Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

رشد قیمت دلار مجدداً خودنمایی می‌کند اگرچه تأثیرگذاری این واقعیت را نمی‌توان در بازار روزهای اخیر مشاهده کرد و این به معنی آن است که این تغییر در هفته آینده با شتاب و شدت بیشتری بر بازار تأثیرگذار خواهد بود... بازار فولاد با فرض شرایط آب و هوایی و ضعف تقاضا نیز میل به افت قیمتی دارد اگرچه افزایش زیرپوستی بهای شمش هم سیگنال دیگری است که بر ابهام در این بازار افزوده است. بهای پلیمرها نیز برای دومین روز پیاپی با افت نرخ رو به رو شد اگرچه وضعیت معاملات بورس کالا نیز بر این روند کل تأثیرگذار بوده است. بورس انرژی نیز یک روز منطقی و قابل قبول را تجربه کرد اما رشد قیمت دلار بیش از سایر بازارها بر نرخ‌های بازار آتی سکه تأثیرگذار بود و این بازار را همگام با افزایش قیمت‌ها در بازار نقدی صعودی کرد...

دلار با کالاها چه می کند...!؟

بورس24 : رشد قیمت دلار مجدداً خودنمایی می‌کند اگرچه تأثیرگذاری این واقعیت را نمی‌توان در بازار روزهای اخیر مشاهده کرد و این به معنی آن است که این تغییر در هفته آینده با شتاب و شدت بیشتری بر بازار تأثیرگذار خواهد بود. بازار فولاد با فرض شرایط آب و هوایی و ضعف تقاضا نیز میل به افت قیمتی دارد اگرچه افزایش زیرپوستی بهای شمش هم سیگنال دیگری است که بر ابهام در این بازار افزوده است. بهای پلیمرها نیز برای دومین روز پیاپی با افت نرخ رو به رو شد اگرچه وضعیت معاملات بورس کالا نیز بر این روند کل تأثیرگذار بوده است. بورس انرژی نیز یک روز منطقی و قابل قبول را تجربه کرد اما رشد قیمت دلار بیش از سایر بازارها بر نرخ‌های بازار آتی سکه تأثیرگذار بود و این بازار را همگام با افزایش قیمت‌ها در بازار نقدی صعودی کرد.

معامله بیش از 3.4 میلیاردی در بازار سایر اوراق بهادار قابل معامله بورس انرژی

بورس انرژی روز متعادلی را با داد و ستد نزدیک به 15 میلیارد تومان به پایان رساند که نشان می‌دهد وضعیت این بازار باز هم به روال عادی خود بازگشته ولی ضعف‌های معاملاتی روزهای قبل هنوز جبران نشده است. در بازار سایر اوراق بهادار قابل معامله بورس انرژی ایران، در بازار گواهی‌های سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری پروژه و در نماد پرند بالغ بر 10 میلیون گواهی از گواهی‌های این صندوق با ارزش 34 میلیارد و 520 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

بازار برق بورس انرژی ایران نیز شاهد معامله 4 میلیون و 326 هزار قرارداد معادل 61 میلیون کیلووات ساعت به ارزش 16 میلیارد و 240 میلیون ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نمادهای بارپایه، میان باری، کم‌باری و بارپیک با متوسط قیمت 270، 290، 222 و 343 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند.

خاطر نشان می‌گردد در آغاز جلسه معاملاتی نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/12/11 گشایش یافتند. همچنین نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/11/15، 96/11/16 و 96/11/17 در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرآیند تحویل آن‌ها آغاز گردید.

مهمترین معاملات امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز در رینگ بین الملل

0

تن

-

466.06

دلار(سنا)

آیزوفید پالایش نفت تبریز در رینگ بین الملل

100

تن

392

392

دلار

آیزوریسایکل پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

0

تن

-

19986

ریال

حلال 402 پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی

1500000

لیتر

20269

18837

ریال

سی اس او پالایش نفت شازند در رینگ داخلی

356

مترمکعب

14638

14638

ریال

نفتای سبک پالایش نفت بندر عباس در رینگ داخلی

3500

تن

20589

20589

ریال

حلال 410 پالایش نفت آبادان در رینگ داخلی

0

لیتر

-

18153

ریال

حلال 402 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

2004000

لیتر

20129.39

20120

ریال

دلار(سنا-مطابق مکانیسم مصوب هیئت مدیره بورس انرژی ایران مورخ 95/8/9 )

میل به کاهش نرخ فولادی‌ها

عدم خودنمایی خریداران نهایی در بازار فولاد در کنار تداوم شرایط سخت در حمل و نقل جاده‌ای در کنار رشد شکننده قیمت دلار در بازار آزاد داده‌هایی بود که می‌توانستند در بازار فولاد ایفای نقش کننده ولی تمامی این سیگنال‌ها خودنمایی چندانی نداشتند اگرچه نوسان بهای شمش و میل بازارهای جهانی به کاهش قیمت‌ها در نهایت بازاری کاهشی را رقم زد آن هم در شرایطی که بسیاری از کارخانجات قیمت‌های خود را ثابت اعلام کردند. بدنه غالب در بازار کاهش حجم معاملات را بیش از سایرین جدی گرفته است تا جایی که شرایط شکننده‌ای در بازار پدید آمده و همین روند در صورت ادامه‌یافتن به معنی تمایل جدیدی به کاهش قیمت‌ها تلقی خواهد شد. این در حالی است که بازار محرک‌های چندانی را پیش روی خود مجسم نمی‌بیند و این روند امیدواری چندانی را هم به رشد نرخ ایجاد نخواهد کرد. تا زمانی که بازار حال و هوای شب عید را تجربه نکند و رشد تقاضای سنتی به بازار وارد نشود نمی‌توان اظهارنظر قاطعی داشت اگرچه تغییر فاز بازارهای جهانی شاید بتواند به حمایت از بازار برخیزد ولی این احتمال هم زمان‌بر خواهد بود.

بازار فولاد به آرامی در حال ورود به یک تنگنای جدید است. از یک سو بازار دلار اندک اندک به رشد قیمت‌ها متمایل شده و از سوی دیگر مشکلات حمل و نقل کل زنجیره تولید در بازار و صنعت فولاد را تحت‌الشعاع قرار داده است. بهای قراضه نسبتاً بالاست ولی شمش شرایط مطلوبی ندارد. حتی خریداران بیلت هم در برخی از نقاط کشور از حمل و نقل گله‌مند هستند و در تأمین شمش و فروش کالاهای خود از این بستر دچار مشکل شده‌اند. از سوی دیگر محموله‌های موجود در انبار هم بعضاً بارش برف را تجربه کرده و این به معنی کاهش کیفیت و افت نرخ خواهد بود بنابراین مالکان آن‌ها جبراً میل به فروش پیدا می‌کنند.

بازار فولاد ابهام فعلی را جدی تر از سابق تجربه می‌کند مخصوصاً در شرایطی که تقاضای مؤثر حال و روز خوبی ندارد و البته بازارهای جهانی هم رمق چندانی نداشته و ندارد. این موارد نیاز به یک تکانه قوی را در بازار برجسته می سازد. البته نرخ‌های موجود در یک هفته اخیر اگرچه کاهشی بود ولی افت قیمت‌های شدیدی حس نشد و البته دلیل آن را باید کاهش جدی حجم معاملات و مشکلات حمل و نقل دانست یعنی در زمانی‌که بازار به روال عادی خود بازگردد تازه واقعیت‌های قیمتی خودنمایی خواهد کرد. این در حالی است که ثبات نسبی قیمت‌ها از سوی تولیدکنندگان اصلی خود دلیل مهمی برای حفظ سطوح قیمتی موجود بوده و در صورتی که واحدهای برجسته تولیدی وارد یک فاز کاهش نرخ محسوس می‌شدند این بازار به ناگاه کاهش قیمت‌هایی جدی‌تر را تجربه می‌کرد ولی چنین رخدادی ثبت نشد.

با توجه به شرایط کلی در بازار فولاد تمایل بازار به افت قیمت‌هاست ولی بهای قراضه و رشد قیمت‌ دلار و تلاش تولیدکنندگان برای حمایت از نرخ‌های موجود در برابر این روند کاهشی موضع‌گیری کرده است. حال اگر برخی محموله‌های موجود در انبار که ممکن است زرد رنگ شده باشد و با گشایش مسیرهای حمل و نقل جاده‌ای امکان عرضه به بازار را داشته باشد بتواند نقش‌آفرینی بیشتری داشته و البته قیمت‌های جهانی باز هم کاهش یابد، راهی جز افت نرخ پیش روی بازار باقی نمانده و بازاری کاهشی ترسیم خواهد شد. به نظر می‌رسد این اتفاق در آینده رخ دهد مگر آن‌که تغییر جدیدی را تجربه کنیم و بازار با سیگنال‌های تازه‌ای رو به رو باشد. با توجه به این اما و اگرها شاید بتوان واقعیت‌های قیمتی را در روزهای شنبه و یکشنبه با صراحت بیشتری توضیح داد.

البته رشد قیمت شمش و احتمال تجمیع داده‌های افزایشی برای هفته آینده نیز می‌تواند یک محرک دیگر برای بازار فولاد محسوب شود ولی از هم‌اکنون نمی‌توان رأی به رشد قیمت‌ها داد. در هر حال بازار فولاد دستخوش تغییرات بسیاری است و اگر هفته آینده شاهد رشد قیمت‌ها هم باشیم نباید تعجب کنیم زیرا این بازار پتانسیل تغییراتی جدی را در بر داشته ولی برای شفاف‌شدن آن‌ها به سیگنال‌های متقن بیشتری نیاز داریم بنابراین تحلیل این شرایط بیش از گذشته زمان‌بر است.

دومین روز عقب‌نشینی بهای پلیمرها

معاملات آرام و نسبتاً متعادل پلیمرها در بورس کالا برای روز سه شنبه در کنار کم رمقی خرید و همچنین افزایش نسبی و زیرپوستی تزریق کالا به بازار آزاد همگی شرایطی را برای کاهش قیمت‌ها در بازار پلیمرها فراهم آورد اگرچه این روند کلی برای دومین روز پیاپی رخ می‌دهد. البته تقابل عرضه و تقاضا در نهایت موجب شده تا برخی از گریدهای جذاب با رشد قیمتی محدودی همراه شوند اما گفتمان غالب در بازار گویی هنوز هم کاهش نرخ است. وضعیت بازار البته بر شرایط معاملاتی در بورس کالا نیز تأثیرگذار بوده و هست و در کل این کم رمقی معاملات و ضعف قیمت‌ها تأثیر خود را برا اغلب بازارهای مربوطه بر جای خواهد گذاشت.

رشد قیمت دلار در بازار داخلی از هم‌اکنون زنگ‌های خطر جدیدی را به صدا درآورده است که مهمترین آن‌ها را باید در نگرانی جدیدی از رشد قیمت‌های پایه رصد کرد اگرچه این احتمال تا زمان اعلام رسمی قیمت‌های هفته آینده خودنمایی کامل نخواهد داشت ولی در هر حال بهای دلار افزایشی شده ولی نتوانسته است تا این بازار را با خود به حرکت درآورد. بازار محصولات شیمیایی در بورس کالا اگرچه آرامشی نسبی داشت ولی دی اتیل هگزانول همچون هفته‌های قبل از آن شرایط پیچیده و رشد قیمت‌های خود را حفظ کرد تا جایی که شاید جذاب‌ترین گرید کالایی در تمام هفته گذشته محسوب شود. این بازار گویی میل به آرامش نداشته و وضعیت عرضه‌ها جوابگوی تقاضای این ترکیب جذاب نبوده و نیست.

رقابت برای ۵ محصول شیمیایی

حجم معاملات محصولات شیمیایی امروز ۸ هزار و ۷۵۶ تن رقم خورد. به گزارش پایگاه خبری بورس کالا؛ عرضه محصولات ۲۲ هزار و ۸۳۶ تن و تقاضای آن هم ۲۱ هزار و ۱۱۲ تن بود. در گروه محصولات شیمیایی، اسیدترفتالیک، زایلین مخطوط، کریستال ملامین و دی اتیل هگزانول و دی اتیلن گلایکول با رقابت از سوی معامله گران خریداری شدند.

اسیدترفتالیک پتروشیمی تندگویان با ۱۰۰ تن عرضه ۸۰۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۴۴۵ تومان و نرخ خرید آن هم ۳ هزار و ۷۸۹ تومان رقم خورد. زایلین مخلوط پتروشیمی بندرامام هم که به صورت سلف عرضه شده بود، با ۱۰۰۰ تن عرضه ۹۴۲۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۲ هزار و ۶۸۸ تومان و نرخ خرید آن هم ۲ هزار و ۹۵۷ تومان بود.

همچنین کریستال ملامین پتروشیمی ارومیه ب ۱۰۰ تن عرضه ۱۵۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۶ هزار و ۸۶ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۶ هزار و ۱۳۰ تومان بود.

دی اتیل هگزانول پتروشیمی شازند هم با ۱۲۱۰ تن عرضه ۲۷۹۴ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۴ هزار و ۳۴۱ تومان و نرخ خرید آن هم ۵ هزار و ۸۶۱ تومان رقم خورد. دی اتیلن گلایکول این مجتمع هم با ۱۱۰ تن عرضه ۱۶۵ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۳۴۱ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۳ هزار و ۴۰۹ تومان بود. در همین حال اسیداستیک پتروشیمی فن آوران، استایرن منومر پتروشیمی پارس، منواتیلن گلایکول پتروشیمی شازند و دی اتیلن گلایکول پتروشیمی مارون وارد سیستم مچینگ شدند.

برخی از مهمترین معاملات محصولات شیمیایی در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

زایلین مخلوط

پتروشیمی بندرامام

سلف

26,886

29,574

1000

9420

1000

دی اتیل هگزانول

پتروشیمی شازند

سلف

43,417

58,612

1210

2794

1210

استایرن منومر

پتروشیمی پارس

نقدی

59,071

59,071

4992

2400

1512

ارتوزایلن

پتروشیمی برزویه

سلف

34,391

34,391

1500

1540

1500

اسید استیک

پتروشیمی فن آوران

نقدی

31,431

31,431

1012

1380

805

اسید ترفتالیک

پتروشیمی تندگویان

سلف

34,450

37,895

100

800

100

بنزن

پتروشیمی بندرامام

نقدی

41,828

41,828

3000

500

500

منومر وینیل استات

پتروشیمی شازند

سلف

42,400

42,400

880

418

418

منو اتیلن گلایکول

پتروشیمی شازند

نقدی

41,395

41,395

550

209

209

آروماتیک سنگین

پتروشیمی برزویه

سلف

28,348

28,348

200

200

200

دی اتیلن گلایکول

پتروشیمی شازند

نقدی

33,414

34,091

110

165

110

کریستال ملامین

پتروشیمی ارومیه

نقدی

60,869

61,305

100

150

100

دی اتانول آمین

پتروشیمی شازند

سلف

52,356

52,356

220

143

143

دی اتیلن گلایکول

پتروشیمی مارون

نقدی

33,414

33,414

132

132

88

دی اتیلن گلایکول

پتروشیمی مروارید

نقدی

33,414

33,414

100

50

50

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24