Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

رشد قیمت فولاد باز هم ادامه یافت تا هفته‌ای افزایشی به ثبت برسد اگرچه این بازار را می‌توان افزایشی ترین بازار کالایی روز سه شنبه محسوب کرد. در بازار پلیمرها اما رشد قیمت‌ها رمق چندانی نداشت تا جایی که برخی از گریدها حتی کاهشی بود. این فاز قیمتی را باید بیش از سایر گزینه‌ها به دلیل کاهش قیمت دلار مورد بررسی قرار داد آن هم در شرایطی که معاملات بورس کالا نیز از رونق نسبی برخوردار بود. داد و ستدهای بورس انرژی هم روند مطلوب پیشین را ادامه داد. در این بین اما رشد قیمت سکه در بازار نقدی سیگنال مهمی برای حمایت از قیمت‌ها در بازار آتی بود تا جایی که رشد قیمت‌های جالبی در این بازار به ثبت رسید. با توجه به افزایشی شدن قیمت‌ها در بازار سهام آمریکا احتمالاً قیمت‌های فلزات و بسیاری از کالاها در بازارهای جهانی به سمت رشد نرخ متمایل خواهد شد...

سه شنبه رشدی بازار

بورس24 : رشد قیمت فولاد باز هم ادامه یافت تا هفته‌ای افزایشی به ثبت برسد اگرچه این بازار را می‌توان افزایشی ترین بازار کالایی روز سه شنبه محسوب کرد. در بازار پلیمرها اما رشد قیمت‌ها رمق چندانی نداشت تا جایی که برخی از گریدها حتی کاهشی بود. این فاز قیمتی را باید بیش از سایر گزینه‌ها به دلیل کاهش قیمت دلار مورد بررسی قرار داد آن هم در شرایطی که معاملات بورس کالا نیز از رونق نسبی برخوردار بود. داد و ستدهای بورس انرژی هم روند مطلوب پیشین را ادامه داد. در این بین اما رشد قیمت سکه در بازار نقدی سیگنال مهمی برای حمایت از قیمت‌ها در بازار آتی بود تا جایی که رشد قیمت‌های جالبی در این بازار به ثبت رسید. با توجه به افزایشی شدن قیمت‌ها در بازار سهام آمریکا احتمالاً قیمت‌های فلزات و بسیاری از کالاها در بازارهای جهانی به سمت رشد نرخ متمایل خواهد شد.

معامله بیش از 44 میلیون کیلووات ساعت برق در بورس انرژی

26.7 میلیارد تومان کارنامه روز سه شنبه بورس انرژی بود که نشان می‌دهد تعادل مطلوب پیشین در این بازار هنوز هم ادامه داشته و دارد و در صورت ادامه این شرایط می‌توان به رکوردهای جذابی در معاملات هفته جاری دست یافت. معامله 10 هزار تن میعانات گازی پالایش گاز ایلام در رینگ داخلی را می‌توان یکی از مهمترین معاملات امروز به شمار آورد.

در بازار برق بورس انرژی ایران نیز شاهد معامله 1 میلیون و 130 هزار قرارداد معادل 44 میلیون و 440 هزار کیلووات ساعت به ارزش 11 میلیارد و 935 میلیون ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نمادهای بارپایه، میان باری، کم‌باری و بارپیک با متوسط قیمت 268، 284، 222 و 338 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند.

به گزارش بورس انرژی؛ در آغاز جلسه معاملاتی نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/12/17گشایش یافتند. همچنین نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/11/21و بار پیک هفتگی، بار پایه هفتگی، میان باری هفتگی و کم باری هفتگی 96/11/21در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرآیند تحویل آن ها آغازگردید.

همچنین امروز در تابلوی برق بازار فیزیکی بورس انرژی ایران، در عرضه کالای برق صورت گرفته توسط نیروگاه‌ دماوند، 1 میلیون و 344 هزار کیلووات ساعت برق به ارزش 613 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

مهمترین معاملات امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

660000

لیتر

20117

20117

ریال

آیزوفید پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

50

تن

16782

16782

ریال

آیزوفید پالایش نفت تبریز در رینگ بین الملل

0

تن

-

392

دلار(سنا)

گاز مایع پالایش گاز فجر جم در رینگ بین الملل

0

تن

-

-50

دلار(سنا)

آیزوریسایکل پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

50

تن

19986

19986

ریال

حلال 402 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

150000

لیتر

20129

20129

ریال

حلال 400 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

18000

لیتر

18321

18321

ریال

میعانات گازی پالایش گاز ایلام در رینگ داخلی

10010

تن

19001978.02

19000000

ریال

متانول پتروشیمی شیراز در رینگ داخلی

220

تن

14179

14179

ریال

متانول پتروشیمی شیراز در رینگ داخلی

2244

تن

14179

14179

ریال

قطران ذوب آهن اصفهان در رینگ داخلی

200

تن

15200

15200

ریال

برق شرکت تولید نیروی برق نیروگاه شهدای پاکدشت (دماوند)

1000

کیلو وات در هر ساعت

439

445

ریال

برق شرکت تولید نیروی برق نیروگاه شهدای پاکدشت (دماوند)

1000

کیلو وات در هر ساعت

465

470

ریال

برق شرکت تولید نیروی برق نیروگاه شهدای پاکدشت (دماوند)

1000

کیلو وات در هر ساعت

475

480

ریال

پنتان پلاس پتروشیمی پارس در رینگ داخلی

198

تن

21897

21897

ریال

برق شرکت تولید نیروی برق نیروگاه شهدای پاکدشت (دماوند)

7000

کیلو وات در هر ساعت

439

445

ریال

برق شرکت تولید نیروی برق نیروگاه شهدای پاکدشت (دماوند)

7000

کیلو وات در هر ساعت

465

470

ریال

برق شرکت تولید نیروی برق نیروگاه شهدای پاکدشت (دماوند)

7000

کیلو وات در هر ساعت

475

480

ریال

برش سنگین پتروشیمی جم در رینگ داخلی

1000

تن

16133

16133

ریال

دلار(سنا-مطابق مکانیسم مصوب هیئت مدیره بورس انرژی ایران مورخ 95/8/9 )

فولاد باز هم در اوج

افزایش قیمت فولاد در روز سه شنبه هم تجربه شد و این به معنی آن است که هفته‌ای سراسر رشد قیمت‌ها تاکنون تجربه شده که این شرایط قیمتی در ماه‌های اخیر کم سابقه است. این در حالی است که جریان غالب نرخ در بازار داخلی به نسبت روزهای گذشته گویی با عدم قطعیت بیشتری رو به رو شده زیرا تا حدودی اعلام قیمت در اوایل بازار با تأخیر صورت گرفت و البته دلیل آن را باید در انتظار برای نتیجه معاملات شمش در بورس کالا جستجو کرد.

امروز بهای شمش در بورس کالا رشد محدودی را ثبت کرد و همین سیگنال شاید برای بازار کافی بود تا نرخ‌ها را با افزایش اعلام کند. این شرایط خود تکانه مهمی برای حرکت بازار فولاد بود مخصوصاً در شرایطی که قیمت دلار از اواخر روز گذشته وارد یک فاز کاهشی شده و امروز هم قیمت‌ها میل به عقب‌نشینی را نشان دادند. در هر حال بازار فولاد به رشد محدود بهای شمش و اسلب در بورس کالا واکنش نشان داده و همین شرایط موجب شد تا باز هم بازار فولاد روند افزایشی پیشین خود را ادامه دهد. از سوی دیگر بهای قراضه نیز دیگر رشد قیمت پیدا نکرده و تا زمانی که شرایط آب و هوایی تغییری نکرده و جمع‌آآآوری قراضه به همین منوال به پیش برود و البته حجم تقاضا در بازار شمش نیز تغییر شدیدی را تجربه نکند شاید بتوان به آرامش بهای قراضه البته در سطوح قیمتی نسبتاً بالای فعلی امیدوار بود. این شرایط احتمال ثبات قیمت شمش را از این پس مطرح می‌سازد ولی تا زمانی که میل بازار فولاد به رشد قیمت‌ها تعلق دارد ، بهای شمش نیز روند افزایشی خود را طی خواهد کرد.

در خصوص بازار مصنوعات فولادی اگرچه هنوز هم روند افزایشی فعلی ادامه دارد ولی عقب‌گرد قیمت دلار در کنار بیم و امیدهای قیمتی در بورس کالا و البته احتمال اعمال نفوذ بخش دولتی همگی نااطمینانی‌های جدیدی را ایجاد خواهد کرد اگرچه در بازارهای جهانی شاهد رشد آرام و مجدد قیمت‌ها هستیم اما چندان هم قدرتمند نیست. تجمیع این موارد احتمال تغییر فاز روانی بازار را برجسته می‌سازد آن هم در شرایطی که دورنمای مبهمی پیش روی قیمت‌ها قرار گرفته است. با توجه به این موارد شاید بازار فولاد به یک فاز ثبات قیمتی نزدیک شده باشد ولی همان‌گونه که در روز گذشته نیز به آن اشاره کردیم اوج تأثیرگذاری آن احتمالاً در هفته آینده خودنمایی خواهد کرد. به نظر می‌رسد از هم‌اکنون موتور سفته بازی در بازار فولاد با کاهش سرعت رو به رو شود که به معنی کاهش توان رشد قیمتی است اگرچه تحلیل صریح اوضاع به داده‌های قیمتی بیشتری نیاز دارد که در هفته‌ آینده شفاف خواهد شد.

برخی از مهمترین معاملات فولاد در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

شمش بلوم (150*150)5SP

فولاد خوزستان

سلف

19,800

19,965

20000

30600

20000

تختال C

فولاد هرمزگان جنوب

سلف

19,800

20,018

20000

52000

20000

مروری بر خبرهای بازار قراضه آهن

اصفهانی در کانال تلگرامی گزارشگر بازار فولاد عنوان کرد: امروز بر خلاف روزهای گذشته، بنا بر رصدهای صورت گرفته از برخی سامانه های تخصصی قراضه آهن و بر اساس گزارش نرخ باکس؛ خبر محسوسی مبنی بر افزایش همیشگی قراضه آهن دیده نشد؛ به طوری که صرف نظر از برخی نوسانات جزئی، شاخص امروز نرخ قراضه آهن تقریبا ثابت ارزیابی شد.

آیا التهاب بازار قراضه آهن در حال آرام گرفتن است ؟ یا این که این صرفا توقفی کوتاه و استراحتی گذرا برای شروع دوباره می باشد ؟

بطور حتم با توجه وضعیت کنونی و آشفته بازار قراضه آهن به نظر می رسد که حتی برخی از بزرگان و پیشکسوتان فعال در حوزه قراضه آهن هم مدتی است که قادر به پیشبینی و یا به نوعی کنترل این بازار نیستند؛ از نشانه های بارز این موضوع اشاره به سامانه‌های تخصصی قراضه آهن در خصوص اعلام پیش آگهی های بلند مدتی است که در خصوص خرید آتی قراضه آهن تا پیش از این صورت می گرفته است؛ که حالا مدتی است که از انتشار اینگونه آگهی ها کمتر دیده می شود.

به همین دلیل نویسنده معتقد است با توجه به روند افسار گسیخته ای که تا به دیروز در بازار این کالا دیده شده؛ پیش بینی ادامه روند بازار قراضه آهن، کاملا بستگی به حجم تقاضای مؤثر از سوی لایه های پایینی و به خصوص حوزه تولیدکنندگان شمش القایی دارد، که این هم به نوبه خود به بازار تقاضای نهایی حوزه نورد و بالاخره به بازار مصرف و حوزه ساخت و ساز ارتباط پیدا می کند؛ از سوی دیگر با توجه به نگاه تامین‌کنندگان زنجیره A به بازارهای صادراتی و نرخ های نسبتا بالاتر از متوسط تامین‌کنندگان گروه B در بازار داخلی؛ احتمال همگرایی نرخ محصولات نهایی این حوزه با حوزه تامین کنندگان گروه B هنوز هم ضعیف دیده می شود بطوریکه احتمال تغییر سهم بازار با رویکرد حرکت تقاضای نهایی از سمت گروه A به B در بازار داخلی همچنان ضعیف ارزیابی می شود.

در نهایت شاید بتوان گفت تنها راه قابل اطمینان از کشف سمت و سوی آتی روند قراضه آهن؛ شاه کلید پیش بینی روند آتی زنجیره تامین گروه B؛ صبر و نظاره درسمت و سوی تقاضای نهایی در بازار شب عید باشد.

شواهد آرامش در بازار پلیمرها

پس از 3 روز رشد ممتد بهای پلیمرها در بازار داخلی ، امروز شاهد افزایش گریدهایی بودیم که با کاهش نرخ رو به رو شدند و این به معنی آن بود که این بازار از رشد شتابان و فراگیر قیمت‌ها فاصله گرفته اگرچه حجم معاملات نسبتاً بالا و شاید متعادل در بورس کالا در کنار کاهش بهای دلار را بتوان دلایل مهمی برای این وضعیت به شمار آورد. از سوی دیگر قیمت‌های پایه در بورس کالا برای دو هفته معتبر بوده و هست و این به معنی آن است که خریداران نیازی نمی‌بینند که الزاماً برای فاصله‌گرفتن از رشد قیمت‌های پایه ، به خرید اقدام کنند و این به معنی آن است که تقاضایی به صورت سفته بازی و البته به شیوه هجوم برای خرید توجیه چندانی نخواهد داشت. حال در وضعیتی که قیمت دلار به کاهش میل کرده و بازار هم در قیمت‌های بالای فعلی با خریداران چندانی رو به رو نیست شاید دلیلی برای افزایش قیمتی وجود نداشته باشد اگرچه هنوز هم بسیاری از گریدهای جذاب با برتری تقاضا بر عرضه‌ها مواجه بوده که به افزایش قیمت‌ آن‌ها منتهی شده است. با توجه به این موارد می‌توان گفت که بازار از هم‌اکنون باید به سمت کاهش قیمت‌ها متمایل شود ولی این ادعا قطعاً تمامی گریدها را در بر نگرفته اگرچه تمایل به افت قیمتی را می‌توان از هم‌اکنون در تار و پود بازار رصد کرد.

در بورس کالا پس از معاملات نسبتاً جذاب روز دوشنبه شاهد معاملاتی نسبتاً متعادل در بورس کالا بودیم و این به معنی آن بود که بازار به نسبت از عرضه‌های مورد نیاز تغذیه شده و البته با فرض قیمت‌های بالای فعلی این ادعا جدی تر ارزیابی می‌شود. البته تداوم قیمت‌های بالای فعلی به معنی آن است که بازار به آرامی به این نرخ‌ها عادت خواهد کرد و حجم تقاضا در روزهای نزدیک به پایان سال در نهایت افزایش خواهد یافت.

برخی از مهمترین معاملات پلیمرها در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

پلی اتیلن سبک خطی 0209AA

پتروشیمی امیرکبیر

نقدی

50,214

51,729

4994

7964

4994

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی بندرامام

سلف

40,404

40,687

3014

4070

3014

پلی پروپیلن فیلم HP525J

پلی پروپیلن جم

نقدی

51,742

56,916

600

3192

600

پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX3

پتروشیمی امیرکبیر

نقدی

61,954

61,954

3000

2990

2930

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG781

پتروشیمی تندگویان

سلف

52,121

54,361

902

2827

902

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG785

پتروشیمی تندگویان

سلف

50,556

52,602

1298

2057

1298

پلی اتیلن سبک فیلم 0075

پتروشیمی بندرامام

سلف

52,865

53,865

1000

1980

1000

پلی اتیلن سنگین بادی 0035

پتروشیمی بندرامام

سلف

54,066

54,066

3000

1860

1220

پلی اتیلن سنگین اکستروژن 6366M

پتروشیمی ایلام

نقدی

58,739

60,876

1012

1650

1012

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی غدیر

نقدی

40,404

40,831

1000

1560

1000

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG825

پتروشیمی تندگویان

سلف

53,079

53,765

902

1386

902

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG821

پتروشیمی تندگویان

سلف

54,694

54,769

902

1287

902

پلی اتیلن سبک فیلم 0200

پتروشیمی بندرامام

سلف

52,865

52,865

1500

1280

990

پلی اتیلن سنگین دورانی 3840UA

پتروشیمی تبریز

نقدی

51,544

52,604

700

1060

700

پلی پروپیلن شیمیایی EP440L

پلی پروپیلن جم

نقدی

57,374

59,672

330

1034

330

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی اروند

سلف

40,404

40,404

2508

968

528

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی غدیر

سلف

40,404

40,756

540

900

540

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی غدیر

نقدی

40,404

40,595

495

900

495

پلی اتیلن سنگین فیلم HF5110

پتروشیمی آریا ساسول

نقدی

54,290

54,708

440

836

440

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG731

پتروشیمی تندگویان

سلف

51,666

53,749

132

704

132

پلی اتیلن سبک تزریقی 1922T

پتروشیمی لاله

نقدی

53,718

54,633

330

616

330

پلی اتیلن سنگین فیلم F7000

پتروشیمی مهر

نقدی

54,290

54,290

935

561

363

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24