Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بارش برف بازارهای کالایی را به حالت نیمه تعطیل درآورد تا جایی که بسیاری از فعالان بر سر کار خود حاضر نشده و فعالیت های امروز را با رویکرد دورکاری مورد توجه قرار دادند. این شرایط موجب شد تا با فرض مشکلات جدی در فاز حمل و نقل ، معاملات گسترده ای به ثبت نرسیده و بازاری نیمه تعطیل را شاهد باشیم. این وضعیت در اغلب بازارهای کالایی مشاهده شد و لی با توجه به جایگاه برجسته تر حمل و نقل در بازار فولاد ، اوج خودنمایی آن را در بازار فولاد شاهد بودیم و عدم ثبت معاملاتی گسترده در نهایت به ثبات قیمتی بازار منتهی گشت...

بازارهای کالایی زیر برف گیر کردند!

بورس24 : بارش برف بازارهای کالایی را به حالت نیمه تعطیل درآورد تا جایی که بسیاری از فعالان بر سر کار خود حاضر نشده و فعالیت های امروز را با رویکرد دورکاری مورد توجه قرار دادند. این شرایط موجب شد تا با فرض مشکلات جدی در فاز حمل و نقل ، معاملات گسترده ای به ثبت نرسیده و بازاری نیمه تعطیل را شاهد باشیم. این وضعیت در اغلب بازارهای کالایی مشاهده شد و لی با توجه به جایگاه برجسته تر حمل و نقل در بازار فولاد ، اوج خودنمایی آن را در بازار فولاد شاهد بودیم و عدم ثبت معاملاتی گسترده در نهایت به ثبات قیمتی بازار منتهی گشت. در بازار پتروشیمی ها همان گونه که در گذشته نیز بدان اشاره کرده بودیم قیمت های پایه افزایشی اعلام شد و همین نکته به معنی سیگنالی رسمی برای بورس کالا برای رشد قیمت هاست که بازار آزاد هم در نهایت از آن تبعیت خواهد کرد. بورس انرژی هم یک روز آرام و متعادل را تجربه کرد اما برخی رشد قیمت های محدود در بازار دلار موجب شدت تا قیمت ها در بازار نقدی و آتی سکه هر دو افزایشی یابد که سقوط آزاد روز گذشته را تا حدودی متعادل ساخت.

روز متعادل بورس انرژی

داد و ستد نزدیک به 15 میلیارد تومانی بورس انژی نشان داده که این روند متعادل که از روز شنبه آغاز شده باز هم در این بازار ادامه داشته و دارد و می تواند هفته ای جذاب را به ثبت برساند. فردا زمان عرضه 35 هزار تن نفت کوره در رینگ بین الملل است که شاید با توجه به نوسان قیمت ها در بازارهای جهانی بتوان به داد و ستد آن خوش بین بود زیرا می تواند چهره این بازار را به کل تغییر دهد .

عرضه و معامله 10 هزار کیلووات برق نیروگاه طوس در بازار فیزیکی

بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 470 هزار قرارداد معادل 8 میلیون و 880 هزار کیلووات ساعت به ارزش 2 میلیارد و 356 میلیون ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نمادهای بارپایه و کم باری با متوسط قیمت 272 و 223 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند.

خاطر نشان می‌گردد در آغاز جلسه معاملاتی نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/12/08 گشایش یافتند. همچنین نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/11/12 پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرآیند تحویل آن ها آغاز گردید.

همچنین امروز در تابلوی برق بازار فیزیکی بورس انرژی ایران، یک میلیون و 680 هزار کیلووات ساعت برق به ارزش 722 میلیون ریال که توسط نیروگاه طوس عرضه گردید، مورد معامله قرار گرفت.

مهمترین معاملات امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

حلال 400 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

30000

لیتر

18321

18321

ریال

حلال 402 پالایش نفت اصفهان در رینگ بین الملل

1500

مترمکعب

483.1396

478.33

دلار(سنا)

گاز مایع پالایش نفت شازند در رینگ بین الملل

2000

تن

487

487

دلار(سنا)

هیدروکربن سبک حاصل از برش دوم میعانات گازی ایلام کد HC4 ساینا شیمی بهشت در رینگ بین الملل با کد استاندارد 251030117

0

تن

 

640

دلار(سنا)

برق شرکت افق تامین انرژی طوس-نیروگاه طوس

10000

کیلو وات در هر ساعت

430

500

ریال

میعانات گازی پالایش گاز خانگیران در رینگ داخلی (TP-200)

2002

تن

21400000

21400000

ریال

میعانات گازی پالایش گاز خانگیران در رینگ داخلی (TP-400)

0

تن

 

23000000

ریال

میعانات گازی پالایش گاز خانگیران در رینگ داخلی (S-500)

0

تن

 

22000000

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

400

تن

19986

19986

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت تهران در رینگ داخلی

1000

تن

19987

19987

ریال

نفت سفید شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در رینگ داخلی

0

مترمکعب

 

21165

ریال

دلار(سنا-مطابق مکانیسم مصوب هیئت مدیره بورس انرژی ایران مورخ 95/8/9 )

بازار نیمه تعطیل فولاد

کاهش جدی حجم فعالیت های تجاری در بازار فولاد موجب شد تا شرایطی نیمه تعطیل را تجربه کنیم اگرچه مشکلات آب و هوایی گویی به توقف حمل و نقل محموله ها در شهرهای مختلف منتهی شد و همگی این موارد نشان دهنده آن است که رخدادهای این بازار در حال موکول شدن به آینده است. بارش های اخیر اگرچه معامله و حمل و نقل مقاطع و شمش را با مشکل رو به رو می سازد ولی جمع آوری قراضه نیز از این وضعیت بی نصیب نخواهد بود و در کل بازار فولاد با یک عقب گرد جدید رو به رو شده که احتمالاً در هفته جاری باز هم ادامه داشته باشد. تاکنون بارش برف بیش از همه بازارها برای بازار فولاد سیگنال محدود کننده و برجسته بوده و احتمال بهبود این شرایط در کوتاه مدت شاید بعدی باشد و همین موارد خود به معنی آن است که میل به رشد قیمت ها نیز به تعویق افتاده است. ادامه این شرایط افراد بدهکار را بیش از سایرین تحت الشعاع قرار خواهد داد و میل به فروش را در این بخش از بازار تقویت خواهد کرد و این به معنی کاهش نسبی قیمت ها در روزهای آینده است.

در بورس کالا نیز رخداد مهمی تجربه نشد و تغییر قیمتی هم به ثبت نرسید.

برخی از مهمترین معاملات محصولات فولادی در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

میلگرد 10-A3

فولاد کرمان

نقدی

22,200

22,200

110

330

110

سیگنال افزایشی بازار پتروشیمی

رشد قیمت های پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا محقق شد و این به معنی آن است که بازار حداقل در یک هفته پیش رو با یک داده مثبت قیمتی رو به رو بوده و این شرایط تأثیر خود را بر معاملات بورس و بازار بر جای خواهد گذارد.این قیمت ها به معنی بالاترین نرخ های رسمی در ماه های اخیر بوده و خریداران ممکن است به همین دلیل عقب نشینی کنند ولی در هر حال راهی جز پذیرش این قیمت ها پیش روی بازار قرار نخواهد داشت.

افزایش قیمت پایه محصولات پتروشیمی ادامه دار شد

مقایسه قیمت پایه محصولات پلیمری در تاریخ اول و ۸ بهمن ماه نشان می دهد که اکثر کالاها روندی افزایشی داشته اند. به گزارش پایگاه خبری بورس کالا؛ افزایش قیمت دلار و نرخ های جهانی سبب ادامه افزایش نرخ های محصولات پلیمری شده است، به طوری که بیشترین افزایش قیمت پایه متعلق به پلی اتیلن های سنگین تزریقی و دورانی با ۶.۱ درصد افزایش نسبت به هفته گذشته است.

در رتبه بعدی پلی استایرن های معمولی و مقاوم با ۵.۵ و ۵.۴ درصد رشد نسبت به هفته قبل قرار دارند، این کالاها به ترتیب ۳۵۱ و ۳۵۶ تومان نسبت به هفته قبل گران شدند. در ادامه پی وی سی ها با ۴.۴ درصد رشد نسبت به هفته قبل قرار دارند، همچنین پلی اتیلن سنگین اکستروژن هم ۴.۱ درصد نسبت به هفته گذشته رشد قیمت داشت.

در ادامه در گروه محصولات پلیمری، پلی اتیلن های سنگین فیلم و پلی اتیلن های سبک فیلم و خطی نیز روندی افزایشی داشته و حدودا ۲ تا ۲.۷ درصد نسبت به هفته قبل گران شدند.پلی پروپیلن های شیمیایی و نساجی، همچنین پلی اتیلن های ترفتالات گرید بطری نیز روندی افزایشی داشته و حدودا ۲.۶ درصد نسبت به هفته قبل گران شدند.

قیمت دلار نیز در محاسبه نرخ پایه محصولات پلیمری نسبت به هفته قبل ۳.۱ درصد افزایش داشت و به رقم ۴ هزار و ۵۲۸ تومان رسید

رشد قیمت پایه محصولات شیمیایی

مقایسه قیمت پایه محصولات شیمیایی در تاریخ اول و ۸ بهمن ماه نشان می دهد که اکثر کالاها روندی افزایشی داشته اند. بیشترین افزایش قیمت درگروه محصولات شیمیایی متعلق به ایزوبوتانول با ۵.۳ درصد افزایش است، این کالا ۱۷۰ تومان نسبت به هفته قبل گران شده است.

همچنین در رتبه بعدی استایرن مونومر با ۵.۱ درصد افزایش نسبت به هفته قبل قرار دارد، همچنین متانول، بنزن و آروماتیک سنگین نیز حدودا ۳ درصد نسبت به هفته قبل افزایش قیمت داشتند.

در ادامه پارازایلین، زایلین مخلوط، کریستال ملامین و اوره نیز روندی افزایشی داشتند. منواتیلن گلایکول، ایزوبوتانول، اسیداستیک نیز نسبت به هفته قبل گران شدند.

در همین حال دی اتیلن گلایکول روندی منفی داشت و با افت قیمت نسبت به هفته قبل روبه رو شد، این کالا ۰.۵ درصد نسبت به هفته قبل ارزان شد، این کالا از رقم ۳ هزار و ۳۵۸ تومان به ۳ هزار و ۳۴۱ تومان رسید.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24