Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در یک سال اخیر سرمایه گذاران در بازارهای مختلف درباره سیاست های اقتصادی و تجاری دولت جدید آمریکا نگرانی هایی داشته اند و اکنون این نگرانی ها شدت پیدا کرده زیرا به نظر می رسد دولت آمریکا در سال پیش رو قصد دارد اقداماتی ..

حال و هوای نگران کننده داووس ٢٠١٨، ابرهای سیاه در افق مشاهده می شود

بورس24 : نشست مجمع جهانی اقتصاد که از روز سه شنبه آغاز شده امروز جمعه، به پایان می رسد و سخنرانی های مختلفی از سوی رهبران اقتصادهای بزرگ در این نشست انجام شده است. امروز ترامپ سخنرانی خواهد کرد اما روز گذشته وزیر دارایی و وزیر بازرگانی آمریکا به بیان دیدگاه های دولت این کشور در خصوص تجارت جهانی و راهی که آمریکا در این حوزه طی خواهد کرد پرداختند.

سخنان این دو عضو دولت آمریکا نشان می دهد در سال جاری میلادی بر شدت تنش های تجاری بین این کشور و دیگر کشورها بویژه چین افزوده خواهد شد. چین سال گذشته میلادی تلاش کرد از بروز تنش در روابط با آمریکا بکاهد اما مشخص نیست اگر فشارهای آمریکا بیشتر شود پکن چه واکنشی نشان خواهد داد. هر گونه تنش در روابط دو کشور تبعات بزرگ برای اقتصاد جهان خواهد داشت.

وزیر دارایی و وزیر بازرگانی آمریکا در سخنرانی های خود در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس هشدار دادند که آمریکا در حال آماده کردن خود برای اتخاذ تدابیر تجاری سختگیرانه تر برای جلوگیری از رویه های غیرمنصفانه تجاری است. آنها اعلام کردند، تدابیر یاد شده حرکت به سمت نوعی جدید از حمایت گرایی نیست. وزیر دارایی آمریکا در گفتگو با فایننشال تایمز گفت: "امسال تدابیر بیشتری در حوزه تجارت با دیگر کشورها اتخاذ خواهد شد و همه اعضاء دولت آمریکا برای دنبال کردن سیاست های جدید کاملا هماهنگ هستند. رییس جمهوری به روشنی اعلام کرده در هر حوزه ای که عدم توازن بزرگ تجاری بین آمریکا و کشوری دیگر وجود دارد باید وضعیت تغییر کند. رییس جمهوری بر موضوع کاهش کسری تجاری تمرکز کرده است."

از سوی دیگر وزیر بازرگانی آمریکا اعلام کرد، "در هفته های آینده باید بازرسی های مربوط به وضعیت واردات آلومینیوم و فولاد به آمریکا و نیز رویه های چین در حوزه دارایی های معنوی به نتیجه برسد." بسیاری از کارشناسان معتقدند این بازرسی ها به اعمال تعرفه های جدید علیه واردات به آمریکا منجر خواهد شد.

البته هر دو عضو دولت آمریکا اعلام کردند سیاست های دولت در مسیر انزواگرایی نیست بلکه هدف، اصلاح سیستم تجاری جهان است که به سمت ناکارآمدی حرکت می کند. وزیر دارایی آمریکا گفت: "ما حتی تمایل نداریم از واژه حمایت گرایی استفاده کنیم. آنچه انجام شده و خواهد شد حمایت گرایی نیست بلکه تجارت آزاد و متقابل به شکل منصفانه است. ما از هر کشوری که بخواهد به تجارت آزاد و منصفانه با ما بپردازد استقبال می کنیم."

وزیر بازرگانی آمریکا گفت: "تلاش های برای اصلاح رویه های تجاری مدتی است ثمر داده و حتی در سازمان تجارت جهانی شاهد تحولاتی هستیم. سیستم تجارت جهانی یک سیستم قدیمی است. دنیا تغییر کرده، اقتصادهای بزرگ و کوچک در شرایط متفاوت قرار دارند. در واقع همه چیز تغییر کرده است و در این میان سازمان تجارت جهانی نقش خود را تغییر نداده است. این نقش باید بروز شود. اگر به وجود مشکل آگاهی نداشته باشیم نمی توانیم آن را حل کنیم. جهان درک می کند که مشکلاتی وجود دارد. بسیاری از کشورهایی که شعار تجارت آزاد می دهند در عمل رویه های حمایت گرایانه را دنبال می کنند."

سخنان دو وزیر آمریکا در حالی بیان شده که روسای شرکت های بزرگ حاضر در نشست داووس نسبت به رویکرد دولت آمریکا در قبال تجارت جهانی نگران هستند. یکی از مدیران شرکت های آمریکایی می گوید: "ما به شدت نگران بروز جنگ تجاری هستیم."

بویژه درباره خطر یک جنگ تجاری بین آمریکا و چین که می تواند تبعات بسیار بزرگ و گسترده اقتصادی و سیاسی داشته باشد نگرانی هایی وجود دارد. همچنین درباره تدابیر خاصی که دولت آمریکا علیه چین اتخاذ کرده تا این کشور را به اعمال فشار بر کره شمالی وادار کند نگرانی هایی مشاهده می شود. وزیر دارایی آمریکا از اقدامات اخیر چین در قبال کره شمالی استقبال کرد و گفت: "هدف تحریم هایی که این هفته علیه چند بانک چینی اعمال شد کره شمالی بود نه چین. چین اقدامات زیادی انجاد داده و ما مایلیم اقدامات بیشتری انجام شود. البته تلاش های روسیه کافی نبوده و ما انتظار داریم این کشور نیز فشارهای بیشتری بر کره شمالی وارد کند."

ترامپ با شعار "اول آمریکا" در واقع تلاش کرده از کسری تجاری آمریکا با دیگر کشورها بکاهد. واقعیت این است که اعمال تعرفه بالا بر کالاهای وارداتی حمایت گرایی است اما دولت آمریکا هر گاه بخواهد کار خود را توجیه کند اعلام می کند تعرفه با هدف منصفانه کردن همکاری های تجاری اعمال شده است. سخنانی که روز گذشته دو وزیر دولت آمریکا در دفاع از سیاست های حمایت گرایانه این کشور به زبان آوردند در واقع ترسیم چهره ای خوب برای تدابیر یکجانبه تجاری آمریکاست.

ترامپ در یک سالی که در کاخ سفید مستقر بوده اقدامات غیرمنتظره زیادی انجام دارد و انتظار می رود امسال این رفتار ادامه پیدا کند. تحولات در روابط تجاری آمریکا و چین اهمیت بالایی دارد و بر بازارهای مختلف تاثیر می گذارد. با توجه به سخنان دو وزیر دولت آمریکا و اقدامات ترامپ در سال گذشته میلادی، سرمایه گذاران باید برای سالی پرحادثه آماده باشند. رفتار ترامپ بر بی ثباتی جهان افزوده و بعید نیست شرایط به همین شکل ادامه یابد.

موضوع نگران کننده دیگر، ابهام آفرینی هایی است که در نشست امسال از سوی ترامپ و وزرای دارایی و بازرگانی دولت او در حوزه سیاست های پولی و ارزش دلار صورت گرفته است. در حالی که وزیر دارایی آمریکا اعلام کرد از کاهش ارزش دلار نگران نیست و این کاهش به نفع اقتصاد آمریکاست ترامپ گفت ارزش دلار قوی تر و قوی تر خواهد شد. این سخنان به نوسان شدید ارزش دلار در برابر ارزهای دیگر منجر شده و فعالان بازارهای ارز و مواد خام را دچار سردگمی کرد.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • fereidoon agazadeh
    fereidoon agazadeh

    باتوجه به گفته ها چشم انداز روشنی دیده می شود.

    6 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24