Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در روزهای اخیر کاهش ارزش دلار یک عامل مهم در افزایش قیمت فلزات پایه بوده اما آیا سرمایه گذاران می توانند به تداوم وضعیت خوب بازار این فلزات در ماه های آینده امیدوار باشند؟ برای پاسخ به ..

چند نکته مهم درباره چشم انداز بازار فلزات پایه!

بورس24 : بنا به اعلام دفتر ملی آمار چین، در سال گذشته میلادی این کشور که بزرگترین تولید کننده روی در جهان است 6.22 میلیون تن روی تصفیه شده تولید کرد. این رقم نسبت به سال قبل از آن 0.7 درصد کمتر است. یکی از فعالان بازار روی می گوید: "عملیات های تعمیر و نگهداری در بهار و عرضه کمتر کنسانتره روی دو عامل کاهش تولید روی تصفیه شده بودند."

مارس سال گذشته، بزرگترین تولیدکنندگان روی در چین وارد عملیات تعمیر و نگهداری شدند در نتیجه تولید کاهش یافت. همچنین عرضه کنسانتره روی در کل سال گذشته میلادی بالا نبود. ماه گذشته تولید روی در چین ۵۷۶ هزار تن بود که نسبت به دسامبر سال ۲۰۱۶ رشد 7.3 درصدی را نشان می دهد البته در ماه گذشته نسبت به ماه قبل از آن میزان تولید روی در این کشور 4.5 درصد کمتر بود. قیمت روی سال گذشته میلادی رشد کرد و تحلیلگران معتقدند شاخص های بنیادی بازار این فلز امیدبخش است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

قیمت سرب نیز در ماه های اخیر رشد کرده است. سال گذشته میلادی در چین میزان تولید این فلز 4.72 میلیون تن بود که نسبت به سال ۲۰۱۶ رشد 9.7 درصدی را نشان می دهد. یکی از معامله گران در بورس فلزات شانگهای می گوید: "بازرسی های زیست محیطی به تعطیلی واحدهای کوچک و بی کیفیت تولید سرب در چین منجر شده و افزایش تولید عموما حاصل رشد فعالیت ها در کارخانه های بزرگ این کشور است." ماه گذشته میلادی تولید سرب در چین ۴۲۴ هزار تن بود که رشد 3.7 درصدی را نسبت به دسامبر سال ۲۰۱۶ نشان می دهد. تولید سرب در ماه گذشته نسبت به ماه قبل از آن تغییری نداشت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سرب در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

در بخش دیگری از گزارش دفتر ملی آمار چین آمده است، تولید ماهانه مس در این کشور در ماه گذشته میلادی به رکورد ۸۶۵ هزار تن رسید. در کل سال گذشته میزان تولید 8.89 میلیون تن بود. این رقم نسبت به تولید سال ۲۰۱۶ رشد 7.7 درصدی را نشان می دهد. در ماه گذشته میلادی نسبت به دسامبر سال ۲۰۱۶ تولید مس در چین 16.7 درصد افزایش یافت. معمولا در سه ماهه چهارم هر سال، تولید مس در چین افزایش پیدا می کند زیرا کارخانه ها برای تحقق اهداف سالانه خود میزان تولید را بالا می برند. همچنین رشد قیمت ها و کمتر بودن عملیات های تعمیر و نگهداری در افزایش تولید مس موثر بوده است.

عملکرد قیمت مس سال گذشته مثبت بود زیرا از یک سو درباره افزایش مصرف این فلز در خودروهای برقی امیدهای زیادی وجود دارد و از سوی دیگر وضعیت اقتصاد جهان بهتر بوده و انتظار می رود این روند امسال ادامه یابد. پایان ماه گذشته میلادی قیمت هر تن مس به بالاتر از ۷ هزار و ۲۰۰ دلار رسید. اکثر کارخانه های تولیدکننده مس سال قبل در سه ماهه نخست عملیات های تعمیر و نگهداری خود را به پایان بردند.

در سال های اخیر افزایش تولید مس در چین تقاضای این کشور برای واردات را کاهش داده است. سال گذشته این کشور 4.69 میلیون تن مس وارد کرد که نسبت به سال ۲۰۱۶ کاهش 5.7 درصدی را نشان می دهد. بسیاری از کارشناسان معتقدند ثابت باقی ماندن عرضه جهانی مس سبب خواهد شد قیمت ها حمایت شود. البته نباید انتظار داشت رشد قیمت ها چشمگیر باشد. امسال نیز بازار مس با کسری مواجه خواهد بود اما میزان کسری اندک است. برخی تحلیلگران پیش بینی کرده اند قیمت مس امسال به 7700 دلار افزایش خواهد یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

نکته مهم درباره چشم انداز بازار فلزات پایه، احتمال بالای کاهش شاخص دلار در ماه های آینده است. شاخص دلار یعنی ارزش این ارز در برابر سبدی از شش ارز معتبر سال گذشته بیش از 10 درصد کاهش یافت و امسال نیز پیش بینی شده این روند ادامه پیدا خواهد کرد. کاهش شاخص دلار به رشد قیمت ها کمک می کند.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24