Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

رشد قیمت برخی از پلیمرها در کنار کاهش نسبی بهای فولاد و همچنین یک روز نسبتاً منطقی در بورس انرژی در کنار کاهش قیمت‌ها در بازارهای نقدی و آتی سکه طلا همگی نشان داد که بازارهای مختلف به دلیل کاهش قیمت دلار با ذهنیت های مختلفی رو به روست اگرچه بهترین عملکرد را بتوان در بازار پتروشیمی رصد کرد. بیشترین افت نرخ در بازار آتی سکه رقم خورد مخصوصاً در شرایطی که با خبرهایی از پیش فروش سکه ، بهای نقدی سکه در بازار آزاد کاهش یافت و همین رخداد در کنار کاهش مجدد قیمت دلار موجب شد تا قیمت ها در بازار آتی نیز کاهش یابد. این افت نرخ در شرایطی ثبت شد که بهای جهانی طلا یکی از رکوردهای مطلوب خود را تجربه کرده بود که نشان می دهد بازار آتی هم دستخوش تغییرات بسیاری در آینده قرار خواهد داشت...

آغاز بازار با ذهنیت‌های مختلف

بورس24 : رشد قیمت برخی از پلیمرها در کنار کاهش نسبی بهای فولاد و همچنین یک روز نسبتاً منطقی در بورس انرژی در کنار کاهش قیمت‌ها در بازارهای نقدی و آتی سکه طلا همگی نشان داد که بازارهای مختلف به دلیل کاهش قیمت دلار با ذهنیت های مختلفی رو به روست اگرچه بهترین عملکرد را بتوان در بازار پتروشیمی رصد کرد. بیشترین افت نرخ در بازار آتی سکه رقم خورد ، مخصوصاً در شرایطی که با خبرهایی از پیش فروش سکه ، بهای نقدی سکه در بازار آزاد کاهش یافت و همین رخداد در کنار کاهش مجدد قیمت دلار موجب شد تا قیمت ها در بازار آتی نیز کاهش یابد. این افت نرخ در شرایطی ثبت شد که بهای جهانی طلا یکی از رکوردهای مطلوب خود را تجربه کرده بود که نشان می دهد بازار آتی هم دستخوش تغییرات بسیاری در آینده قرار خواهد داشت.

آغاز متعادل بورس انرژی

داد و ستد 12.3 میلیاردی در بازار فیزیکی بورس انرژی اگرچه تنها به عرضه‌های داخلی محدود بود ولی نشان داد که این بازار خود را برای بهبودی جدید آماده می سازد اگرچه وضعیت معاملات هفته قبل انتظارات را برآورده نساخت ولی امیدواری‌ها از بهبود این حجم داد و ستد در هفته جاری می‌تواند به محرکی برای افزایش فعالیت این بازار منجر شود. برای روزهای آینده عرضه‌های نسبتاً خوبی آماده ثبت در تالار هستند که خوش بینی به رشد حجم و ارزش معاملات را تقویت خواهد کرد. در بین عرضه‌های پیش رو حتی 35 هزار نفت کوره در رینگ صادراتی هم وجود دارد که معامله آن به تنهایی چهره این بازار را تغییر می‌دهد ولی به این عرضه همچون دفعات پیشین نمی‌توان چندان امیدوار بود چون بارها به تالار آمده و معامله نشده است اگرچه برخی دلیل عدم معامله را قیمت‌های بالای آن می‌دانند ولی این ادعا در مکانیزم بازار باید مورد نقد و بررسی قرار بگیرد.

نیروگاه‌‌های طوس و دماوند، عرضه کنندگان فردا در تابلوی برق بازار فیزیکی

بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 2 میلیون و 270 هزار قرارداد معادل 25 میلیون و 430 هزار کیلووات ساعت به ارزش 6 میلیارد و 873 میلیون ریال بود. به گزارش بورس انرژی؛ در روز جاری، نمادهای بارپایه، میان باری، کم باری و بارپیک با متوسط قیمت 272، 300، 223 و 345 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند.

خاطر نشان می‌گردد در آغاز جلسه معاملاتی نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/12/05، 96/12/06و 96/12/07و بار پیک هفتگی، بار پایه هفتگی، میان باری هفتگی و کم باری هفتگی 97/01/04گشایش یافتند. همچنین نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/11/11پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرآیند تحویل آن ها آغاز گردید.

همچنین فردا (یکشنیه96/11/08) در تابلوی برق بازار فیزیکی بورس انرژی ایران، 20،000 کیلووات در هر ساعت با دوره مصرف بارپایه و دوره تحویل هفتگی 96/11/14 توسط دو نیروگاه دماوند و طوس عرضه خواهد شد.

مهمترین معاملات امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

حلال 503 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

324000

لیتر

19319

19319

ریال

حلال 410 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

24000

لیتر

18153

18153

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

24

تن

19986

19986

ریال

آیزوفید پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

25

تن

16782

16782

ریال

آیزوفید پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

135

تن

16782

16782

ریال

حلال 404 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

2004

مترمکعب

17817

17817

ریال

گاز پروپان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

 

24614

ریال

گاز بوتان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

 

23780

ریال

گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

100

تن

23947

23947

ریال

برش سنگین پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

198

تن

15527

15527

ریال

حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

1002000

لیتر

20117

20117

ریال

حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

2598000

لیتر

20117

20117

ریال

آغاز کم رمق بازار فولاد

کاهش بهای دلار بیش از حد تصور بر بازار فولاد تأثیر گذاشته است تا جایی که شاهد هستیم بهای اغلب مصنوعات فولادی کاهشی شد اگرچه این عقب‌گرد قیمتی در هفته پیش هم تجربه و مورد توجه قرار گرفته بود. این در حالی بود که بهای شمش هم کاهش یافت و البته با توجه به کاهش قیمت‌ها به صورت پراکنده از سوی عرضه‌کننده اصلی ، بازار به سمت افت قیمت‌ها متمایل گشت. شرایط کلی در این بازار در کنار مقاومت نسبی برخی از فروشندگان در برابر افت قیمت‌ها در بازار برای تحویل از انبار در روزهای اخیر موجب شد تا افت نرخ بعضاً برای برخی از فروشندگان از بستر بازار داخلی شدیدتر از کاهش قیمت‌ها از سمت تولیدکننده بود. این ویژگی مهم موجب شد تا در نهایت بازاری کاهشی رقم بخورد. در کنار این موارد کارخانه‌ها نیز تلاش کردند تا با اعمال تخفیف بیشتر و یا کاهش قیمت‌های اعلامی خود مشتری بیشتری کسب کنند و فروش خود را تقویت کنند. این موارد تاکنون روند کلی نشان می‌دهد که بازار می‌تواند بخش مهمی از رشد قیمت‌های پیشین را تعدیل کرده و به سطوحی متعادل دست یابد. این وضعیت خود داده نسبتاً خوبی برای بازار است زیرا تقویت حجم خرید را در بر داشته و در نهایت از کلیت بازار حمایت خواهد کرد. البته با توجه به جو روانی هفته قبل که با کاهش قیمت دلار به کل تغییر کرد ، هم‌اکنون نگرانی‌های بیشتری در بازار ایجاد شده و همین ذهنیت شرایطی جدید را برای تداوم افت قیمت‌ها ایجاد می‌کند و تا زمانی که تغییر و یا خبری این وضعیت را دگرگون نسازد، باید به تداوم رشد قیمت‌ها فکر کرد. این در حالی است که بهای قراضه نه تنها کاهش جدی نداشته بلکه با آغاز دوره جدیدی از بارش‌ها ، جمع‌آوری آن نیز با محدودیت رو به رو خواهد شد و از این مسیر بازار تحت فشار قرار می‌گیرد. این داده به معنی رشد قیمت شمش نیست زیرا تقاضای چندانی برای شمش وجود نداشته ولی در کل تأمین آهن اسفنجی در کنار قراضه موجب شده تا آرامش کلی در بازار شمش با رویکرد کاهشی آن ادامه یابد. به نظر می‌رسد تا زمانی که دلار در همین روند کاهشی و البته بسیار آرام خود قرار داشته باشد این وضعیت روانی در بازار تداوم خواهد داشت و به معنی ادامه کاهش نرخ است ولی قدرت‌نمایی چندانی هم در افت قیمت‌ها مشاهده نخواهد شد.

وضعیت هفته‌های پیش در کنار نوسان قیمت‌ها در بازارهای جهانی این احتمال را هم مطرح می‌سازد که بازار به سمت تغییر فازی جدید حرکت کند که در گذشته در این مورد صحبت کرده بودیم ولی این روند هم‌اکنون دور از دسترس به نظر می‌رسد اگرچه روند کاهشی فعلی هم با اما و اگرهای جدیدی رو به رو شده است. تمامی موارد فوق نشان ‌می‌دهد که بازار دورنمای پیچیده‌ای داشته ولی از این پس باید به کاهش تقاضای مؤثر در روزهای سرد سال بیشتر توجه کنیم اگرچه تغییر فاز قیمت دلار هم می‌تواند به کمک محدودی در بازار منتهی شود. با توجه به این روند بازار فولاد مخصوصاً میلگرد هم ذهنیت رشد قیمت‌ها را همچون گذشته در بر نداشته و هم از افزایش بهای دلار و رشد قیمت‌های جهانی منفعتی کسب نمی‌کند بنابراین ممکن است روند کاهشی قیمت‌ها چندان هم غیرمنطقی نباشد. البته موجودی انبارها پس از خریدهای واسطه‌گری روزهای گذشته اندکی افزایش داشته و تا زمانی که این موجودی انبارها کاهش نیابد نمی‌توان از رشد قیمت‌ها با محوریت تولیدکنندگان اصلی سخن گفت. وجود موجودی انبارهای بالا این سیگنال را هم به بازار مخابره خواهد کرد که بخش مهمی از بدنه بازار در برابر افت نرخ مقاومت خواهند کرد اگرچه این مقاومت هم چندان قدرتمند نیست.

تمامی موارد فوق از ابهامات جدید و پیش روی بازار خبر می‌دهد ولی در نهایت میل بازار به افت قیمت‌ها متمایل گشته و تغییر این فاز قیمتی باید از سمت تولیدکنندگان برجسته هدایت شود. هم‌اکنون بازار فولاد گویی سپر انداخته است و مقاومت چندانی در برابر کاهش نرخ‌ها ندارد مگر آن‌که ابزارهای مقاومتی جدیدی برای آن تعریف شود که البته باید این مطلب را از سوی تولیدکنندگان اصلی راهبری شود. در شرایط فعلی که بازار نسبتاً موجودی انبارهای خوبی داشته یعنی این موجودی انبارها کفاف تقاضای ضعیف فعلی را می‌دهد این قبیل اقدامات نیز تا حدودی قدرت مانور چندانی نخواهد داشت. برای بررسی دقیق‌تر بازار شاید روز شنبه زمان مناسبی نباشد و در روزهای آینده شواهد بهتری از روند قیمتی ملاحظه خواهد شد اگرچه میل بازار بر کاهش قیمت‌ها قرار گرفته است.

رشد شاخص قراضه آهن امروز هم متوقف نشد

اصفهانی در کانال تلگرامی گزارشگر بازار فولاد عنوان کرد: علیرغم بازار کم سو و خاموش مقاطع طویل فولادی؛ قراضه آهن این کالای به ظاهر ناخوشایند زنجیره فولاد کشور؛ خیال ایستادن ندارد، بطوریکه شاخص نرخ قراضه آهن امروز هم بنا بر گزارش نرخ باکس با افزایش پیشنهاد نرخ خرید حداقل در سه مبدا، درحال رسیدن به رکورد 70 درصد رشد یا مرز 1600 تومان ( با احتساب مالیات ارزش افزوده) نسبت به ابتدای سال است. این افزایش قیمت در حالی صورت می گیرد که به دلیل تقاضای ضعیف محصولات نهایی و رقابت منفی درون حوزه ای شمش القایی که دلیل محرز آن تغییرات آب و هوایی زمستانی دیده میشود؛ شاخص نرخ این حوزه توان ایستادگی و حفظ فاصله در یک حاشیه نرمال را نداشته و به زیر 400 تومان سقوط کرده است.

با توجه به وضعیت کنونی مارجین شمش القایی که بنظر میرسد اکنون پایین تر از نقطه سربه سر و مینیمم قرار گرفته باشد؛ بنظر میرسد که این موضوع مورد رضایت فعالان این حوزه نبوده و در صدد فرصتی مناسب برای جبران این معضل هستند؛ از طرفی بارشهای خوش قدم این روزهای بخشهایی از کشور به خصوص نیمه شمالی و غربی؛ فعلا مجال بهبود و تجدید تقاضای زنجیره تامین را به این حوزه نداده است؛ از طرفی با وجود اینکه شاخص نرخ حوزه نورد در حداکثر خود دیده میشود؛ گزارشات رسیده حکایت از برخی زیر فروشی ها و تخفیفات قابل توجه دارد بطوریکه بنظر میرسد شاخص واقعی حوزه نورد پایین تر از شاخص رسمی آن ایستاده باشد وانگهی بنا بر تحقیقات میدانی صورت گرفته؛ معاملات چندان دندان گیری هم در بازار امروز مقاطع طویل فولادی شنیده نشد

جرقه های قیمتی پلیمرها

اولین روز هفته به رغم نوسان قیمت دلار شاهد جرقه هایی از رشد بهای پلیمرها بودیم که نشان داد این بازار بر خلاف بازار فولاد چندان هم میل به کاهش قیمت‌ها ندارد. این وضعیت به معنی آن است که می‌توان به این بازار با فرض تقویت حجم معاملات البته در بازار آزاد خوش بین بود که موجب خواهد شد شرایط بهتری در کل این بازار خودنمایی کند.

بازار منتظر اعلام قیمت‌های پایه در روز آینده در بورس کالاست تا سرنوشت قیمتی این بازار حداقل در یک‌ هفته آینده با شفافیت بیشتری رقم بخورد. برآوردها اغلب بر رشد احتمالی قیمت‌های پایه تأکید می‌کند بنابراین می‌توان جرقه‌های رشد قیمتی امروز را هم ذهنیت بازار از نرخ‌های اعلام شده محسوب کرد. در هر حال هفته گذشته شاهد رشد حجم معاملات در بورس کالا بودیم که موجب می شود حجم تزریق کالا به بازار داخلی افزایش یابد بنابراین سرعت گیر مهمی در برابر رشد قیمت ها خواهد بود. این وضعیت در کنار رشد نسبی نرخ در روز شنبه نشان می دهد که بازار از پتانسیل بهبود برخوردار است.

بازارمحصولات پتروشیمی روی ریل خوش بینی

حجم معامله پلیمرها و محصولات شیمیایی هفته گذشته در بورس کالای ایران افزایش یافت و این داده مهم را می‌توان یک سیگنال مثبت از سمت تقاضا ارزیابی کرد.

به گزارش نیپنا، بازار پلیمرهای بورس کالا هفته گذشته با رشد 25 درصدی حجم معاملات رو به رو شد که موجب شد بیشترین حجم داد و ستد در 6 هفته اخیر به ثبت برسد. رشد نزدیک به 8 درصدی حجم عرضه ها در کنار جهش 37 درصدی تقاضا را می توان از مهمترین رخدادهای این بازار در هفته گذشته به شمار آورد.

بر پایه این گزارش، درهفته گذشته نزدیک به 85 درصد از عرضه ها در بازار مورد معامله قرار گرفت که از وضعیت نسبتاً مطلوب این بازار حکایت دارد. اوج التهاب در بازار محصولات پلیمری در هفته گذشته به گریدهای سنگین اکستروژن و پلی پروپیلن های نساجی و شیمیایی باز می گردد و این به معنی آن است که این گروه های کالایی به عرضه های بیشتری نیاز دارند.

بازگشت سقف رقابت 10 درصدی برای پلی پروپیلن های نساجی هم نتوانست اوضاع این بازار را سامان دهد زیرا به رغم رشد عرضه های این گروه کالایی باز هم التهاب برای خرید به وضوح قابل مشاهده بود. این بازار در روزها و هفته های گذشته نشان داده است که به عرضه هایی بیش از ارقام فعلی نیاز داشته و دارد تا به ثبات برسد اگرچه جذابیت واسطه گری و سفته بازی در این گریدها هنوز هم ادامه دارد.

بازار محصولات شیمیایی در هفته قبل شرایط خوبی را به نسبت هفته های پیش از آن تجربه کرد تا جایی که شاهد بودیم حجم معاملات هفتگی به بالاترین سطح در 10 هفته اخیر افزایش یافت. افزایش 10 درصدی حجم عرضه ها خود سیگنال مثبتی به بازار بود تا در نهایت به رغم کاهش تقاضا ، حجم معاملات 5.5 درصد رشد کرد.

کاهش تقاضا را نیز می توان سیگنالی متأثر از رشد عرضه ها محسوب کرد زیرا جذابیت های واسطه گری و سفته بازی با رشد عرضه ها کاهش یافت. در هفته گذشته درگروه محصولات شیمیایی، آروماتیک سنگین، اورتوزایلین، دی اتیل هگزانول، دی اتیلن گلایکول، ایزوبوتانول، اسیدترفتالیک، اسیداستیک و زایلین مخلوط با رقابت از سوی معامله گران خریداری شدند.

تمامی این موارد به ویژه رقابت برای خرید این 8 محصول به معنی آن است که بازار پتانسیل جذب عرضه های بیشتری داشته و در صورت رشد عرضه این ترکیبات جذاب می توان به افزایش حجم معاملات بیش از رقم فعلی نیز خوش بین بود. در هر حال قیمت های بالای فعلی خود سرعت گیر مهمی برای عقب نشینی خریداران است ولی شرایط معاملاتی نشان می دهد که بازار کم و بیش نرخ های بالای فعلی را هم پذیرفته است.

رشد نسبی قیمت ها در هفته گذشته در بازار پلیمرها به ثبت رسید که نشان می دهد بازار هم نرخ های فعلی را پذیرفته است و هم خرید را بر صبر و نظاره اوضاع ترجیح می دهد. البته در هفته های پیش حجم معاملات به نسبت کاهش داشت و این وضعیت جدید خبر از بهبود وضعیت تولید در صنایع پایین دستی دارد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24