Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

تحولات سیاسی و اقتصادی اخیر، عده ای از فعالان بازار را به امید تداوم رونق، به حضور در بازار تشویق کرده بود. اما برخی نشانه ها از تغییر شرایط نمایان شده است. بویژه ابهام های بیشتری پدید آمده که ممکن است ..

شاید لازم شود درباره همه چیز تجدید نظر کنید! درنگ جایز نیست

بورس24 : هفته گذشته کاهش شاخص دلار و امید به بهبود شرایط اقتصاد جهان سبب شد قیمت مواد خام از جمله نفت، طلا و برخی فلزات پایه رشد کند و شاخص بلومبرگ از قیمت مواد خام به بالاترین میزان در 2 سال اخیر برسد. در یک ماه نیم اخیر، این شاخص بیش از 10 درصد رشد کرده و برخی تحلیلگران معتقدند این روند ادامه پیدا خواهد کرد. شرایط مثبت بخش های تولید کارخانه ای در اقتصادهای بزرگ نیز در افزایش قیمت مواد خام موثر بوده است.

در زیر نمودار تغییرات شاخص بلومبرگ از قیمت مواد خام از سال 2015 تاکنون نشان داده شده است:

شاخص دلار در ماه های اخیر پیوسته کاهش یافته و این درحالی است که بانک مرکزی آمریکا نرخ های بهره را بالا برده و قصد دارد امسال نیز این برنامه را ادامه دهد. در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

سوال مهم این است که در هفته پیش رو چه عواملی بر بازارهای مختلف تاثیر خواهند داشت و وضعیت بازارها به چه شکل خواهد بود؟ این هفته گزارش های متعدد و مهم از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود و نیز نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا برگزار خواهد شد. داده هایی که در روزهای آینده در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد و نتیجه نشست بانک مرکزی آمریکا تاثیرات بزرگ و پایدار بر بازارها خواهد داشت. در ادامه به تقویم اقتصاد جهان در هفته پیش رو اشاره می کنیم:

روز دوشنبه تغییرات هزینه و درآمد شخصی در آمریکا در ماه گذشته میلادی در مقیاس ماهانه و وضعیت بخش مسکن در انگلستان در ماه جاری میلادی اعلام می شود. گزارش هایی نیز از اقتصاد ژاپن منتشر خواهد شد. وضعیت درآمد و هرینه مصرف کنندگان در آمریکا بر سیاست های بانک مرکزی این کشور و ارزش دلار تاثیر می گذارد. ضعف مصرف و رشد اندک درآمدها به کاهش ارزش دلار منجر می شود.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز سه شنبه نرخ رشد اقتصاد منطقه یورو در سه ماهه پایانی سال گذشته میلادی در مقیاس سالانه و فصلی اعلام می شود. وضعیت اقتصاد منطقه یورو در ماه های اخیر امیدبخش بوده و بانک مرکزی اروپا قصد دارد نرخ های بهره را بالا ببرد. این نهاد از ماه جاری، میزان خرید اوراق قرضه دولت های عضو منطقه یورو را به نصف یعنی 30 میلیارد یورو در ماه کاهش داده است. روز سه شنبه همچنین شاخص جو تجاری، اعتماد اقتصادی، اعتماد در بخش صنعت و تولید کارخانه ای منطقه یورو در ماه جاری میلادی اعلام می شود. از سوی دیگر در آمریکا، تغییرات قیمت مسکن در ماه نوامبر و تغییرات ذخیره نفت این کشور از سوی موسسه نفت اعلام خواهد شد. قیمت نفت در هفته های اخیر رشد کرده و کارشناسان معتقدند چشم انداز بازار این ماده خام مثبت است. کاهش عرضه و رشد تقاضای جهانی دو عامل حمایت کننده از رشد قیمت ها هستند زیرا سبب می شوند بازار به سرعت به سمت تعادل حرکت کند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز چهارشنبه روزی مهم برای سرمایه گذاران در بازار فلزات پایه است زیرا در این روز، دو گزارش از بخش تولید کارخانه ای و خدمات چین در ماه جاری میلادی منتشر می شود. انتظار می رود این گزارش ها مانند گزارش های قبل مثبت باشد. روز چهارشنبه همچنین تغییرات خرده فروشی در آلمان، نرخ بیکاری و نرخ تورم در منطقه یورو و تغییرات ذخیره نفت آمریکا در هفته گذشته اعلام خواهد شد. اما در این روز، مهمترین عامل موثر بر رفتار سرمایه گذاران، نتیجه نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا خواهد بود. نشست دو روزه این کمیته، پایان روز چهارشنبه با انتشار یک بیانیه و سخنان خانم جانت یلن به پایان می رسد. بعید است در این نشست نرخ های بهره بالا برده شود اما محتوای بیانیه و سخنان خانم یلن بسیار مهم است. این آخرین نشست بانک مرکزی آمریکا در دوران ریاست خانم یلن است. از روز شنبه آقای جروم پاول ریاست بانک مرکزی آمریکا را بر عهده خواهد گرفت. او نیز مانند خانم یلن فردی محتاط است اما پیش بینی شده امسال سه بار دیگر نرخ های بهره در آمریکا بالا برده خواهد شد.

روز پنجشنبه شاخص کایکسین از فعالیت ها در بخش تولید کارخانه ای چین در ماه جاری میلادی و وضعیت بخش تولید کارخانه ای در آلمان، ایتالیا، فرانسه، منطقه یورو و آمریکا در ماه جاری اعلام می شود. این بخش ها در ماه های اخیر عملکرد مثبت داشته اند. روز پنجشنبه همچنین گزارش وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار این کشور در هفته گذشته منتشر می شود. این بخش از اقتصاد آمریکا در ماه های اخیر وضعیت خوبی داشته و پیش بینی شده شرایط مثبت باقی خواهد ماند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در بورس فلزات لندن در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز جمعه مهمترین گزارش موثر بر بازارهای مختلف، گزارش وزارت کار آمریکا در باره وضعیت بازار کار این کشور در ماه جاری میلادی است. نرخ بیکاری در آمریکا 4.1 درصد است و بازار کار در آستانه اشتغال کامل قرار دارد.

مشاهده می شود که هفته ای بسیار مهم پیش روی سرمایه گذاران قرار دارد. انتظار می رود فعالان بازار با توجه به داده های اقتصادی و تحولات مختلف، بهترین تصمیم ها را در باره سبد دارایی خود اتخاذ کنند. نکته مهم، واکنش هایی است که به سخنان وزیر دارایی آمریکا در نشست داووس سوییس نشان داده خواهد شد. او در این نشست، با طرفداری از کاهش ارزش دلار عملا زمینه را برای آغاز جنگ تجاری فراهم کرد و سبب نگرانی بسیاری از فعالان بازار شد.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24