Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

امروز به سراغ گروه فلزی و معدنی خواهیم رفت. جایی که فاسمین با تعدیلات مثبت اخیر مورد توجه قرار گرفته و نه تنها عقب ماندگی خود را جبران نموده بلکه در حال پیشی گرفتن از سایر نمادهای رویی می باشد. این شرکت در آخرین شفاف سازی که به بازار منعکس نموده ، سود هر سهم خود را با ٩١ ریال افزایش از سطوح ٩۴٢ ریالی به ١.٠٣٣ ریال افزایش داده است. دلیل این تعدیل ، افزایش سود حاصل از سرمایه گذاری ها ناشی از پیش بینی رشد eps و dps شرکت های ...

«تله بدبینی !!»

1) آنچه گذشت + پیش بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران در معاملات چهارمین روز کاری هفته وضعیتی مشابه با روز گذشته داشت. یعنی نیمه ابتدایی بازار متعادل اما با گذر از ساعت 10:30 دقیقه ، تشدید فشار عرضه را شاهد هستیم و در مجموع وضعیت معاملات خصوصا در سهم های بزرگ که نقدینگی بیشتری طلب می کنند ، چنگی به دل نمی‌زد. برخی معتقدند علاوه بر دلایلی که روز گذشته اشاره شد ، بحث بازگشت احتمالی تحریم ها نیز در روند بازار موثر بوده و حتی این وضعیت می تواند تا فروردین ماه نیز ادامه پیدا کند !! به نظر وزن دادن به تصمیم آتی ترامپ در مقطع فعلی کمی زیادی‌روی باشد اما به هر جهت از کنار این تفکر و احتمال به چالش کشیده شدن برجام یا وضع تحریم‌های جدید به سادگی نمی توان گذشت. دلیل وزن دادن به این تفکر هم کاملا روشن است. طبیعی است که وقتی فضای بازار مبهم می شود و انتظارات برآورده نمی شود ، بازار در یک تله بدبینی قرار بگیرد و معمولا در این فضا نقدینگی جدید وارد بازار نمی شود. ضمن اینکه بازاری که در سود باشد ، به کوچکترین خبر منفی واکنش نشان داده و دست به روی ماشه گذاشته و سهام خود را به دل بازار شلیک می کند !!

نکته جالب اینجاست که طی 2 – 3 هفته اخیر شرکت‌های بزرگ و شاخص ساز گزارش های خوبی را روانه میدان کردند. حال فرض کنید اگر گزارش ها مناسب و قابل دفاع نبود ، چه بلایی بر سر بازار می آمد ! مشکل اصلی که در این مقطع وجود دارد این است که اگر قرار باشد بازار به این گزارش ها واکنش نشان ندهد و خلاء خبری را داشته باشیم ، ممکن است فشار عرضه به سراغ بازار بیاید. به زبان ساده تر باید گفت ، موجی که نتواند بازار را حرکت دهد ، با واکنش معکوس معامله گران روبرو خواهد شد و آن‌وقت است که خریداران عقب نشسته و منتظر قیمت های جذاب‌تر برای خرید می مانند. اما تا پایان سال 32 روز کاری ( 13 روز در بهمن ماه + 19 روز کاری در اسفند ماه ) باقی‌مانده و کم کم باید شمارش معکوس برای مختومه شدن پرونده سال 96 را آغاز کنیم. البته آب و هوای اسفند ماه معمولا بارانی و پر عرضه است و اگر این وضعیت تا پایان بهمن ماه ادامه پیدا کند ، اسفند سختی را در پیش خواهیم داشت چراکه احتمالا در آخرین ماه سال موج عرضه و تسویه اعتبارات را داشته باشیم. جالب است که تا پایان سال فقط و فقط یک گزارش ماهانه داریم و همه چیز به سال 97 موکول می شود ... قطع به یقین این وضعیت کار را در کوتاه مدت سخت می کند. اما با این مقدمه به سراغ بازار می رویم. بازاری که به غیر نوسان مثبت در برخی از سهم های کوچک وضعیت چندان مساعدی نداشت و شاهد افت قیمت اکثر نمادها و صنایع بزرگ بودیم.

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، شاخص 22 گروه با روند نزولی و سایر صنایع نیز با روند صعودی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات چهارمین روز کاری هفته ، منفی 2 گروه بیمه و فرآورده های نفتی و مثبت گروه خودروسازی قوی تر از سایر صنایع بود. اما برای فردا در شرایط طبیعی باید وضعیت به همین شکل باشد و خیلی انتظار زیادی از بازار ( خصوصا با توجه به قرار گرفتن در روزهای پایانی هفته ) نباید داشت اما شاید معامله بلوکی ایرانخودرو و حواشی آن بتواند کمی بازار را از این حالت خارج کند و البته عدم انجام این معامله فشار عرضه را در کلیت بازار افزایش خواهد کرد.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و منحنی معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در سر تیتر خبرهای سیاسی :

* نماینده آمریکا در سازمان ملل در اظهاراتی مدعی شد که اقدام جامعه بین‌الملل علیه برنامه موشکی ایران می تواند رئیس‌ جمهور کشورش را متقاعد کند که همچنان در برجام باقی بماند.

* معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران گفت : ما تا زمانی که از برجام نفع خود را می ‌بریم در برجام می ‌مانیم و موارد نقض را از کانال خود پیگیری می‌ کنیم و هیأت نظارت برجام هم تصمیم گیری خواهد کرد. سید عباس عراقچی خاطرنشان کرد : میزان سرمایه‌ گذاری‌ ها در ایران افزایش یافته است. ما داریم از برجام نفع می ‌بریم کاتسا و آیسا در عمل هیچ تفاوتی ایجاد نکرده است. کاتسا و آیسا هنوز یک دلار از فروش نفت ما کم نکرده است. وی با بیان اینکه در بحث تحریم‌ ها در دو حوزه نفت و حمل و نقل هیچ مشکلی نداریم ، یادآور شد : در حوزه مالی و بانکی هنوز به وضعیت عادی برنگشتیم و علت آن مسائل خارج از برجام است. یکی از مشکلات تحریم‌ های اولیه آمریکاست که امکان دسترسی ما به سیستم دلار را نمی ‌دهد. علت دیگر مشکلات بانکی و مالی ما به بحث پولشویی و قوانین FATF برمی ‌گردد. هیچ تحریمی در برجام نیست که باید برداشته می‌ شد و نشد.

عراقچی درباره پایبندی اروپا به تعهداتشان و حساب کردن روی آنها خاطرنشان کرد : اروپا و آمریکا متحدان راهبردی هم هستند و در یک بلوک هستند و روابط فرااتلانتیکی دارند و در عین حال دارای اختلافاتی در ناتو ، پیمان تجارت و ... و از جمله برجام هستند. اینکه ما روابطمان را چگونه مدیریت کنیم و اینکه آیا قادر هستیم در این اختلاف بین اروپا و آمریکا درباره برجام ، اروپا را در سمت چین و روسیه نگهداریم ، بحث دیپلماسی است. وی درباره پایان 120 روز و خط و نشان ترامپ نیز گفت : ترامپ دفعه قبل هم گفته بود بار آخر است. اگر چنین کند سیاست ما روشن است و اگر آمریکا از برجام خارج شود برجامی در کار نخواهد بود.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام ادامه داد : ما در طول 2 سال گذشته موارد متعددی داشتیم که با ایران وارد کار اقتصادی شدند و سرمایه ‌گذاری کرده و قرارداد را هم امضا کردند و کنار هم نرفتند ، مثل توتال. در طول 2 سال گذشته بیش از 80 میلیارد دلار خطوط اعتباری به ما اختصاص داده شد که نزدیک 29 میلیارد دلار امضا و 12 میلیارد دلار آن اجرایی شده است. ترامپ از زمانی که آمده با بیان این حرفها که می‌ خواهم از برجام خارج شوم و تمدید نمی‌کنم ، فضای بلاتکلیفی و سرگردانی را ایجاد کرده که نقض برجام است و ما با این مقابله خواهیم کرد. حتما بحث تخریبی که ایشان در فضای مطلوب برای سرمایه‌ گذاری در ایران انجام داده ، نقض برجام است و با آن برخورد خواهیم کرد.

* «بن کاردین» ، عضو ارشد دموکرات در کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا گفت هیچ شواهدی درباره نقض برجام توسط ایران وجود ندارد. کاردین گفت: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از توان کامل برای بازرسی سایت‌ های هسته ‌ای در ایران برخوردار است.» وی اضافه کرد : «هیچ دلیلی برای باور کردن اینکه ایران تعهداتش را نقض کرده وجود ندارد.» «رکس تیلرسون» ، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه (دوم بهمن ‌ماه) بعد از دیدار با مقام‌های انگلیسی در لندن گفت با کشورهای اروپایی بر سر تشکیل کارگروهی با مأموریت «اصلاح برجام» موافقت کرده است. مقام‌های کشورهای اروپایی هنوز رسماً درباره این ادعا موضع ‌گیری نکرده ‌اند.

ب) در حوزه اقتصاد :

* اسدالله عسگراولادی امروز در سومین همایش فرصت‌ های بازرگانی و سرمایه‌ گذاری ایران و چین گفت : یکی از وظایف مهم اتاق ایران و چین در سال‌ های 2017 و 2018 تشویق جذب سرمایه‌گذاری چینی‌ها در ایران است. رئیس اتاق بازرگانی ایران و چنین گفت : در بحران‌های سیاسی همیشه روابط تجاری که در قالب خرید و فروش باشد ، لطمه می ‌خورد و آنچه صدمه نمی‌ خورد سرمایه‌ گذاری است ، زیرا سرمایه‌ گذاری حکم میزبانی را دارد که جلوی هر گونه لطمه را می ‌گیرد و بنابراین سرمایه‌گذاری‌ مشترک به نفع دو کشور خواهد بود. وی با اشاره به دستیابی به آمار خوب مبادلات اقتصادی ایران و چنین در سال 2017 گفت : در مبادلات تجاری بین دو کشور به مرز 40 میلیارد دلار نزدیک شدیم و امیدواریم این رقم در سال 2018 به 50 میلیارد دلار افزایش یابد. عسگراولادی افزود : در سال 97 هر ماه حضور یک هیأت تجاری چینی را در ایران خواهیم داشت و در 4 نمایشگاه و 2 سمینار در چین شرکت می‌ کنیم که امیدواریم در پایان سال 97 کارنامه تجاری خوبی بین دو کشور ارائه شود.

* رویترز اعلام کرد : سوآپ 60 هزار بشکه ‌ای نفت ایران و عراق هفته آینده آغاز می ‌شود. این میزان نفت از میدان کرکوک توسط تانکرهایی به پالایشگاه کرمانشاه در ایران حمل خواهد شد . جابر اللعیبی وزیر نفت عراق ماه گذشته اعلام کرده بود : عراق و ایران همچنین در نظر دارند که خط لوله ‌ای را برای حمل نفت میدان کرکوک ایجاد کنند که در این صورت حمل با تانکرهای نفتی متوقف خواهد شد. این خط لوله می‌تواند جایگزین مسیر صادراتی کرکوک از مسیر ترکیه و مدیترانه باشد. در حالی که میزان خروجی در ماه دسامبر 4.4 میلیون بشکه در روز بود عراق در حال حاضر دومین کشور بزرگ تولیدکننده نفت بین اعضای اوپک پس از عربستان است. این کشور در حال حاضر کمتر از ظرفیت نزدیک به 5 میلیون بشکه در روز تولید می‌کند و این کاهش به دلیل توافق کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و روسیه برای کاهش تولید نفت است. یک مقام دولتی عراق امروز در بغداد اعلام کرد : میزان صادرات نفت خام عراق در ماه ژانویه رکورد 3.5 میلیون بشکه در روز را ثبت کرد. وی گفت : میزان صادرات می‌تواند به دلیل برنامه صادرات نفت از عراقبه ایران که قرار است هفته آینده از میدان نفتی کرکوک آغاز شود بیشتر خواهد شد. قرار است این صادرات با استفاده از تانکرهای نفتی انجام شود.

ج) در خبرهای بورسی ، با اجرای اصلاحات مدنظر سازمان بورس و اعمال تغییراتی در نحوه افشای اطلاعات ، پذیرش شرکت ها و توقف و بازگشایی نمادها که از 9 دی اجرایی شد ، برخی شرکت ها با عناوینی چون "نماد تحت احتیاط ، مشمول فرآیند تعلیق و تعلیق شده " روبرو و 12 شرکت از جمله های وب ، بانک های صادرات ، تجارت ، پارسیان و پاسارگاد ، آذرآب ، کنتورسازی و ... معلق معرفی شدند. علاه بر این شرکت های گرانیت بهسرام ، ایران خودرو دیزل ، سایپا دیزل و قند شیرین هم به علت شمولیت بیش از 3 سال ماده 141 قانون تجارت مشمول لغو پذیرش و قرار شد هیات پذیرش تا بهمن ماه در مورد این شرکت ها تصمیم گیرد. در این رابطه پیگیری ها حکایت از آن دارد که هیات پذیرش در مورد 4 شرکت فوق تشکیل جلسه داده که با نتیجه مثبتی همراه شده است. به این ترتیب ، "خکاوه ، خاور ، کهرام و قشیرین" تا 12 ماه دیگر مهلت دارند تا نسبت به ارایه برنامه و خروج از زیاندهی اقدام کنند. از قرار معلوم طی روزهای آینده ، مصوبه هیات پذیرش در مورد این 4 شرکت منتشر خواهد شد.

د) در بازارهای جهانی ، افت قیمت نفت و فلزات رنگین را شاهد هستیم. به نقل از رویترز ، تقویت ارزش دلار و افزایش میزان تولید نفت آمریکا موجب شد تا قیمت نفت امروز با کاهش مواجه شود ، اما قیمت ها همچنان در مسیر ثبت بیشترین رشد ماه های ژانویه های در طی 5 سال اخیر قرار دارد. بر اساس این گزارش ، قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با 45 سنت ، معادل 0.65 درصد کاهش به 69 دلار و یک سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا هم با 66 سنت ، معادل 1.01 درصد افت به 64 دلار و 90 سنت رسید. عامل اصلی رشد قیمت نفت در ماه جاری میلادی ، کاهش متوالی 6 هفته ای ارزش دلار آمریکا بوده است. دلار آمریکا در مسیر ثبت کاهش ارزش ماهیانه 3 درصدی قرار دارد. از آنجایی که نفت به دلار ارزش گذاری می شود ، کاهش ارزش دلار می تواند موجب افزایش تقاضا برای نفت از جانب استفاده کنندگان سایر ارزها شود. اما ارزش ارز ملی آمریکا از روز جمعه به این طرف 0.3 درصد افزایش یافته و این مسئله بر قیمت نفت تاثیرگذار بوده است.

جین مک گیلیان ، تحلیلگر بازار نفت گفت : «تقویت ارزش دلار بر برخی فروشندگان در بازار فشار وارد کرده است. برخی علائم هشدار دهنده در بازار وجود دارد مبنی بر اینکه احتمالا افزایش قیمت نفت اندکی بیش از حد واقعی بوده است.» بر اساس نظرسنجی رویترز ، تحلیلگران انتظار دارند تولید نفت آمریکا برای اولین بار در طی 10 هفته گذشته شاهد رشد هفتگی باشد. گروه صنعتی انستیتوی نفت آمریکا امروز قرار است آمارهای خود را منتشر نماید و آمارهای رسمی دولت آمریکا هم فردا منتشر خواهد شد. روز دوشنبه ، وزیر نفت عراق در لندن گفت که وضعیت بازار نفت در حال بهبود است و اینکه این کشور با وجود تلاش برای افزایش ظرفیت صادرات نفت ، به مفاد توافق کاهش تولی پایبند خواهد بود. در فلزات اساسی فشار عرضه بیشتر بود چراکه رشد روزهای اخیر نیز قوی تر بود و طبیعی است اصلاح ها نیز به مانند رشد قیمت ها پر قدرت باشد. در بازار امروز فلزاتی نظیر مس ، سرب ، روی و آلومینیوم به ترتیب تا قیمت های 7.020 – 2.600 – 3.510 و 2.200 دلاری کاهش یافتند.

4) اما در بازار چه گذشت ؟؟

الف) در گروه خودرویی همزمان با نزدیک شدن به روزهای پایانی هفته ( موعد معامله بلوکی ایران خودرو ) شاهد تحرکات بیشتری هستیم. برخی معتقدند این بلوک روز میز باقی می ماند و در نتیجه روند تمام نشدنی اصلاح خودرویی ها ادامه خواهد داشت. خصوصاکه به غیر از 2 شرکت ایرانخودرو و پارس خودرو ، مابقی شرکتها گزارش 9 ماهه خوبی نداشتند و عده دیگری معتقدند که قطعه سازان تائید صلاحیت شده و برای خرید بلوک به رقابت خواهند پرداخت. علی القاعده این معامله بایستی انجام شود اما مدیران ایرانخودرو بارها به بازار رکب زده اند. بنابراین تا زمانی که این معامله قطعی نشود و جابجایی بلوک را به چشم نبینیم ، نمی توانیم درخصوص تحولات بازاری بعد از آن اظهارنظر کنیم. خبر خوب برای خودرویی ها اینکه گفته می شود بواسطه افزایش نرخ ورق فولادی و دلار ، با افزایش نرخ جدی خودرویی ها در بهار سال 97 موافقت می شود و این اتفاق می تواند حاشیه سود شرکتها را احیاء کند.

در این گروه ایرانخودرو باری دیگر در مرز قیمت های 300 تومانی نوسان می کند. ایرانخودرویی که با پوشش بیش از 95 درصدی مقدار فروش در دوره 10 ماهه و همچنین تحقق سود عملیاتی 85 درصدی ، می تواند تعدیل مثبت خوبی داشته باشد. ضمن اینکه اگر معامله مذکور انجام شود ، شرکت یک تعدیل مثبت غیر عملیاتی و کاهش هزینه های مالی را هم خواهد داشت. گفتنی است ، ایران خودرو به کمک فروش 23 هزار میلیارد ریالی دی ماه موفق شده حدود 97 درصد از فروش پیش بینی شده خود را محقق کند اما فعلا شرکت خود را برای تعدیل مثبت خواب گرفته است ! باتوجه به مالکیت ایران خودرودر سمند و نگار نصر ، سهم ایران خودرواز معامله بلوکی احتمالی در حدود 250ریال و سهمخگستر 500 ریالبه ازای هر سهمخواهد بود. بنابراین در صورت قطعی شدن معامله ، توقف هر 2 نماد را برای تعدیل مثبت خواهیم داشت و دلیل توجه ویژه بازار به خگستر ، همین مساله است. قطعیت این معامله ، خگستر 400 تومانی را به همراه خواهد داشت اما اگر بلوک روی میز بماند ...... !

در پارس خودرو همه چشم ها به مقاومت 850 ریالی که سهم بارها به آن واکنش نشان داده ، دوخته شده است. پارس خودرویی که در بین خودروسازان از وضعیت بنیادی خوبی برخوردار بوده و توان رشد تولید و رشد سودآوری را دارد. تنها تهدید شرکت افزایش قیمت ارز می باشد که سبب کاهش حاشیه سود شرکت شده است. در خپارس برخی شایعه معامله بلوکیرامطرحمی کنند که این موضوع اخیرا توسط مدیران سایپا رد شده ؛ هر چند که ما از این دست اتفاقات در بازار سرمایه کم نداشتیم ! در گروه بهمن نوسانات آرام تر دنبال می شود. گویی این سهم از این صنعت نیست و همیشه نوسانات متفاوتی را در خبهمن شاهد بوده ایم. گزارشات شرکت های زیر مجموعه خبهمن مثبت و سهم با شایعه تعدیل مثبت همراه می باشد. خبهمنی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و در صورت رسیدن به قیمت های 100 تومانی می تواند خرید خوبی برای میان مدتی ها باشد.

در قطعه سازان هم تقاضای خوبی داشتیم. البته در این بین ختوقا از ابتدای بازار به قیمت های درصد مثبت رسید و صف خرید سنگینی تشکیل داد. در این گروه خکار نیز گزارش ماهانه خوبی داشت و باید این سهم را بیشتر بررسی کرد. همچنین خمهر نیز بواسطه فروش مناسب می تواند مورد توجه باشد. بطور کلی اگر قرار به حرکت خودرویی ها باشد ، شاید حرکت به روی قطعه سازان که عملکرد فروش بهتری دارند ، استراتژی معقول تری باشد.

ب) در گروه فلزی و معدنی فشار عرضه بالا بود به طوری که اکثر نماد ها با وجود معاملات مثبت روز گذشته امروز را با کاهش قیمت به پایان رساندند . افت قیمت فلزات رنگین دلیل اصلی تغییر واکنش بازار بود .اگرچه بازار با تداوم کاهش موجودی انبارهای شانگهای و LME مواجه است و در طرف دیگر عدم افزایش عرضه تولید کنندگان را داریم ، اما امروز قیمت این دو فلز با کاهش حدود 1 درصدی روبه رو شد . یکی از دلایل افت قیمت فلزات جهانی کاهش ارزش یورو پس از نشست اخیر بانک مرکزی اروپا است که از سوی دیگر باعث تقویت ارزش دلار در بازار فعلی شده است . البته باید دید شاخص تورم اروپا می‌تواند از عدد 1.3 عبور کرده و محرک خوبی برای رشد نرخ های جهانی روی و مس شود یا خیر ؟!

امروز نیز همانند دو هفته گذشته موجودی های کنسانتره روی در واحد های ذوب روی چین رو به کاهش بود .اتفاق حیرت انگیزی که رخ داده این است که رشد اخیر نرخ روی ، نتوانست محرکی باشد بر عرضه کنندگان این فلز خوش آتیه تا اندکی از این تب تتقاضای ناشی از کمبود عرضه را التیام دهد . به رقم انتظار بازار مبنی بر اینکه با افزایش قیمت روی ، میزان عرضه نیز افزایش خواهد یافت و تعادلی نسبی بر قرار خواهد شد اما تا کنون معادن چین به قیمت های فعلی عکس العملی نشان نداده اند و تنها موجب شده است که تقاضا کنسانتره روی در واحد های ذوب افزایش یابد . شرایط فعلی تایید  ی است بر رشد بی امان قیمت جهانی روی در افق یک سال آینده است

بعد از رشد دیروز نرخ جهانی مس و بی رمق بودن معاملات در نماد فملی ، امروز با کاهش قیمت جهانی مس قیمت سهام شرکت ملی مس ایران نیز بی بهره نمانده و با افت نسبی همراه بود و سهام شرکت همچنان در اصلاح پس از رشد حدود  72 درصدی قیمت در دو ماه گذشته قرار گرفته است .برخی معتقدند عملکرد شرکت در دی ماه ضعیف بوده اما اگر بر روی گزارش ریز شویم میبینیم که اولا نرخ های فروش افزایش خوبی داشته و ثانیا شرکت موجودی انبار بالایی دارد به طوری که شرکت قادر خواهد بود در بهمن ماه فروش خود را تا دو برابر رقم دی ماه افزایش دهد .

با کاهش نرخ جهانی روی نماد های این گروه که صف خرید را برای خود در روز گذشته ساخته و برای امروز نیز پیش بینی  میکردند ، با افزایش عرضه مواجه شدند . امروز دو نماد کروی و فاسمین پس از لمس قیمت های 414 و 740 تومانی تغییر داده و مسیر اصلاحی را در پیش گرفتند . اما باما با هنر نمایی جذاب دیروز خود امروز تنها نماد مثبت گروه روی بود و خود را به قیمت جدید 1067 تومان رساند و جایگاه خود را در آن نقطه تثبیت کرد .

ج) در گروه پالایشی معاملات متعادل و با فشار عرضه دنبال می شود. به نظر می رسد نمادهای این گروه در پی جذب انرژی برای آغاز یک رالی صعودی دیگر هستند. چراکه با نفت 65 – 70 دلاری و تحرکات مثبتی که در بازار ارز رخ داده ، انتظارها از گزارش 9 ماهه و 12 ماهه شرکتها افزایش یافته است. ضمن اینکه Crack Spread فرآورده های پالایشی رشد اخیر را حفظ کرده و انتظار می رود از انتهای ماه فوریه و اواسط ماه مارس ( ابتدای اسفند ماه ) مجددا شاهد افزایش آن به ویژه در Crack بنزین باشیم. گفتنی است ، چینی ها با افزایش شدید واردات نفت و تولید بنزین مانع از رشد کرک اسپرد شدند و حتی اندکی کاهش را در این حوزه داشته ایم.

در این گروه پس از معاملات پر حجمی که پالایش نفت تبریز طی هفته های اخیر به نمایش گذاشت ، شاهد دست به دست شدن سهم و کف سازی برای آغاز یک رشد دیگر و حرکت به سمت قیمت های 900 تومانی هستیم. پالایش نفت تبریزی که رشد چندانی در بودجه سال جاری نداشته و گفته می شود تعدیل سنگین شرکت را در گزارش 12 ماهه خواهیم داشت. در پالایش نفت شیراز هم معاملات کم حجم دنبال می شود. نبود شناوری بالا و زمزمه هایی درخصوص اعلام سود 300 تومانی در مجمع پارسان موجب شده تا بازار میل کمتری برای عرضه این سهم داشته باشد. شراز برای برگشت به قیمت های 1.900 – 1.930 تومانی ، نیاز به شکست پر قدرت مقاومت 1.570 تومانی دارد.

به نظر در حرکت بعدی شراز ، تحرکات قوی تری در شاوان داشته باشیم. چراکه با بهره برداری از ستاره خلیج فارس ، زمزمه ها درخصوص افزایش صادرات شرکتهایی نظیر پالایش نفت بندرعباس و لاوان جدی شده و تحقق این امر سبب رشد سود این 2 شرکت در سال 98 خواهد شد. البته محاسبه اثرات این موضوع بر سود سالهای آتی شبندر و شاوان دشوار است اما به هر جهت نمی توان از کنار این موضوع به سادگی گذشت. شاوان اهرم بالایی داشته و این رویداد اثرات مثبت خوبی بر بودجه شرکت خواهد گذاشت و البته شبندر نیز به دلیل P/e معقول تر و همچنین شناوری بالاتر ، می تواند در قیمت های کمتر از 700 تومانی مورد توجه باشد.

در این گروه شپنا هم پتانسیل تعدیل دارد اما بعید است تعدیل او به اندازه شتران و شبندر با اهمیت باشد. شتران سهمی است که محتاطانه ترین گزارش 6 ماهه را داشته و پتانسیل تحقق سود 90 تومانی را دارد. این یعنی شتران استحقاق حرکت به سمت قیمت های 480 – 500 تومانی را دارد اما فعلا با فشار عرضه به سمت محدوده حمایتی 395 – 400 تومانی حرکت می کند. در انتها اشاره ای به نفتی ها و شرکت‌های تولید کننده روانکار می کنیم. شسپا یکی از سهم هایی است که بارها اشاره شد و حالا شاهد نزدیک شدن سهم به قیمت های 1.700 تومانی هستیم. به نظر فروش شسپا در قیمت های 1.800 تومانی استراتژی بدی نباشد ؛ بنابراین خرید در این قیمت ها جذاب بود.

در این گروه شنفت هم مورد توجه قرار گرفته و گویا بحث خرید 20 درصد پالایشگاه پارسیان سپهر سبب توجه به سهم شده است. سهامدار عمده این شرکت ، توسعه انرژی تدبیر می باشد. فعالیت اصلی شرکت ، سرمایه گذاری ، طراحی ، تملک ، احداث ، بهره برداری و نگهداری از واحدهای تولید و فرآوری هیدروکربورها ، تأسیسات اصلی جانبی ، خرید مواد اولیه و سایر نیازمندی های واحدها ، بازاریابی غیر هرمی و غیر تشکیلاتی و فروش محصولات تولیدی از قبیل اتان ، پروپان ، بوتان ، مایعات گازی و هیدروکربورهای سنگین تر و انجام کلیه معاملات بازرگانی مرتبط و مستقیم می باشد. شرکت در مرحله قبل از بهره برداری بوده و پیش بینی می گردد در سال 98 به بهره برداری برسد. با توجه به پیش بینی های موجود ، سودآوری مناسبی از سرمایه گذاری در این صنعت مورد انتظار است. شرکت نفت پارس با پرداخت مبلغ 302.324 میلیون ریال و خرید 2.000.000 سهم ، مالک 20 درصدی سهام این شرکت شده است. البته امروز نماد برای شفاف سازی ناشی از رشد 20 درصدی متوقف شد ... !

5) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها (ماهنامنتال) :

امروز به سراغ گروه فلزی و معدنی خواهیم رفت. جایی که فاسمین با تعدیلات مثبت اخیر مورد توجه قرار گرفته و نه تنها عقب ماندگی خود را جبران نموده بلکه در حال پیشی گرفتن از سایر نمادهای رویی می باشد. این شرکت در آخرین شفاف سازی که به بازار منعکس نموده ، سود هر سهم خود را با 91 ریال افزایش از سطوح 942 ریالی به 1.033 ریال افزایش داده است. دلیل این تعدیل ، افزایش سود حاصل از سرمایه گذاری ها ناشی از پیش بینی رشد eps و dps شرکت های مجتمع ذوب و احیای روی قشم ، تولید روی بندرعباس ، اسید سازان زنجان و شیمیایی کاتالیست پارسیان بر اساس اطلاعات 9 ماهه آنها می باشد. جالب است بدانید که مفروضات در نظر گرفته شده برای سود این شرکتها ، دقیقا مشابه با مفروضات شرکت مادر یعنی کالسیمین ( نرخ هر تن شمش روی 2.850 دلار و نرخ تسعیر ارز 38.500 ریال ) می باشد.

این شرکت در گزارش 9 ماهه ای که منتشر نموده ، موفق شده 78 درصد مقدار تولید ، 81 درصد مقدار فروش ، 85 درصد مبلغ فروش ، 87 درصد سود عملیاتی و 738 ریال معادل 71.5 درصد از سود 1.033 ریالی خود را محقق کند. در نگاهی به عملکرد فصلی فاسمین می بینیم که فروش و سود عملیاتی در کوارتر اول سال به ترتیب 1.145 و 325 میلیارد ریال ، در کوارتر دوم 984 و 470 میلیارد ریال و در کوارتر سوم 1.516 و 672 میلیارد ریال بوده است. پر واضح است که با رشد نرخ روی و دلار ، حاشیه سود شرکت به شدت افزایش یافته است. مقایسه عملکرد شرکت با دوره مشابه سال گذشته نشان از رشد به ترتیب 16 درصدی مقدار فروش ، 81 درصدی مبلغ فروش ، 115 درصدی سود عملیاتی و 124 درصدی سود خالص دارد.

فاسمین در آخرین گزارشی که منتشر نموده ، پیش بینی نموده برای سال جاری 4.289 میلیارد ریال فروش : ( 33.000 تن شمش روی به ازای هر تن 112.784.030 ریال مجموعا به ارزش 3.721 میلیارد ریال + 10.000 تن کنسانتره سرب به ازای هر تن 37.377.400 ریال مجموعا به ارزش 373 میلیارد ریال + 7.214 تن کنسانتره روی خام به ازای هر تن 12.899.500 ریال مجموعا به ارزش 93 میلیارد ریال + 102 میلیارد ریال سایر ) محقق کند. بررسی وضعیت فوق نشان می دهد که در حدود 86 درصد از درآمد شرکت از محل فروش شمش روی تامین می شود. شرکت نرخ فروش شمش روی در 6 ماهه پایانی سال را به ازای هر تن 2.800 دلار با نرخ تسعیر 3.800 تومانی در نظر گرفته است !

گفتنی است ، فاسمین در 3 فصل اول امسال در حدود 28.800 تن شمش روی به فروش رساند در حالی که فروش 9 ماه ابتدای سال گذشته 21.300 تن بوده است. این یعنی شرکت شرایط را مغتنم شمرده و از فرصت ایجاد شده در راستای افزایش فروش و در نتیجه رشد سود خالص نهایت بهره را برده است. در ادامه سری به گزارش ماه به ماه فاسمین و فروش درخشان این شرکت خواهیم زد. شرکت کالسیمین در حالی مبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 4.289 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که فروش فروردین ماه 139 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 355 میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه 650 میلیارد ریال ، فروش تیر ماه 364 میلیارد ریال ، فروش مرداد ماه 315 میلیارد ریال ، فروش شهریور ماه 385 میلیارد ریال ، فروش مهر ماه 219 میلیارد ریال ، فروش آبان ماه 360 میلیارد ریال ، فروش آذر ماه 964 میلیارد ریال ، فروش دی ماه 295 میلیارد ریال و جمع فروش 10 ماه ابتدای سال 4.045 میلیارد ریال معادل 94.3 درصد مبلغ فروش پیش بینی شده بوده و این یعنی فاسمین تا پایان همین ماه ، کل فروش پیش بینی شده را محقق خواهد کرد.

درخصوص وضعیت انبار فاسمین باید گفت که شرکت تقریبا کل موجودی خود را تا پایان دوره 9 ماهه به فروش رسانده اما در دی ماه با توجه به قرار گرفتن روی در مسیر رشد ، سیاست انبار کردن شمش را در پیش گرفته است. گفتنی است ، فاسمین در دی ماه در حدود 3.200 تن شمش روی تولید نمود اما تنها 750 تن آن را به فروش رساند. همچنین شرکت در حدود 3.000 تن کنسانتره سرب دارد. بنابراین اگر نرخ های فعلی را مبنا قرار دهیم ، باید گفت که فاسمین در حدود 400 میلیارد ریال شمش روی و 130 میلیارد ریال کنسانتره سرب ( مجموعا رقمی بالغ بر 600 میلیارد ریال ) موجودی انبار دارد. این یعنی فاسمین از همین حالا وارد فرایند تعدیل شده است. انصافا مجموعه توسعه معادن روی عملکرد بی نظیری در زیر مجموعه ها داشته چراکه فسرب و فرآور هم انبارهای خود را خالی کرده و موجودی خود را با قیمت های حداکثری به فروش رسانده اند.

نکته مهم دیگر در فاسمین اینکه شرکت نرخ فروش هر تن شمش روی را 106.400.000 ریال ( روی 2.800 دلار × دلار 38.000 ریال ) پیش بینی نموده در شرایطی که نرخ فروش در مهر ماه 127.886.270 ریال ، در آبان ماه 126.866.576 ریال ، در آذر ماه 132.113.976 ریال ، در دی ماه 148.124.000 ریال و متوسط نرخ فروش در 10 ماه ابتدای سال 114.562.348 ریال بوده است. این یعنی چنانچه فاسمین در ماه های باقیمانده از سال موفق به فروش شمش روی با متوسط نرخ 146.000.000 ریال ( روی 3.400 دلار × دلار 43.000 ریال ) گردد ، می تواند مبلغ فروش خود را تا سطوح بیش از 5.000 میلیارد ریالی و در نتیجه eps خود را تا محدوده 1.200 و حتی 1.300 ریالی تعدیل نماید.

این سهم اکنون در قیمت های 7.200 ریالی و باP/e بیش از 7 واحدی معامله می شود. البته P/e تحلیلی سهم در حدود 5.6 مرتبه می باشد و با فرض تثبیت قیمت روی در سطوح فعلی و همچنین راه اندازی طرح BZS می توان انتظار سود بیش از 1.700 ریالی برای سال 97 داشت. گفتنی است ، محدوده 780 – 800 تومانی اولین سطح مقاومتی فاسمین بوده که در صورت شکسته شدن مسیر برای ادامه رشد تا سطوح 900 تومانی هموار خواهد شد ! با این حال معامله گران باید محدوده 645 تومانی را به عنوان مهمترین سطح حمایتی فاسمین مد نظر قرار دهند.

6) تحلیل تکنیکال :

در این شماره از چشم انداز به سراغ مپنا خواهیم رفت و تحلیل این سهم را به روزرسانی خواهیم کرد. در تحلیلی که اخیرا ارائه شده بود ، محدوده کف کانال ، سطحی امن و کم ریسک برای خرید و سرمایه گذاری معرفی شده بود. حال می بینیم که مپنا در یک قدمی کف کانال صعودی خود برگشت زده اما در میانه های راه به مقاومت 820 تومانی ( برابر با سقف ماژور قبلی ) واکنش نشان داده و مجددا در مسیر اصلاح قرار گرفته است. البته این اصلاح عمق زیادی نمی تواند داشته باشد و پیش بینی می شود در محدوده قیمتی 700 – 710 تومانی برابر با حمایتی که ترسیم شده ، مجددا شاهد افزایش تقاضا و رشد قیمت سهم باشیم ؛ به‌گونه‌ای که انتظار می رود مپنا این بار از مقاومت 820 تومانی عبور نموده و در مسیر قیمت های 950 – 960 تومانی برابر با سقف کانال ترسیم شده قرار بگیرد. گفتنی است ، وضعیت dtاسیلاتور حکایت از آن دارد که مپنا برای تغییر مسیر ، نیاز به کمی دیگر اصلاح و اتلاف زمان دارد. با این حال معامله گران و سرمایه گذارانی که قصد خرید سهم در محدوده حمایتی یاد شده را دارند ، باید محدوده 650 تومانی را به عنوان حد ضرر برگزینند.

7) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه پتروشیمی ، برخی دم از جذاب بودن 2 نماد مارون و شاراک می زنند. در صورتی که هر 2 سهم رشد خوبی داشته اند اما در پتروشیمی جم بازدهی کمتری رخ داده است. پتروشیمی جم برای امسال می تواند تا 200 تومان و برای سال بعد حداقل 230 تومان سود داشته باشد. رشد قیمت اتیلن یکی از دلایلی است که سهم را برای خرید جذاب کرده است. ضمن اینکه P/e سهم جذاب بوده و با توجه به تقسیم سود حداکثری ، انتظار داریم جم به مرور به سمت قیمت های 1.300 – 1.400 تومانی حرکت نماید. در گروه شیمیایی ، کربن هم گزارش خوبی داشت و به نظر او هم در کنار شدوص می توانند مورد توجه باشند.

ب) در گروه هلدینگی و شرکت های چند رشته ای ، وصنعت می تواند مورد توجه باشد و به روند صعودی آغاز شده ادامه داده و تا قیمت های 145 و 165 تومانی پیشروی داشته باشد. بانک صنعت و معدن قصد دارد در 24 بهمن ماه 51 درصد از سهام «وصنعت» را به قیمت پایه هر سهم 190 تومان روی میز فروش بگذارد و دلیل توجه به این سهم ، شکاف بالای بین قیمت معامله بلوکی و قیمت تابلو می باشد. توجه به این نکته ضروری است که خریدار این بلوک کنترل سرمایه گذاری صنعت و معدن را در اختیار خواهد گرفت .در این گروه گزینه های جذاب دیگری همچون وصندوق و وغدیر را هم داریم که می توانند در منفی ها مورد توجه باشند.

ج) در گروه غذایی روند معاملات چنگی به دل نمی زند. تجربه ثابت کرده که فاز معاملات صنایع بزرگ و کوچک بازار متفاوت است. به عبارتی باید گفت که نمادها و صنایع کوچکتر به نوعی بتای معکوس نسبت به صنایع و نمادهای بزرگ دارند. در این گروه غبشهر پس از رشد هفته اخیر که از بحث واگذاری دارایی شرکت نشات می گرفت ، معاملات متعادلی را تجربه می کند. این شرکت که سال مالی منتهی به 30 آذر ماه دارد ، از فروش پیش بینی شده 27.462 میلیارد ریالی ، 1.647 میلیارد ریال معادل 6 درصد آن را در دی محقق کرده است که رقم جالبی نیست اما می تواند در ماه های آتی بهتر شود. در این گروه برخی از زیر مجموعه های پگاه هم اصلاح خوبی زده اند و می توانند مورد توجه باشند.

د) در گروه زغالسنگی امروز هم وضعیت بد نبود اما تقاضا به اندازه روز گذشته نبود. به نظر نمادهای این گروه اندکی اصلاح می کنند و مجددا به روند صعودی آغاز شده ادامه خواهند داد. در این بین کپرور به دلیل رشد قیمت کمتر از یکسو و افزایش ظرفیت فروش در سال آتی ، می تواند گزینه بهتری برای خرید باشد. هر چند که اهر سودآوری کطبس بالاتر است اما تجربه ثابت کرده که کطبس به تنهایی قادر به حرکت نیست.

8) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 4.450 – 4.530 تومان

ب) یورو : 5.650 – 5.750 تومان

ج) درهم امارات : 1.220 – 1.280 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.470.000 – 1.480.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24