Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بورس ٢۴ : جهش قیمت سهام نفت ایرانول و رشد ٣۶ درصدی سود این شرکت و اختصاص بیشترین رشد همزمان با تولید و فروش روغن موتور در کشور در نه ماهه اول سال جاری بهترین بهانه ای بود تا با مدیرعامل این شرکت روانکار به گفت و گو بنشینیم. بررسی صورت های مالی نفت ایرانول از جهش حدود ٣۶ درصدی سود و ٢٣ درصدی فروش نسبت به دوره قبل حکایت دارد،از مدیرعامل این روانکار پرسیدیم : چطور شد تا در این شرایط رکودی، ایرانول توانست سودی بالاتر از انتظار شناسایی کند ؛ آن هم به صورت عملیاتی!؟؟ عیسی اسحاقی در حالی افزایش ظرفیت تولید و فروش به خصوص روغن موتور داخلی و صادراتی همراه با کاهش هزینه های زائد ، افزایش انگیزه کارکنان و چالاک سازی سازمان را به عنوان دلایل این رخداد عنوان می کند ، اما تغییر سیاست های کلان در قالب مدیریت استراتژیک را علت اصلی تکانه های مثبت شرانل می داند. نکته دیگر درباره ایرانول افزایش سهم از بازار این روانکار است که به حدود ٢٨ درصد است و در گزارش اخیر سازمان حمایت از مصرف کننده به آن اشاره شده... .یکی از دلایلی که سهم شرانل این روزها به عنوان یک سهم بنیادی مورد توجه معامله گران بازار سرمایه قرار گرفته این است که این شرکت برخلاف سایر رقبای روانکار، کمتر به سمت خام فروشی رفته ، هر چند این خام فروشی سود زیادتری می توانست برای این شرکت ایجاد کند ولی شرانل بین خام فروشی و شناسایی سود بالا در کوتاه مدت ؛ تمرکز بر فعالیت عملیاتی و ایجاد درآمد برای بلند مدت به طور آهسته و پیوسته را انتخاب کرد و سال های آینده خود را نیز تضمین نمود. گفت و گوی بورس ٢۴ با عیسی اسحاقی مدیرعامل شرانل را در ادامه بخوانید....

گفت و گو با مدیرعامل روانکار پرطرفدار فرابورس / رمز و راز ماندگاری و رشد نفت ایرانول در چیست؟

بورس24 : جهش قیمت سهام نفت ایرانول و رشد 36 درصدی سود این شرکت و اختصاص بیشترین رشد همزمان با تولید و فروش روغن موتور در کشور در نه ماهه اول سال جاری بهترین بهانه ای بود تا با مدیرعامل این شرکت روانکار به گفت و گو بنشینیم.

بررسی صورت های مالی نفت ایرانول از جهش حدود 36 درصدی سود و 23 درصدی فروش نسبت به دوره قبل حکایت دارد،از مدیرعامل این روانکار پرسیدیم : چطور شد تا در این شرایط رکودی، ایرانول توانست سودی بالاتر از انتظار شناسایی کند ؛ آن هم به صورت عملیاتی!؟؟

عیسی اسحاقی در حالی افزایش ظرفیت تولید و فروش به خصوص روغن موتور داخلی و صادراتی همراه با کاهش هزینه های زائد ، افزایش انگیزه کارکنان و چالاک سازی سازمان را به عنوان دلایل این رخداد عنوان می کند ، اما تغییر سیاست های کلان در قالب مدیریت استراتژیک را علت اصلی تکانه های مثبت شرانل می داند.

نکته دیگر درباره ایرانول افزایش سهم از بازار این روانکار است که به حدود 28 درصد است و در گزارش اخیر سازمان حمایت از مصرف کننده به آن اشاره شده... .یکی از دلایلی که سهم شرانل این روزها به عنوان یک سهم بنیادی مورد توجه معامله گران بازار سرمایه قرار گرفته این است که این شرکت برخلاف سایر رقبای روانکار، کمتر به سمت خام فروشی رفته ، هر چند این خام فروشی سود زیادتری می توانست برای این شرکت ایجاد کند ولی شرانل بین خام فروشی و شناسایی سود بالا در کوتاه مدت ؛ تمرکز بر فعالیت عملیاتی و ایجاد درآمد برای بلند مدت به طور آهسته و پیوسته را انتخاب کرد و سال های آینده خود را نیز تضمین نمود.

گفت و گوی بورس24 با عیسی اسحاقی مدیرعامل شرانل را در ادامه بخوانید....

قیمت روغن پایه به نسبت سال های قبل چه تغییری داشته است؟

امسال شاهد افزایش قیمت روغن پایه که ماده اولیه تولید روغن های موتور است در بازارهای جهانی بودیم به طوری که ارزش این ماده روغنی از 350 دلار سال 94 به حدود 800 دلار افزایش داشته است. یعنی اگر می خواستیم تمام آن چه را که تولید می کنیم به صورت ماده خام صادر کنیم سود مجموعه خیلی بیشتر می شد ، لکن برای یک دوره کوتاه مدت .

چرا در سال جاری حجم صادرات را کاهش دادید؟

امسال براساس استراتژی شرکت سیاست افزایش محصول نهایی و کاهش خام فروشی را داشتیم تا سهم خود را در بازار داخلی افزایش دهیم و فرآورده نهایی به فروش برسانیم. اگر می خواستیم با دید کوتاه مدت اقدام به تولید و فروش نماییم قطعا در بازار در سال های بعد با مشکل جدی روبرو می شدیم و به دست آوردن سهم از بازار بسیار سخت می شد. امسال در نه ماهه سال جاری توانستیم حدود 28 درصد از سهم بازار را داشته باشیم ، این در صورتی است که در سال 93 سهم بازار ایرانول 19درصد بود.

همچنین در نه ماهه سال جاری توانستیم سود عملیاتی شرکت را به نسبت سال گذشته 36 درصد ارتقا دهیم.

استراتژی شرکت برای فروش محصولات چیست؟

در برنامه داریم تا خام فروشی را به حداقل برسانیم سال گذشته 30 درصد کاهش خام فروشی داشتیم و امسال هم در برنامه داریم 20 درصد دیگر کاهش داشته باشیم بر همین اساس استراتژی تدوین شده تا سال 1404 خام فروشی تقریبا به نقطه صفر می رسد.

طی سال های قبل در مجموعه حدود 250 هزار تن روغن پایه تولید می کردیم که 110 هزار تن آن به فرآورده نهایی تبدیل و مابقی به صورت خام فروخته می شد، اما خوشبختانه سال گذشته برای اولین بار میزان فروش محصول نهایی مجموعه به 140 هزار تن بالغ گردید و 90 هزار تن روغن پایه خام صادر شد.

اقدامات دیگر مجموعه در راستای بهبود استراتژی های فروش چیست؟

از دیگر اقدامات صورت گرفته این است که می توان گفت اولین شرکتی هستیم در بین روانکارها که فروش داخلی را نقدی کردیم. در اولین گام فروش صادراتی را نقدی کردیم و پس از آن از اوایل سال جاری اقدام به فروش نقدی در محصولات داخلی کردیم و مشتری نقد پرداخت کرده و حواله انبار دریافت می کند. در برنامه داریم تا مهر سال آینده تمام ریسک های فروش را به حداقل برسانیم. سال گذشته بهترین سال برای ایرانول بوده و بیشترین رشد سود را در صنعت روانکاران به خود اختصاص دادیم و در نه ماهه اول امسال نیز 9 درصد افزایش تولید و 11 درصد رشد در فروش روغن موتور داشتیم و توانستیم با استراتژی هایی که پیاده سازی شده است روند فروش را اصلاح کنیم و با وجود رشد 44 درصدی قیمت پایه لوب کات تغییر خاصی در قیمت ها نداشتیم. به عبارتی افزایش سهم بازار ، کاهش خام فروشی و تغییر در استراتژی فروش منجر به بهبود سود عملیاتی و سود خالص شرکت شده است که از سال آینده بهبود روند بهتری را شاهد خواهیم بود.

علت رشد سهم بازار ایرانول چه بود؟

تنوع محصولات و تولید روغن موتور تترا با پایه گیاهی و گسترش توزیع مویرگی ، تبلیغات مناسب و تغییر روش فروش مهمترین دلایل رشد سهم بازار بود .

برنامه ای برای عرضه محصولات جدید به بازار دارید؟

سه محصول جدید در سطح کیفی بالا (SN و SM)برای عرضه در حال آماده سازی است که یکی از آن ها برای خودروهای هیبریدی عرضه خواهد شد.

برنامه جوینت ونچر با پتروناس چه مزایایی برای شرکت به همراه خواهد داشت؟

با پتروناس ایتالیا جوینت ونچر شدیم و برای اولین بار روغن دریایی تولید کردیم. از مزایای جوینت شدن با این شرکت این است که پتروناس تاییدیه 15 خودرو ساز جهان را دارد و اسپانسر بنز در فرمول 1 شده و جایگاه خوبی در بازارهای جهانی دارد. از طرفی برای دریافت استاندارد روغن کشتی هزینه های زیادی باید پرداخت شود که جوینت شدن با پتروناس منجر شد تا بتوانیم این استاندارد را هم داشته باشیم. پس از روغن دریایی مرحله بعد روغن موتور و بعد گریس و روغن های صنعتی است . امیدواریم از این طریق سبد کالایی که در کشور تولید نمی شود را از جمله روغن های ترانس تولید کنیم.

مبنای قیمت گذاری محصولات جانبی ایرانول چیست؟

قاعدتا این محصولات بر مبنای قیمت های جهانی و فرمول هایی که وجود دارد قیمت گذاری می شود و بر مبنای خریداری که دارد، داخلی باشد یا صادراتی اقدام به فروش می کنیم.

برای مثال امسال چون مصوبه ای آمد که معافیت مالیاتی اسلاک وکس حذف شده عمدتا این کالا را در داخل عرضه کردیم.

طرح های توسعه ای در دست اقدام دارید؟

10 طرح توسعه ای برای اجرا تا سال 1400 در نظر گرفته ایم .

یکی از این طرح ها فاز یک روغن زدایی از اسلاک وکس است و روغن پایه ای که 800 دلار ارزش دارد را از طریق این طرح سالانه 11 میلیون لیتر روغن اضافه از اسلاک وکس گرفته می شود و کیفیت اسلک وکس تولیدی نیز افزایش می یابد. مناقصات فاز یک این طرح در حال انجام است و از سال آینده این فاز برای اجرا کلید خواهد خورد که حدود 20 میلیارد تومان هزینه خواهد داشت و 53 میلیارد بازگشت سرمایه این طرح است. فاز دوم این طرح هم کاهش روغن اسلاک وکس از 10درصد به زیر 3 درصد است که درآینده اقدامات آن انجام خواهد شد.

برای اجرای پروژه ها هم برنامه ای تدوین شد تا سال 1400 که اجرای این پروژه ها منجر به کاهش هزینه ها و مدیریت فروش می شود. از جمله اجرای پروژه پایانه صادراتی ایرانول که می توانیم تا سه ماه محصولات را در آنها دپو کنیم و با توجه به قیمت های بازار، مدیریت عرضه به بازارهای جهانی داشته باشیم و واحد های یوتیلیتی که هزینه های مجموعه را کاهش می دهد. برای مثال برقی که از پالایشگاه تهران دریافت می کردیم برای مجموعه هزینه های بسیاری داشت و سازوکاری فراهم کردیم تا بتوانیم از برق شهری استفاده کنیم و هزینه را تا چند برابر کاهش دهیم.

چه اقداماتی در راستای پرداخت سود سهام معوق و ارائه گزارش ها به بورس داشتید؟

خوشبختانه تحلیل و تفسیر شرکت را به بورس ارائه دادیم، امسال به سهامداران قول دادیم که حداقل به اندازه سود پارسال سود محقق کنیم . سال گذشته شرکت 202 میلیارد سود داشت که بخشی از آن ناشی از سود عملیاتی نبود، خوشبختانه امسال تا کنون 151 میلیارد تومان در نه ماهه سود محقق شده است و با توجه به شرایط موجود انتظار داریم بیش از 200 میلیارد تومان سود تا پایان سال محقق شود.

از طرفی با توجه به کمبود نقدینگی، معوقاتی از بابت پرداخت سود سهام به سهامداران حقوقی عمده داشتیم که تا خرداد سال گذشته سود سال های 94-93 را پرداخت می کردیم خوشبختانه امسال بخشی از سود های سال 95 پرداخت شده و انتظار داریم تا مهر ماه سال آینده تمام سهامداران حقوقی سود خود را دریافت کنند.

با توجه به روند صعودی خوراک چه برنامه ای دارید؟

با افزایش نرخ انواع مواد اولیه و انواع مظروف روبرو هستیم. علاوه بر لوب کات، برای مثال قیمت بشکه هم روند صعودی داشته است ما بشکه می خریدیم و تخفیف ها را کاهش و از سازمان حمایت در خواست افزایش قیمت داشته باشیم حداقل 15-10 درصد افزایش نرخ داشته باشیم چرا که روانکارها از شهریور 93 تا کنون هیچگونه افزایش قیمت از سوی سازمان حمایت نداشتند.

تغییرات قیمت دلار چه میزان بر مجموعه های روانکار تاثیرگذار است؟

قطعا در صورتی که خام فروشی کنیم رشد قیمت دلار و افزایش قیمت جهانی محصولات جانبی بسیار بر مجموعه اثر گذار است چرا که هم قیمت محصولات جهانی بالا رفته و هم قیمت دلار و بالطبع صادرات در کوتاه مدت مفید است اما در نهایت با عادی شدن شرایط فروش محصول نهایی سود بیشتری دارد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24