Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

برای داشتن تصویری روشن از تحولات بازارها در ماه های آینده لازم است بدانیم در هفته های اخیر چه رویدادهای مهمی رخ داده است. اصلاح سبد دارایی بر مبنای شرایط جدید یک ضرورت انکار ناپذیر ..

زمان اصلاح اشتباهات و تغییر ترکیب سبد فرارسیده است!

بورس24 : روز گذشته ماه ژانویه پایان یافت و در این ماه تحولات بزرگ که بر رفتار سرمایه گذاران و وضعیت بازارهای تاثیر می گذارند رخ داد. انتظار می رود این تحولات در ماه های آینده همچنان بر شرایط بازارها موثر باشد به همین دلیل در ادامه به برخی از مهمترین تحولات ماه گذشته و نیز عملکرد بازارهای مختلف اشاره می کنیم.

ماه گذشته میلادی (ژانویه)، قیمت طلا، نقره و پلاتین افزایش یافته اما قیمت پالادیوم کاهش پیدا کرد. با توجه به اینکه وضعیت بازارهای مالی خوب بوده کاهش ارزش دلار مهمترین عامل رشد حدود 40 دلاری قیمت طلا در ماه گذشته است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روند کاهش شاخص دلار از ماه های پیش آغاز شده و پیش بینی می شود در ماه های آینده نیز شاهد کاهش ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر باشیم. تمایل دولت آمریکا به کاهش ارزش دلار و رونق اقتصادی در منطقه یورو و انگلستان دو عامل مهم کاهش ارزش دلار هستند.

هفته گذشته وزیر دارایی آمریکا در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس گفت کاهش ارزش دلار به نفع اقتصاد آمریکاست. البته پیش از او ترامپ نیز نسبت به کاهش ارزش دلار ابراز تمایل کرده بود. واقعیت این است که کاهش ارزش دلار از کسری تجاری آمریکا می کاهد زیرا سبب افزایش رقابت پذیری کالاهای صادراتی آمریکا می شود. در ماه های آینده یکی از روندهای مهم که بر بازارهای مختلف تاثیر خواهد گذاشت کاهش ارزش دلار است.

با آنکه بانک مرکزی آمریکا سال گذشته 3 بار نرخ های بهره را بالا برد اما شاخص دلار کاهش یافت. امسال نیز بانک مرکزی آمریکا 3 بار نرخ های بهره را بالا می برد اما بعید است ارزش دلار رشد کند. در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

ماه گذشته میلادی قیمت برخی فلزات پایه از جمله روی و سرب رشد کرد. کاهش ذخیره این فلزات در انبارهای تحت نظارت بورس فلزات لندن، افت ارزش دلار و رونق اقتصاد جهان سه عامل مهم رشد قیمت فلزات پایه هستند که تاثیر آنها ادامه پیدا خواهد کرد. چین بزرگ ترین مصرف کننده فلزات پایه در جهان است و گزارش های اخیر از اقتصاد این کشور سبب شده نگرانی ها درباره کاهش شدید نرخ رشد این کشور کمتر شود.

پیش بینی شده امسال اقتصاد چین بین 6.5 درصد تا 6.8 درصد رشد خواهد کرد. اگر این پیش بینی تحقق یابد تقاضا برای فلزات پایه در این کشور بالا باقی خواهد ماند. با آنکه دولت چین برنامه های اصلاحی را دنبال می کند و ممکن است فعالیت ها در برخی بخش ها کاهش یابد اما وضعیت کلی اقتصاد چین مثبت است و دلیلی برای نگرانی درباره آینده وجود ندارد.

نکته مهم دیگر این است که احتمال بروز برخی اختلال ها در عرضه فلزات پایه وجود دارد. در ماه های آینده چندین مورد مذاکره بین کارگران و کارفرماها در معادن بزرگ فلزات پایه انجام خواهد شد و اگر توافق بر سر دستمزدها حاصل نشود اعتصاب و اختلال در عرضه رخ خواهد داد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

ماه گذشته میلادی شاخص ها در بازارهای مالی بزرگ رشد کردند. البته برخی کارشناسان مدتی است درباره احتمال اصلاح بازارهای مالی هشدار داده اند زیرا معتقدند بخشی از رشد شاخص ها در ماه های اخیر حبابی بوده است. واقعیت این است که سرمایه گذاران شاهد رونق اقتصاد جهان هستند و تصمیم هایی که ترامپ در حوزه کمک به صادرات و کاهش مالیات ها اتخاذ کرده به سود شرکت های بورسی خواهد بود. ترامپ در ماه های اخیر تلاش کرده به وعده های انتخاباتی خود عمل کند و یکی از این وعده ها کاهش مالیات شرکت ها و اشخاص بود. قانون مالیات ها در آمریکا تغییر کرده و نرخ مالیات ها از 35 درصد به 21 درصد کاهش یافته است. شرایط کلی اقتصادی جهان مثبت است بنابراین پیش بینی می شود رونق بازارها ادامه پیدا کند.

نکته دیگر این که نخستین سخنرانی ترامپ در جمع نمایندگان کنگره در روز سه شنبه، لحنی آشتی جویانه داشت و او از تکرار اتهام ها به چین در حوزه رفتارهای غیرمنصفانه تجاری اجتناب کرد. ترامپ عمدتا به بیان موفقیت های اقتصادی خود در یک سال اخیر پرداخت. برخی کارشناسان معتقدند خطر بروز چنگ تجاری بین آمریکا و چین زیاد نیست و دو کشور توانایی حل مسالمت آمیز اختلافات را دارند.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

ماه گذشته میلادی قیمت نفت رشد کرد و عواملی که سبب رونق بازار نفت در ماه های اخیر شده اند در ماه های آینده نیز سبب رشد قیمت ها خواهند شد. برنامه کاهش عرضه نفت که از ابتدای سال گذشته میلادی آغاز شده تا پایان امسال ادامه می یابد. اجرای این برنامه به کاهش مازاد عرضه و افت ذخیره نفت آمریکا منجر شده و سطح قیمت ها بالاتر رفته است.

نکته مهم این است که در یک سال اخیر ثابت شده تولیدکنندگان نفت بویژه عربستان و روسیه قادرند با همکاری هم در مسیر اصلاح بازار نفت حرکت کنند. در ماه ژوئن نشست اوپک برگزار خواهد شد و در آن ضمن بررسی شرایط بازار، تغییرات لازم در برنامه کاهش عرضه ایجاد خواهد شد. یک مانع بر سر رشد بیشتر قیمت نفت، افزایش تولید نفت شیل در آمریکاست. پیش بینی شده میزان افزایش تولید امسال یک میلیون بشکه خواهد بود البته از سال آینده از تولید کاسته می شود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داد شده است:

با توجه به آنچه بیان شد می تواند نسبت به کاهش ارزش دلار، رونق در بازار فلزات پایه و نفت و نیز تداوم رشد شاخص های مالی در بورس های بزرگ جهان خوشبین بود.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24