلاع سهامداران محترم میرساند این تفاهم نامه به شرح زیر است: ١- موضوع قرارداد: سرمایه گذاری و بهره برداری از ترمینال شماره ٢ کانتینر بندر شهید رجایی، ٢- مبلغ سرمایه گذاری: حدود ٩٠٠ میلیارد ریال، ٣- مدت قرارداد: ۵ سال و در صورت جذب سرمایه گذار خارجی قابل تمدید، ۴- سهم طرفین از درآمد تخلیه و بارگیری: ۴١ درصد بهره بردار (شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا) و ۵٩ درصد اداره بندر شهید رجایی. بدیهی است در صورتیکه پس از ابلاغ قرارداد و جاری شدن آن در مدت زمان ۴٠ روز مانده تا پایان سال تغییراتی در عملکرد مالی سالجاری ایجاد نماید، مراتب بلافاصله به استحضار سهامداران محترم خواهد رسید. این خبر باعث رشد قیمتی 7 درصدی سهم در دو روز پایانی هفته شد.

در گرو زغال سنگ؛ برای اولین بار مزایده صادرات 30 هزار کنسانتره زغال کک شو منتشر شد.

در بانک و بیمه ؛ این هفته شاهد برگزاری مجمع بانک صادرات بودیم. مدیرعامل جدید بانک صادرات در مجمع سالانه با اعلام برنامه های کوتاه، میان و بلند مدت از بازگشایی نماد در آینده نزدیک و رسیدن به سودآوری در سال ۹۸ خبر داد. صیدی با بیان اقدامات اولیه کوتاه مدت جهت بازگشایی نماد،گفت: ابتدا روند زیاندهی آن متوقف شود تا نماد باز شود. صورت های مالی 6،3 و 9 ماهه باید حسابرسی شده و تلفیقی روی کدال قرار گیرد.همچنین صورتهای مالی 3و 6 ماهه حسابرسی نشده و گزارش تفسیری مدیریت را احتمالاً طی 2 الی 3 هفته آینده نهایی کرده و روی کدال می گذاریم. سهم بازار بانک باید حتما افزایش پیدا کند تا در نتیجه سودآوری و حجم عملیاتی افزایش پیدا کند.سومین اقدام به مطالبات معوق برمیگردد که باید با کمک همکاران تایید شود تا به جای ساختن هزینه مطالبات مشکوک الوصول درآمد تسهیلات بسازد و ترازنامه را اصلاح کند.های بالای تمام شده پول باید اصلاح شود.اقدام پنجم هم به بحث محدودیت های بین المللی از جمله سوئیفت و مسائل اروپا و منطقه برمی گردد. با توجه به وجود 8 شعبه بانک در امارات که جزو مهمترین بانک های این کشور هستند، باید حتما بانک های موجود فعالتر شوند. صیدی اظهار امیدواری کرد این 5 اقدام میان مدت اصلاح خواهد شد تا بتوانیم سال 98 را سال سودآور بانک ببینیم. در سال 97 نباید انتظار سودآوری داشت بلکه باید کاهش زیان وجود دارد. وی در خصوص برنامه های آتی نیز گفت: در بلند مدت برنامه تبدیل "وبصادر" به بانک 50 میلیارد دلاری وجود دارد، این عدد به دلار گفته می شود تا اثر افزایش قیمت دلار را بعدا حساب نکنید.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24