Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

سقف کانال کوتاه مدت کنونی می تواند حوالی ٣۴٠-٣۶٠ تومان باشد و حد ضرر برای خریداران و سهامداران می تواند ٢۶٠ تومان تعیین شود که ریسک سرمایه گذاری را اندک می کند...

تعیین تکلیف بازار با نسخه دلار حداقل ۴۵٠٠ تومانی!

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • بررسی تکنیکال
    • ایران خودرو
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی تکنیکال

الف) خودرو

ایران خودرو در یک روند طولانی مدت 7 ساله در کانال صعودی در حال نوسان است. سهم اخیرا در یک کانال صعودی با شیب نسبتا زیاد در حال نوسان است و اخیرا با کف کانال در محدوده 270 تومان برخورد کرده است. محدوده حمایتی کنونی می تواند برای علاقه مندان جهت بررسی بیشتر جذابیت داشته باشد.

سقف کانال کوتاه مدت کنونی می تواند حوالی 340-360 تومان باشد و حد ضرر برای خریداران و سهامداران می تواند 260 تومان تعیین شود که ریسک سرمایه گذاری را اندک می کند.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

حضرت آیت الله خامنه‌ای صبح سه‌شنبه در ابتدای جلسه درس خارج فقه با اشاره به امضای داعش بر ترور صدها نفر از مردم در حوادث ماههای اخیر افغانستان، افزودند: همان دست‌هایی که با ایجاد داعش، آن را ابزاری برای ظلم و جنایت علیه مردم در سوریه و عراق قرار داد، امروز پس از شکست در آن مناطق به‌دنبال انتقال داعش به افغانستان هستند و کشتارهای اخیر در واقع آغاز همین نقشه است. رهبر انقلاب اسلامی افزودند: برای تروریست‌های مورد حمایت امریکا شیعه و سنی فرق نمی‌کند و مردم غیرنظامی اعم از شیعه و سنی هدف آنها هستند. ایشان، مشغول‌سازی ملت‌های منطقه به خود را سیاست درجه اول امریکایی‌ها دانستند و گفتند: امریکا به‌دنبال آن است که این منطقه روی خوش نبیند و دولت‌ها و ملت‌های منطقه به خود مشغول باشند تا به فکر معارضه با عامل خبیث استکبار یعنی صهیونیسم نیفتند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه عباس عراقچی در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به اینکه آمریکا در چه جاهایی برجام را نقض کرده است، گفت: آنچه ما به عنوان نقض تعهدات آمریکا می‌دانیم و نسبت به آنها اعتراض کرده‌ایم مربوط به پاراگراف‌های ۲۶، ۲۸ و ۲۹ برجام است. آمریکا متعهد شده مثل سایر طرف‌ها برجام را با حسن‌نیت اجرا کند. متاسفانه ترامپ از وقتی روی کار آمده شروع به تخریب این فضای سازنده کرده است. البته در دوره اوباما هم بود اما به این شدت نبود. قانون ویزا را در دوره اوباما کنگره تصویب کرد به شکلی که اتباع آمریکایی می‌خواستند برای تجارت به ایران بیایند و حتی برای گردشگری با مشکل مواجه می‌شدند. البته این نقض برجام نبود اما حتما با حسن‌نیت مورد اشاره در برجام همخوانی نداشت. وی در پاسخ به اینکه وقتی هر ۱۲۰ روز رئیس‌جمهور آمریکا به ایران شوک وارد می‌کند و عملا جامعه اقتصادی دنیا را از کار کردن با ایران می‌ترساند چه باید کرد، گفت: ما در دو سال گذشته بیش از ۸۰ میلیارد دلار خطوط اعتباری داشته ایم که ۲۹ میلیارد دلار آن تاکنون امضا شده است و ۱۲ میلیارد دلار از این مبلغ اجرایی شده که البته این غیر از قرارداد توتال است. آقای ترامپ از وقتی آمده در این مساله تاکید دارد که برجام را می‌خواهد پاره کند و یا تمدید نمی‌کند و فضای سردرگمی را ایجاد کرده است، در عین حال ما مقابله خود را کرده‌ایم و به اعتراض خود ادامه می‌دهیم و حتما این رویکرد به نوعی تخریب فضای سازنده در برجام است. معاون وزیر خارجه در ادامه گفت: همانطور که رهبری به این مساله اشاره کردند ایران تاکنون این قدر مقتدر نبوده است و ترامپ سعی دارد جلوی این مساله را بگیرد و دوباره تحریم بگذارد اما برجام مانع آن است. از نظر آنها برجام ما را ۱۰ سال از رسیدن به بمب اتم عقب انداخته است و ۱۰ سال هم یک چشم برهم زدن در تاریخ است. این را نتانیاهو هم گفت. هشت سال دیگر همه این محدودیت‌ها برداشته می‌شود و از ترامپ برجام با این ویژگی برای آمریکا خسارت محض است. یکی از نقاط ضعف برجام از دید ترامپ این است که چرا بحث موشکی در برجام نیست. عراقچی همچنین گفت: الان یکسال است که ترامپ می خواهد برجام را پاره کن و از بین ببرد اما نمی‌تواند. هزینه پاره کردن برجام این است که باید قطعنامه ۲۲۳۱ را نیز همراه با برجام پاره کند و اتفاقا این قطعنامه برای این بود که رییس‌جمهور آمریکا به راحتی نتواند از برجام خارج شود. از این رو ترامپ الان می داند که خروج از برجام هزینه‌بردار است. معاون سیاسی وزیر امور خارجه در پایان تاکید کرد: بحث برجام را ملی نگاه کنید چراکه موضوعی جناحی و سیاسی نیست و در آن بحث عزت ملی است. سیاست آمریکا غنی‌سازی صفر بود و بعد از برجام شش قطعنامه فصل هفتمی ملغی شد، بدون اینکه یک ساعت اجرا شده باشند؛ باید به این موارد از منظر عزت ملی نگاه کرد.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

کلیات لایحه بودجه ۱۳۹۷ در روز یکشنبه با دلایل متفاوتی از سوی مخالفان در نهایت در صحن علنی مجلس رای نیاورد و رد شد. در اهم ایرادات وارده از سوی نمایندگان اوراق مشارکت، صندوق توسعه ملی، هدفمندی یارانه ها، حامل های انرژی و حقوق و مزایای گروه های مختلف حقوق بگیر قرار داشت. این موضوعات پس از رفع در کمیسیون مربوطه بار دیگر در صحن علنی مجلس در روز چهارشنبه بررسی و این بار با رای مثبت نمایندگان روبرو شد.

در مهمترین بخش از لایحه بودجه مجلس شورای اسلامی به دولت مجوز داد که در صورت کاهش درآمدهای نفتی از محل ۵۰ درصد منابع حساب ذخیره ارزی برای جبران مابه‌التفاوت حاصل شده برداشت کند. بر اساس این مصوبه، چنانچه درآمد دولت از محل صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز در سال ۱۳۹۷ کمتر از یک میلیون و هفت هزار و یکصد و چهارده میلیارد و ۴۰۳ میلیون ریال شود، به دولت اجازه داده می‌شود از محل ۵۰ درصد منابع حساب ذخیره ارزی برای تامین مابه‌التفاوت حاصل شده اقدام کند.

روز چهارشنبه، دلار پس از ۸ روز به کانال ۴هزار و ۶۰۰ تومان بازگشت. در پنجمین روز هفته، شاخص بازار ارز ۴۰ تومان افزایش را تجربه کرد و به قیمت ۴ هزار و ۶۲۰ تومان رسید. این افزایش در شرایطی به ثبت رسید که این ارز در روز سه‌شنبه با ۱۲ تومان افت به قیمت ۴ هزار رو ۵۸۰ تومان رسیده بود. به گفته فعالان، برداشت‌های متفاوت از تغییر رویه در ثبت سفارش‌ها و خروج صرافی‌ها از مبادلات تجاری با ۴ کشور، یکی از عواملی بود که معامله‌گران با جوسازی پیرامون آن خریدهای خود را افزایش دادند. به تازگی معاون اول رئیس‌جمهور در بخشنامه‌ای انجام ثبت سفارش بدون انتقال ارز برای واردات از کشورهای چین، هند، کره و ترکیه را ممنوع اعلام کرد. به گفته شماری از بازیگران ارزی، در گذشته برخی از سودجویان، ارز مبادله‌ای را برای واردات از بانک مرکزی دریافت می‌کردند؛ ولی پس از دریافت، بخشی از این ارز را به جای واردات در بازار به نرخ آزاد به فروش می‌رساندند و از این تفاوت کسب سود می‌کردند. ابلاغ بخشنامه جدید زمینه این رانت را در بازار ارز می‌تواند از میان ببرد؛

اما رشد قیمت ارزی علاوه بر موارد گفته شده شامل دلایل مهمتر دیگری نیز بوده است.در چند وقته اخیر و از ابتدای سال نرخ دلار در مقابل افزایش همواره از سوی دولت با عرضه روبرو شده است و نتوانسته با تورم رشد کند و سرکوب شده است. این موضوع همراه با کاهش نرخ سود بانکی در آخرین روزهای تابستان باعث شد تا بسیاری از سپرده گذاران بهترین محل برای سرمایه گذاری پس از کاهش سود را دلار با کمترین قیمت خود دانستند و لذا زمینه های لازم برای افزایش قیمت ارز فراهم شد. در همین ارتباط بانک مرکزی هم گزارش داد که ترکیب سپرده‌های دیداری و اسکناس دست مردم(پول) در آبان ماه بیش از ۴ درصد رشد کرد که نشان از افزایش میل به معامله و داد و ستد دارد. رشد قیمت دلار می تواند زمینه ساز رشد قیمت طلا، بورس و مسکن در ادامه بشود.

بازار سرمایه؛ روز یکشنبه مسئولان بازار سرمایه ۵۰ سالگی بورس را جشن گرفتند. در این مراسم شاپور محمدی به عنوان رئیس سازمان بورس به میهمانان خوش آمد گفت و سپس مسعود کرباسیان - وزیر اقتصاد- به جایگاه سخنرانان رفت. رئیس بازار سرمایه در بخشی از سخنرانی خود از لزوم گسترش فرهنگ سرمایه گذاری در بازار سرمایه در بین عامه مردم صحبت کرد و اشاره ای هم به رشد شاخص کل بورس در طی ماه های جاری داشت. وزیر اقتصاد هم در بخشی از سخنرانی خود از لزوم گسترش فرهنگ سرمایه گذاری در بازار سرمایه در بین عامه مردم صحبت کرد و اشاره ای هم به رشد شاخص کل بورس در طی ماه های جاری داشت. اما پس از سخنرانی وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس صحبتهای مهمانان این جلسه با انتقاد از این سازمان آغاز شد. رئیس کل بانک مرکزی در قسمت‌هایی از صحبت هایش تلویحا از تخصیص غیر بهینه منابع از بازار سرمایه انتقاد کرد و گفت: تخصیص بهینه منابع از وظایف بازار سرمایه است و با تخصیص نابهینه اقتصاد حیات بیمارگونه ای پیدا می کند و نمیتواند رشد پایدار داشته باشد. اصلاح اقتصاد با بیماری مزمن دشوار و زمان بر است و نیاز به عزم ملی از بالاترین سطوح حاکمیت تا پایین دارد. در ادامه رئیس کل بیمه مرکزی عبدالناصر همتی در بخشی از صحبت های خود گفت درست است که بورس بزرگ است، اما عمده آن مربوط به بازار ثانویه است و نه بازار اولیه. بازار اولیه ما سهم جدی‌ای در بورس ندارد، در حالی که بازار اولیه بخش واقعی اقتصاد را تکان می‌دهد. متاسفانه در بازار سرمایه ما ناکارآمدی وجود دارد. من دو سال پیش برای طرح این مشکل پیشنهاد تشکیل کمیته ثبات بازار سرمایه را دادم.

صنایع بورسی؛

در خودروسازی؛ بیستم آذر ماه 96 طبق اطلاعیه ای اعلام شد که دو شرکت سمند و نگار نصر، 15.8 درصد از سهام ایران خودرو را در قالب بلوک به مبلغ 2000 میلیارد تومان واگذار می کنند. این اتفاق که باعث افزایش تقاضا در خودروسازان به خصوص در دو نماد خگستر و خودرو شده بود با عملی نشدن آن در زمان تعیین شده توسط مدیران، با کاهش تقاضا و در نتیجه روند نزولی قیمتی در این گروه همراه شد. این بلوک طبق آخرین اعلامیه قرار بود پس از چندین بار لغو معامله در آخرین مرحله 11 بهمن ماه عرضه بشود که در این روز با تایید نشدن اهلیت دو خریدار بار دیگر شاهد لغو این معامله بودیم. این امر باعث شد تا روند قیمتی سهام گروه در آخرین روز کاری هفته به شدت منفی شود و خودرو و خگستر به صف فروش برسند و شاخص هم با 156 واحد و یک درصد منفی نسبت به هفته قبل به کار خود پایان بدهد. گفته میشود که یک شرکت قطعه ساز خارجی که با صنعت خوردوی کره جنوبی همکاری دارد قصد خرید بلوک 15.85درصدی ایران خوردو را داشت. علت عدم تایید صلاحیت آن توسط نهاد ناظر،ناشی از تازه تاسیس بودن شرکت و نبود صورتهای مالی چند ساله و در نتیجه، ایجاد ابهام در چند و چون خریدار بلوک است.

در هفته ای که سپری کردیم شایعات افزایش احتمالی ۱۰ الی۲۰ درصدی نرخ محصولات قطعه‌سازی باعث رقم خودرن معاملات مثبتی در قطعه سازان و به صف خرید رسیدن آنها شد.

در محصولات شیمیایی؛ متانول که در هفته گذشته به زیر 400 دلار رسیده بود بار دیگر در این هفته روند رو به رشدی به خود گرفت و به بالای 400 دلار رسید. در طرف دیگر اوره همچنان در بازه 240 تا 160 دلار در نوسان است و رشد قیمتی را شاهد نیستیم. از مهمترین دلایل رشد قیمتی متانول اقدامات محیط زیستی چین در محدود کردن استفاده از زغال سنگ و سوختهای فسیلی و روی آوردن به سمت سوخت ارزان متانول است.

در بازار سرمایه اما با وجود خبرهای مثبت از متانول و رشد مناسب قیمتی آن نمادهای تولید کننده این محصول از جمله زاگرس و شفن که گزارشات مناسبی از رشد قیمتی و محصول هم به بازار عرضه کرده اند این هفته رشد قیمتی را مشاهده نکردند. درابطه با این گزارشات زاگرس در دیماه توانسته متانول خود را 426 دلار در هر تن به فروش برساند و در 10 ماهه گذشته 94 درصد بودجه خود را محقق کرده است.

در شرکتهای زیر مجموعه شرکت صنایع شیمیایی فارس با تعدیل منفی ۶٨ درصدی روبرو شد که علت آن را افزایش قیمت مواد اولیه اصلی و کاهش در فروش به دلیل رکود حاکم در بازار اعلام داشته است. در چند وقته اخیر این شرکت با شایعات زیادی از قرداد مالچ پاشی برای جلوگیری از گرد و غبار در شهرهای جنوبی کشور روبرو بوده است.

در فلزات اساسی؛ در کامودیتی ها این هفته بهای روی با رشد قابل توجهی به بیشترین قیمت خود در 11 سال گذشته به محدوده 3500 دلار رسید. روند کاهشی موجودی انبارهای چین و لندن عامل مهمی برای رشد این فلز بوده است.قیمت مس اما همچنان در محدوده 7100 تا 7200 درنوسان است و پس از آنکه در انتهای سال گذشته رشد قابل توجه 700 دلاری را تجربه کرد در محدوده اوج خود نوسان می کند. در فولادی ها قیمت ها با توجه به اوج سرما در چین و متوقف شدن ساخت و ساز روند نزولی را پیش گرفته اند، ضمن اینکه انبارهای بیلت چین نیز با افزایش موجودی مواجه هستند. همچنین پیش بینی برخی موسسات خارجی هم حاکی از متوقف شدن رشد نرخ زغال سنگ و سنگ آهن که رابطه مستقیمی با تولید فولاد دارند اطلاع می دهند که می تواند باعث ثبات فعلی قیمتها بشود.

اما در بازار سرمایه شرکت ذوب آهن اصفهان که معاملات آن با صف خرید سنگینی در آخرین روز هفته روبرو شد و البته معاملات آن ابطال گردید در ١٠ ماهه منتهی به دی ٩۶، معادل ٧٣ درصد مبلغ فروش پیش بینی شده خود را محقق کرده است. افزایش نرخ محصولات ذوب آهن در دی ماه نسبت به میانگین ١٠ ماهه حائز اهمیت است.همچنین این شرکت افزایش سرمایه از ٣٣١٨ میلیارد تومان به سطوح ۶٣٠٩ میلیارد تومان از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها را به تصویب هیئت مدیره خود رساند. در این گروه آگهی عرضه بلوکی ١.٧ درصدی سهام فولاد مبارکه بار دیگر از سوی صدر منتشر شد که بر اساس آن این بلوک که برای بار اول ٣١٠ تومان قیمت گذاری شده بود با کاهش ١٠ تومانی قیمت پایه هر سهم ٣٠٠ تومان قیمت گذاری شده است. فملی هم در 10 ماهه خود توانسته 72 درصدفروش خود در بودجه را محقق کند.

در گروه داروئی ؛ افزایش دوره وصول مطالبات در شرکتهای این گروه مشکلاتی را بوجود آورده است که باعث کمبود نقدینگی در این شرکتها شده است. این در حالی است که خرید این شرکتها اکثرا نقدی می باشد و این موضوع نگرانی هایی را ایجاد کرده است. در همین رابطه کاسپین در اعلامیه ای هفته قبل اعلام کرده بود که بدین وسیله به اطلاع می رساند به دلیل افزایش تولید شرکت در 9 ماهه سال1396 نسبت به بودجه پیش بینی شده و همچنین افزایش طول دوره وصول مطالبات ، شرکت ناگزیر به دریافت تسهیلات بیشتر و به تبع آن متحمل شدن هزینه مالی بیشتر به میزان 14 درصد تا انتهای سال میگردد مضافا دلیل کاهش هزینه های فروش اداری و عمومی عمدتا بابت کسر هزینه های تخفیفات از مبلغ فروش ناخالص بنا به دستورالعمل سازمان حسابرسی می باشد.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24