Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

سودای دلار هنوز هم بازارهای کالایی را در می‌نوردد اگرچه نوسان بهای ارز تاکنون تأثیر افزایشی داشته و بازارهای بسیاری را با خود با رشد قیمتی رو به رو ساخته است. این شرایط افزایشی در بورس کالا و انرژی و بازار آزاد کاملاً ملموس است و بازارهای فولاد ، پلیمرها ، محصولات شیمیایی و حتی بازار سکه را هم در بر گرفته است اگرچه بازار آتی کمتر از سایر بازارها به قیمت‌های بالای دلار گویی خوش‌بین است زیرا رشد قیمت‌های چندانی در بازار آتی دیده نشده و حتی بسیاری از سررسیدها با کاهش نرخ رو به رو شده‌اند. این شرایط نشان می‌دهد که بازار آتی به بازگشت قیمت دلار بدبین است اگرچه این اتفاق بارها در نوسان قیمت دلار تجربه شده و باز هم می‌تواند خودنمایی کند. بورس انرژی ولی روزهای اخیر با رشد ارزش معاملات رو به رو بوده و دلار تاکنون برای قیمت ها در بازارهای فولاد و پلیمرها و بورس انرژی خوش‌یمن بوده است.

سودای دلار

بورس24 : سودای دلار هنوز هم بازارهای کالایی را در می‌نوردد اگرچه نوسان بهای ارز تاکنون تأثیر افزایشی داشته و بازارهای بسیاری را با خود با رشد قیمتی رو به رو ساخته است. این شرایط افزایشی در بورس کالا و انرژی و بازار آزاد کاملاً ملموس است و بازارهای فولاد ، پلیمرها ، محصولات شیمیایی و حتی بازار سکه را هم در بر گرفته است اگرچه بازار آتی کمتر از سایر بازارها به قیمت‌های بالای دلار گویی خوش‌بین است زیرا رشد قیمت‌های چندانی در بازار آتی دیده نشده و حتی بسیاری از سررسیدها با کاهش نرخ رو به رو شده‌اند. این شرایط نشان می‌دهد که بازار آتی به بازگشت قیمت دلار بدبین است اگرچه این اتفاق بارها در نوسان قیمت دلار تجربه شده و باز هم می‌تواند خودنمایی کند. بورس انرژی ولی روزهای اخیر با رشد ارزش معاملات رو به رو بوده و دلار تاکنون برای قیمت ها در بازارهای فولاد و پلیمرها و بورس انرژی خوش‌یمن بوده است.

فردا؛ عرضه گسترده برق در بازار فیزیکی بورس انرژی

عرضه‌های بازار فیزیکی بورس انرژی هر روز بهتر می‌شود و این به معنی آن است که این بازار از روزهای ضعف پیشین خود فاصله گرفته و به سمت شرایط متعادل و منطقی حرکت می‌کند. این وضعیت می‌تواند باز هم بورس انرژی را به شرایط مطلوب گذشته نزدیک‌تر کند. بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 101 هزار قرارداد معادل 2 میلیون و 424 هزار کیلووات ساعت به ارزش 654 میلیون ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نمادهای بارپایه با متوسط قیمت 270 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند.

به گزارش بورس انرژی؛ در آغاز جلسه معاملاتی امروز، نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/12/16گشایش یافتند. همچنین نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/11/20پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرآیند تحویل آن ها آغازگردید.

همچنین فردا، (سه‌شنبه 17/11/96) نیروگاه دماوند عرضه کننده 3,360,000 کیلووات ساعت برق در تابلوی برق بازار فیزیکی بورس انرژی ایران برای 6 دوره مصرف و تحویل متفاوت خواهد بود.

مهمترین معاملات امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

حلال 402 پالایش نفت اصفهان در رینگ بین الملل

702

مترمکعب

483.14

483.14

دلار(سنا)

نفتای سنگین پالایش نفت تهران در رینگ داخلی

4800

تن

21462.93

20586

ریال

برش سنگین پتروشیمی تبریز در رینگ داخلی

300

تن

16133

16133

ریال

سوخت کوره سبک پتروشیمی تبریز در رینگ داخلی

150

تن

19831

16526

ریال

حلال 404 پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی.عمده

2000000

لیتر

17817

17817

ریال

متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی

3500

تن

14304.80714

14179

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

275

تن

19986

19986

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

600

تن

19986

19986

ریال

حلال 502 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

0

لیتر

 

21077

ریال

حلال 503 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

504000

لیتر

19319

19319

ریال

حلال 402 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

1488000

لیتر

20129

20129

ریال

حلال 400 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

12000

لیتر

18321

18321

ریال

حلال 400 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

132000

لیتر

18321

18321

ریال

حلال 406 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

504000

لیتر

18153

18153

ریال

حلال 410 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

102000

لیتر

18153

18153

ریال

دلار(سنا-مطابق مکانیسم مصوب هیئت مدیره بورس انرژی ایران مورخ 95/8/9 )

فولاد در اوج

تداوم رشد قیمت فولاد در روز دوشنبه هم ثبت شد که نشان می‌دهد این بازار تمایل به تغییر فاز نداشته و پس از بازگشایی بازار و بهبود شرایط حمل و نقل و البته رشد قیمت قراضه و شمش دیگر دلیلی برای عقب‌گرد ندارد. این در حالی است که قیمت دلار هنوز هم محرک مهمی برای حمایت از قیمت‌های فعلی است و تا زمانی که این طرزفکر در بازار وجود داشته باشد تغییر فاز قیمتی به سمت کاهش نرخ را نمی‌توان عنوان کرد. البته شواهد چندانی از روند فعالیت واسطه‌گری و سفته بازی دیده نمی شود یعنی بازار برخی از داده‌های مهم خود را گویی مخفی کرده و فعالان بازار هم با صراحت در خصوص واقعیت‌های قیمتی و حجم معاملات اعلام نظر نمی‌کنند و این به معنی آن است که اطلاعات متقنی برای مخابره وجود ندارد. به صورت دقیق‌تر در بازار فولاد علائم متناقضی دیده می‌شود و فعالان بازار و خریداران و فروشندگان از یک روند کلی تبعیت نمی‌کنند و به معنی چندگانگی طرزفکرهاست آن هم در شرایطی که برخی فروش خوبی داشته و برخی دیگر وضعیت چندان مطلوبی ندارند. تفاوت در انبارهای در دسترس و حوزه‌های مختلف جغرافیایی و حتی احتمال بارش برف و آسیب‌دیدن محموله‌های فولادی در کنار ضعف نقدینگی و حتی صف نشینی محدود برخی از اهالی بازار فولاد در صف خرید دلار و سکه در کنار ابهام نسبت به رفتار دولت در خصوص تزریق ارز به میزان مختلف همگی شرایطی را پدید آورده که تحلیل اوضاع را دشوار می‌سازد. از طرف دیگر تجربه نشان داده است که در این وضعیت یعنی داده‌های غیرشفاف از بازار اغلب افراد به داده‌های سنتی خود تأکید می‌کنند یعنی ذهنیت رشد قیمت‌ها که در بازار وجود دارد ساده‌ترین خروجی از رفتارهای قیمتی و معاملاتی فعالان بازار خواهد بود و همین شرایط در کنار رشد قیمت شمش و قراضه به تداوم رشد قیمت‌ها کمک خواهد کرد. از سوی دیگر این ذهنیت هم وجود دارد که با توجه به تجربیات پیشین شاید روند افزایشی قیمت‌ها تازه شروع شده باشد یعنی خرید حتی در شرایط و قیمت‌های بالای فعلی هم با سودآوری مطلوبی رو به رو بوده و این به معنی خرید بیشتر است. با توجه به عرضه ارز در صرافی‌های بانک‌ها شاهد کاهش مقطعی نرخ هستیم ولی در هر حال بازار ارز هنوز هم قیمت‌های بالایی را تجربه می‌کند و تا زمانی که صف‌نشینی در بازار دلار وجود دارد این قبیل تزریق ارز چندان هم راه به جایی نخواهد برد. صف‌نشینی دلاری خود به تنهایی برای تحریک جو روانی در بازار فولاد کافی است و تمامی این موارد به رشد کوتاه مدت قیمت‌ها کمک خواهد کرد. با توجه به تمامی این موارد تنها پیش بینی رشد نرخ در هفته جاری احتمالاً معتبر خواهد بود و اگر دولت به صورت‌های مختلف تلاش کند تا قیمت‌ها را کاهش دهد ، هفته آینده زمان خوبی برای این اتفاق است ولی شاید زودتر هم محقق شود.

قراضه آهن؛ عامل اصلی عدم توقف روند افزایشی شاخص نرخ مقاطع طویل فولادی بازار داخلی

اصفهانی در کانال تلگرامی گزارشگر بازار فولاد عنوان کرد: افزایش نسبتا پر شتاب قیمتها برای چهارمین روز متوالی در بازار مقاطع طویل فولادی با استارت حوزه شمش القایی از روز پنجشنبه هفته گذشته آغاز و تا امروز ادامه داشته است.

با توجه به اینکه مارجین حوزه شمش القایی در طول هفته گذشته به جهت فشار چند جانبه 1) افزایش نرخ قراضه آهن و کمبود منابع این کالای ویژه و 2) ضعف تقاضای بالقوه محصولات نهایی در هفته گذشته به واسطه شرایط جوی و بالاخره 3) روند کاهشی نرخ دلار در هفته گذشته؛ پیوسته کاهشی بوده و به دلیل رقابت منفی مبادی این حوزه به زیر خط مینیمم سقوط کرده بود...

از روز پنجشنبه و به موازات بهبود شرایط جوی و همزمان با تغییر مسیر و روند افزایشی نرخ دلار و بهبود تقاضای داخلی؛ حوزه تولیدکنندگان شمش القایی برای فرار از فشاری که از سمت قراضه آهن بر آنها وارد شده بود، با فراهم‌ شدن متغیرهای محیطی تغییر مسیر داد؛ بطوریکه متوسط شاخص نرخ این حوزه با شتاب افزایشی بطور متوسط روزانه حدود 25+ تومان/کیلو تا سقف 100+ تومان/کیلو افزایش قیمت را تنها در 4 روز پشت سر گذاشت؛ پیرو این حرکت، حوزه نورد هم برای حفظ مارجین خود حرکت کرده و در طی این چهار روز تلاش نموده تا فاصله خود از حوزه شمش القایی را حفظ نماید. از طرفی با اعلام عرضه 20،000 تنی شمش فولاد خوزستان و عدم تغییر قیمت آن نسبت به نرخ عرضه دو هفته گذشته، کمی از فشار روانی نوردکاران حوزه A کاسته شد، تغییرات نرخ این حوزه در مقایسه با نوردکاران گروه B کمرنگ تر دیده میشود چراکه این گروه از نوردکاران بطور معمول در صدر جدول روه بندی قیمتی حوزه نورد قرار گرفته و از توان رقابتی نسبتا کمتری در بازار داخلی برخوردار هستند.

در پایان ساعات کاری امروز، با توجه به محاسبات صورت گرفته و مقایسه اختلاف قیمتهای متوسط شاخص های نرخ سه گانه حوزه های قراضه آهن، شمش القایی و میلگرد آجدار نسبت به یکدیگر؛ بنظر میرسد که مارجین آنها همچنان در محدوده سبز قرار داشته و با توجه به قرار گرفتن مارجین حوزه نورد در مینیمم وضعیت خود، احتمال ادامه روند افزایشی در روز آتی دور از انتظار نخواهد بود

سومین روز رشد بهای پلیمرها

افزایش قیمت‌های پایه در بورس کالا در روز گذشته موجب شد تا قیمت بسیاری از پلیمرها در بازار آزاد وارد یک فاز افزایشی شود اگرچه این رشد قیمتی به تمامی گریدها سرایت نکرد و افزایش نرخ روز دوشنبه در بازار داخلی فراگیر نبود. این شرایط در نهایت نشان می‌دهد که بازار با رغبت به معاملات روز آینده نگاه کرده و احتمالاً حجم معاملاتی جذابی در بورس کالا به ثبت برسد. این در حالی است که قیمت‌های فعلی در بازار دلار خود به معنی رشد قیمت‌های پایه پیش روست اگرچه در هفته آینده اعلام قیمت‌های جدیدی نخواهیم داشت و قیمت‌های پایه موجود دو هفته در معاملات معتبر هستند. این شرایط یادآوری قیمت‌های پایه در سال‌های گذشته است و البته به این معنی است که حجم معاملات در هفته جاری بالابودن ولی از التهاب داد و ستد در هفته بعد از آن کاسته خواهد شد. این شرایط با فرض قیمت‌های بالای فعلی نشان می‌دهد که روزهای سختی پیش‌روی بازارهای کالایی و مخصوصاً مصرف‌کنندگان در صنایع پایین دستی است و احتمال افزایش قیمت محصولات نهایی در روزهای پایانی سال دور از ذهن نخواهد بود. در هر حال هم‌اکنون متهم اصلی در رشد نرخ قیمت بالای دلار است ولی واقعیت آن است که قیمت‌های جهانی تأثیرگذاری بیشتری بر قیمت‌های فعلی داشته‌اند یعنی همه چیز را نباید به پای دلار نوشت. با توجه به این موارد قیمت‌های بالای فعلی از زیرساخت‌های قدرتمندی برخوردار است و تنها کاهش نرخ را باید از سمت عرضه‌کننده اصلی در بورس کالا رصد و رهگیری کرد. با توجه به این شرایط احتمالاً روند افزایشی قیمت‌ها در روزهای آینده متوقف شده و حتی هفته آینده ممکن است شاهد کاهش نرخ باشیم ولی در هر حال قیمت‌های نسبتاً بالای فعلی باز هم میهمان بازار آزاد و بورس کالا خواهد بود. التهاب امروز در بازار پلیمرهای جذاب خود نشان می‌دهد که بازار ملزم به خرید است آن هم به هر قیمتی.

رقابت برای پلی پروپیلن های نساجی و شیمیایی

حجم معاملات محصولات پلیمری امروز ۱۵ هزار و ۲۱۵ تن رقم خورد.عرضه محصولات ۱۷ هزار و ۵۹ تن و تقاضای آن هم بالغ بر ۵۳ هزار و ۷۰۶ تن رقم خورد. به گزارش پایگاه خبری بورس کالا؛ به این ترتیب در گروه محصولات پلیمری، پلی پروپیلن های نساجی و شیمیایی با رقابت از سوی معامله گران خریداری شدند.

پلی پروپیلن نساجیZ۳۰Sپتروشیمی مارون با ۱۳۲۰ تن عرضه ۳۸۹۴ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۵ هزار و ۱۳۱ تومان و قیمت خرید آن هم ۵ هزارو ۶۴۴ تومان رقم خورد.پلی پروپیلن فیلمZH۵۲۵Jپتروشیمی نویدزرشیمی هم با ۶۷۲ تن عرضه ۲۸۹۸ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۵ هزار و ۱۷۴ تومان و قیمت خرید آن هم ۵ هزارو ۶۹۱ تومان رقم خورد.

پلی پروپیلن نساجیSF۰۶۰پلی نار با ۹۰۳ تن عرضه ۴۹۳۵ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۵ هزار و ۱۳۱ تومان و نرخ خرید آن هم ۵ هزار و ۶۴۴ تومان بود.

در گروه پلی پروپیلن های شیمیایی؛ پلی پروپیلن شیمیاییEP۴۴۰Gجم با ۳۳۰ تن عرضه ۶۱۶ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۵ هزار و ۷۳۷ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۵ هزار و ۹۸۹ تومان بود.پلی پروپیلن شیمیاییEPC۴۰Rپتروشیمی شازند هم با ۳۶۰ تن عرضه ۱۱۰۰ تن تقاضا داشت، این کالا با میانگین نرخ ۶ هزار و ۲۰ تومان خریداری شد.

پلی پروپیلن شیمیاییZR۲۳۰Cنویدزرشیمی با ۲۱۰ تن عرضه ۵۴۶ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۵ هزار و ۷۳۷ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۶ هزار ۱۰۷ تومان رقم خورد.پلی پروپیلن شیمیاییZB۳۳۲Cاین مجتمع هم ۱۸۹ تن عرضه و ۸۶۱۰ تن تقاضا دارد، قیمت پایه ۵ هزار و ۷۳۷ تومان و قیمت خرید آن هم ۶ هزار و ۳۱۱ تومان رقم خورد.

برخی از مهمترین معاملات پلیمرها در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

اسید استیک

پتروشیمی فن آوران

نقدی

13,006

14,170

828

1449

828

پلی پروپیلن شیمیایی ZB332C

نوید زرشیمی

نقدی

57,374

63,111

189

8610

189

پلی پروپیلن نساجی C30S

پتروشیمی مارون

نقدی

51,315

56,446

1496

8162

1496

پلی پروپیلن نساجی SF060

پتروشیمی پلی نار

سلف

51,315

56,446

903

4935

903

پلی پروپیلن نساجی Z30S

پتروشیمی مارون

نقدی

51,315

56,446

1320

3894

1320

پلی پروپیلن نساجی HP552R

پتروشیمی شازند

نقدی

51,315

56,446

700

3000

700

پلی پروپیلن نساجی ZH510L

نوید زرشیمی

نقدی

51,315

56,446

420

2961

420

پلی اتیلن سنگین لوله CRP100N

پتروشیمی مارون

نقدی

62,564

62,922

2486

2904

2486

پلی پروپیلن فیلم ZH525J

نوید زرشیمی

نقدی

51,742

56,916

672

2898

672

پلی پروپیلن نساجی RG1102XL

پتروشیمی رجال

نقدی

51,315

56,446

630

2793

630

پلی اتیلن سبک خطی 0209AA

پتروشیمی شازند

نقدی

50,214

51,309

1000

2460

1000

پلی پروپیلن نساجی RG1102XK

پتروشیمی رجال

نقدی

51,315

56,446

315

1848

315

پلی پروپیلن نساجی Z30S

پتروشیمی شازند

نقدی

51,315

56,446

400

1540

400

پلی پروپیلن نساجی ZH550J

نوید زرشیمی

نقدی

51,315

56,446

294

1449

294

پلی اتیلن سنگین بادی BL3

پلیمر کرمانشاه

نقدی

54,066

54,444

960

1224

960

پلی پروپیلن شیمیایی EPC40R

پتروشیمی شازند

نقدی

57,374

60,209

360

1100

360

پلی اتیلن سنگین لوله مشکی CRP100B

پتروشیمی شازند

نقدی

66,073

66,073

2000

1000

980

پلی اتیلن سبک خطی 22B02

پتروشیمی مهاباد

نقدی

50,214

50,214

960

624

480

پلی پروپیلن شیمیایی EP440G

پلی پروپیلن جم

نقدی

57,374

59,892

330

616

330

پلی پروپیلن شیمیایی ZR230C

نوید زرشیمی

نقدی

57,374

61,070

210

546

210

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24