Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

همانگونه که مشاهده می شود از محدوده معرفی شده تا کنون بازدهی حدودا ۴٠ درصدی در ٢ ماه بدست آمده است و سهم در نزدیکی ...

وقتی دلار رنگ واقعیت میگیرد !

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت مواد غذایی (بخش سوم)
  • بررسی تکنیکال
    • شکلر
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

بررسی بنیادی

  • صنعت مواد غذایی (بخش سوم)

صنعت مواد غذایی در ایران به لحاظ اهمیت و قدرت بازار تقاضا همواره پتانسیل های خاص خود را خواهد داشت. در این صنعت که تا حدود زیادی به خودکفایی رسیده است، تنوع بخشی به محصولات و قیمت های رقابتی می تواند بهترین و قوی ترین نقطه قوت شرکت های تولیدی به حساب آید. با توجه به عدم اثر پذیری منفی این صنعت از افزایش نرخ ارز طی ماه ها و هفته های اخیر می توان این صنعت را به عنوان گروهی بی اثر یا کم اثر از نوسانات نرخ ارز برای روزهای تعادلی بازار زیر نظر گرفت.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) شکلر

در اواخر آبان ماه، شکلر در محدوده 350 تا 370 تومان با هدف حداقل 450تومان مورد تحلیل قرار گرفت و اکنون پس از گذشت حدود 9 هفته و رسیدن سهم به محدوده 490 تومان قصد داریم نمودار را بروز رسانی نماییم. همانگونه که مشاهده می شود از محدوده معرفی شده تا کنون بازدهی حدودا 40 درصدی در 2 ماه بدست آمده است و سهم در نزدیکی قله قبلی یعنی 520 تومان نوسان می کند.

برای سهامداران کوتاه مدت و ریسک گریز محدوده 520 تا 490 تومان با توجه به گین مناسب ایجاد شده می تواند برای فروش ارزنده باشد و برای سهامداران میان مدت فروش پلکانی و انتظار برای خرید در موقعیت های کم ریسک تر می تواند مورد توجه باشد. سهامداران میان مدتی بهتر است حد ضرر را تا محدود 400 تومان افزایش دهند تا از سودده بودن معامله اطمینان حاصل نمایند.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

رئیس جمهور این هفته در گفتگوی تلویزیونی با مردم سخن گفت. وی در سخنان خود با تشریح اقدامات دولت و سایر قوا برای حل مشکلاتی که موسسات مالی برای مردم ایجاد کرده‌اند تاکید کرد:« به مردم قول می دهم که اینگونه نیست که دولت به فکر و یاد آنها نباشد و مشکل آنها را فراموش بکند. حتماً فراموش نمی‌کنیم .البته مردم حق دارند که اعتراض کنند اشکالی ندارد، بر مبنای وظیفه ما بوده که وقتی حادثه‌ای رخ داده این حادثه را بتوانیم حل بکنیم. میلیون‌ها خانواده گرفتار بودند بحث یک نفر و دو نفر نبود، بیش از 2 الی 3میلیون خانواده درگیر این ماجرا هستند. مشکلات 98 درصد تقریباً حل شده است و در حد امکان ، بقیه را هم دنبال خواهیم کرد. به مردم قول می‌دهم که این مسأله را دنبال می‌کنیم و فراموش نمی‌کنیم و همانطور که عرض کردم نمایندگان سه قوه به طور مدام جلسه دارند برای اینکه این مسأله را به حل و فصل نهایی برسانند. رئیس جمهور خطاب به مردم اظهار داشت: «به مردم در انتخابات دو وعده مهم دادم، به غیر از آن 4 اصل امنیت، آرامش، آزادی و پیشرفت که شعارهای اصلی بود، به مردم قول دادم که هم برای اشتغال تلاش مضاعف انجام دهم و هم برای رفع فقر مطلق. این دو هدف مهم را در بودجه 97 آورده‌ام یعنی در تبصره 14 برای رفع فقر مطلق و در تبصره 18 برای اشتغال بودجه گذاشتم. از نمایندگان محترم ملت می‌خواهم که این اهداف را که اهداف آنها و ملت ما هم است با یاری به دولت در تصویب لایحه بودجه، محقق کنند. امیدوارم بودجه‌ای را تحویل بگیریم که دولت و رئیس جمهور بتواند قولی که به مردم داده در زمینه فقر و اشتغال به وعده‌های خودش عمل کند و ان شاء الله این کار خواهد شد.

طی روزهای اخیر شاهد برگزاری چهل و هشتمین اجلاس اقتصادی داووس در سوئیس هستیم. در این اجلاس که قرار است ترامپ نیز در آن سخنرانی کند بیشتر حاشه ها در پی صحبتهای کشورهای عربی و آمریکا برای ایران هراسی و تشویق کردن بنگاههای اقتصادی از سرمایه گذاری نکردن در ایران خبر می دهند. در همین زمینه وزرای خارجه عربستان و بحرین در حاشیه نشست اقتصادی داووس ادعاهای بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کردند. عادل الجبیر در این سمینار مدعی شد: ایران چشم‌انداز تاریکی در منطقه ترسیم کرده است و در تلاش است تا امپراطوری‌اش را که صدها سال پیش از بین رفت دوباره احیا کند. از سوی دیگر خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین مدعی شد: نمی‌توان به ایران اعتماد کرد. ما دو تا ایران را می‌شناسیم؛ ایران ملت و فرهنگ و تاریخ و از طرف دیگر وضعی است که از سال 1979 به وجود آمده است. همچنینهربرت ریموند مک‌مستر، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در نشست خبری کاخ سفید روز پنجشنبه گفت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا با «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حاشیه «مجمعجهانی اقتصاد» در «داووس» دیدار خواهد کرد.وی گفت ترامپ با نتانیاهو درباره آنچه به ادعای وی «تهدید ایران» است بحث و تبادل نظر خواهد کرد. او گفت نحوه پیشبرد مذاکرات سازش میان اسرائیل و فلسطین از دیگر محورهای رایزنی میان دو طرف خواهد بود.پیش از این هم وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه (دوم بهمن‌ماه) بعد از دیدار با مقام‌های انگلیسی در لندن گفت با کشورهای اروپایی بر سر تشکیل کارگروهی با مأموریت اصلاح برجام موافقت کرده است.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

قیمت دلار که در هفته قبل به حدود 4700 تومان نیز رسیده بود این هفته با تمهیدات بانک مرکزی با کاهش به 4570 تومان رسید. در پی افزایش نرخ ارز شورای پول و اعتبار در جلسه این هفته خود اقدامات بانک مرکزی به منظور ایجاد آرامش در بازار ارز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تدابیری نیز برای تداوم روند کاهش ارز در روزهای آتی اندیشیده شد. برای آرام کردن وضعیت ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی، در جمع خبرنگاران با اشاره به نوسانات شدید نرخ ارز در روزهای گذشته، توضیح داد: نرخ ارز قطعا در روزهای آینده کاهش می‌یابد؛ چراکه ذخایر بانک مرکزی در حد بسیار مناسبی است. قیمت نفت به دامنه٧٠ دلار افزایش پیدا کرده و درآمدهای ارزی نیز هم‌اکنون بالا رفته و در وضعیت مناسبی قرار دارد؛ بنابراین جای هیچ‌گونه نگرانی‌ای در بازار ارز وجود ندارد و قطعا در روزهای آینده نرخ ارز کاهش خواهد یافت. ضمن اینکه دلیلی وجود ندارد در بلندمدت وضعیت ارزی دچار نوسان شود. او با تأکید بر اینکه بازار ارز نیز آرامش لازم را خواهد داشت، اضافه کرد: در روزها و ماه‌های آینده، شاهد این آرامش خواهیم بود. سیف بعد از اینکه وعده ارزانی ارز را داد، به مردم توصیه کرد خطر سرمایه‌گذاری در بازار ارز را نپذیرند و سرمایه‌گذاری امن و مطمئن داشته باشند؛ چراکه تجربه نشان داده در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری در خرید ارز هیچ‌گاه سودآور نبوده است. در حدود چهار تا پنج سال گذشته کسی که سرمایه خود را در بانک‌ها سپری کرده و حتی اگر نرخ سود بالای ۲۵ درصد هم دریافت نکرده و ۱۵ درصد گرفته است، حداقل تاکنون منابع او ۸۰ درصد رشد داشته، درحالی‌که اگر در همین مدت سرمایه‌گذاری در ارز انجام شده بود و نرخ دلار را در آن زمان در رنج سه هزار تومان در نظر بگیریم، حداکثر سود نزدیک به ۵۰ درصد می‌شود. او تأکید کرد شرایط بازار ارز می‌تواند از سوی بانک مرکزی کنترل شود. رئیس بانک مرکزی همچنین درباره شاخص‌های کلان اقتصادی نیز توضیح داد: نگاهی به این شاخص‌ها ازجمله تورم و رشد اقتصادی نشان می‌دهد اقتصاد ما در مسیر درستی قرار دارد و به سمت تحرک بیشتر و رونق بهتر جلو می‌رود. او در پنل تخصصی همایش، عدم تعادل در درآمد-هزینه بانک‌ها را چالش جدی نظام بانکی عنوان کرد و گفت: کارمزدهای بانکی باید اصلاح شود. به گفته او، باید توجه داشت که چه میزان از درآمد بانک از محل کارمزد تأمین می‌شود؛ بنابراین اگر هزینه از محل کارمزد تأمین شود، بانک حتما باثبات بوده و واسطه‌گری وجوه، هزینه‌ای را به اقتصاد کشور تحمیل نمی‌کند. او همچنین با اشاره به سیاست بانک مرکزی درباره ارز دیجیتال نیز گفت: تهدیداتی مثل سفته‌بازی، حباب و نوسان شدید قیمت، بانک‌های مرکزی جهان از جمله ما را به احتیاط درباره به‌رسمیت‌شناختن ارزهای دیجیتال وادار کرده است.

مسعود کرباسیان این هفته در نشست بافعالان اقتصادیوکارفرمایاندر محل وزارت اقتصاد، با اشاره به تشکیل برخی جلسات غیرمنظم با تشکل‌های بخش خصوصی در گذشته گفت: با برنامه‌ریزی صورت گرفته، مقرر شد این جلسات به طور منظم برگزار شود تا بصورت رو در رو مسایل و مشکلات طرح و بررسی شده و در فرآیند حل مسایل پیش روی بخش خصوصی تسریع شود. وی با اشاره به لایحهبودجه سال آیندهکشور اظهار داشت: اگر بودجه سال ۱۳۹۷ با همین ترکیب در مجلس تصویب شود، اتفاقات مهم و خوبی در بخش اشتغال و رونق اقتصادی رخ خواهد داد. وزیر اقتصاد در ادامه با اشاره اینکه امکان تهاتر طلب پیمانکاران با بدهی آنها به دولت و تسویه آن از طریق اوراق خزانه، یک قدم مثبت بوده گفت: فراهم آوردن شرایط ورود اوراق خزانه به بازار بورس و اجازه معامله و خرید و فروش آن که باعث کاهش نرخ این اوراق از ۴۰ به ۱۷ درصد شد، اقدام مثبت دیگری است که از سوی دولت انجام شده است. وزیر اقتصاد در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اقدامات خوب و مناسب انجام شده در حوزه تامین منابع خارجی، تاکید کرد: انتظار بنده از بخش خصوصی این است که با سرعت و تلاش بیشتری در بهره مندی از این منابع عمل کند. ما شرایط لازم و آنچه وظیفه و ماموریت ما در مورد تامین منابع مناسب خارجی بوده است را انجام داده ایم و اکنون انتظار داریم بخش خصوصی بسیار فعال تر از بخش دولتی وارد صحنه شده و پیشگام باشد.

بر اساس گزارش تفریغ بودجه 95، منابع تحقق یافته شرکتهای دولتی 652هزار میلیارد تومان بوده که 75 درصد آن برابر 490 هزار میلیارد تومان صرف هزینه‌های جاری و تنها 160هزار میلیارد تومان در بخش سرمایه‌ای به مصرف رسیده است. در قانون بودجه 95 تعداد 9 شرکت دولتی تحت عنوان شرکت زیان ده درج شده بود و برای جبران زیان این 9 شرکت 1500 میلیارد تومان پرداخت شده است. این در حالی است که در پایان سال گذشته 153 شرکت علاوه بر 9 شرکت مذکور زیان ده شده‌اند. بر این مبنا 215 میلیارد تومان از بودجه عمومی برای جبران زیان آنها لحاظ شده است.

صنایع بورسی؛

در خودروسازی؛ ایندکس این گروه در هفته اخیر در حالی با 4 درصد منفی به کار خود پایان داد که درکنار آن حجم و ارزش معاملات به ترتیب رشد مثبت20 و 17 درصد را نسبت به هفته قبل تجربه کردند. در این میان گزارشات نه چندان مناسب خودرو و سایپا در کنار بالا رفتن قیمت دلار بیشترین تاثیر در کاهش شاخص را داشتند. این مهم در حالی بود که گزارشات منتشر شده از سوی برخی شرکتهای گروه به مانند پارس خودرو و سایپا دیزل در تبدیل زیان سال گذشته به سود هم حائز اهمیت بود.

اما خساپا در حالی برای سال جاری 113 ریال سود پیش بینی کرده است که در 9 ماهه 70 ریال زیان ساخته است. این زیان بابت بالا رفتن هزینه های مالی شرکت به جهت دریافت تسهیلات مالی بوده است. لیکن این شرکت در بخش تولید و فروش در ده ماهه گذشته از سال 96 توانسته 88 درصد از مقدار تولید و 80 درصد از مقدار فروش را محقق بسازد.

همچنین خودرو در ٩ ماهه منتهی به آذر ٩۶ برای هر سهم ۶٧ ریال سود محقق کرد که معادل ۶٠ درصد رقم سود پیش بینی شده در آخرین بودجه شرکت می باشد. علیرغم سوددهی خودرو، اما تحلیلگران این گزارش را ضعیف ارزیابی کردند. رشد 33 درصدی هزینه های مالی بیشترین تاثیر در بالا نرفتن سود خالص شرکت بوده است.

از مهمترین اخبار این گروه زمان قطعی عرضه بلوک ۱۵.۸۵ درصدی ایران خودرو مشخص شد. براساس شنیده ها یک مقام مسئول اعلام کرده است مقرر شده چهارشنبه آینده 11 بهمن بیش از 2.2 میلیارد سهم "خودرو" شامل 10.2 درصد متعلق به سرمایه گذاری سمند و 5.6 درصد نگار نصر ، به قیمت پایه هر سهم 4034 ریال و به صورت 28.26 نقد و 71.74 درصد دیگر اقساط سه ساله از سوی کارگزاری نهایت نگر عرضه شود.در همین باره گفته می شود کنسرسیومی از قطعه سازان احتمالاً در طرف خرید حضور داشته باشد.

در محصولات شیمیایی؛ افزایش نرخ ارز در بازار داخل و رسیدن آن به محدوده بالای 4500 تومان در کنار رشد قیمت نفت و وارد شدن آن به کانال70 دلاری باتوجه به تجربه رشد قیمت محصولات پتروشیمی پس از رشد قیمت نفت، باعث شد تا این هفته شاهد افزایش تقاضا در این گروه باشیم.

در این گروه پتروشیمی خارک در گزارش 9ماهه خود 2931 ریال سود به ازای هر سهم محقق کرد. بودجه این شرکت با فرض متانول 330 دلاری و نرخ دلار 40.000 ریالی برای سه ماهه آخر در نظر گرفته شده است و این در حالی است پتروشیمی خارک در دی ماه متانول را با فرض دلار 43.500 ریالی در محدوده 430 دلار به فروش رسانده است و از نظر مقدار فروش متانول 97 درصد از فروش مقداری و همچنین 97 درصد کل مبلغ فروش را در 10 ماهه محقق کرده است. این نماد در انتهای این هفته رشد بالای 8 درصدی را تجربه کرد. رشد قیمت متانول و ثبات آن از یک سو و همچنین افزایش قیمت ارز مهمترین عامل تاثیر گذار بر روی شرکتهای این گروه به خصوص شخارک، زاگرس، شفن و ... دارد.

در فلزات اساسی؛ ایندکس دلار در مقابل دیگر ارزها در این هفته به سبب سیاستهای ترامپ در کنترل تراز تجاری و مثبت کردن آن، با کاهش به کمترین مقدار خود در 38 ماه گذشته رسیده است. این موضوع که همواره باعث رشد قیمت کامودتی ها بود در این هفته باعث شد که برای مس که با افزایش موجودی انبارهای لندن مواجه بودیم کاهش قیمت را شاهد نباشیم. برای سرب و روی کاهش ارزش دلار و اعمال قوانین زیست محیطی در چین و توقف برخی کارخانه های تولیدی این کشور و همچنین کاهش ذخیره انبارهای LME باعث رشد قیمت این دو محصول شد به گونه ای که سرب به بالاترین قیمت خود در 7 سال گذشته رسید.قیمت فولاد و سنگ آهن هم با رشد جزئی در این هفته روبرو شد.

اما در معاملات این گروه نوسانات خاصی را شاهد نبودیم و معاملات روند خنثی را با شیب منفی طی کردند. در این میان آگهی عرضه بلوکی ١.٧ درصدی سهام فولاد مبارکه از سوی صدر تامین بار دیگر منتشر شد. بدین ترتیب،این بلوک که برای بار اول ٣١٠ تومان قیمت گذاری شده بود با کاهش ١٠ تومانی قیمت پایه هر سهم ٣٠٠ تومان قیمت گذاری شده است. همچنین فولاد مبارکه در ١٠ ماهه منتهی به دی ٩۶، ٨۴ درصد از مقدار تولید و ٨٢ درصد از مقدار فروش بودجه شده را محقق کرد، که نرخ رشد محصولات قابل توجه بود. فخوز با تعدیل مثبت 16 درصدی روبرو شد، افزایش نرخ و میزان فروش از عوامل این تعدیل بود.

در سنگ آهنی ها گل گهر 37% تعدیل مثبت داد. گل گهر در خصوص دلایل این تعدیل را: افزایش در نرخ فروش محصولات به تبعیت از افزایش در نرخ فروش شمش فولاد خوزستان در سه ماهه سوم و پیش بینی ادامه روند تا پایان سال، افزایش در مقدار فروش محصول گندله سنگ آهن به میزان ٨٠٠ هزار تن، کاهش در مقدار فروش محصول کنسانتره سنگ آهن صادراتی به میزان ٢٠٠ هزار تن، افرایش در مقدار فروش محصول کنسانتره سنگ آهن داخلی به میزان ١٠٠ هزار تن و افزایش در مبلغ سود سهام شرکتهای سرمایه پذیر گروه اعلام کرد.

در زغال سنگی ها با تجدید نظر خواهی شرکت ذوب آهن درمورد کاهش قیمت زغال سنگ شاهد افزایش عرضه ها در این گروه بودیم که وزیر صنعت و معدن رای به نفع زغال سنگی ها داد.

در گروه فراورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای شبندر در این گروه این هفته بلوک غیر مدیریتی خود را عرضه کرد که توسط یک شرکت سرمایه گذاری وابسته به بانک ملت به بانک رفاه رسید. قیمت پایه هر سهم این شرکت 760 تومان بود. عرضه این بلوک توجه سهاداران را به خود جلب نکرد و معاملات سهم در محدوده خنثی پیگیری شد.

گزارشات منتشره از این گروه با توجه به اعلام نکردن قیمت از سوی شرکت ملی پالایش و پخش همچنان دارای ابهام می باشد.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24