Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

فارغ از مباحث مطرح شده باید گفت که (فرضا) اگر سقف دلار در همان سطوح ۴.٧٠٠ تومانی و کف در محدوده ۴.٢٠٠ تومانی باشد ، میانگین نرخ ارز برای سال ٩٧ در سطوح ۴.۵٠٠ – ۴.۶٠٠ تومان خواهد بود. اگرچه رشد دلار با این شیب و اتفاقات رخ داده پیامد مثبتی برای جامعه ندارد اما بنگاه های بزرگ بورسی خصوصا شرکت هایی که صادرات محور هستند ، از این اتفاقات بهره خوبی خواهند برد. توجه به این نکته ضروری است که سقف دلار در سال گذشته ۴.١٠٠ تومان و کف دلار در سال جاری ٣.٧۵٠ تومان بوده است. بر همین اساس شرکتها نیز ...

«حرکت بر مدار بنجامین !!»

1) آنچه گذشت + پیش بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران در معاملات سومین روز کاری هفته یا دومین روز از ماه های پایانی سال ، وضعیت بهتری نسبت به روز گذشته داشت و تا حدودی از هیجان عرضه کاسته شد. روند اصلاحی و نوسانی در شرایطی شکل گرفته که تقریبا اکثر پارامترهای مورد نیاز بازار برای روند صعودی مهیاست ! این عبارت بدین معناست که وضعیت بنیادی شرکت ها در شرایط مطلوبی بوده و بازارهای جهانی و دلار سیگنال های مثبتی برای بازار صادر می کنند ! بنابراین روند کلی بازار تا مادامی که کامودیتی ها ( فلزات اساسی و محصولات پتروشیمی ) ، نفت و دلار در این سطوح و حتی کمی پائین تر باشند ، نمی تواند ریزشی باشد و هر اصلاحی به منزله استراحت و دست به دست شدن سهام برای آغاز یک حرکت صعودی جدید می باشد. برای چندمین بار تاکید می کنیم که روند صعودی شکل گرفته ، نمی تواند پر شتاب باشد و اصلاح های موقت در میانه های راه کاملا طبیعی و منطقی است.

اما امروز درخصوص یک نکته مهم یعنی تحولات ارزی بحث خواهیم کرد. دلار با حرکت صعودی و باورنکردنی روزهای اخیر عملا سیگنال جدیدی صادر نموده است. درخصوص رشد دلار ، دلایل زیادی مطرح می شود. اما مساله مهم این است که آیا به واقع بانک مرکزی توان تامین اسکناس دلار را ندارد یا سیاستی از سوی دولت است که پس از عدم تصویب افزایش قیمت بنزین و حذف برخی ردیف های درآمدی ، با ترفند رشد دلار مبادلاتی و آزاد شرایطی مهیا شود تا دولت نفت را با نرخ بالاتری به ریال تبدیل کرده و جبران افزایش قیمت حامل های انرژی و امثالهم صورت گیرد. اسپرد بالای بین خریدار و فروشند در بازار ارز ، تا حدودی بر این تحلیل صحه می گذارد.

تصور اکثر اهالی بازار و حتی فعالان بازار ارز این بود که دلار در محدوده قیمتی 4.400 – 4.500 تومانی مهار شود و روند اصلاحی بنجامین را از ابتدای بهمن ماه و مشابه با سالهای گذشته داشته باشیم اما شکل گیری سقف های جدید و دور از تصور عملا سبب می شود تا کف های بعدی در سطوح بالاتری قرار بگیرند. بنابراین اگر انتظار این بود که دلار پس از فتح قله 4.500 تومانی در حوالی قیمت های 4.000 - 4.100 تومانی آرام بگیرد ، کف بعدی که شکل خواهد گرفت ، در سطوحی بالاتر از انتظارات ( فرضا – 4.200 الی 4.300 تومان ) خواهد بود. البته ظاهرا خاطر رئیس جمهور مجددا مکدر شده و قرار است برای امشب صحبت های رئیس دولت دوازدهم را داشته باشیم ... !!

فارغ از مباحث مطرح شده باید گفت که (فرضا) اگر سقف دلار در همان سطوح 4.700 تومانی و کف در محدوده 4.200 تومانی باشد ، میانگین نرخ ارز برای سال 97 در سطوح 4.500 – 4.600 تومان خواهد بود. اگرچه رشد دلار با این شیب و اتفاقات رخ داده پیامد مثبتی برای جامعه ندارد اما بنگاه های بزرگ بورسی خصوصا شرکت هایی که صادرات محور هستند ، از این اتفاقات بهره خوبی خواهند برد. توجه به این نکته ضروری است که سقف دلار در سال گذشته 4.100 تومان و کف دلار در سال جاری 3.750 تومان بوده است. بر همین اساس شرکتها نیز دلار میانگین 4.000 تومانی را در بودجه خود لحاظ کرده بودند. بنابراین اگر فرض را بر این بگذاریم که کف و سقف دلار برای سال آینده 4.200 و 5.000 تومان ( سناریوی محتاطانه ) باشد ، تحول با اهمیتی در روند درآمدی شرکتها ایجاد خواهد شد. ضمن اینکه انتظار می رود صنایع و گروه هایی که طی این سالها با ممانعت رشد نرخ فروش از سوی دولت مواجه می شدند ، برای سال 97 نیز مجوز تغییر نرخ محصولات را داشته باشند. بنابراین تورم دو رقمی برای ماه های باقیمانده را خواهیم داشت و ادامه این وضعیت به منزله شیب صعودی تورم برای سال 97 خواهد بود.

بدیهی اقتصاد تورم محور ما نیز از این رویداد استقبال می کند و احتمالا برای سال آتی اکثر شرکتها در موقعیت رشد سود ناشی از افزایش نرخ فروش قرار بگیرند. البته در این میان یک بحث یا خلاء هم وجود دارد و آن هم این است که آیا اقتصاد کشور کشش و توان رویایی با یک تورم و گرانی آن هم در شرایطی که جامعه شرایط معیشتی قابل قبولی ندارد را دارد یا خیر ؟! برخی معتقدند که تحرکات اخیر بازار ارز به دو دلیل : 1- بحث واگذاری بنگاه های اقتصادی در ارتش و سپاه 2- ممانعت مجلس برای رشد حامل های انرژی در سال 97 می باشد.

به هر جهت اگرچه شرایط برای بسیاری از شرکتهای بورسی مهیاست اما فضای کلی اقتصاد و جامعه به شدت ملتهب است. باید منتظر ماند و دید آقای روحانی برای امشب چه مباحثی را با مردم در میان خواهند گذاشت ... ! اما بیش از این پر حرفی نکنیم و به سراغ بازار برویم. بازاری که همان ابتدای ساعت معاملات تا حدود از فشار عرضه رها شد اما به مرور در نیمه دوم بازار کمی فشار عرضه فزونی یافت. در بازار امروز تقاضا در 2 گروه پتروشیمی و فلزی و معدنی بالا بود و در عوض گروه هایی نظیر خودرویی و کانی های غیر فلزی با فشار عرضه به کار خود خاتمه دادند.

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، شاخص 20 گروه با روند نزولی و سایر صنایع نیز با روند صعودی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات سومین روز کاری هفته ، مثبت 2 گروه زغالسنگی و لیزینگی و منفی 2 گروه انبوه سازی و خودروسازی قوی تر از سایر صنایع بود. اما برای فردا بهتر است پیش بینی نداشته باشیم چراکه همه چیز به 3 آیتم گره خورده است : 1- قیمت دلار 2- بازارهای جهانی و 3- صحبت های رئیس جمهور ... ! به نظر این 3 آیتم ، مسیر بازار فردا را ترسیم کند.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و منحنی معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در سر تیتر خبرهای سیاسی :

* ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه 5 مارس ( 14 اسفند ) به ایران سفر می کند. یک منبع نزدیک به سفارت کشورمان در فرانسه به خبرگزاری صدا و سیما در پاریس ؛ این خبر را اعلام کرد. قرار است لودریان در سفر به ایران ضمن گفت و گو با مقامات کشورمان ؛ مقدمات سفر امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه به ایران را نیز فراهم کند. وزیر امور خارجه فرانسه قرار بود هفته اول ژانویه به تهران سفر کند اما این سفر پس از تماس روحانی و مکرون کنسل شد. فرانسه می گوید در سفر لودریان به ایران غیر از برجام می خواهد درباره توان دفاعی و حضور ایران در منطقه هم گفت و گو کند اما مقامات وزارتخارجه کشورمان اعلام کرده اند برجام محور گفت و گوها خواهد بود.

* بنیامین نتانیاهو ، نخست ‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت : کشورهای اروپایی در صورتی که خواستار حفظ توافق هسته ای با ایران هستند بایستی توصیه ‌های دونالد ترامپ ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره آن را جدی بگیرند. وی در همایش سفرا در وزارت خارجه رژیم صهیونیستی گفت : «پیامی برای کشورهای اروپایی دارم. پیشنهاد می‌ کنم حرف‌ های رئیس‌ جمهور ترامپ را جدی بگیرند. اگر می‌ خواهند توافق هسته ‌ای با ایران را حفظ کنند باید اصلاحیه‌ هایی برای جلوگیری از هسته ‌ای شدن ایران که برای خودشان و کل جهان تهدید است ، پیشنهاد دهند.»

* سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تحولات اخیر در عفرین سوریه اظهار داشت : ایران تحولات جاری در شهر عفرین سوریه را از نزدیک و با نگرانی پیگیری می نماید و امیدوار است این عملیات فورا پایان یافته و از تعمیق و گسترش بحران در مناطق مرزی ترکیه و سوریه جلوگیری به عمل آید. تداوم بحران در عفرینممکن است باعث تقویت مجدد گروه های تکفیری – تروریستی در مناطق شمالی سوریه شده و آتش جنگ و ویرانی را در این کشور دوباره شعله ور نماید. قاسمی تاکید کرد : ایران با جدیت بر لزوم حفظ تمامیت ارضی سوریه و احترام به حاکمیت ملی این کشور و جلوگیری از تشدید بحران تاکید موکد نموده‌ و از همه کشورها بخصوص دولت ترکیه بعنوان یکی از طرف های ضامن انتظار دارد بر روند حل و فصل سیاسی بحران سوریه بخصوص روند آستانه همچنان متعهد مانده و به ایفای نقش سازنده و مسئولیت خطیر خود برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه ادامه دهند.

* در پی ورود ترکیه به منطقه«عفرین» در شمال سوریه ،«ژان ایو لودریان» ، وزیر خارجه فرانسه خواستار نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد برای گفت‌وگو درباره سوریه شد. وی در حساب کاربری ‌اش در توئیتر نوشت : «غوطه ، ادلب ، عفرین – فرانسه خواستار نشست اضطراری شورای امنیت شده است.» این دیپلمات فرانسه اضافه کرد صبح یکشنبه با همتای ترکیه‌ ای خود در این باره گفت‌وگو کرده است.

ب) در حوزه اقتصاد :

* درصد تغییرات شاخص کل ( نرخ تورم کالاها و خدمات مصرفی خانوار ) در 12 ماهه منتهی به دی ماه سال 96 نسبت به دوره مشابه سال قبل برای کل کشور 8.2 درصد ، مناطق شهری 8.1 درصد و مناطق روستایی 9.2 درصد است که در آذر ماه 96 برای کل کشور 0.2 و مناطق شهری 0.3 واحد درصد افزایش یافته است و برای مناطق روستایی بدون تغییر بوده است. شاخص کل (بر مبنای١٠٠=١٣٩٥) در دی ماه سال 96 برای کل کشور ، مناطق شهری و مناطق روستایی به ترتیب عدد 110.9 – 110.8 و 111 را نشان می ‌دهد که نسبت به ماه قبل برای کل کشور و مناطق شهری به ترتیب 0.4 و 0.5 درصد افزایش یافته و برای مناطق روستایی بدون تغییر بوده است. افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای کل کشور و مناطق شهری 8.5 درصد و برای مناطق روستایی 8.2 درصد می ‌باشد که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل برای کل کشور و مناطق شهری 0.4 واحد درصد و برای مناطق روستایی 0.8 واحد درصد کاهش یافته است.

* محمد رضا پور ابراهیمی گفت : با توجه به کاهش ارزش پول ملی، در نامه ای به رئیس جمهور از ایشان درخواست کردم از کاهش ارزش پول ملی کشور جلوگیری شود. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی اولویت اصلی بانک مرکزی است ، ادامه داد : ثبات در اقتصاد کشور یکی از مهم ترین موضوعات برای کارهای اقتصادی است چرا که بی ثباتی در اقتصاد باعث می شود هر گونه اتخاذ تصمیم اقتصادی با مشکل روبرو شود. نماینده مردم کرمان تصریح کرد : بی ثباتی نرخ ارز و عدم مدیریت صحیح بانک مرکزی در زمینه مدیریت بازار ارز ، چالش برای اقتصاد ایجاد می کند که می توان به عدم ثبات در تصمیم گیری های اقتصادی اشاره کرد و نباید فراموش کرد تبعات نوسانات شدید نرخ ارز در سال های 91 و 92 همچنان در اقتصاد کشور باقی مانده است. پورابراهیمی داورانی در ادامه گفت : نوسانات شدید نرخ ارز علاوه بر تاثیر سوء در حوزه سرمایه گذاری داخلی ، در افزایش ریسک سرمایه گذاری خارجی نیز تاثیر دارد. وی ادامه داد: آثار تورمی تغییرات نرخ ارز بر کالاهای اساسی نکته قابل تاملی دیگری است چرا که معیشت خانوارها را دچار چالش اساسی می کند بنابراین بازار ارز باید به صورت مطلوب مدیریت شود.

* بر اساس بند الف تبصره 6 لایحه بودجه مصوب شده در کمیسیون تلفیق ، مرتبط با موضوع ماده 84 قانون مالیات های مستقیم در سال آینده سقف معافیت مالیاتی حقوق کارمندان27 میلیون و 600 هزار تومان تعیین شده است. این در حالی است که طبق ماده واحده لایحه دولت سقف معافیت مالیاتی ماده (84) قانون مالیات‌ های مستقیم مصوب 1366 و اصلاحات بعدی آن ، در سال آینده مبلغ 240 میلیون ریال (2 میلیون تومان در ماه) تعیین شده بود. به این ترتیب در صورت تصویب مجلس به سقف معافیت مالیاتی سال آینده ،3 میلیون و 600 هزار تومان افزوده خواهد شد.

ج) در خبرهای بورسی ، دبیر کل کانون کارگزاران بورس تلقی برخی فعالان از تغییر یا حذف اعتبارات را سوء تفاهمی بزرگ دانست و تاکید کرد : اعتبارات کارگزاران به سهامداران پرجا است. وی ادامه داد : دستورالعمل تخصیص اعتبار به مشتریان شرکت های کارگزاری که از سال 91 ابلاغ و اجرایی شده ، هیچ تغییر نکرده و همچنان اجرایی است. بنابراین کارگزاران می توانند به هر میزان و مانند گذشته به مشتریان خود اعتبار دهند. در این میان تنها قرار است با راه اندازی سامانه مدیریت ریسک ، اعتبار کارگزاران به مشتریان ثبت شود تا از بروز مشکلات ناشی از بد حسابی برخی سهامداران و یا اشتباه معامله گران جلوگیری شود.

د) در بازار ارز ، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد : قیمت ارز طی روزهای آینده قطعا کاهش می یابد و به مردم توصیه می شود تا برای سرمایه گذاری ، دلار نخرند. قیمت نفت افزایش پیدا کرده و درآمدهای ارزی نیز هم اکنون بالا رفته و در وضعیت مناسبی قرار دارد ؛ بنابراین جای هیچ گونه نگرانی در بازار ارز وجود ندارد و قطعا طی روزهای آینده نرخ ارز کاهش خواهد یافت. عدم تعادل در درآمد هزینه بانکها را چالش جدی نظام بانکی ؛ کارمزدهای بانکی باید اصلاح شود. تهدیداتی مثل سفته بازی ، حباب و نوسان شدید قیمت ، بانک ‌های مرکزی جهان از جمله ما را به احتیاط در خصوص به رسمیت شناختن ارزهای دیجیتال وادار کرده است.

ه) در بازارهای جهانی ، شاهد نوسانات ضعیف و بدون جهت نفت و رشد محدود در فلزات اساسی بودیم. در حالی نگرانی ها از رشد تولید نفت آمریکا بر بازار سایه افکنده ، قیمت نفت تغییر با اهمیتی نداشت. بر اساس این گزارش ، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال به 68 دلار و 75 سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز به 63 دلار و 40 سنت رسید. آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماهیانه خود اعلام کرد میزان ذخایر نفتی جهان به مدد کاهش تولید اوپک ، رشد قوی تقاضا و افت شدید تولید نفت ونزوئلا کاهش قابل توجهی را شاهد بوده است. اما این نهاد بین المللی هشدار داده که رشد سریع تولید نفت آمریکا می تواند روند برقراری توازن در بازار را تهدید کند. بر اساس آمارهای دولتی ، میزان تولید نفت آمریکا در هفته گذشته با حدود 300 هزار بشکه افزایشی به 9.75 میلیون بشکه در روز رسید. تعداد سکوهای حفاری نفتی در آمریکا که یک شاخص مهم برای ارزیابی میزان تولید آینده نفت در این کشور است این هفته 5 مورد کاهش داشت اما در رقم 747 سکو همچنان بسیار بالاتر از تعداد 551 سکویی است که یک سال پیش در حال فعالیت بود. در فلزات اساسی تقاضا اندکی بهتر بود ؛ بطوریکه فلزاتی نظیر مس ، سرب ، روی و آلومینیوم به ترتیب در قیمت های 7.100 – 2.600 – 3.420 و 2.230 دلاری قرار گرفتند.

4) اما در بازار چه گذشت ؟؟

الف) در گروه فلزی و معدنی ، روند عرضه و تقاضا در بازار امروز بهتر بود. گشایش بازارهای جهانی بدون تغییر با اهمیت در قیمت ها در کنار رشد نرخ دلار و انتشار گزارش 9 ماهه مناسب شرکتها موجب شد تا اقلا فروشنده ها کمی برای عرضه و خروج رفتار معقولانه تری را از خود به نمایش بگذارند. اما از فردا احتمالا گزارش ماهانه شرکت ها با سرعت بیشتری منتشر خواهد شد. این گزارش ها از آن جهت اهمیت دارند که دلار ، مس و روی در سطوح حداکثری ( از ابتدای سال تاکنون ) قرار گرفتنه اند و اگر مقدار تولید و فروش در سطح نرمال باشد ، گزارش های خوبی به بازار منعکس خواهد شد و این رویداد می تواند تقاضا را به فلزی ها و معدنی ها بازگرداند.

برخی معتقدند که شرایط برای رشد کامودیتی ها در صورت تداوم تعطیلی دولت آمریکا فرهم است. بدهی دولت آمریکا به سقف مجاز برخورد کرده و عدم توافق مجلس احزاب جمهوری خواه و دموکرات در مجلس باعث تعطیلی دولت از روز جمعه 19 ژانویه 2018 شده است. به علاوه انتظار تضعیف دلار ، بازار را به رشد قیمت کامودیتی ها امیدوار کرده است.

در خبرهای مرتبط با این گروه ، معدن انگوران (در شهرستان ماهنشان استان زنجان) از سال آینده بخش زیر زمینی را برای تولید ماده معدنی فعال می کند. این معدن که تاکنون بالاترین جایگاه را در تامین مواد اولیه کارخانه های فرآوری روی و سرب ایران داشته و محل مناقشه بین اهالی روی بود ، برنامه جدید برای ادامه حیات را در حال اجرا دارد. طبق گفته منصور شبانی مدیر مجتمع معدنی انگوران ، از سال 97 برنامه استخراج سولفوره کانسنگ اجرایی می شود که دارای 2 میلیون تن ذخیره است.

منصور شبانی گفته که هم اینک تجهیز و آماده سازی معدن در جریان است و تاکنون 30 هزار تن ماده معدنی به دست آمده است. قرار است سالانه 120 هزار تن ماده معدنی سولفوره سرب و روی از این معدن استخراج شود که امکان افزایش ظرفیت تا 150 هزار تن نیز وجود دارد. عیار ماده معدنی نیز حدود 35 تا 40 درصد است و با بهره برداری از این طرح ، 300 نفر به طور مستقیم به کار مشغول خواهند شد. مجتمع سرب و روی انگوران همچنین در 9 ماه امسال در بخش روباز 664 هزار تن ماده معدنی برداشت کرده که 15 درصد بیش از برنامه پیش بینی شده است. این معدن تا پایان پاییز ، 617 هزار تن ماده معدنی نیز در اختیار شرکت های صنایع سرب و روی قرار داده است.

در این گروه باما نیز گزارش 9 ماهه خود را با یک روز تاخیر منتشر نمود. این شرکت در حالی سود هر سهم خود برای سال 96 را در سطوح 1.314 ریالی پیش بینی نموده و در دوره 6 ماهه 625 ریال معادل 48 درصد آن را پوشش داده که سود تحقق یافته در دوره 9 ماهه 893 ریال معادل 68 درصد بوده است ! گفتنی است ، فروش و سود عملیاتی شرکت در شرایطی در سطوح به ترتیب 1.322 و 468 میلیارد ریالی پیش بینی شده که فروش و سود عملیاتی در کوارتر اول 422 و 125 میلیارد ریال ، در کوارتر دوم 287 و 138 میلیارد ریال ، در کوارتر سوم 383 و 105 میلیارد ریال و در مجموع دوره 9 ماهه 1.092 و 368 میلیارد ریال معادل 82.5 و 78.5 درصد مبلغ فروش و سود عملیاتی پیش بینی شده بوده است. نکته منفی در باما اینکه حاشیه سود عملیاتی شرکت در فصل پائیز کاهشی بوده است ! با این شرایط باید گفت که احتمالا باما ( با توجه به عدم شناسایی درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها در فصول اخیر ) تا پایان سال به سود 1.500 ریالی دست خواهد یافت. بنابراین بدیهی است که سهم در کوتاه مدت کمی مشکل داشته باشد مگر اینکه کل موجودی انبارها را فروش زده باشد.

در سایر فلزی ها ، فملی را داریم که با رشد قیمت مواجه شد. رسیدن یک گزارش خوب از دی ماه می تواند یک رشد 7 – 8 درصدی دیگر را برای این سهم به ارمغان بیاورد. در فاسمین تقاضا مناسب بود و این وضعیت کمک می کند تا کروی نیز به قیمت های بیش از 400 تومانی راه یابد. در کبافق کماکان روند صعودی حفظ شده و سهم به قیمت های 1.800 تومانی رسیده است. واقعا خرید کبافق در این قیمت ها دل شیر می خواهد. در این گروه فنوال را عجیب می خرند. گویا در این سهم بلوک هایی در جریان است و زمزمه هایی درخصوص رشد تا قیمت های بیش از 200 تومانی در جریان است.

ب) در گروه پتروشیمی 2 عامل در روند معاملات امروز موثر بود. اول اینکه بازار با دیدن قیمت دلار و کمی تامل مطمئن شد که شرکت های پتروشیمی از این وضعیت بهره می برند و سود آنها برای سال آتی افزایشی خواهد بود. و دوم اینکه دیشب در یکی از رسانه های خبری در تلگرام پیامی دیدیم که جالب بود هر چند که کمی غیر منطقی و به دور از واقعیت بود اما به هر جهت این خبر نشان می دهد که به زودی شرکت های اوره ساز در موقعیت جدیدی برای سودسازی قرار خواهند گرفت. اما متن خبر چه بود ؟

( مدیر یکی از تشکل‌ های کشاورزی هستم. قابل تامل است که از امروز صبح به یک‌باره بدون هیچ اطلاع قبلی کود اوره کشاورزی از قیمت 6.125 ریال به 10.219 ریال توسط پتروشیمی‌ ها افزایش داده شده با بهانه یکسان‌سازی نرخ با بورس ! آیا تورم حاصل از این عمل در محصولات کشاورزی پیش ‌بینی شده یا اصولا کشاورزی که اکنون وقت خرید نهاده‌اش است توان دو برابر کردن نقدینگی خود در چند روز برای خرید هست ؟ واقعا پشت این تصمیم چه هدفی است؟ ) باز هم تاکید می کنیم که هنوز این خبر تائید نشده اما با توجه به رای دیوالت عدالت ، اگر این خبر تائید شود ، باید منتظر تحرکات جدیدی در شرکت های تولید کننده اوره باشیم.

در این گروه مجددا پتروشیمی کرمانشاه مورد توجه قرار گرفته و همان دقایق ابتدایی بار و بنه خود را جمع کرد و به قیمت های درصد مثبت و صف خرید میلیونی نشست. با این وضعیت باید گفت که احتمالا برای فردا شاهد شکسته شدن سقف تاریخی سهم باشیم ؛ چراکه با هیجان امروز ، سقف 330 تومانی سهم تَرَک برداشت ! کرمانشاهی که گزارش 9 ماهه اش به مراتب مطلوب تر از گزارش 6 ماهه بوده و با فروش اوره داخلی از دریچه بورس کالا و با قیمت های آزاد ، وضعیت متفاوت و به مراتب بهتری برای سال 97 خواهد داشت. در پتروشیمی خراسان وضعیت خوب بود و این سهم به قیمت های درصد مثبت رسید اما فشار عرضه در مثبت ها بالا بود. چراکه خراسان با وجود P/e جذاب تر اما حرکت او به سمت قیمت های 800 تومانی کمی سخت تر و کُندتر شده است. این دو شرکت در حدود 40 درصد از اوره خود را به نرخ 6.125 ریال به جهاد کشاورزی واگذار می کنند. اما قرار است به زودی نرخ فروش : به 11.000 ریال ( 250 دلار × نرخ تسعیر 4.400 تومان ) برسد ! این یعنی نرخ ها دو برابر خواهد شد ! البته بعید است قضیه به این راحتی باشد اما در نهایت هر چه که باشد به سود 4 شرکت خراسان ، کرمانشاه ، شیراز و شپدیس خواهد بود اما تاثیر این اتفاق در شپدیس و شیراز کمی پائین تر است چراکه وزن صادراتی آنها بالاتر می باشد.

در شرکتهای متانولی ، شخارک در کانون توجهات قرار گرفته و زاگرس را به دنبال خود می کشد. البته شفن هم با پوشش 4.255 ریالی از سود پیش بینی شده 4.494 ریالی شگفتی خلق کرده و باید شفاف سازی و توقف نماد را برای تعدیل عایدی داشته باشیم. 2 پارامتر دلار و متانول به شدت اهرم این 3 شرکت را تحت تاثیر قرار می دهد و انتظار تعدیلات قوی آنها در ماه های باقی مانده از سال را داریم. لازم به ذکر است که در شخارک با با فروش دی ماه ، عملا 97 درصد بودجه فروش محقق شده و در شفن نیز بدون فروش دی ماه پوشش 98 درصدی سود عملیاتی را داریم. بنابراین تا مادامی که نرخ متانول افت نکند ، این شرکت ها می توانند مورد توجه باشند.

در نهایت غدیر را داریم که تاثیر مستقیم از تحولات پارسان و غیر مستقیم از شرکت های پتروشیمی م پذیرد. این سهم در معاملات امروز پس از جابجایی بلوک مورد توجه قرار گرفت و تا قیمت های نزدیک به درصد مثبت پیشروی نمود. بدون تعارف باید گفت که پارسان با شرایط فعلی قادر به تحقق سود 50 تومانی برای سال منتهی به 31 شهریور ماه 97 خواهد بود. بنابراین غدیر از تعدیل پارسان منتفع خواهد شد. در کنار غدیر 4 نماد تاپیکو ، پترول ، وپترو و وصندوق را داریم که از تحولات مثبت گروه پتروشیمی منتفع خواهند شد. جالب است که غدیر بطور مستقیم از تحولات پارسان تاثیر می گیرد و او نیز باید تعدیل و شفاف سازی بزند.

ج) در گروه فولادی و سنگ آهنی هم فضا بهتر از 2 روز کاری گذشته بود و اکثر نمادها نیز تا حدودی از فشار عرضه رهایی یافتند و دیگر خبری از رنج های منفی نبود. به نظر می رسد با قیمت های فعلی دلار و بیلت در چین ، باید شاهد آتش بازی مجدد شرکتها در بورس کالا و افزایش نرخ های فروش باشیم. خصوصاکه طی روزهای اخیر گفته شد که قیمت آهن در بازار افزایشی بوده و این یعنی احتمالا بورس کالا ظرفیت رشد نرخ ها را داشته باشد. درخصوص عملکرد شرکتها باید گفت که اکثر نمادها گزارش های خوبی منتشر نمودند. در 2 نماد فولاد و فخوز تقریبا گزارش ها انتظارات را برآورده کرد. البته در فولاد اگر کمی در گزارش تفسیری مدیریتی ریز شویم ، می بینیم که شرکت وعده یک تعدیل 15 درصدی را داده و این یعنی سود 546 ریالی پیش بینی شده مطابق با تحلیل شرکت جای رشد تا سطوح 630 ریالی را ( با فرض میانگین دلار 4.000 تومانی برای کل سال ) دارد. این یعنی اگر فولاد به سود 670 – 680 ریالی هم دست یافت ، خیلی نباید تعجب کرد.

در فولاد خوزستان هم وضعیت خوبی داشته ایم. فروش و سود عملیاتی شرکت در کوارتر اول 16.339 و 4.300 میلیارد ریال ، در کوارتر دوم 14.685 و 3.265 میلیارد ریال و در کوارتر سوم 16.290 و 4.441 میلیارد ریال بوده است. این بررسی به وضوح نشان از رشد حاشیه سود عملیاتی شرکت در کوارتر سوم دارد. گفتنی است ، در حالی حاشیه سود عملیاتی فخوز برای کل سال 22.5 درصد پیش بینی شده که حاشیه سود کوارتر سوم 25.5 درصد بوده است. در فخوز فقط نگرانی از بابت الکترود گرافیتی داشتیم که اگر دلار در این قیمت ها باقی بماند ، تقریبا ریسک الکترود نیز کاور خواهد شد. با این شرایط سود 1.000 ریالی فخوز کاملا در دسترس خواهد بود.

در ذوب آهن تقاضا بهتر از هفته گذشته دنبال می شود و به نظر خبرهای مثبتی در این سهم در جریان است. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت : سازمان تأمین اجتماعی درصدد فروش 52 درصدی سهام خود در شرکت ذوب ‌آهن اصفهان است که شنیده‌ ام که خریدار آن مجتمع فولاد مبارکه است . حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی افزود : مجتمع فولاد مبارکه در ظاهر پذیرفته‌ است ، اما تاکنون هیچ‌ گونه قراردادی به امضا نرسیده و در حال بررسی و قیمت‌ گذاری هستند تا به نتایج واگذاری و فروش برسند. نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی پیرامون اینکه سهامداران دیگری هم در شرکت ذوب ‌آهن اصفهان سهام دارند ، بیان کرد : هر مجتمع و شرکتی که درصدد خرید سهام 52 درصدی سازمان تأمین اجتماعی باشد به اندازه‌ ای که سهام‌دار می ‌شود به همان اندازه بدهی‌ های ذوب‌آهن اصفهان را نیز متقبل خواهد شد.

وی گفت : با واردات بی ‌رویه آهن‌آلات مشابه داخلی از خارج ، نبود خریدار و انباشت تولیدات ذوب ‌آهن در کارخانه ، شرکت ذوب‌ آهن اصفهان 6 هزار میلیارد تومان به بانک‌ ها ، سازمان تأمین اجتماعی ، سازمان مالیاتی و کارکنان خود بدهکار است. موسوی با اشاره به اشتغال مستقیم 8 تا 10 هزار نفر در ذوب ‌آهن اصفهان ، افزود : در این کارخانه با قدمت کهن بیش از چندین هزار نفر هم غیرمستقیم فعالیت دارند و افرادی که از سال 1346 در آن فعال بودند و اکنون در ردیف بازنشستگان قرار دارند با عدم پرداخت به موقع حقوق ‌ها و مزایا مواجه شده‌ اند.

در سوی دیگر ، سفیر کشورمان در عمان از گشایش حساب بانکی برای فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان توسط بانک صحار عمان خبر داد. ظاهرا بانک صحار عمان دومین بانک بزرگ این کشور است که خواستار همکاری های اقتصادی با ایران شده است. سعید امید قائمی معاون مالی و اقتصادی شرکت ذوب آهن اصفهان در این خصوص گفت : ذوب آهن ارتباطات و مراوداتی با کشور عمان و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس داشته اما مشکل خاصی در روند نقل و انتقال پول نداشته ایم. بنابراین هنوز آثار گشایش حساب بانکی برای شرکت در عمان مشخص نمی باشد ؛ ولی به هر حال امیدواریم آثار این اتفاق مثبت باشد.

وی در خصوص روند تولید و فروش ذوب آهن گفت : روند تولید و فروش و سودآوری ذوب آهن ، مطلوب ارزیابی می شود. به سهامداران ذوب آهن قول داده بودیم که امسال از زیان خارج خواهیم شد و این وعده ، تحقق یافت. در بودجه سال 96 پیش بینی سود 5 ریالی شده بود که در دوره 9 ماهه 2 ریال از آن محقق گردید. سود 5 ریالی در بودجه با فرض فروش دارایی پیش بینی شده بود ؛ ولی خوشبختانه به سبب اوضاع مناسب شرکت ، احتمالا بدون فروش دارایی تا پایان سال جاری 5 ریال محقق شده و در صورت فروش دارایی ، سودآوری ذوب نسبت به بودجه افزایش خواهد یافت. امید قائمی درخصوص صادرات محصولات ذوب آهن به انگلستان گفت : تاثیر مثبت صادرات به انگلیس هم در گزارش عملکرد 3 ماهه پایانی سال نمایان خواهد شد.

اما به فولاد هرمزگان می رسیم که او هم وضعیت بدی نداشته و اگر یک اصلاح 5 – 6 درصدی دیگر بزند ، گزینه جالبی برای یک حرکت صعودی قدرتمند خواهد شد ! این شرکت در حالی سود هر سهم خود را در سطوح 150 ریالی پیش بینی کرده و در دوره 6 ماهه 85 ریال پوشش داده بود که در پایان دوره 9 ماهه ، سود تحقق یافته شرکت به 131 ریال رسیده و تعدیل مثبت شرکت قطعی شده است. البته حاشیه سود شرکت اندکی افت داشته و به نظر الکترو گریبان او را گرفته چراکه ظاهرا موجودی انبار خوبی ندارد اما با قیمت های فعلی شمش و دلار ، بیراه نیست اگر بگوئیم هرمز برای سال 97 پتانسیل سود 400 ریالی را دارد ! در این گروه احتمالا پس از جابجایی بلوک 310 تومانی صدرتامین ، معاملات بهتری را داشته باشیم.

در سنگ آهنی ها ، کچاد واکنش چندان مطلوبی به گزارش 9 ماهه نشان نداد. بازار معتقد است که تعدیل مثبت در کچاد پیشخور شده است و این در شرایطی است که کف سود سال 96 شرکت نمی تواند زیر 500 ریال باشد. بنابراین باید گفت که کچاد اکنون با P/e = 4 واحدی معامله می شود. در کگل نیز بازار در انتظار گزارش 9 ماهه و همچنین امار تولید و فروش دی ماه می باشد. با توجه به گزارش مناسب فولادی ها و همچنین کچاد ، احتمالا کگل هم گزارش خوبی به بازار منعکس کند و در نهایت ومعادن را داریم که تا پایان دوره 9 ماهه 40 ریال از سود 188 ریالی خود را محقق کرده و مابقی را به دوره 21 ماهه و پس از بسته شدن حساب زیر مجموعه ها موکول کرده است. ومعادن به زودی راهی افزایش سرمایه 15 درصدی خواهد شد.

5) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها (ماهنامنتال) :

در ادامه تحلیل تکنیکی و به روزرسانی یکی از سهم های خوب بازار پایه که این روزها در تابلوی «ب» دادوستد می گردد را خواهیم داشت. پلوله سهمی است که در این شماره از چشم انداز زیر ذره بین بورس24 قرار خواهد گرفت. مطابق با تصویری که در ذیل مشاهده می کنید ، روند حرکتی این سهم را در یک کانال صعودی محصور نمودیم. این کانال به این دلیل از اعتبار بالایی برخوردار می باشد که پلوله بارها به سطوح حمایتی و مقاومتی (داینامیکی) آن واکنش نشان داده و نوسانات مطلوبی را در این کانال شاهد بوده ایم. بنابراین معامله گران می توانند با شکست محدوده قیمتی 520 – 530 تومانی ( همزمان با تکمیل الگوی برگشتی Double Bottom ) وارد معامله خرید شده و با در نظر گرفتن حد ضرر 370 تومانی ، محدوده تراکمی 800 الی 900 تومانی برابر با سقف کانال را به عنوان حد سود برگزینند. البته پلوله در قیمت های نزدیک به 700 تومانی برابر با سقف قبلی خود مقاومت مهمی دارد و معامله گران و سرمایه گذاران نیز باید به این سطح توجه داشته باشند. نکته مهم در پلوله اینکه در اندیکاتور RSI نشانه هایی وجود دارد که به نوعی رشد قیمت و روند صعودی سهم را تائید می کند.

6) تحلیل تکنیکال :

اما در ادامه نگاهی به وضعیت تکنیکی یکی از نمادهای گروه قطعه سازی که از نقاط خوبی برگشت زده و این روزها بواسطه حمایت سهامدار عمده موقعیت خوبی برای ادامه روند صعودی آغاز شده دارد ، خواهیم داشت. مطابق با تصویری که در ادامه مشاهده می کنید ، این سهم از قیمت های 137 – 140 تومانی برابر با کف کانال فرضی ترسیم شده تغییر فاز داده و انتظار می رود پس از کمی نوسان در سطوح فعلی ، در مسیر سقف کانال در راستای تکمیل دو الگوی هارمونیک Shark و AB = CD قرار گیرد. واگرایی مثبت بین نمودار قیمتی و اسیلاتور MACD نشان از تضعیف دست فروشنده داشته و با تخلیه هیجان در dtاسیلاتور ، می توان به ادامه رشد سهم امیدوار بود. معامله گرانی که قصد خرید در این نماد را دارند ، می توانند در منفی ها و با رعایت حد ضرر 140 تومانی و حد سود 225 – 230 تومانی اقدام به خرید نمایند. گفتنی است ، ختوقا در حوالی قیمت های 180 – 182 تومانی مقاومت سختی دارد که در صورت شکسته شدن ، فضا برای لمس اهداف اشاره شده تسهیل خواهد شد.

7) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه پالایشی معاملات مثبت اما کم حجمی را در اکثر نمادها شاهد بودیم و این در شرایطی است که رشد نرخ دلار ، تاثیر مثبت خوبی بر درآمد شرکتها خواهد گذاشت. از مهمترین تحولات این گروه ، طبق برنامه از پیش اعلام شده ، روز گذشته بلوک 3.8 درصدی پالایشگاه بندرعباس شامل 525 میلیون سهم از سوی سرمایه گذاری توسعه معین ملت ( از زیرمجموعه های گروه مالی ملت ) به قیمت هر سهم 760 تومان روانه میز فروش شد و معامله انجام شد. بلوک فوق توسط کارگزاری رفاه و برای بانک رفاه خریداری شده و طبق توافق دو طرف ، 100 میلیارد تومان از معامله 399 میلیارد تومانی به صورت نقد و باقی از طریق واگذاری سهام 3 شرکت ملی مس ، فولاد مبارکه و وبانک پرداخت شده است.

ب) در گروه حمل و نقلی ، با رسیدن گزارش مناسب 9 ماهه توسط حریل ، تقاضا کمی بهتر بود. گفته می شود بر اساس مذاکرات صورت گرفته بین حریل و وزارت صنعت ، مجوز واردات واگن ‌های لبه بلند تا پایان سال برای شرکت ریل پرداز سیر صادر می ‌شود و این واگن‌ ها وارد کشور خواهند شد. به نظر با این خبر حریل بتواند به مرور اعتمادهای از دست رفته را احیا کند. در حریل گزارش 9 ماهه منتشر شده است. این شرکت در حالی 780 میلیارد ریال درآمد پیش بینی نموده که تا پایان دوره 9 ماهه 525 میلیارد آن را محقق کرده است. نکته مهم اینکه سود عملیاتی حریل در حالی طی دوره 6 ماهه 35 میلیارد ریال بوده که این رقم در دوره 9 ماهه با جهش مطلوب به 73 میلیارد ریال رسیده است. بنابراین 73 میلیارد ریال از 77 میلیارد ریال سود عملیاتی پیش بینی شده تحقق یافته است. همچنین شرکت در سود خالص رقم 60 ریالی را تحقق بخشیده است و با این شرایط باید منتظر رشد سود باشیم. در حریل روند عرضه و تقاضا سر و شکل بهتری به خود گرفته است. در سوی دیگر توریل را داریم که به غیر از روسیاهی برای ما چیزی باقی نگذاشته است ! این سهم از نظر بنیادی وضعیت خوبی دارد اما واقعا بدقلق است. و در نهایت اشاره ای به حسینا می کنیم که وضعیت بنیادی مناسبی داشته و در صورت گذر موفق از مقاومت 900 تومانی ، راهی قیمت های 1.000 تومانی خواهد شد. حسینا یک تعدیل مثبت دیگر در گزارش 12 ماهه خواهد داشت.

ج) در گروه کانی های غیر فلزی و نسوزها ، کفرا در حالی پوشش سود خوبی داده بود که بالاخره روز گذشته دست به تعدیل زد. شرکت در شفاف سازی خود اعلام کرده : بدلیل افزایش فروش شرکت در 3 ماهه سوم سال 96 نسبت به بودجه پیش بینی شده و همچنین برآورد عملکرد ماه های آتی بر مبنای اطلاعات عملکردی ، رشد سود خالص نسبت به پیش بینی قبلی 37 درصد خواهد بود. این افزایش عمدتاً ناشی از بهبود جذب سفارشات و افزایش تولید و فروش آجرها ، کاهش بهای تمام شده ، ترکیب مناسب جذب سفارشات با ارزش افزوده بالاتر و مدیریت کاهش مصرف انرژی می باشد که منجر به افزایش سود خالص هر سهم از مبلغ 442 ریال به مبلغ 607 ریال خواهد بود. گفتنی است ، کفرا تا پایان دوره 9 ماهه بر اساس گزارش جدید ، به ازای هر سهم 485 ریال معادل 80 درصد محقق کرده و تعدیل دیگری در این سهم خواهیم داشت. مقایسه عملکرد شرکت با دوره مشابه سال گذشته نشان از افزایش به ترتیب 21 درصدی مقدار تولید ، 11 درصدی مقدار فروش ، 26 درصدی مبلغ فروش ، 62 درصدی سود عملیاتی و 64 درصدی سود خالص دارد.

د) در گروه لیزینگی ، باری دیگر شاهد تحرکات مثبت و رو به جلو در نماد ولساپا هستیم. شنیده ها حاکی از آن است که شرکت لیزینگ رایان سایپا درصدد افزایش تعداد خودروهای لیزینگ در سال 97 می باشد. خالقی رییس اداره بازاریابی و فروش شرکت رایان سایپا در این خصوص گفت : با وجود عرضه محصولات جدید توسط سایپا به بازار مانند خودروی کوئیک ، معمولا تا زمانی که محصولات جدید در حجم انبوه تولید و عرضه نشده ، جهت فروش لیزینگی در اختیار این شرکت قرار نمی گیرد. امسال محصول جدیدی به سبد محصولات رایان سایپا اضافه نخواهد شد. به تمامی محصولات سایپا از طریق رایان سایپا تسهیلات اعطا می گردد ؛ ولی تسهیلات لیزینگی این شرکت در حال حاضر فقط مختص تیبا و ساینا می باشد. بنابراین کاهش یا توقف تولید پراید در سال 97 ، تاثیری بر فعالیت های این مجموعه ندارد. افزایش تعداد خودروهای لیزینگ شرکت در سال ۹۷ منوط به موافقت هیئت مدیره است؛ ولی با توجه به شرایط بازار، در صورت افزایش حجم سبد محصولات ، کشش تقاضای بیشتر در بازار وجود دارد.

ه) در گروه زغال سنگی ، تقاضا رو به جلو بود و 2 نماد کطبس و کپرور نیز با رشد قیمت به کار خود خاتمه دادند. البته کطبس به دلیل اینکه رشد بهای تمام شده را ندارد ، از بحث افزایش نرخ انتفاع بیشتری می پذیرد. به همین جهت او نیز بیش از کپرور مورد اقبال است و البته هر 2 سهم تعدیلات دیگری تا پایان سال خواهند داشت. گفتنی است کطبس و کپرور اخیرا از مثلث اصلاحی خارج شده اند و می تواند در میان مدت بازدهی 15 تا 20 درصدی را به ارمغان بیاورند. نکته مهم درخصوص کطبس اینکه بواسطه رشد نرخ های فروش ، حاشیه سود ناخالص شرکت از سطوح 14 درصدی به 29 درصد رسیده است.

و) و در نهایت نگاهی به گزارش های‌وب خواهیم داشت. سهم تازه واردی که نقدینگی بالایی را در خود حبس کرده و این و باید دید سازمان چه زمانی مجوز بازگشت این سهم به تابلوی معاملات را می دهد. های‌وب در حالی سود هر سهم خود را در سطوح 426 ریالی پیش بینی نموده که تا پایان دوره 9 ماهه 286 ریال معادل 67 درصد از سود خود را پوشش داده است. یک نکته مثبت در گزارش تفسیرمدیریتی های‌وب این است که اعلام شده تجهیزات مخابراتی پیش خرید شده و با توجه به رشد نرخ ارز این موضوع اتفاق خوبی برای شرکت است. رشد چشم گیر درآمد های عملیاتی نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز دیگر اتفاق مثبت های‌وب است.

شرکت تایید کرده در صورت انعقاد و نهایی شدن خرید پارس آنلاین اثرات آن در سود سال 96 لحاظ می شود و معاف از مالیات بودن پارس آنلاین اتفاق خوبی برای های‌وب است. نکته دیگر رشد درآمدهای شرکت در حوزه عملیاتی از قرارداد های مختلف است که در جدول مشخص شده به نظر در 3 ماهه سوم با کمی افت مواجه شده که شرکت توضیح داده با خروج برخی رقبا از بازار دوباره بازار به حالت قبل باز می گردد. همچنین پیش بینی کرده از قرارداد uso که گفته می شود مورد حرف و حدیث و ابهام سازمان بورس و های‌وب هست نیز درامد شناسایی شده و حتی گفته شده طی ماه های آتی با بازاریابی تهاجمی این درامد بیشتر خواهد شد. در این گزارش تاکید شده در مورد ارائه خدمات پروانه FWA حدود 4 ماه از برنامه عقب است ، در پوشش درآمدهای پیش بینی شده از محل ارائه خدمات TRUNK از بودجه عقب است که پیش بینی کرده می رسد.

8) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 4.550 – 4.680 تومان

ب) یورو : 5.600 – 5.790 تومان

ج) درهم امارات : 1.210 – 1.280 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.515.000 – 1.531.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • احد حنیفه‌نیا
    احد حنیفه‌نیا

    لطفا‌درمورد‌نفت‌پاساردگاه‌‌شپاس‌نظر‌بدید‌چون‌میخوام‌بخرم

    6 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24