Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

رشد قیمت فولاد اگرچه از اواخر هفته آینده آغاز شد ولی در روز شنبه می‌توان چهره واقعی‌تری از آن را مشاهده کرد گویی بازار فولاد واقعاً وارد یک فاز افزایشی شده است. رشد بهای قراضه و افزایش ممتد قیمت شمش در کنار بهبود نسبی شرایط حمل و نقل در نهایت بازار فولاد را تحریک کرد اگرچه جرقه رشد قیمت فولاد گویی پس از رشد قیمت دلار زده شد که می‌تواند تأثیرگذاری و تأثیرپذیری این دو سیگنال را ناخودآگاه برجسته سازد. بازار پلیمرها نیز بیش از گذشته دلاریزه شد تا جایی که با انتظار برای رشد قیمت‌های پایه در بورس کالا و همچنین رشد قیمت دلار ، بازار به این نتیجه رسید که به پیشواز قیمت‌های پایه با افزایش نرخ برود و این به معنی افزایش نسبی حجم معاملات در بورس کالا و بازار آزاد خواهد بود. افزایش قیمت دلار بر بازار نقدی سکه هم تأثیرگذار شد و به رشد قیمت ها منجر گردید و همین داده برای افزایش نرخ در بازار آتی شاید کافی باشد. بورس انرژی هم با معاملاتی جذاب و منطقی نوید هفته‌ای پر رونق را خاطرنشان می سازد...

تکانه جدی بازارهای کالایی با دلار

بورس24 : رشد قیمت فولاد اگرچه از اواخر هفته آینده آغاز شد ولی در روز شنبه می‌توان چهره واقعی‌تری از آن را مشاهده کرد گویی بازار فولاد واقعاً وارد یک فاز افزایشی شده است. رشد بهای قراضه و افزایش ممتد قیمت شمش در کنار بهبود نسبی شرایط حمل و نقل در نهایت بازار فولاد را تحریک کرد اگرچه جرقه رشد قیمت فولاد گویی پس از رشد قیمت دلار زده شد که می‌تواند تأثیرگذاری و تأثیرپذیری این دو سیگنال را ناخودآگاه برجسته سازد. بازار پلیمرها نیز بیش از گذشته دلاریزه شد تا جایی که با انتظار برای رشد قیمت‌های پایه در بورس کالا و همچنین رشد قیمت دلار ، بازار به این نتیجه رسید که به پیشواز قیمت‌های پایه با افزایش نرخ برود و این به معنی افزایش نسبی حجم معاملات در بورس کالا و بازار آزاد خواهد بود. افزایش قیمت دلار بر بازار نقدی سکه هم تأثیرگذار شد و به رشد قیمت ها منجر گردید و همین داده برای افزایش نرخ در بازار آتی شاید کافی باشد. بورس انرژی هم با معاملاتی جذاب و منطقی نوید هفته‌ای پر رونق را خاطرنشان می سازد.

نخستین عرضه میعانات گازی ( S-400 ) در بورس انرژی

داد و ستد نزدیک به 16 میلیارد تومانی در بازار فیزیکی بورس انرژی نشان داد که هفته جاری می‌تواند زمانی برای معاملاتی جذاب باشد اگرچه عقب‌نشینی نسبی در دو هفته اخیر خود به معنی آن است که می‌توان انتظار داشت که حجم عرضه ها افزایش یابد و با فرض رشد قیمت دلار پتانسیل تقویت تقاضا نیز در دور از ذهن نخواهد بود.

امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای گاز مایع صنعتی، گاز بوتان، گاز پروپان و برش سنگین پتروشیمی بندرامام، آیزوفید، آیزوریسایکل، حلال 402 و حلال 404 پالایش نفت تبریز و آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی و حلال 402 پالایش نفت اصفهان در رینگ بین‌الملل عرضه شد. حجم کل معاملات صورت‌گرفته طی امروز (14 بهمن ماه) 6,396 تن و به ارزش بیش از 157 میلیارد ریال است.

گفتنی است طی روز کاری آتی (15 بهمن 96) عرضه کالاهای آیزوریسایکل پالایش نفت تهران، میعانات گازی تی پی 400، اس 500 و اس 400 پالایش گاز خانگیران، حلال 402 پالایش نفت تهران و حلال 402 و پنتان پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی انجام خواهد شد. از نکات حائز اهمیت بازار فردا می‌توان به نخستین عرضه میعانات گازی (S-400) در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران اشاره کرد.

معامله بیش از 3،800 میلیارد ریال برق

بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 1میلیون و 240 هزار قرارداد معادل 12 میلیون و 880 هزار کیلووات ساعت به ارزش 3 میلیارد و 476 میلیون ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نمادهای بارپایه، میان‌باری، کم‌باری و بارپیک با متوسط قیمت 270، 288، 222و 341 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند. لازم به ذکر است با احتساب معاملات امروز از ابتدای در سال 96 تا کنون، بالغ بر 11 میلیارد و 629 میلیون قرارداد به ارزش قریب به3،803 میلیارد و 684 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفته است.

خاطر نشان می‌گردد در آغاز جلسه معاملاتی امروز، نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/12/12، 96/12/13 و 96/12/14 و بار پیک هفتگی، بار پایه هفتگی، میان باری هفتگی و کم باری هفتگی 97/01/11گشایش یافتند. همچنین نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/11/18پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرآیند تحویل آن ها آغازگردید.

همچنین، در بازار سایر اوراق بهادار قابل معامله بورس انرژی ایران، در بازار گواهی‌های سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری پروژه و در نماد پرند بیش از558 هزار گواهی از گواهی‌های این صندوق با ارزش 1 میلیارد و 925 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

مهمترین معاملات امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

آیزوفید پالایش نفت تبریز در رینگ بین الملل

200

تن

392

392

دلار

حلال 402 پالایش نفت اصفهان در رینگ بین الملل

2298

مترمکعب

483.14

483.14

دلار(سنا)

گاز پروپان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

-

25114

ریال

گاز بوتان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

-

24263

ریال

گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

150

تن

24433

24433

ریال

حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

2190000

لیتر

20117

20117

ریال

آیزوفید پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

100

تن

16782

16782

ریال

آیزوفید پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

225

تن

16782

16782

ریال

حلال 404 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

2004

مترمکعب

17817

17817

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

40

تن

19986

19986

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

50

تن

19986

19986

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

600

تن

19986

19986

ریال

دلار(سنا-مطابق مکانیسم مصوب هیئت مدیره بورس انرژی ایران مورخ 95/8/9 )

جرقه فولادی‌ها جدی شد

رشد قیمت شمش و قراضه و دلار در نهایت بازار فولاد را به فاز صعودی وارد ساخت آن هم در وضعیتی که این تغییر فاز قیمتی تا حدودی غیرمترقبه بود یعنی بسیاری از فعالان بازار انتظار رشد قیمت‌ها را نداشتند. در گذشته از شواهد این امر سخن گفتیم ولی خودنمایی رشد قیمت‌ها زودتر از انتظار محقق شد. رشد قیمت دلار می‌تواند تغییر فاز روانی بازار را ایجاد کرده باشد مخصوصاً در شرایطی که رشد قیمت قراضه تقریباً تمامی زنجیره فولاد را تحت الشعاع قرار داده یعنی بازار به یک تکانه قیمتی نیاز داشته است. این در حالی است وجود موجودی انبارهای نسبتاً بالا که بسیاری از آن‌ها با قیمت‌های بالایی خریداری شده است هم به رشد قیمت‌ها کمک کرده ولی در نهایت هنوز هم بازار فولاد به تداوم رشد قیمتی بدبین بوده اگرچه عبور دلار از 4700 تومان می‌تواند همه چیز را تغییر دهد. در صورتی که قیمت دلار بتواند همین سطوح را حفظ کرده که به معنی جذابیت جدی صادرات خواهد بود، چهره جدیدی را از بازار فولاد تجربه خواهیم کرد ولی تمامی این موارد منوط به روی خوش خریداران از افزایش نرخ و گرم تر شدن موتور سفته بازی به عنوان محرک بازار فولاد خواهد بود.

بازار فولاد آماده افزایش قیمت‌ها؟

بازار فولاد دومین هفته معاملاتی در بهمن‌ماه 96 را با کاهش حجم دادوستدها و به تبع آن افت یا ثبات قیمت‌ها پشت سر گذاشت. تغییرات جوی که با کاهش شدید دما و بارش گسترده برف در اغلب مناطق کشور همراه بود بر بسیاری از بازارهای کالایی کشور سایه افکند که از آن جمله بازار محصولات فولادی نیز با کم رونقی و نوسان محدود قیمت‌ها، هفته قبل را به پایان رساند.

به گزارش کارگزاری آبان، در هفته منتهی به 13 بهمن‌ماه در حالی که در بازار غیررسمی، معاملات رونقی نداشت، در بورس کالای ایران شاهد عرضه 206 هزار و 737 تن انواع فولاد بودیم. در سمت مقابل حجم معامله نیز 188 هزار و 665 تن رقم خورد که مرتبط با انواع ضخامت‌های ورق فولاد مبارکه، تختال فولاد خوزستان و میلگرد فولاد کرمان بود.

در خصوص عرضه‌های هفته قبل شاهد آن بودیم تمامی عرضه‌های ذوب‌آهن بدون تقاضا ماند، ورق گرم B فولاد مبارکه با تخفیف قیمتی به فروش رفت و ورق گالوانیزه مبارکه و تختال فولاد خوزستان با افزایش قیمت پایانی روبه‌رو شدند.

به هر ترتیب پس از یک هفته ثبات نسبی در بازار محصولات فولادی و به ویژه بازار میلگرد و تیرآهن، پنج‌شنبه شاهد روند افزایشی در نرخ‌های اعلامی اغلب تولیدکنندگان بودیم.

به گفته دست‌اندرکاران بازار عمده‌ترین دلایل افزایش قیمت به ویژه در بازار مقاطع ساختمانی، رشد قابل ملاحظه قیمت آهن قراضه و پیش‌بینی رشد قیمت شمش از طرف تولیدکنندگان و البته رشد مجدد نرخ ارز طی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه بود. هر چه به پایان سال نزدیک‌تر می‌شویم احتمالا تقاضا برای محصولات فولادی نیز زیادتر خواهد شد که تاثیر آن بر مبادلات و قیمت‌ها با رشد قیمت‌ها منعکس می‌شود.

آخرین وضعیت سنگ‌آهن و فولاد در بازارهای جهانی

توقف تقریبی معاملات در بازار سنگ‌آهن پیش از سال نو چینی ادامه دارد. قیمت‌ها رفته رفته کاهش یافته و چشم‌انداز بلندمدت برای این نهاده تولید چندان روشن نیست. با وجود اینکه در معاملات اواخر هفته قبل قیمت فولاد هم در بازار فیزیکی و هم در بازار فیوچرز روندی نسبتا افزایشی داشت، بهای سنگ آهن بر کاهش بیشتر اصرار ورزید. سطح معاملات سنگ آهن در بنادر به دلیل ذخیره بالای فولادسازان پیش از شروع سال نو چینی بسیار پایین بوده و فعالان بازار بازگشت بهای سنگ‌آهن در دو هفته پایانی امسال را بعید می‌دانند. در این میان، نظرات فعالان و تحلیلگران بازار سنگ آهن برای کل سال ۲۰۱۸ نیز چندان امیدوار کننده نیست. اواخر هفته موسسه تحقیقات و برنامه‌ریزی متالوژی چین پیش‌بینی خود برای بهای سنگ آهن در ۲۰۱۸ را ۶۵ دلار سی‌اف‌آر اعلام کرد. این در حالی است که موسسه وود مکنزی این مقدار را ۶۳ دلار/تن در مقایسه با ۷۱ دلار/تن سال ۲۰۱۷ تعیین کرده است. بی اچ بی بیلیتون نیز بر این عقیده است که با کاهش فعالیت‌های تجاری در بازار سنگ آهن در سال نو میلادی در نتیجه افت ساخت و ساز در چین، شاهد قیمت‌های متعادل‌تری نسبت به سال ۲۰۱۷ خواهیم بود.

جهش دلاری بهای پلیمرها

رشد قیمت جهانی محصولات پتروشیمی مخصوصاً در بازار شرق آسیا در کنار افزایش جدید قیمت دلار در بازار داخلی همه چیز را برای رشد نرخ در بورس کالا برای روزهای آینده آماده کرده است. این شرایط از نگاه فعالان بازار داخلی هم مخفی نمانده و با رشد قیمت‌های پیشنهادی به استقبال اعلام قیمت‌های پایه روز آینده رفتند که خروجی آن در نهایت افزایش قیمت‌ها در بستر بازار آزاد بود. این شرایط نشان می دهد که برتری تقاضا بر عرضه ها جدی تر از قبل بوده و خریداران هم راهی جز پذیرش نرخ‌های فعلی پیش روی خود ندارند. کاهش حجم معاملات در هفته‌های گذشته در بورس کالا به معنی آن بود که تغذیه بازار از عرضه‌های جدید با وقفه صورت گرفته و این به معنی کاهش موجودی انبارهاست بنابراین خریداران موجود در بازار آزاد راهی جز پذیرش نرخ‌های بالای فعلی پیش روی خود نخواهند داشت. این شرایط احتمالاً با اعلام قیمت‌های پایه جدید مسیر جدیدی را طی خواهد کرد که ساده ترین خروجی آن تداوم رشد قیمت‌هاست.

کاهش جذابیت خرید در بورس کالا

رشد قیمت‌های پایه در هفته گذشته موجب شد تا جذابیت خرید در بورس کالا کاهش یابد و بسیاری از خریداران نیز تقاضای خود را به آینده موکول کردند. به گزارش کارگزاری آبان؛ این وضعیت موجب شد تا پس از بازار پلیمرها ، بازار محصولات شیمیایی هم با کاهش حجم معامله رو به رو شود تا در نهایت هفته‌ای متعادل ولی نه چندان جذاب در بورس کالا به ثبت برسد اگرچه این بازار انتظارات را برآورده نساخت. جرقه‌های جدید از رشد قیمت دلار در کنار آرامش نسبی در بازار آزاد پلیمرها نیز در نهایت شرایطی را ایجاد کرد تا ابهام باز هم در تار و پود این بازار رخنه کند. به نظر می‌رسد تا زمان اعلام قیمت‌های پایه جدید در بورس کالا ؛ باید با این شرایط کنار آمد زیرا نرخ‌های پایه جدید محصولات پتروشیمی، بسیاری از داده‌های قیمتی را شفاف‌سازی خواهد کرد.

در هفته گذشته در بازار پلیمرها شاهد افزایش عرضه‌ها بودیم تا جایی که این رقم به بیشترین حد در 8 هفته اخیر رسید. این در حالی بود که تقاضا نیز کاهش یافت ولی هنوز در سطوح نسبتاً بالایی قرار دارد. این شرایط در نهایت موجب شد تا درصد معامله عرضه‌ها در بورس کالا به کمترین حد از اوایل تیرماه تاکنون کاهش یابد و این به معنی آن است که بازار از حالت تعادل خارج شده و سیگنال‌های متغیری بر روند کلی در بازار تأثیر گذار شود. به صورت دقیق‌تر با فرض نگرانی از کاهش متوسط قیمت‌های جهانی نفت خام در روزهای اخیر و احتمال کاهش قیمت‌ها در بازار محصولات پتروشیمی ، عرضه‌کنندگان بیش از پیش به افزایش عرضه متمایل شدند تا شاید از شرایط فعلی بیش از حالت عادی بازار منتفع شوند یعنی کالاهای خود را با قیمت‌های بالاتری به فروش برسانند. البته عقب‌نشینی بهای دلار در روزهای ابتدایی هفته گذشته نیز بی تأثیر نبود ولی خریداران نیز به چنین شرایطی واقف بودند. به صورت دقیق‌تر خریداران هم میل چندانی به خرید نداشته و حتی ترجیح دادند تا معاملات خود را به هفته‌های آینده موکول کنند. این در حالی بود که قیمت دلار هم مخصوصاً در اواسط هفته گذشته تغییرات جدیدی را تجربه کرد ولی باز هم به جذابیت خرید چندانی منجر نشد. خروجی تمامی این موارد ابهامی جدید در بازار بود تا جایی که به کاهش بهای برخی از پلیمرها در بازار آزاد و کاهش حجم معاملات در بورس کالا منتهی شد و نشان دهنده آن بود که وضعیت صنعت پلیمر با رویکرد مصرف در صنایع پایین دستی چندان هم حال و روز خوبی نداشته و ندارد و این ادعا را می‌توان از حجم معاملات و نوسان قیمت‌ها درک کرد. با توجه به این شرایط بازار بیش از پیش به رفتارهای قیمتی هفته آینده متوجه خواهد بود یعنی نرخ‌های پایه در بورس کالا را یک ملاک قیمتی لحاظ کرده و با این رویکرد صبر و نظاره را در پیش گرفته است.

مهمترین رخدادها در بازار محصولات پتروشیمی در هفته‌ای که گذشت:

  • نوسان بهای محصولات پتروشیمی در هفته ای که گذشت اگرچه بسیاری از گریدها رشد قیمت و حتی برخی انواع کاهش قیمت‌ها را نیز تجربه کردند.
  • نوسان قیمت دلار در بازار آزاد که بیم و امید از اعلام قیمت‌های پایه پیش رو را افزایش داده است.
  • افزایش قیمت‌های پایه در بورس کالا که در نهایت جذابیت خرید را کاهش داد.
  • افزایش 10.56 درصدی حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا و ثبت رقم 77 هزار و 657.4 تن که بیشترین حد در 8 هفته اخیر است.
  • کاهش 19.77 درصدی حجم تقاضای پلیمرها متعاقب با رشد عرضه و کاهش جذابیت واسطه‌گری که موجب شد حجم تقاضا به 114 هزار و 323.2 تن کاهش یابد اگرچه هنوز هم رقم بالایی است و برای خرید برخی گریدهای جذاب ثبت شده است.
  • کاهش 20.17 درصدی حجم معامله پلیمرها در بورس کالا و ثبت رقم 47 هزار و 404.2 تن که با گذشتن از کف روانی و فنی 50 هزار تنی ، از یک رکود جدید ولی ضعیف در بازار حکایت دارد.
  • ثبت 1.47 برابری تقاضا به نسبت عرضه های پلیمرها در بورس کالا که کمترین حد در 4 هفته اخیر است.
  • معامله 61.04 درصدی عرضه‌های پلیمرها در بورس کالا که کمترین رقم از اوایل تیرماه تاکنون بوده و نشان می‌دهد بازار به رغم رشد عرضه‌ها میل چندانی به خرید ندارد.
  • رشد 6.02 درصدی حجم عرضه محصولات شیمیایی در بورس کالا و ثبت رقم 40 هزار و 323.9 تن که بیشترین حد از اوایل ابان‌ماه تاکنون است.
  • کاهش 18.03 درصدی حجم تقاضای محصولات شیمیایی و ثبت رقم 32 هزار و 318 تن که کمترین حد در 4 هفته اخیر بود.
  • کاهش 13.19 درصدی حجم معامله ترکیبات شیمیایی و ثبت رقم 19 هزار و 177 تن که کمترین حد در 4 هفته اخیر است.
  • معامله 47.56 درصدی حجم عرضه محصولات شیمیایی که کمترین رقم در 8 هفته گذشته محسوب می شود.
  • اعمال مجدد سقف نوسان قیمتی برای پلی پروپیلن‌های شیمیایی در شرایطی که پلی پروپیلن‌های نساجی هم در گذشته با سقف مجاز قیمتی رو به رو شده بودند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24