Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

رشد قیمت فلزات پایه از جمله آلومینیوم در ماه های اخیر سبب دلخوشی سرمایه گذاران به افق بازار شده است اما در پس هیجان های موجود، واقعیت هایی وجود دارد که توجه به آنها ..

چند نکته درباره بازار آلومینیوم؛ سرخوشی زیانبار است

بورس24 : در ماه های اخیر بازار فلزات پایه عملکرد مثبت داشته و بسیاری از تحلیلگران معتقدند روند اخیر ادامه پیدا خواهد کرد البته وضعیت بازار هر یک از این فلزات با دیگری تفاوت دارد. بازار فلزات پایه از سیاست های زیست محیطی دولت چین، برنامه کاهش ظرفیت تولید در این کشور، وضعیت کلی اقتصاد جهان و برنامه های شرکت های بزرگ تولیدکننده این فلزات بیشترین تاثیر می پذیرد.

در ادامه به برخی آمار و ارقام درباره وضعیت بازار آلومینیوم اشاره می کنیم. سرمایه گذاران در ماه های آینده باید به داده های اقتصادی از چین و وضعیت ذخیره فلزات پایه توجه ویژه داشته باشند. فعالان بازار نباید درباره آینده دچار خوشبینی غیرمنطقی شوند.

انتظار می رود کمبود در بازار آلومینیوم که حاصل کاهش تولید در چین است با افزایش تولید در آمریکا و ایجاد ظرفیت های جدید تولید در چین جبران شود و این بدان معناست که در آینده قیمت این فلز کاهش خواهد یافت. قیمت آلومینیوم ماه گذشته میلادی به 2290 دلار در هر تن رسید که بالاترین میزان از مارس سال 2012 بود اما از آن پس قیمت ها بالاتر این رقم نرسیده زیرا داده ها نشان می دهد در چین میزان ذخیره بالاست. میزان ذخیره این فلز در انبارهای تحت نظارت بورس فلزات شانگهای به بیش از 783 هزار تن رسیده است. دوازده ماه پیش این رقم 100 هزار تن بود.

تحلیلگران موسسه وود مک کینزی می گویند: "سال گذشته بازار آلومینیوم در چین یک میلیون تن مازاد داشت و در بازار جهان، بدون در نظر گرفتن چین، بازار با کسری 1.6 میلیون تنی مواجه بود. در نتیجه بازار این فلز در مجموع کسری داشت. انتظار می رود امسال بازار به تعادل برسد. اواسط سال گذشته روند افزایش قیمت ها آغاز شد. اگر امسال بازار به تعادل برسد دلیلی برای رشد قیمت ها نیست و حتی ممکن است شاهد افت آن باشیم."

شرکت آمریکایی آلکائو قصد دارد در سه ماهه دوم امسال 161 هزار تن بر ظرفیت تولید آلومینیوم خود بیافزاید. همچنین شرکت سنچری آلومینیوم قصد دارد ظرفیت تولید خود را 100 هزار تن بالا ببرد. بیش از نیمی از تولید آلومینیوم در جهان که امسال 65 میلیون تن است در چین تولید می شود. سال گذشته با اجرای مقررات زیست محیطی برخی مراکز تولید آلومینیوم در چین تعطیل شدند در نتیجه مازاد تولید در این کشور به اندازه ای نبود که بتواند کسری عرضه در جهان را تامین کند.

برخی موسسات تحلیلگر معتقدند امسال چین 4.4 میلیون تن ظرفیت جدید تولید آلومینیوم ایجاد خواهد کرد البته بخشی بزرگ از این میزان، جایگزین ظرفیت تعطیل شده سال قبل خواهد شد. امسال تولید آلومینیوم در چین 37.7 میلیون تن خواهد بود.

از سوی دیگر برنامه کاهش تولید که از اواسط ماه نوامبر سال گذشته آغاز شده اواسط ماه مارس یعنی یک ماه و نیم دیگر لغو می شود. بدین ترتیب تولید بالا خواهد رفت. این افزایش یا به رشد ذخیره آلومینیوم منجر می شود یا به رشد صادرات و در هر دو حالت فشار بر قیمت ها وارد خواهد شد. پیش بینی شده امسال صادرات آلومینیوم چین افزایش می یابد زیرا قیمت این فلز در بورس لندن بالاتر از قیمت آن در بورس شانگهای است.

نکته مهم دیگر این است که قرار بود در زمستان میزان تولید آلومینیوم در چین 1.5 میلیون تن کاهش پیدا کند اما تنها 600 هزار تن از تولید کاسته شده است. همچنین، مقررات زیست محیطی به کاهش تقاضا منجر شده زیرا بسیاری از صنایع آلوده کننده محیط زیست که مصرف کننده آلومینیوم بوده اند تعطیل شده اند. انتظار می رود امسال همزمان با افزایش فعالیت های صنعتی، میزان مصرف آلومینیوم در چین به 38.4 میلیون تن برسد.

عامل دیگری که بر قیمت آلومینیوم تاثیر دارد ارزش دلار است. شاخص دلار در ماه های اخیر پیوسته کاهش یافته و پیش بینی شده این روند ادامه پیدا خواهد کرد. تحقق این پیش بینی به رشد قیمت ها کمک می کند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24