Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در این شماره از چشم انداز وضعیت تولید و فروش گل سر سبد گروه سنگ آهن یعنی سهام شرکت گل گهر با نماد «کگل» را که اخیرا گُل خوبی زده ، مورد تحلیل و بررسی قرار می دهیم. این شرکت در ابتدای دوره سود هر سهم خود را در سطوح ٣١٩ ریالی پیش بینی کرد اما این سود بارها تغییر کرد. ابتدا در دوره ٣ ماهه این رقم تا سطوح ٣٩۶ ریالی تعدیل شد. سپس شرکت این رقم را در گزارش ۶ ماهه به ۴۴۴ ریال افزایش داد. در ادامه طی گزارش حسابرسی شده ۶ ماهه یک افزایش ...

«نقش مثبت شفاف سازی‌ها !!»

1) آنچه گذشت + پیش بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران در معاملات سومین روز کاری هفته وضعیتی بهتر از روز گذشته داشت و شاهد افزایش تقاضا در بسیاری از گروه ها بودیم. رونق نسبی در شرایطی امروز حکمفرما بود که از معاملات یک ساعت پایانی بازار دیروز ، برداشت دیگری می شد. اما آرامش نسبی در بازارهای جهانی و جذاب بودن قیمت برخی از سهم ها موجب شد تا وضعیت بهتر از آنچه تصور می گردید ، باشد. برخی معتقدند تداوم رشد نرخ ارز و عده دیگر تحرکات مثبت در 2 گروه خودرویی و انبوه سازی را دلیل بهبود بازار امروز می دانند. البته از نقش مثبت شفاف سازی های روز گذشته هم بی تفاوت نمی توان گذشت. رسیدن خبر فروش دارایی برخی از شرکتهای خودروسازی و قطعه سازی ، شفاف سازی های ثنوسا و ثفارس ، خبر افزایش سرمایه برخی از شرکت های بزرگ نظیر مپنا و حکشتی نشان داد که کدال می تواند نقش با اهمیتی در روند حرکتی بازار داشته باشد. البته حجم و ارزش معاملات مطلوبیت چندانی ندارد و نگرانی نزدیک شدن به روزهای پایانی سال موجب شده تا معامله گران و فعالان بازار با احتیاط بیشتری حرکت کنند.

اما امروز به یک نکته مهم اشاره می کنیم و آن هم بحث دلار و اثرات آن بر سود عملکرد شرکت ها در گزارش های ماهانه است. به نظر می رسد با قیمت های فعلی دلار ، باید شاهد گزارش خیره کننده شرکتها به ویژه سهم هایی که فروش صادرات بیشتری دارند ، باشیم. به عنوان مثال ، فملی ، فاسمین ، زاگرس ، و ... سهم هایی هستند که به شدت از اهرم دلار منتفع می شوند. نگاهی به نرخ های فروش پیش بینی شده در بودجه این شرکت ها ، به خوبی اثرات رشد نرخ دلار را نشان می دهد. همچنین اگر نگاهی به فروش دی ماه پتروشیمی زاگرس داشته باشید ، می بینید که مبلغ فروش نسبت به ماه های گذشته شکاف بزرگی داشته است.

بنابراین وضعیت فعلی بازار را این گونه می توان تعبیر کرد که : با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال ، بواسطه بحث تسویه اعتبارات و فشار فروش ایجاد شده از سوی حقوقی هایی که برنامه فروش و شناسایی سود دارند ، عملا یک فرصت خرید مناسب در برخی از سهم ها برای یک سرمایه گذاری مناسب میان مدتی ایجاد می گردد. لذا توصیه می شود در این روزها اولا تحولات کدالی را بیشتر دنبال کنید و ثانیا بررسی گزارش ماه به ماه شرکت ها در کنار گزارش تفسیر مدیریتی راهگشا خواهد بود. اما با این مقدمه به سراغ بازار خواهیم رفت. بازاری که وضعیتی بهتر از روز گذشته داشت و شاهد افزایش تقاضا در صنایعی نظیر خودروسازی ، انبوه سازی و فلزی و معدنی بودیم و در عوض فشار عرضه در 2 گروه پالایشی و پتروشیمی اندکی بیشتر بود.

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، شاخص 21 گروه با روند صعودی و سایر صنایع نیز با روند نزولی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات سومین روز کاری هفته ، مثبت 2 گروه خودروسازی و لیزینگ و منفی گروه کانی های غیر فلزی قوی تر از سایر صنایع بود. اما برای فردا احتمالا وضعیت به مانند امروز باشد با این تفاوت که احتمالا فشار تقاضا اندکی کمتر باشد مگر اینکه از لحظه انتشار این گزارش تا صبح روز آتی شاهد انتشار اطلاعات جدیدی بر روی کدال باشیم. بطور کلی پیش بینی روند این روزهای بازار کمی دشوار است ؛ هر چند که روند کلی بازار برای میان مدت افزایشی خواهد بود.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و منحنی معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در سر تیتر خبرهای سیاسی :

* سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره اصلاح برجام و تشکیل کارگروهی برای آن از سوی اروپا گفت : ما چنین سخنی را به طور رسمی از اتحادیه اروپا دریافت نکردیم و تصور می‌ کنم باز هم آمریکا رؤیاهای خود را از زبان دیگران مطرح می ‌کند و این خواب و رؤیا به این صراحت و شدت تعبیر نخواهد شد. ( البته این جمله بدان معناست که چنین سخنانی به طور غیر رسمی مطرح شده است ! امیدواریم در آینده شاهد اظهارنظرهای جدید نباشیم ! ) ما هیچ اطلاعی درباره این کارگروه نداریم. "بهرام قاسمی" درخصوص مذاکره درباره (FATF) که از سوی عراقچی عنوان شده بود ، گفت : تماس‌ها و مذاکرات در این خصوص وجود دارد و در سطح لازم در جریان است. وی درباره اختصاص خط اعتباری یکی از بانک‌های فرانسوی برای روابط اقتصادی با ایران گفت : تخطی و سنگ‌اندازی‌ های دولت آمریکا با شدت و قوت تمام ادامه داشته اما آنچه توسط بانک ‌های فرانسوی دنبال می ‌شود در چارچوب روابط مثبت و معقول ایران و فرانسه است. هر گونه تسهیلات بانکی که بتواند به همکاری‌های بیشتر اقتصادی دو کشور در حوزه‌های مختلف کمک کند در تعمیق روابط موثر است. چنین توقعی از فرانسه هست که بعد از برجام با شدت بیشتر زمینه‌ های همکاری ‌ها را فراهم کند و در جهت همکاری ‌های کمی و کیفی مثمر ثمر باشد.

* زیگمار گابریل وزیر امور خارجه آلمان با محکوم کردن برنامه دولت آمریکا برای تقویت توان هسته ای آن کشور ، هشدار داد که رقابت جدید تسلیحاتی هسته ای آغاز شده و اروپا باید رهبری تلاش ها برای خلع سلاح جهانی را به دست گیرد. پایگاه خبری دویچه وله آلمان با اعلام این خبر خاطرنشان کرد که وزیر امور خارجه آلمان نیز به موج جهانی محکومیت جهانی طرح هسته ای آمریکا پیوست و در این زمینه به روسیه ، ایران و چین پیوست. اظهار نظر گابریل پس از آن مطرح میشود که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز جمعه در سند 'مرور وضعیت هسته ای' راهبرد نظامی و هسته ای جدید دولت ترامپ را مشخص کرد که خواستار افزایش توانایی هسته ای آمریکا و همچنین 'رویکردی منعطف' به بازدارندگی شده است.

ب) در حوزه اقتصاد :

* نمایندگان مجلس در جریان بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه سال 97 ، مقرر کردند که بند الحاقی 6 تبصره 6 این لایحه به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شود. نمایندگان این بند الحاقی را که در مورد افزایش قیمت آب ، برق و گاز مصرفی است ، را با 156 رأی موافق ، 34 رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع 231 نماینده حاضر در جلسه برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق بودجه ارجاع دادند. در بند الحاقی 6 تبصره 6 این لایحه آمده است : هرگونه افزایش قانونی بهای آب ، برق و گاز مصرفی در بخش های خانگی ، کشاورزی ، صنعتی و خدماتی فقط با مصوبه هیأت ‌وزیران امکان پذیر است.

* مدیرعامل بانک توسعه صادرات با اشاره به برقراری رابطه با 132 رابطه کارگزاری با این بانک ، گفت : از نظر توزیع جغرافیایی 71 کارگزاری در اروپا ، 47 کارگزاری در آسیا ، 13 کارگزاری در آفریقا و 3 کارگزاری در آمریکای جنوبی است. علی صالح ‌آبادی اظهار داشت : مانده تسهیلات بانک توسعه صادرات در پایان دی ماه 96 معادل 21 هزار و 691 میلیارد تومان بوده که 17 درصد آن معادل 3 هزار و 686 میلیارد تومان تسهیلات ریالی و 83 درصد معادل 4.9 میلیارد دلار تسهیلات ارزی بوده است. وی با اشاره به قراردادهای ریفاینانس کشورهای مختلف گفت : با اکسین بانک مجارستان در حال مذاکره هستیم که ظرف یکی دو ماه آینده نهایی می‌ شود. صالح‌ آبادی با بیان اینکه ، مجموعهال‌سی‌های ارزی 900 میلیون دلار بوده که 10 درصد افزایش داشته است ، گفت : ال‌سی‌ های ریالی 304 میلیارد تومان بوده که رشد 45 درصدی نسبت به قبل را نشان می‌ دهد. وی با اشاره به قراردادهای خطوط اعتباری ایرانی و خارجی اظهار داشت : قرارداد فاینانس 8 میلیاردیوروییبا اگزیم بانک کره ، فاینانس 10 میلیارد دلاری باسیتیکتراست چین ، فاینانس یک میلیاردیوروییبااوبربانک اتریش و قرارداد بدون محدودیت مبلغ با اگزیم بانک روسیه قراردادهای فاینانس منعقد شده که قرارداد با اگزیم بانک روسیه تا سقف معینی که سرمایه بانک اجازه می ‌دهد نیاز به ضمانت دولتی ندارد.

وی با اشاره به قراردادهای اعتباری کوتاه مدت ، افزود : قرارداد ریفاینانس 100 میلیون دلاری با اگزیم بانک کره ، 25 میلیون دلاری با بانک تجارت پاریس و 35 میلیون دلاری با اکر بانک ترکیه منعقد شده و با اگزیم بانک مجارستان در حال مذاکره هستیم که ظرف یکی دو ماه آینده نهایی می‌شود. همچنین با EIH مبادله خط اعتباری دوطرفه انجام شده است. مدیرعامل بانک توسعه صادرات درباره بانک ایران ونزوئلا نیز گفت : با توجه به تبادلات تجاری بالا با کشورهای آمریکای جنوبی به خصوص برزیل در حال مذاکره هستیم تا در صورت توافق این بانک به بانک ایران آمریکای جنوبی تبدیل شود. وی با اشاره به گسترش روابط بانکی بعد از برجام تصریح کرد : شعب بانک در سایر کشورها بازگشایی و 38 حساب بانک در سایر بانک‌ها فعال شده و مشکلی در باز کردن السی نیز نداریم. همچنین در گذشته دولت‌های خارجی نمی‌ توانستند تعهدات خود را ایفا کنند که در حال حاضر 200 میلیون دلار آزاد شده و به چرخه منابع بانک بازگشته است.

ج) در حوزه نفتی ، بیژن زنگنه وزیر نفت گفت : «جرأت نمی‌ کنیم اسم قراردادی که نزدیک به نتیجه ‌گیری است را اعلام کنیم ، زیرا می ‌ترسیم کاری کنند که امضا نشود». زنگنه همچنین ضمن اشاره به اینکه 150 نفر درگیر مذاکرات برای امضای قراردادهای توسعه میادین هستند، افزود: «هر کسی با ایران یادداشت تفاهمی امضا می ‌کند ، عده‌ای داخلی و خارجی می‌ روند و می ‌گویند این کار را نکن». وزیر نفت ایران البته روشن نکرد که آن دسته از "داخلی‌ ها" که قدرت منصرف کردن شرکت‌ های خارجی برای امضای قرارداد با ایران را دارند ، چه کسانی هستند. زنگنه همچنین به مشکل انتقال پول حاصل از فروش نفت به چین و کره هم اشاره کرد و گفت : «پولمان را از چین به صورت یورو دریافت می ‌کنیم اما برای انتقال آن مشکل داریم. از کره هم بخشی را به صورت وون و بخشی از پول را به صورت یورو دریافت می ‌کنیم که برای حل این مسئله درحال مذاکره هستیم». وزیر نفت ایران در بخش دیگری از سخنان خود درباره "دستور" رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر خروج نیروهای نظامی از فعالیت ‌های اقتصادی هم توضیح کوتاهی داد و گفت : «قرارگاه در کارهای لوله‌کشی ، خطوط و NGL حضور داشته که خروج‌شان بسته به تصمیم خودشان و فرماندهی است».

د) در خبرهای بورسی ، در جلسه مورخ 7 بهمن ماه سال جاری که با حضور برخی از اعضای هیات مدیره ، مدیران و کارشناسان سازمان بورس و اوراق بهادار ، مدیران نهادهای مالی بازار سرمایه و دبیرکل های کانون کارگزاران و کانون نهادهای سرمایه گذاری برگزار شد ، مقرر شد که در قالب گزارشات تفسیری مدیریت ، فرم ها و جداولی به منظور دریافت اطلاعات مورد نیاز بازار از ناشرین ، قرار گیرد که تکمیل کردن آن فرم ها و جداول توسط ناشرین الزامی باشد. این فرم ها به 7 دسته جداگانه شامل شرکت‌ های تولیدی ، خدماتی ، بانکی ، بیمه‌ ای ، لیزینگ ، سرمایه‌ گذاری و ساختمانی تقسیم می شود. بدین ترتیب بخش مهمی از اطلاعات صورت های مالی و بودجه به صورت تفصیلی و با جزئیات کامل در قالب جداول جدید به فعالین بازار سرمایه و تحلیل‌گران عرضه خواهد شد و نگرانی فعالان بازار سرمایه از بابت کاهش اطلاعات ارائه‌شده به بازار برطرف خواهد شد. در جلسه فوق هم چنین مقرر شد درخصوص جزییات این فرم ها و نحوه گزارش دهی ناشرین در جلسه ای متشکل از نمایندگان کانون کارگزاران ، کانون نهادهای سرمایه گذاری و سازمان بورس تصمیم گیری شود. این جلسه به همین منظور تشکیل شده و اعضای حاضر پس از بحث و بررسی در خصوص فرم های مذکور درخصوص موارد ذیل به جمع بندی رسید :

* اطلاعات عملیاتی شرکت چه در قالب عملکرد چه در قالب بودجه به صورت کامل منتشر گردد.

* فرم ها به گونه ای طراحی شود که قابلیت بررسی و تطبیق با گزارشات ماهانه و هم چنین قابلیت مقایسه با گزارشات پیش تر شرکت را داشته باشند.

* اطلاعات عملیاتی آتی شرکت چنانچه شرکت در بازه زمانی گزارش عملکرد پایان سال قرار داشته باشد، در قالب بودجه سال بعد؛ چنانچه شرکت در بازه مرتبط با گزارشات 3 و 6 ماهه قرار داشته باشد، در قالب بودجه تا انتهای سال مالی و چنانچه شرکت در وضعیت ارائه عملکرد گزارش 9 ماهه باشد در قالب بودجه 3 ماهه پایان سال و 3 ماهه ابتدای سال بعد ارائه شود.

* در خصوص سایر اطلاعات با اهمیت شرکت نظیر اطلاعات غیر عملیاتی و ... این امکان وجود داشته باشد که شرکت در قالب کادرهایی پیش بینی خود را ارائه نماید.

* در خصوص سرمایه گذاری های شرکت چه در بانک ها چه در شرکت های وابسته و فرعی تنها پیش بینی دریافت سودنقدی (DPS) حذف شده و بقیه گزارشات همانند گذشته منتشر می شوند.

* در نهایت نیز مقرر شد فرم های فوق توسط سازمان بورس و اوراق بهادار پس از اصلاح و بهبودهای ارائه شده منتشر شود و چنانچه نظرات دیگری در این خصوص وجود داشت از طریق کانون ها جهت اصلاح به سازمان بورس و اوراق بهادار منعکس شود.

ه) در بازارهای جهانی ، افت جزئی قیمت نفت و نوسانات محدود در فلزات رنگین را شاهد بودیم. به نقل از رویترز، به دنبال تقویت ارزش دلار ، قیمت نفت کاهش های پایان هفته گذشته را امروز هم تداوم بخشید و قیمت نفت برنت به پایین ترین رقم در طی نزدیک به یک ماه گذشته رسید. انتشار آمار بازار کار آمریکا در روز جمعه که نشان داد سرعت رشد دستمزدها به بالاترین میزان در بیش از 8 سال و نیم گذشته رسیده موجب تشدید انتظارات تورمی شده و این سبب نگرانی سرمایه گذاران و افت شاخص ها در بازارهای مختلف شده است. بر اساس این گزارش ، قیمت هر بشکه نفت برنت بعد از کاهش 1.5 درصدی در روز جمعه و 2.75 درصدی در کل هفته گذشته ، امروز هم 68 سنت معادل یک درصد افت داشت و به رقم 67 دلار و 91 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا نیز که در جلسه قبل نیم درصد و در هفته گذشته یک درصد افت کرده بود ، امروز با 72 سنت کاهش به 64 دلار و 73 سنت رسید.

ارزش سهام های آسیایی امروز بیشترین کاهش را در طی بیش از یک سال گذشته تجربه کرد. ارزش شاخص ها در بورس وال استریت طی هفته گذشته به دلیل ترس از شتاب گرفتن سیاست های انقباضی بانک های مرکزی جهان با افت شدیدی مواجه بود. افزایش تولید نفت آمریکا نیز دیگر عاملی بوده که با تضعیف تلاش های اوپک و روسیه در زمینه کاهش تولید، موجب کاهش قیمت نفت شده است. آمارهای دولت آمریکا در هفته گذشته نشان داد که میزان تولید نفت این کشور در ماه نوامبر برای اولین بار از سال 1970 میلادی تاکنون به بالای 10 میلیون بشکه رسیده است. ریک اسپونر تحلیلگر بازار نفت گفت: «در طی چند هفته آینده یکی از عوامل کلیدی در بازار نفت آمارهای تولید نفت آمریکا خواهد بود و اینکه افزایش سکوهای حفاری نفت شیل افزایش می یابد یا نه.» اما در فلزات اساسی تغییر محسوسی در قیمت ها نداشتم ؛ بطوریکه فلزاتی نظیر مس ، سرب ، روی و آلومینیوم به ترتیب در قیمت های 7.110 – 2.665 – 3.515 و 2.210 دلاری قرار گرفتند.

4) اما در بازار چه گذشت ؟؟

الف) در گروه خودرویی و به ویژه قطعه سازی ، همزمان با رسیدن شفاف سازی روز گذشته خگستر و ختوقا در راستای واگذاری سهام زیر مجموعه و زمزمه هایی درخصوص رایزنی مجموعه ایران خودرو با سازمان بورس برای پذیرش اهلیت خریدار ، شاهد بهبود تقاضا و معاملات بهتری بودیم. البته همانطور که روز گذشته هم اشاره شد ، بحث واگذاری بلوک ایران خودرو تبدیل به دست‌آویزی برای نوسان گیری شده و هر بار با رد اهلیت خریدار ، بازی جدیدی را آغاز می کنند ! بنابراین حرکت بر اساس شایعات و خبرهایی که می رسد ، عمدتا سبب زیان معامله گران می شود و خیلی نمی توان به این مسائل بها داد. به ویژه اینکه تعدادی از کد های حقیقی و حقوقی بصورت جدی در حال کنترل قیمت 2 سهم ایران خودرو و خگستر می باشند.

در این گروه ، پارس خودرو با افزایش تقاضا ضمن شکست مقاومت 850 ریالی در مسیر قیمت های ارزش اسمی قرار گرفت. به نظر شرکتی مثل پارس خودرو را باید بیشتر بررسی کرد. خپارس از یک حق العمل کار سایپا که چند سال پیش فقط پراید برای سایپا تولید می نمود به شرکت تولید کننده خودروهای لوکس تبدیل شده است که همه محصولات تولیدی آن برای طبقه متوسط به بالا هستند و اتفاقا رشد اخیر تعرفه ها نرخ های فروش این شرکت را می تواند دستخوش تغییرات جالب نماید. همچنین میزان تولید خودروهای حق العمل کاری از نزدیک 90 درصد به کمتر از 30 درصد رسیده و خپارس از خط تولید خود می تواند در جهت تولید خودرهای تولید خود استفاد کند ، فروش این شرکت نسبت به سال 92 در حدود 6 برابر رشد نموده و جز محدود شرکت های سودده کمتر از 100 تومانی است. پیش بینی می شود رشد قیمت دلار و افزایش تعرفه ها باعث رشد سودآوری خپارس شود.

در ایران خودرو هم وضعیت بد نبود اما ترس از رنج منفی حقوقی ها و بازی های نوسان گیری ، سبب شده تا معامله گران تمایل کمتری به حرکت روی آبی‌پوشان جاده مخصوص نشان دهند. ایران خودرو در شرایط عادی ، پتانسیل تعدیل مثبت را دارد و به نظر باید منتظر انتشار شفاف سازی شرکت باشیم. در گروه بهمن شاهد قرار گرفتن سهم در یک قدمی قیمت های 100 تومانی هستیم. گروه بهمنی که از نظر بنیادی یک سر و گردن بالاتر از همگروهی ها بوده و بازی های نوسانی تمیزتر و منطقی تری دارد. این سهم خودرویی می تواند یک بازدهی حدود 30 درصدی را تا اوایل اردیبهشت ماه سال آینده به همراه داشته باشد و دلیل این مساله می تواند اتفاقات و تعدیل مثبت در شرکت های زیر مجموعه باشد.

در قطعه سازها ، بازگشایی ختوقا توام با شفاف سازی و رشد 10 درصدی قیمت سهم را داشتیم. در اجرای سیاست واگذاری سرمایه گذاری ها ، این شرکت در نظر دارد معادل 35.42 درصد از سهام شرکت رینگ سازی مشهد (سهامی عام ) را پس از طی مراحل کارشناسی از طریق مزایده عمومی سازمان بورس اوراق بهادار واگذار نماید. بدیهی است پس از انجام عملیات کارشناسی و تعیین قیمت پایه سهام ، نسبت به درج آگهی مزایده در روزنامه های کثیر الانتشار و همچنین اطلاع رسانی از طریق سامانه کدال و سازمان بورس اقدام لازم صورت می پذیرد. قابل ذکر است رویداد فوق در پیش بینی سال مالی 96 لحاظ نگردیده است .گفته می شود قیمت کارشناسی در سطوح بالایی قرار گرفته و ختوقا از این محل سود جالب توجهی شناسایی خواهد کرد. این سهم برای روز چهارشنبه به مصاف مقاومت 230 تومانی می رود. مقاومتی که در صورت شکسته شدن ، مسیر را برای تداوم روند صعودی تا قیمت های 300 تومانی هموار خواهد کرد.

اما در سوی دیگر خگستر را داریم که متاسفانه اسیر دست بازی همان عده ای شده که ایرانخودرو را بازی می دهند !! در اجرای سیاست واگذاری سرمایه گذاری ها ، این شرکت در نظر دارد معادل 14.77 درصد سهام شرکت رینگ سازی مشهد را پس از طی مراحل کارشناسی از طریق مزایده عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار واگذار نماید. بدیهی است پس از انجام عملیات کارشناسی و تعیین قیمت پایه سهام ، نسبت به درج آگهی مزایده در روزنامه های کثیرالانتشار و همچنین اطلاع رسانی از طریق سامانه کدال و سازمان بورس اقدام لازم صورت می پذیرد. قابل ذکر است ، رویداد فوق در پیش بینی سال 96 لحاظ نگردیده و در صورت قطعیت موضوع ، اثرات آن اعمال می گردد. بهای تمام شده هر سهم خرینگ برای ختوقا و خگستر به ازای هر سهم 820 ریال می باشد و هر 2 شرکت به خصوص ختوقا سود خوبی شناسایی خواهند کرد. خگستر در معاملات امروز با رشد 6 درصدی قیمت به کار خود خاتمه داد. این سهم در قیمت های 350 تومانی مقاومت مهمی دارد که در صورت شکسته شدن ، فضا را برای سهم تا قیمت های 400 تومانی مهیا خواهد کرد.

اما در سایر قطعه سازان خکار را داریم که مقاومت مهم 136 تومانی را در هم شکسته و مسیر میان مدتی 190 تومانی را در پیش گرفته است. سهمی که برای امسال افت حاشیه سود را داشت اما موفق به حفظ سود خالص گردیده و می تواند با اصلاح ساختار مالی و با افزایش نرخ قطعه وضعیت بهتری برای سال 97 داشته باشد. این شرکت از سهامداران خود برای برگزاری مجمع فوق العاده به منظور افزایش سرمایه از مبلغ 447 میلیارد ریال ریال به مبلغ 500 میلیارد ریال از محل سود انباشته به منظور الف) اصلاح و افزایش مبلغ سرمایه در راستای ضوابط و قوانین سازمان بورس اوراق بهادار ب) اصلاح ساختار مالی در تاریخ 29 بهمن ماه دعوت به عمل آورده است. توصیه می شود در این افزایش سرمایه شرکت کنید.

در سایر قطعه سازان تنها سهمی که تقریبا می توان گفت بازدهی خاصی نداشته و استعداد رشد دارد ، خمهر است. این شرکت در شرایطی فروش های فوق العاده ای را رقم می زند و حتی از بودجه جلوتر حرکت می کند که بواسطه رشد دادن بهای تمام شده افت حاشیه سود را تجربه می کند. البته بهتر است بگوئیم این بازی را شرکت ها به راه انداخته اند تا میخ افزایش نرخ جدی سال آینده را بکوبند. در غیر این صورت معنا ندارد که قطعه سازان و خودروسازان همیشه با مشکل نرخ روبرو باشند. خمهر در صورت شکست مقاومت 170 تومانی به روند نوسانی خود خاتمه خواهد داد و در صورت وقوع این رویداد در مسیر رشد خوبی قرار خواهد گرفت.

در خودروسازان سنگین ، خکاوه تقاضای بهتری نسبت به گذشته دارد و به نظر با خبرهایی که می رسد ، کم کم می تواند بخشی از سقوط سنگین اخیر را جبران کند. البته امیدواریم حرکت سهم بر اساس تحولات مثبت واقعی باشد ، نه اینکه سهامداران عمده با یکسری خبرهای پوچ سهم را حباب کنند و از سهامداران نوسان بگیرند ! قائم مقام ارشد شرکت ولوو تراکس از تبدیل سایپادیزل به هاب (مرکز) صادراتی ولوو تراکس در منطقه و افزایش داخلی سازی به عنوان 2 برنامه اصلی این شرکت در ایران یاد کرد. محدوده 87 – 88 تومانی مهمترین سطح مقاومتی پیش روی خکاوه می باشد.

ب) در گروه ساختمانی و انبوه سازی همزمان با لمس محدوده حمایتی 650 واحدی که اخیرا هم اشاره شده بود ، شاهد بهبود تقاضا و رشد نسبی قیمت ها هستیم. البته هنوز قطعیتی برای تغییر روند وجود ندارد و به نظر به زمان بیشتری برای اعتمادسازی نیاز داشته باشیم. با این حال در معاملات امروز برخی از نمادها نظیر ثتران ، وساخت ، ثفارس و ... مورد توجه بودند. قیمت ها به نقاطی رسیده که حتی پوسته شرکتها هم ارزش بیش از قیمت روی تابلو دارند. به ویژه اینکه ارزش خالص دارایی شرکتها هم به مراتب بیشتر از قیمت های فعلی می باشد. قبلا هم گفتیم که انتظار حرکت خارق العاده از ساختمانی ها را نمی توان داشت اما قیمت ها به قدری جذاب شده که شاید اختصاص دادن 10 درصد از پرتفوی معامله گران به برخی از نمادهای زیر مجموعه سرمایه گذاری مسکن ، ریسک خاصی نداشته باشد.

در خبرهای مرتبط با این گروه ، مدیرکل دفتر برنامه‌ ریزی و اقتصاد مسکن گفت : پیش‌بینی بازار مسکن حاکی از عدم افزایش شدید قیمت ‌ها و رشد معاملات با شیب ملایم است. در ماه های آذر و دی به ترتیب 4 و 3 درصد قیمت‌ ها افزایش یافتند و این افزایش همراه با افزایش معاملات بود. در دی ماه سال جاری بالغ بر 19 هزار معامله مسکن و آپارتمان در شهر تهران ثبت شد که با توجه به دوران رکودی که در آن قرار داشتیم ، رکورد خوبی است و حاکی از رونق تدریجی در بازار مسکن است. معاملات بازار مسکن در دی ماه سالجاری نسبت به دی ‌ماه سال گذشته 15 درصد افزایش قیمت داشته است.

در این گروه ثنوسا تعدیل مثبت جالبی زد. این شرکت در حالی برای سال مالی منتهی به 31 شهریور ماه 97 به ازای هر سهم (24) ریال زیان پیش بینی کرده بود که شفاف سازی روز گذشته ، این رقم را با سود 66 ریالی تعویض کرد. این تعدیل با فرض افزایش پیش بینی نرخ فروش زیر بنای مفید پروژه مسکونی ظفر رخ خواهد داد. وساخت سهامدار 52 درصدی ثنوسا می باشد و دلیل توجه بازار به وساخت و تشکیل صف خرید در این نماد همین مساله می باشد. محدوده 225 تومانی مهمترین سطح مقاومتی پیش روی وساخت می باشد. همانطور که قبلا هم گفتیم ، به نظر ثنوسا در قیمت های فعلی جذاب تر است و البته تحرکات مثبت در وساخت سبب رشد وپترو به عنوان سهامدار این شرکت خواهد شد. برای چندمین بار توصیه می شود وپترو را زیر نظر داشته باشید. این سهم در صورت گذر از قیمت های 170 تومانی ، به راحتی قیمت های 200 تومانی را لمس خواهد کرد.

در ثفارس رشد 5 – 6 درصدی سهم را بواسطه شفاف سازی روز گذشته شاهد بودیم. واقعا نمی دانیم چرا بازار به برخی از شفاف سازی ها و خبرهایی که می رسد ، بی توجه است. این شرکت اعلام کرده پیرو شفاف سازی مورخ 4 بهمن ماه ، قرارداد فروش زمین 228 هکتاری به امضاء طرفین رسیده است. ضمنا از این بابت مبلغ 14.7 میلیارد ریال از پیش بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به 31 شهریور ماه 97 محقق گردید که در نامه شفاف سازی به آن اشاره شده است. ثفارس سهمی است که تقسیم سود خوبی داشته و به سرعت می تواند گپ 180 ریالی ناشی از سود سال 96 که در مجمع توزیع شده را پُر کند. انصافا ثفارس در قیمت های جذابی است و انتظار می رود به زودی حرکت سهم به سمت قیمت های 260 تومانی را داشته باشیم.

ج) در گروه فلزی و معدنی تقاضا بهتر از روز گذشته بود و دلیل این مسئله گشایش بازار های جهانی بدون نوسان منفی تاثیر گذار و رسیدن اصلاحیه عملکرد دی ماه شرکت ملی صنایع مس ایران بود . در خصوص کامودیتی ها باید گفت که دو عامل کاهش موجودی انبار ها و رشد شاخص دلار کار را برای پیش بینی قیمت ها دشوار کرده است و در نتیجه نوسانات در فلزاتی نظیر مس ، سرب ،روی و آلومینیوم به صورت محدود دنبال می شود . یکی از نگرانی های فلزات اساسی مسئله افزایش موجودی انبار در آمریکا بود که بنا به تصمیم اخیر ترامپ مبنی بر اختصاص سرمایه ای جدید برای زیر ساخت ها در این کشور برطرف و تعدیل شد . البته با توجه به پیش بینی آینده قیمت فلزات می توان افق روشن و پر تحرکی را برای آن ها متصور شد .

امروز فملی یکی از نماد های مورد توجه بود که به واسطه اصلاحیه گزارش دی ماه با رشد قیمت رو به رو شد و سایر نماد های فلزی را با خود همراه کرد . معاملات پر حجم از مهم ترین مشخصه های امروز فملی بود و سبب شد تا بازار باری دیگر به رشد قیمت سهم و عبور از سد 280 تومانی امیدوار شود .کارشناسان پیش بینی می کنند روند صعودی مس با سرعتی آهسته و پیوسته تا پایان دومین ماه سال میلادی ادامه داشته باشد . با توجه به گزارش اصلاحیه دی ماه نماد فملی و مشاهده اختلاف مبلغ 311 میلیارد تومانی حاکی از افزایش فروش به میزان حدود 32.500 تن در فروش کنسانتره مس و افزایش 150 هزار تومانی نرخ فروش این محصول صورت گرفته است و همچنین افزایش 2.300 تنی میزان فروش کاتد با افزایش نرخ 450 هزار تومانی نسبت به گزارش قبلی رویت می شود که با این حساب باید گفت شرکت تا پایان دی ماه موفق شده 6.221 میلیارد تومان معادل 75.5 درصد از مبلغ فروش پیش بینی شده 8.234 میلیارد تومان را محقق کند . از سوی دیگر میزان فروش کاتد و کنسانتره مس این شرکت در دی ماه نسبت به آذر ماه به ترتیب 76 و 66 درصد رشد داشته که از نظر تغییرات نرخ فروش ، کاهش 3 درصدی در فروش کنسانتره مس و افزایش 5 درصدی در فروش کاتد را شاهد هستیم . و همچنین در مجموع نرخ فروش در دی ماه نسبت به نرخ فروش در گزارش نه ماهه کنسانتره مس و کاتد که جزو محصولات اصلی تولیدی شرکت هستند به ترتیب 22 و 18 درصد افزایش داشته است.

در گروه روی نیز برخلاف نوسانات قیمت جهانی در مرز قیمتی هفته گذشته ، اکثر نماد های این گروه مثبت بودند از جمله فاسمین ، باما و فزرین که در این میان باما با جهش مثبت امروز خود نه تنها تغییر جهت خود را در روند رو به رشد تثبیت کرد بلکه با رساندن خود به سطوح قیمتی 1100 تومان به نقاط جدیدی در تاریخ معاملات خود دست یافت . همچنین فزرین و فاسمین نیز موفق شدند با حجمی قابل توجه به قیمتهای به ترتیب 682 و 712 تومانی دست یابند و سهامداران خود را به تداوم روند صعودی خوش بین نمایند . در سایر نماد های این گروه فسرب را داریم که در بازار امروز با فشار عرضه و افت قیمت روبرو شد. همچنین فایرا نیز با ثبت یک افت دیگر به قیمت های 140 تومانی نزدیک شد. به نظر کم کم باید فایرا را زیر نظر داشت. چراکه سهم اصلاح خوبی را زده است.

5) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها (ماهنامنتال) :

در این شماره از چشم انداز وضعیت تولید و فروش گل سر سبد گروه سنگ آهن یعنی سهام شرکت گل گهر با نماد «کگل» را که اخیرا گُل خوبی زده ، مورد تحلیل و بررسی قرار می دهیم. این شرکت در ابتدای دوره سود هر سهم خود را در سطوح 319 ریالی پیش بینی کرد اما این سود بارها تغییر کرد. ابتدا در دوره 3 ماهه این رقم تا سطوح 396 ریالی تعدیل شد. سپس شرکت این رقم را در گزارش 6 ماهه به 444 ریال افزایش داد. در ادامه طی گزارش حسابرسی شده 6 ماهه یک افزایش 7 درصدی دیگر داشتیم و این رقم تا 474 ریال تعدیل شد اما این پایان کار نبود و شرکت طی هفته های گذشته با یک شفاف سازی دیگر سود خود را تا سطوح 650 ریالی افزایش داد تا عملا تعدیل مثبت بیش از 100 درصدی را از ابتدای سال تا به امروز لحاظ کرده باشد.

لازم به ذکر است کگل در دوره 9 ماهه موفق شده 434 ریال معادل 67 درصد از سود پیش بینی شده خود را پوشش دهد. شرکت دلایل آخرین تعدیل خود ( از 474 ریال به 650 ریال ) را بدین شرح اعلام نمود : 1- افزایش در نرخ فروش محصولات به تبعیت از افزایش در نرخ فروش شمش فولاد خوزستان در 3 ماهه سوم و پیش بینی ادامه روند تا پایان سال 2- افزایش در مقدار فروش محصول گندله سنگ آهن به میزان 800 هزار تن 3- کاهش در مقدار فروش محصول کنسانتره سنگ آهن صادراتی به میزان 200 هزار تن 4- افرایش در مقدار فروش محصول کنسانتره سنگ آهن داخلی به میزان 100 هزار تن 5- افزایش در مبلغ سود سهام شرکتهای سرمایه پذیر گروه.

مبلغ فروش و سود عملیاتی در گزارش قبلی به ترتیب 39.800 و 14.895 میلیارد ریال بود که این ارقام در گزارش جدیدی که منتشر شده تا سطوح 46.384 و 20.397 میلیارد ریالی افزایشی یافته است. گفتنی است ، فروش و سود عملیاتی شرکت در کوارتر اول به ترتیب 11.103 و 4.421 میلیارد ریال ، در کوارتر دوم 10.685 و 3.627 میلیارد ریال ، در کوارتر سوم 13.428 و 6.365 میلیارد ریال و در مجموع دوره 9 ماهه 35.206 و 14.413 میلیارد ریال بوده است. مقایسه عملکرد شرکت با دوره مشابه سال گذشته نشان از رشد به ترتیب 25 درصدی مقدار تولید ، 24 درصدی مقدار فروش ، 87 درصدی مبلغ فروش ، 118 درصدی سود عملیاتی و 124 درصدی سود خالص دارد. در مجموع گزارش خوبی است و احتمالا یک تعدیل مثبت جزئی در گزارش 12 ماهه داشته باشیم.

این شرکت در گزارش جدید منتشر شده ، پیش بینی کرده برای سال جاری 46.384 میلیارد ریال درآمد از محل فروش : ( 10 میلیون و 300 هزار تن گندله داخلی به نرخ هر تن 3.620.447 ریال مجموعا 37.290 میلیارد ریال + 1 میلیون و 800 هزار تن کنسانتره سنگ آهن صادراتی به نرخ متوسط 2.422.629 ریال مجموعا 4.360 میلیارد ریال + 2 میلیون و 100 هزار تن کنسانتره سنگ آهن داخلی به نرخ متوسط 2.106.966 ریال مجموعا 4.424 میلیارد ریال + 308 میلیارد ریال گندله ریزدانه ) محقق کند. گفتنی است ، فروش کگل در فروردین ماه 3.108 میلیارد ریال ، در اردیبهشت ماه 4.062 میلیارد ریال ، در خرداد ماه 3.277 میلیارد ریال ، در تیر ماه 3.442 میلیارد ریال ، در مرداد ماه 3.437 میلیارد ریال ، در شهریور ماه 3.818 میلیارد ریال ، در مهر ماه 4.481 میلیارد ریال ، در آبان ماه 4.528 میلیارد ریال ، در آذر ماه 5.124 میلیارد ریال ، در دی ماه 5.244 میلیارد ریال و در مجموع 10 ماه ابتدای سال 40.521 میلیارد ریال معادل 87.3 درصد از مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است که رقم جالبی است و پتانسیل های شرکت برای تعدیل مثبت دیگر نشان می دهد. جدول پیش بینی درآمد و فروش تحقق یافته شرکت به شرح ذیل می باشد :

لازم به ذکر است ، نرخ فروش گندله داخلی به عنوان مهمترین محصول شرکت در مهر ماه 3.336.454 ریال ، در آبان ماه 3.324.828 ریال ، در آذر ماه 4.122.881 ریال ، در دی ماه 4.526.582 ریال و در میانگین دوره 10 ماهه 3.639.138 ریال بوده است. این روند در کنار پیش بینی نرخ فروش در بودجه نشان می دهد که حاشیه سود عملیاتی باز هم پتانسیل رشد دارد. صورتحسابهای علی الحساب 3 ماهه پایانی سال بر اساس نرخ شمش 3 ماهه سوم می باشد. بنابراین هر گونه تغییری در نرخ ها ( طی 3 ماه پایانی سال ) در عملکرد فصل بهار سال 97 رونمایی خواهد شد. اخیرا مدیر مالی کچاد گفته بود : اختلاف قیمت در آمار تولید و فروش ماهانه ، به این علت است که در گزارشها ، نرخ ها به صورت علی الحساب و بر اساس میانگین درج می شوند. سپس در پایان هر دوره 3 ماهه ، قیمت ها بر اساس میانگین 3 ماهه اصلاح می‌ گردد.

با توجه به افزایش نرخ شمش فولاد خوزستان در 3 ماهه سوم و محاسبه صورت حساب های علی الحساب مهر و آبان بر اساس نرخ شمش 3 ماهه دوم ، تعدیلات مبلغ فروش از اول مهر ماه تا پایان آذرماه در گزارش فعالیت ماهیانه آذر ماه اعمال گردیده است. البته اخیرا محمود سیدی مدیر مالی کچاد گفته بود : علت اختلاف قیمت در آمار تولید و فروش ماهانه ، به این علت است که در گزارشها ، نرخ ها به صورت علی الحساب و بر اساس میانگین درج می شوند. سپس در پایان هر دوره 3 ماهه ، قیمت ها بر اساس میانگین 3 ماهه اصلاح می‌ گردد.

این شرکت قصد دارد سرمایه خود را از سطوح 30.000 میلیارد ریالی به 48.000 میلیارد ریال ( معادل 60 درصد ) از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور 1- تامین خالص سرمایه در گردش 2- توسعه بخش شرقی معدن شماره یک 3- مشارکت در افزایش سرمایه شرکت های سرمایه پذیر 4- اجرای طرح های توسعه افزایش دهد. گفتنی است ، کگل اکنون با P/e حدود 5.5 مرتبه ای و در قیمت های 345 تومانی معامله می شود. محدوده 326 و 366 تومانی مهمترین حمایت و مقاومت پیش روی کگل محسوب می شوند. این شرکت برای سال بعد می تواند سود حداقلی 800 ریالی داشته باشد.

نگاهی به عملکرد فصلی «کگل» و حاشیه سود شرکت در 5 فصل اخیر

6) تحلیل تکنیکال :

در این شماره از چشم انداز نگاهی به آخرین وضعیت یکی از نمادهای گروه انبوه سازی به نام «ثتران» خواهیم داشت. مطابق با تصویری که در ذیل مشاهده می کنید ، اصلاح های قیمت این سهم پس از رشد سنگین سال 92 را در 3 باکس قرمز رنگ ، تقسیم بندی نمودیم. این باکس ها به وضوح نشان می دهد که ثتران هر بار در ریزش هایی که تجربه نموده ، روند کُندتری داشته و به نوعی گام آخر اصلاحی عملا اصلاح بصورت فرسایشی رخ داده است. بنابراین این گونه می توان تعبیر کرد که بسیاری از سهامدارانی که مدت 4 – 3 سال اخیر این سهم را خریداری کرده اند ، به مرور مسیر خروج و شناسایی زیان را در پیش گرفته و عملا شاهد ورود سهامداران جدیدی هستیم. لذا در صورتی که سهم طی روزهای آتی با حجم بالا معامله شود ، می توان به رشد تا محدوده قیمتی 115 تومانی برابر با سقف مثلث پهن شونده ترسیم شده امیدوار بود اما این رشد نمی تواند بیانگر خاتمه یافتن روند نزولی 5 ساله باشد چراکه برای آغاز روند صعودی نیاز به شکست قطعی مقاومت 115 تومانی داریم. بنابراین معامله گران در شرایط فعلی صرفا می توانند از نوسانات سهم با رعایت حد ضرر 75 تومانی استفاده نمایند.

7) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه مواد غذایی و لبنیاتی افت قیمت ها متوقف شده و شاهد روند نوسانی در اکثر نمادها هستیم. در خبرهای مرتبط با این گروه ، دبیر انجمن صنایع لبنی گفت : مذاکره با عراقی‌ ها برای کاهش تعرفه صادرات لبنیات به جایی نرسید. رضا باکری گفت : در ماه‌ های اخیر تعرفه صادرات محصولات لبنی به عراق از 10 به 40 درصد افزایش یافته بود که مذاکرات با مسئولان عراقی برای بازگرداندن تعرفه ها به نتیجه ای نرسید و در نهایت مشکل از مسیر دیگری حل شد. عراق تحت فشار سازمان ‌های جهانی به منظور سرمایه گذاری کشورهای اروپایی و آمریکا در کشور خود باید به استاندارد کردن تعرفه گمرکی و ثبات تعرفه بپردازد که در نهایت تعرفه صادرات از 40 به 10 درصد تقلیل یافت و این خبر خوبی برای شرکت های گروه لبنیاتی می باشد.

در این گروه برخی از نمادها نظیر غبشهر ، غگلستا و غپاک پتانسیل های بیشتری برای رشد دارند. اصغر دژکام مشاور مدیرعامل لبنیات پاک درخصوص آخرین وضعیت این شرکت گفت : مهمترین عامل کم اقبالی به نماد «غپاک» ، عدم افزایش قیمت محصولات متناسب با افزایش بهای تمام شده به ویژه افزایش نرخ شیر خام می باشد. در گذشته شیر خام با نرخ میانگین 1.270 تومان خریداری می شد اما در چند ماه اخیر نرخ شیر خام رشد محسوسی داشته است. این موضوع به بسیاری از شرکت های لبنی کوچک لطمه زده اما خوشبختانه لبنیات پاک از بنیاد مستحکمی برخوردار بوده و به رغم تمامی مشکلات ، کماکان سودساز بوده ؛ البته به علت کاهش حاشیه سود ، تلاش شده با افزایش حجم تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر همچون کره بخشی از این مشکل مرتفع گردد. دژکام در رابطه با جوینت ونچر لبنیات پاک و زمان احتمالی تولید محصول در این همکاری عنوان کرد : جوینت ونچر با شرکت فرانسوی در حال نهایی شدن است. این همکاری نیازمند مشارکت شرکت فرانسوی در بخشی از شرکت تولیدی زیر مجموعه پاک در سنندج و نیز ایجاد یک کارخانه جدید مشارکتی در زمینی که قرار است طرح توسعه در آن اجرا شود ، می باشد. اولین محصول مشترک با فرانسه احتمالا در سال 97 در کارخانه سنندج تولید شده و روانه بازار خواهد شد. صادرات محصولات مشترک هم در برنامه های آتی غپاک خواهد بود. طرح توسعه غپاک نیز در حال پیگیری بوده و در صورت تامین مالی و مساعد بودن شرایط ، پیش بینی می شود فاز اول آن در سال 98 راه اندازی گردد.

ب) در گروه حمل و نقلی خبرهای مثبتی از حکشتی به گوش می رسد اما کو گوش شنوا ... ! بازار به قدری به سهم و سهامداران عمده بدبین شده که حاضر به کشتی‌سواری و سفر به اقیانوس آرام نیست ! روز گذشته کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت تامین سرمایه امین در زمینه همکاری ها و مشاوره مالی تفاهمنامه مشترک امضا کردند. محمد سعیدی با اشاره به این مهم که کشتیرانی ایران برای پیشبرد اهداف توسعه ای خود نیازمند تامین مالی است ، افزود : شرکت تامین مالی امین با توجه به رویکرد فعال و جوانی که دارد می تواند در این زمینه کمک شایان توجهی ارائه دهد. در سوی دیگر خبر افزایش سرمایه شرکت را داشتیم. حکشتی قرار است سرمایه خود را از سطوح 16.393 میلیارد ریالی به 26.393 میلیارد ریال ( معادل 61 درصد ) از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی ، سود انباشته به منظور مشارکت در افزایش سرمایه شرکت های تابعه و ادامه تعهدات سررسید شده ساخت کشتی های جدید و تجهیز و نوسازی ناوگان افزایش دهد. تقریبا شک نداریم که بازار از کنار این خبرها خواهد گذشت و فعلا کسی توجه به سهم نخواهد کرد اما انتظار داریم در میان مدت روند معاملاتی سهم سر و شکل بهتری به خود بگیرد.

ج) در گروه تجهیزاتی ، مپنا در یک وضعیت بی ربط ، شرایطی مرتبط با حکشتی دارد ... !! این یعنی فاز این 2 شرکت با هم متفاوت است اما از نظر معاملاتی تقریبا وضعیت مشابهی را در هر 2 سهم شاهد هستیم. مپنا قصد دارد سرمایه خود را از سطوح 10.000 میلیارد ریالی به 20.000 میلیارد ریال ( معادل 100 درصد ) از محل سود انباشته به منظور اصلاح ساختار سرمایه و جلوگیری از خروج وجه نقد افزایش دهد و حسابرس و بازرس قانونی این مساله را تائید کرده اند. بدیهی است مپنا هم در این قیمت ها باقی نخواهد ماند و به نظر افزایش سرمایه خوبی را در این سهم داشته باشیم. به ویژه اینکه کل مبلغ افزایش سرمایه از محل سود انباشته بوده و قیمت سهم شکسته خواهد شد. توصیه می شود این سهم را در سبد داشته باشید.

د) در گروه فلزی و معدنی ، فلوله را داریم. سهمی را که یک بار تا قیمت های 900 تومانی بردند و با انتشار شایعات متنوع و داغ کردن به بازار فروختند و حالا که سهم تا نصف قیمت پائین آمده ، مجددا شاهد شکل گیری موج جدیدی هستیم ... ! گفته می شود فلوله در نظر دارد 40 میلیون سهم شرکت هامون نایزه را از طریق مزایده به فروش برساند. قیمت پایه فروش هر سهم 1.600 ریال در نظر گرفته شده است. فلوله مالک 92.31 درصد هامون نایزه می باشد و بهای تمام شده این شرکت برای فلوله 40 میلیارد ریال است. بنابراین با فروش سهام این شرکت ، می توان به تعدیل مثبت 20 الی 25 ریالی در فلوله امیدوار بود. این سهم امروز با رشد 5 درصدی قیمت به تابلوی معاملات بازگشت. گفتنی است ، فلوله در محدوده 600 – 620 تومانی مقاومت سختی دارد و برای قطعیت آغاز روند صعودی ، نیاز به گذر از این سد دارد.

ه) در گروه پالایشی ، اکثر نمادها بهبود تقاضا و رشد محدود قیمت را تجربه نمودند اما در این بین 2 نماد شاوان و شبریز تقاضای قوی تری داشتند. به گونه ای که شاوان به قیمت های درصد مثبت و صف خرید رسید و شبریز نیز با رشد قیمت 2 درصدی به کار خود خاتمه داد. رشد جدی قیمت دلار و همچنین ثبات نسبی در بازار نفت ، از مهمترین دلایل توجه بازار به پالایشی ها می باشد. شبریز در محدوده 820 – 830 تومانی مقاومت مهمی دارد و در صورت شکست این سطح می توان به حرکت سهم تا قیمت های 900 تومانی امیدوار بود. در شبریز شایعاتی درخصوص تعدیل مثبت به گوش می رسد.

و) در گروه بیمه ، معاملات کم حجم و کم رمق دنبال می شود و این در شرایطی است که صلاحیت خریداران بالقوه بلوک بیمه البرز تایید نشد. طبق اطلاعیه مقرر بود که امروز بلوک 17.34 درصدی سهام بیمه البرز شامل 693 میلیون و 666 هزار و 777 سهم توسط سازمان خصوصی سازی در بورس اوراق بهادار عرضه شود اما به دنبال عدم تایید صلاحیت خریداران ، این معامله انجام نشد. شنیده‌ها حکایت از آن دارد که 3 خریدار برای این بلوک اعلام آمادگی کرده بودند اما صلاحیت آنها توسط سازمان بورس تایید نشده است. گفته می‌شود یکی از این خریداران زیرمجموعه هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس است. علی صحرایی معاون بازار بورس تهران ، عدم تمکن مالی ، تاخیر در ارسال مدارک و عدم رعایت شرایط مالکیت مستقیم و غیر مستقیم را از دلایل عدم تأیید صلاحیت خریداران اعلام کرد.

ز) و در پایان اشاره ای به عرضه اولیه فردا خواهیم داشت. عرضه اولیه شرکت مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر در نماد «شوینده» فردا انجام خواهد شد. قرار بر آن است تا 10 درصد از سهام «شوینده» معادل 100 میلیون برگه سهم به شیوه ثبت سفارش به کدهای معاملاتی تخصیص پیدا کند .بازه قیمتی این عرضه بین 260 تا 273 تومان تعریف شده و این عرضه در حدود 27 میلیارد تومان نقدینگی از بازار جذب می کند. گفتنی است ، این شرکت به ازای هر سهم 421 ریال سود برای سال مالی منتهی به 30 آذر ماه 97 پیش بینی نموده هنوز مجمع سال 96 برگزار نگردیده است.

8) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 4.650 – 4.760 تومان

ب) یورو : 6.000 – 6.140 تومان

ج) درهم امارات : 1.250 – 1.300 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.510.000 – 1.524.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24