Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

هفته پیش رو از جهات مختلف هفته ای مهم است و انتظار می رود نوسان در بازارهای مختلف بزرگ باشد.بویژه سرمایه گذارانی که منتظر رفع ابهام ها بوده اند بهتر است به تک تک داده هایی که ..

دلار، نفت، جانت یلن، مس و چند موضوع مهم دیگر!

بورس24 : هفته گذشته سرمایه‌گذاران در اکثر بازارها دچار زیان شدند زیرا قیمت فلزات گرانبها، نفت، شاخص دلار و شاخص های مالی در بورس های بزرگ به میزان قابل ملاحظه کاهش یافتند. عملکرد منفی بازارها در حالی رخ داد که گزارش های منتشر شده از اقتصاد چین، منطقه یورو و آمریکا مثبت بود. نکته جالب اینکه روز جمعه سقوط شاخص های مالی در بورس آمریکا به رشد قیمت طلا منجر نشد. انتشار گزارش های مثبت از اقتصاد آمریکا، احتمال افزایش سریع تر نرخ های بهره را بیشتر کرد و به هراس سرمایه‌گذاران منجر شد.

اما در هفته پیش رو چه تحولاتی در بازارها رخ خواهد داد؟ برای پاسخ به این سوال ضروری به تقویم اقتصادی هفته توجه کنیم. این هفته گزارش های متعدد و بسیار مهم از اقتصادهای بزرگ جهان منتشر می شود و طبیعی است که احتمال نوسان های شدید در شاخص های مالی، قیمت مواد خام و ارزش ارزهای معتبر زیاد است.

روز دوشنبه همزمان با آغاز به کار جرم پاول، رئیس جدید بانک مرکزی آمریکا، گزارش هایی از وضعیت بخش خدمات در اقتصاد چین، منطقه یورو، آلمان، فرانسه، انگلستان و آمریکا منتشر می شود. این بخش از اقتصادهای بزرگ جهان در ماه های اخیر عملکرد امیدبخش داشته و یک دلیل حرکت بانک های مرکزی به سمت محدود کردن سیاست های حمایتی، وضعیت خوب بخش خدمات بوده است.

بانک مرکزی آمریکا از اواخر سال ۲۰۱۶ برنامه بالا بردن نرخ های بهره را آغاز کرده و امسال قصد دارد ۳ بار نرخ های بهره را بالا ببرد. بانک مرکزی اروپا از ماه گذشته میلادی خرید اوراق قرضه کشورهای عضو منطقه یورو را به نصف یعنی 30 میلیارد یورو در ماه کاهش داده و قصد دارد در ماه های آینده نرخ های بهره را بالا ببرد. بانک های مرکزی دیگر از جمله بانک مرکزی ژاپن و بانک مرکزی انگلستان نیز در همین مسیر حرکت خواهد کرد.

تاثیر این اقدامات، رشد ارزش ارزهای ملی در کشورهای یاد شده است. البته وضعیت بهتر اقتصاد منطقه یورو سبب شده ارزش یورو در برابر دلار افزایش یابد. روز دوشنبه همچنین وضعیت خرده فروشی در منطقه یورو در ماه دسامبر مشخص می شود. بانک مرکزی اروپا برای تصمیم گیری در باره زمان بالا بردن نرخ های بهره به داده های اقتصادی توجه دارد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز سه‌شنبه دو گزارش از وضعیت سفارش های کارخانه ای در آلمان در ماه دسامبر و تراز تجاری آمریکا در آن ماه منتشر می شود. همچنین یکی از اعضای کمیته سیاست گذاری بانک مرکزی آمریکا سخنرانی خواهد کرد. در این روز موسسه نفت آمریکا تغییرات ذخیره نفت این کشور در هفته قبل را اعلام می کند. هفته قبل قیمت نفت کاهش یافت اما تحلیلگران معتقدند شاخص های بنیادی بازار در وضعیت مناسب قرار دارد. اثبات پایبندی اعضای اوپک و روسیه به برنامه کاهش عرضه و نیز رونق اقتصاد جهان از عوامل وضعیت بهتری بازار نفت هستند. نشست بعدی اوپک در ماه ژوئن برگزار می شود. در این نشست شرایط بازار نفت بررسی خواهد شد و اگر ضروری باشد تغییراتی در برنامه کاهش ارزش اعمال می شود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز پنجشنبه برای سرمایه‌گذاران در بازار فلزات پایه روزی مهم است زیرا گزارش مربوط به وضعیت صادرات و واردات چین در ماه گذشته میلادی منتشر می شود. درباره وضعیت اقتصادی چین ابتدای سال پیش نگرانی های وجود داشت اما به تدریج ثابت شد نگرانی‌ها به جا نبوده است. سال پیش اقتصاد چین 6.9 درصد رشد کرد و پیش بینی شده امسال این رقم به 6.5 درصد تا 6.8 درصد کاهش خواهد یافت. البته درباره بروز تنش تجاری بین آمریکا و چین نگرانی های وجود دارد که منطقی است. ترامپ در یک سال اخیر بارها چین را به انجام اقدامات غیرمنصفانه تجاری متهم و تلاش کرده از کسری تجاری آمریکا با چین بکاهد. امسال این تلاش‌ها بیشتر خواهد شد.

روز پنجشنبه همچنین گزارش وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار این کشور در هفته قبل منتشر می شود. گزارش های مربوط به بازار کار آمریکا مدتهاست مثبت است و بازار به نزدیک اشتغال کامل رسیده است. رشد سریع تر سطح دستمزدها و افزایش نرخ تورم دو شرط مهم بانک مرکزی آمریکا برای بالا بردن نرخ های بهره بوده است. بانک مرکزی معتقد است شرایط اقتصادی خوب است و این دو شاخص در وضعیت بهتری قرار خواهند گرفت.

در زیر تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز جمعه نرخ تورم و شاخص بهای تولید کننده در چین در ماه گذشته میلادی اعلام می شود. رشد نرخ تورم نشانه ای مثبت است. در این روز همچنین بازده صنعتی در ایتالیا، فرانسه، انگلستان و یونان اعلام خواهد شد شرایط اقتصادهای یاد شده امیدبخش بوده است.

هفته پیش رو هم داده های اقتصادی مهم منتشر می شود و هم رئیس جدید بانک مرکزی آمریکا کار خود را آغاز خواهد کرد. احتمال رشد ارزش دلار در برابر یورو وجود دارد اما وضعیت بهتر اقتصاد منطقه یورو در مقایسه با اقتصاد آمریکا از رشد ارزش یورو حمایت می کند. در واقع ارزش پول واحد اروپایی از جهات مختلف حمایت می شود. همچنین این باور در بین سرمایه گذاران وجود دارد که شرایط برای رشد ارزش دلار فراهم نیست.

فردا نخستین روز فعالیت آقای جروم پاول در سمت ریاست بانک مرکزی آمریکاست. او مانند خانم یلن فردی محافظه کار است بدین معنا که برای بالا بردن نرخ های بهره عجله نمی کند اما با توجه به این که داده های اقتصادی مثبت بوده انتظار می رود امسال مانند سال قبل، سه بار نرخ های بهره در آمریکا بالا برده شود. این اقدام قاعدتا باید به رشد ارزش دلار کمک کند اما استحکام اقتصاد منطقه یورو و انگلستان سبب خواهد شد عملکرد دلار منفی باقی بماند و این به نفع بازار مواد خام است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سرب در یک ماه اخیر در بورس فلزات لندن نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24