Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

وضعیتی را تصور کنید که در آن، شما بخشی بزرگ از سبد دارایی تان را به سهام شرکت های فعال در فلزات پایه اختصاص داده اید و اکنون مشاهده می کنید که قیمت ها تحت تاثیر عوامل مختلف کاهش یافت است. افکار مختلفی در ذهن تان ..

چند کلمه حرف حساب با فعالان بازار فلزات پایه!

بورس24 : سال گذشته میلادی عملکرد بازار فلزات پایه بسیار خوب بود و قیمت ها رشد کردند. در هفته های اخیر این روند رشد عموما ادامه پیدا کرده است زیرا شرایط اقتصاد جهان و چین که بزرگ ترین مصرف کننده این فلزات است خوب بوده و انتظار می رود در ماه های آینده وضعیت به همین شکل باقی بماند. البته عوامل دیگر از جمله تغییرات شاخص دلار و میزان عرضه هم بر قیمت ها تاثیر می گذارند.

در شماره جدید نشریه متال بولتن به شرایط بازار فلزات پایه اشاره شده و متوسط قیمت ها در سه ماهه کنونی یعنی سه ماهه نخست سال جاری میلادی، پیش بینی شده است. سرمایه گذاران در بازار فلزات پایه باید به تغییرات شاخص دلار و نیز تحولاتی که در بخش عرضه این فلزات رخ می دهد توجه ویژه داشته باشند.

آلومینیوم. با آنکه میزان کاهش تولید آلومینیوم در چین در برنامه زمستانی اصلاح ظرفیت تولید، کمتر از انتظار بوده و ذخیره این فلز در چین رو به افزایش است اما قیمت ها در پایان سال گذشته به 2290 دلار یعنی بالاترین میزان از مارس سال 2012 رسید. کاهش شاخص دلار و خوشبینی سرمایه گذاران به افق بازار فلزات پایه دو عامل مهم رونق بازار بوده اند.

سال گذشته میلادی مصرف آلومینیوم در چین در مقایسه با سال قبل از آن، 7.1 درصد افزایش یافت. این رشد در کنار شرایط مثبت اقتصاد جهان و چین سبب رشد قیمت ها شده و در آینده نیز همین عوامل به بازار رونق خواهند بخشید. پیش بینی می شود متوسط قیمت هر تن آلومینیوم برای فروش نقد در سه ماهه کنونی 2163 دلار باشد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم در سه ماه اخیر نشان داده شده است:

مس. قیمت مس در ماه پایانی سال گذشته میلادی یعنی چند هفته پیش به محدوده 7200 دلار در هر تن رسید. از آنجا که عوامل بنیادی از این افزایش قیمت حمایت نمی کردند احتمال داده شد که قیمت ها تحت تاثیر سفته بازی افزایش یافته است. با توجه به احتمال بروز اختلال در عرضه از معادن، پیش بینی می شود بازار مس با کسری بیشتری مواجه شود. در میان مدت و بلندمدت افزایش استفاده از خودروهای برقی یک عامل رشد قیمت هاست اما به نظر می رسد تاثیر این عامل از پیش بر بازار گذاشته شده و قیمت ها را بالا برده است. یکی از علل نگرانی سرمایه گذاران در بازار مس، کاهش احتمالی فعالیت ها در بخش ساخت و ساز چین بوده است. نهادهای تحلیلگر معتقدند قیمت ها امسال رشد خواهد کرد. پیش بینی می شود متوسط قیمت هر تن مس در سه ماهه کنونی 7185 دلار باشد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در سه ماه اخیر نشان داده شده است:

سرب. قیمت سرب در مسیر رشد به حرکت خود ادامه داده و به بالاتر از 2600 دلار در هر تن رسیده که یک سطح مقاومت مهم بوده است. با توجه به شاخص های بنیادی مستحکم سرب، انتظار می رود قیمت ها در سطوح کنونی یا بالاتر باقی بماند. ظرفیت عرضه سرب از معادن محدود است درحالیکه مصرف در حال افزایش است. البته رشد مصرف کند خواهد بود زیرا نشانه هایی از کاهش فروش خودرو نمایان شده است. سهم باتری های لیتیومی در حال افزایش است و خودروسازان، دولت ها و مصرف کنندگان به خودروهای برقی علاقه نشان داده اند.

در کوتاه مدت، احتمال کاهش مصرف سرب بسیار کم است زیرا به باور کارشناسان، در ابتدا مصرف خودروهای هیبریدی رشد می کند نه خودروهای تمام برقی. در مجموع افق بازار سرب از لحاظ بنیادی و تکنیکی امیدبخش است. به نظر می رسد محدودیت عرضه عاملی بسیار مهم برای حمایت از قیمت هاست. پیش بینی می شود متوسط قیمت هر تن سرب در سه ماهه کنونی 2580 دلار باشد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سرب در سه ماه اخیر نشان داده شده است:

سال گذشته میلادی شاخص دلار حدود 10 درصد کاهش یافت و پیش بینی شده امسال این روند البته با سرعت کمتر ادامه پیدا خواهد کرد. بهبود شرایط اقتصادی در منطقه یورو و انگلستان به رشد ارزش یورو و پوند در برابر دلار منجر شده است. اگر شاخص دلار همچنان کاهش یابد قیمت فلزات پایه حمایت خواهد شد. در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24