Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

به تدریج بر نگرانی سرمایه گذاران درباره تحولات ماه های آینده افزوده می شود. با آنکه شاخص های اقتصادی امیدبخش هستند اما ریسک هایی وجود دارند که بر بازارهای مالی و مواد خام موثر خواهند بود و به همین دلیل ..

شش روند موثر بر سبد دارایی سرمایه گذاران

بورس24 : سال گذشته میلادی با آنکه ریسک های متعدد بازارهای مالی و بازار مواد خام را تهدید می کرد اما سرمایه گذاران توجهی به این ریسک ها نکردند در نتیجه مشاهده شد که شاخص های مالی و قیمت مواد خام به رکوردهای جدید رسیدند. اما سال جدید میلادی شرایط متفاوت خواهد بود.

افزایش تنش های ژئوپلیتیک، ابهام های سیاسی در آمریکا و افزایش نرخ های بهره از سوی بانک های مرکزی بزرگ، تحولاتی در بازارها به وجود خواهند آورد که به احتمال زیاد سرمایه گذاران نسبت به آنها واکنش نشان خواهند داد. در مطلب حاضر به شش عاملی که بر سبد دارایی سرمایه گذاران تاثیر خواهند داشت اشاره می شود.

کاهش برنامه های حمایتی. در سال های اخیر بانک های مرکزی برای غلبه بر رکود اقتصادی به اجرای برنامه های انبساطی برداختند که شامل کاهش نرخ های بهره و تزریق هزاران میلیارد دلار به اقتصادها بوده است. در آمریکا این برنامه ها از اواخر سال ۲۰۱۶ معکوس شده است. بانک مرکزی آمریکا سال گذشته نرخ های بهره را سه بار بالا برد و به محدوده یک و نیم درصد رساند و قصد دارد امسال نیز این برنامه را ادامه دهد.

اما در دیگر اقتصادهای بزرگ، نرخ های بهره همچنان در سطوح بسیار پایین یا منفی هستند. برای مثال در سوئد هنوز نرخ‌های بهره منفی نیم درصد است. امسال تعداد دیگری از بانک های مرکزی برنامه های حمایتی خود را محدود خواهند کرد. انتظار می رود در سال جاری بانک مرکزی اروپا، ژاپن، کانادا و انگلستان نرخ های بهره را بالا ببرند.

باآنکه افزایش نرخ‌های بهره نشان دهنده قدرت اقتصاد است اما اگر موارد افزایش و سرعت آن زیاد باشد بازارهای مالی دچار شوک خواهد شد و نوسان در ارزش ارزهای معتبر شدت پیدا خواهد کرد. در صورتی که سرمایه گذاران به این نتیجه برسند که محدود شدن برنامه های حمایتی به کاهش نرخ رشد اقتصادی و عملکرد منفی بورس منجر می شود شرایط در بازارهای مختلف نگران کننده خواهد شد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک سال اخیر نشان داده شده است:

افزایش تنش ها در شبه جزیره کره. با آن که کره شمالی قصد دارد ورزشکاران خود را برای المپیک زمستانی به کره جنوبی بفرستاد اما احتمال بروز جنگ بین کره شمالی و آمریکا همچنان وجود دارد. سال گذشته شدت یافتن تنش ها در شبه جزیره کره تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر رفتار سرمایه گذاران نداشت اما خطر درگیری نظامی وجود دارد. با آنکه احتمال این درگیری بسیار کم است اما به هیچ وجه نمی توان گفت اقدام بعدی دونالد ترامپ و رهبر کره شمالی چیست. اگر تحولاتی رخ دهد برای مثال آزمایش های موشکی کره شمالی تهدید کننده تر شود بازارها واکنش نشان خواهند داد.

جنگ تجاری. آیا ترامپ از پیمان نفتا خارج خواهد شد؟ آیا یک جنگ تجاری بین آمریکا و چین رخ خواهد داد؟ سوالات متعددی برای سرمایه گذاران مطح است. اگر ترامپ جنگ تجاری با دیگر کشورها آغاز کند بازارهای مالی، مواد خام و ارزش ارزها تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. برای مثال خروج آمریکا از پیمان نفتا بر بازارهای مالی آمریکای شمالی تاثیر منفی دارد بویژه قیمت سهام شرکت هایی که پیمان نفتا بر آنها تاثیر دارد از جمعه شرکت های خودرویی و فعال در حوزه محصولات کشاورزی کاهش خواهد یافت.

عامل دیگر نگرانی، حرکت آمریکا به سمت انزواست. در این حالت چین نقش بزرگ ترین در ساختار تجارت جهانی ایفا خواهد کرد. پکن در ماه های اخیر تلاش کرده خلا حاصل از کاهش نفوذ آمریکا را پر کرده و قراردادهای تجاری بیشتری با کشورهای مختلف امضا کند. از سوی دیگر چین ممکن است منافع شرکت های آمریکایی در چین را محدود کنند چین برای بسیاری از شرکت های بزرگ آمریکایی یک بازار سودده و بزرگ است.

افزایش نفوذ چین. این روزها بیش از گذشته نام چین در صحنه های سیاسی و اقتصادی جهان شنیده می شود. سه ماه پیش در نشست کنگره ملی خلق چین، بر نفوذ و قدرت رئیس جمهوری این کشور افزوده شد و احتمال او در ۲۰ تا ۳۰ سال آینده در راس هرم قدرت در این کشور باقی خواهد ماند. از برخی جهات این امر می تواند به ثبات بازار‌های جهان کمک کند زیرا او گفته خواستار بهبود شرایط زیست محیطی، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی بهتر و افزایش توازن در اقتصاد چین است. این به معنای تداوم رونق در بازار فلزات پایه است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر در بورس فلزات لندن نشان داده شده است:

کاهش رونق اقتصاد آمریکا. بانک جهانی پیش بینی کرده امسال اقتصاد آمریکا 2.2 درصد رشد خواهد کرد و بسیاری از نهادهای تحلیل گران معتقدند بورس این کشور همچنان رونق خواهد داشت اما اگر شرایط سیاسی در واشنگتن تغییر کند بورس آمریکا به شدت لطمه خواهد دید. در صورتی که بورس آمریکا نسبت به تحولات سیاسی داخلی این کشور واکنش نشان دهد بازارهای مالی دیگر کشورها از این واکنش تاثیر خواهد پذیرفت به ویژه ابهام هایی که درباره سیاست خارجی دولت جدید آمریکا وجود دارد می‌تواند به اعتماد سرمایه گذاران لطمه وارد کند.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

افزایش قیمت نفت. قیمت نفت در هفته های اخیر تحت تاثیر عوامل مختلف به سرعت رشد کرده است. اگر قیمت ها به سطوح بالاتر برسد اقتصاد جهان لطمه خواهد دید. از ابتدای سال گذشته میلادی برنامه کاهش عرضه نفت آغاز شده و قرار است این برنامه تا پایان سال جاری میلادی ادامه پیدا کند. کارشناسان معتقدند یکی از علل افزایش قیمت نفت کاهش عرضه از سوی اوپک و روسیه بوده است. در هفته های اخیر کاهش ذخیره نفت آمریکا، احتمال اختلال در عرضه نفت، پیش بینی رشد تقاضای جهانی و کاهش شاخص دلار عوامل اصلی رونق بازار نفت بوده اند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24