Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

گزارش های جدید از اقتصاد چین امیدهای جدید درباره تقاضا برای فولاد و سنگ آهن ایجاد کرده است. در هفته های اخیر برخی نهادهای تحلیلگر به پیش بینی متوسط قیمت ها در ماه های آینده ..

شاید لازم باشد درباره چشم انداز بازار سنگ آهن تغییر عقیده دهید!

بورس24 : در هفته های اخیر نوسان در قیمت سنگ آهن بزرگ نبوده و نهادهای تحلیلگر به پیش بینی متوسط قیمت ها در سال جاری میلادی پرداخته اند. در این زمینه دیدگاه ها بسیار متفات است بدین معنا که برخی معتقدند قیمت ها در محدوده های بالاتر قرار خواهد گرفت و برخی پیش بینی کرده اند متوسط قیمت هر تن سنگ آهن با عیار 62 درصد به زیر 60 دلار باز خواهد گشت. قیمت ها امروز در سطح 77.3 دلار نوسان کرده است.

گزارش وضعیت صادرات و واردات چین در سال ماه گذشته میلادی که امروز منتشر شد امید بخش بود و نشان داد که روند بهبود شرایط اقتصاد در این کشور ادامه پیدا کرده است. در مقیاس سالانه، صادرات و واردات به ترتیب ۱۱ درصد و 36.9 درصد افزایش یافته است. در ماه های اخیر وضعیت شاخص های اقتصادی در چین همواره بهتر شده و انتظار می رود روند کنونی ادامه یابد. البته نرخ رشد اقتصادی چین که سال گذشته 6.9 درصد بود امسال به محدوده 6.5 درصد تا 6.8 درصد کاهش خواهد یافت.

در متن گزارش منتشر شده از سوی گمرک چین نکات مهمی وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم. ماه ژانویه چین 100 میلیون تن سنگ آهن وارد کرد که رقمی بسیار بالا محسوب می شود. در آستانه تعطیلات یک هفته ای سال نو قمری در این کشور که از پایان هفته آینده آغاز می شود، فعالان بازار فولاد و سنگ آهن به پرکردن انبار ها اقدام کرده اند. پانزدهم ماه آینده، برنامه کاهش تولید فولاد چین که از اواسط ماه نوامبر سال گذشته آغاز شده بود پایان می یابد و کارخانه های فولادسازی به سنگ آهن بیشتری نیاز پیدا می کنند.

واردات سنگ آهن چین در ماه ژانویه نسبت به ماه قبل از آن یعنی دسامبر حدود ۱۹ درصد بالاتر بود و بعید نیست میزان واردات این ماده خام در ماه های آینده بالا باقی بماند. دولت چین به کارخانه های تولیدکننده فولاد دستور داده بود از پانزدهم نوامبر سال گذشته به مدت ۴ ماه میزان تولید خود را به نصف کاهش دهند تا از آلودگی هوا کاسته شود. کارخانه ها برای آنکه بتوانند به فعالیت خود با حداکثر ظرفیت ادامه دهنده به سمت استفاده از سنگ آهن با عیار بالا که عموما وارداتی حرکت کردند.

پس از پایان دوره چهار ماهه محدودیت تولید فولاد، به احتمال زیاد شاهد رشد تولید خواهیم بود. البته دولت چین قصد دارد ظرفیت تولید فولاد در این کشور را کاهش دهد.

در بخش دیگری از گزارش گمرک چین به کاهش ۱۸ درصدی صادرات فولاد این کشور در ماه ژانویه نسبت به ماه قبل از آن اشاره شده است. ماه گذشته چین 4.65 میلیون تن فولاد صادر کرد. این رقم پایین‌ترین میزان از فوریه سال ۲۰۱۳ است و نسبت به ژانویه سال قبل ۳۷ درصد کمتر است.

در ماه های نوامبر و دسامبر، قیمت فولاد در چین رشد کرد و به همین دلیل تولیدکنندگان فولاد این کشور انگیزه کمی برای صادرات داشتند. سال پیش در مجموع میزان صادرات فولاد چین 75.4 میلیون تن بود که ۳۰ درصد کمتر از سال ۲۰۱۶ است. میزان کلی واردات فولاد چین سال قبل 13.3 میلیون تن بود که نسبت به سال 2016 تغییری در آن مشاهده نمی‌شود.

سال پیش چین یک میلیارد و ۷۵ میلیون تن سنگ آهن وارد کرد. افق تقاضا برای سنگ آهن در چین امیدبخش است زیرا دولت به تامین مالی پروژه های بزرگ زیرساختی ادامه می دهد و کاهش فعالیت ها در بخش ساخت و ساز بزرگ نیست.

مازاد تجاری چین در ماه گذشته میلادی 20.3 میلیارد دلار بود البته مازاد تجاری چین با آمریکا در ماه گذشته حدود ۴ میلیارد دلار کاهش یافته است. واردات زغال سنگ چین در ماه ژانویه بالاترین میزان از ژانویه سال ۲۰۱۲ بود. سرمای بیشتر از انتظار هوا در برخی مناطق به رشد تقاضا برای سوخت منجر شده است.

به باور تحلیلگران یو بی اس، متوسط قیمت هر تن سنگ آهن با عیار 62 درصد در سه ماهه نخست سال جاری میلادی 60 دلار خواهد بود. اما موسسه مک کواری پیش بینی کرده امسال قیمت ها به 54 دلار کاهش خواهد یافت. نگاه کارشناسان کپیتال اکونومیکس بدبینانه تر است. آنها معتقدند قیمت ها پایان سال آینده در محدوده 50 دلار قرار می گیرد.

مبنای دیدگاه های منفی این است که پیش بینی می شود بر عرضه سنگ آهن افزوده خواهد شد و رشد تقاضا در چین کند می شود. ای باور وجود دارد که امسال نیز مانند سال گذشته نوسان قیمت ها بسیار بزرگ خواهد بود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سنگ آهن با عیار 62 درصد در سه سال اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24