Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

شواهد افزایش قیمت فولاد در دسترس است و می توان در رشد قیمت و افزایش بهای مصنوعات فولادی در بازار داخلی آن را رصد کرد اگرچه صعود بهای دلار به سطوحی بی سابقه نیز در این خصوص مهم ارزیابی می شود. هنوز تقاضا در بازار ضعیف است و البته شرایط آب و هوایی پیش رو هم می تواند به تضعیف تقاضای مؤثر کمک کند ولی تجربیات پیشین حکایت از آن دارد که رشد قیمت ها جدی تر شده و می تواند چهره جدیدی را برای بازار فولاد به همراه داشته باشد. در بازار پلیمرها رشد قیمت ها از کانال های رسمی و غیررسمی تعقیب می شود تا دومین روز افزایشی در بازار داخلی به ثبت برسد. این موارد نشان می دهد که باید برای اغلب بازارهای کالایی رشد قیمت دلار را جدی تر از قبل ارزیابی کرد اگرچه حجم و شتاب تأثیرگذاری آن متنوع خواهد بود...

فولاد جدی شد!

بورس24 : شواهد افزایش قیمت فولاد در دسترس است و می توان در رشد قیمت و افزایش بهای مصنوعات فولادی در بازار داخلی آن را رصد کرد اگرچه صعود بهای دلار به سطوحی بی سابقه نیز در این خصوص مهم ارزیابی می شود. هنوز تقاضا در بازار ضعیف است و البته شرایط آب و هوایی پیش رو هم می تواند به تضعیف تقاضای مؤثر کمک کند ولی تجربیات پیشین حکایت از آن دارد که رشد قیمت ها جدی تر شده و می تواند چهره جدیدی را برای بازار فولاد به همراه داشته باشد. در بازار پلیمرها رشد قیمت ها از کانال های رسمی و غیررسمی تعقیب می شود تا دومین روز افزایشی در بازار داخلی به ثبت برسد. این موارد نشان می دهد که باید برای اغلب بازارهای کالایی رشد قیمت دلار را جدی تر از قبل ارزیابی کرد اگرچه حجم و شتاب تأثیرگذاری آن متنوع خواهد بود.

سومین روز کاهشی در بورس انرژی

بازار فیزیکی بورس انرژی در روز یکشنبه وضعیتی عجیب را ثبت کرد تا جایی که ارزش معاملات به یکی از کمترین سطوح تاریخی خود رسید یعنی می توان ارزش معاملات امروز را تقریباً هیچ به شمار آورد. امروز معاملات مهمی در بورس انرژی ثبت نشد. امروز 10 هزار کیلووات ساعت برق شرکت افق تامین انرژی طوس-نیروگاه طوس در بورس انرژی داد و ستد شد که ارزش معاملات را به 72 میلیون تومان کاهش داد. این رقم برای بورس انرژی بی تأثیر است.

به گزارش بورس انرژی بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله یک میلیون و 109 هزار قرارداد معادل 13 میلیون و 195 هزار کیلووات ساعت به ارزش 3 میلیارد و 546 میلیون ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نمادهای بارپایه، کم‌باری و بارپیک با متوسط قیمت 275، 224 و 348 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند.

خاطر نشان می‌گردد در آغاز جلسه معاملاتی امروز، نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/12/01 گشایش یافتند. همچنین نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/11/05 در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرآیند تحویل آن ها آغاز گردید.

همچنین امروز در تابلوی برق بازار فیزیکی بورس انرژی ایران، 1 میلیون و 680 هزار کیلووات ساعت برق به ارزش 722 میلیون ریال که توسط نیروگاه دماوند عرضه گردید، مورد معامله قرار گرفت.

مهمترین معاملات امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

برق شرکت افق تامین انرژی طوس-نیروگاه طوس

10000

کیلو وات در هر ساعت

430

500

ریال

رشد قیمت فولاد در مسیر شتاب گرفتن

دومین روز رشد قیمت فولاد در شرایطی به ثبت رسید که از یک سو شتاب رشد قیمت ها افزایش یافته و از سوی دیگر واحدهای تولیدی نیز به جرگه افزایش قیمت های پیشنهادی خود وارد شده اند. این شرایط نشان دهنده آن است که می توان به افزایش قیمت فولاد بیش از این هم امیدوار بود مخصوصاً در وضعیتی که رشد قیمت دلار و افزایش بهای شمش توأمان بر بازار فولاد تأثیر می گذارند. هنوز نمی توان در مورد دورنمای قیمت دلار اظهارنظر قاطعی داشت مخصوصاً در شرایطی که امروز پس از لمس دلار 4700 تومانی باز هم شاهد یک روند کاهشی محدود بودیم اگرچه متوسط رشد قیمت های روز جاری نزدیک به 130 تومان بوده که خود یک رکورد مهم محسوب می شود. تداوم رشد قیمت دلار بعد از بازار فولاد بر بازار پتروشیمی ها تأثیرگذار بوده که نشان می دهد اغلب بازارهای کالایی مهم به سمت رشد نرخ متمایل شده اند. تمایل بازارهای مختلف به رشد قیمتی را می توان یک سیگنال مهم ارزیابی کرد که در نهایت به صعود بیشتر قیمت فولاد ختم می شود. البته در اواخر هفته جاری و اوایل هفته آینده انتظار بارش های گسترده ای وجود دارد که می تواند رشد قیمت ها را محدود کند.

وزن اصلی رشد نرخ در بازار فولاد بر محموله های موجود در انبارها ملاحظه شده که خود نشان دهنده افزایش جذابیت سفته بازی و واسطه گری است آن هم در شرایطی که ماه هاست موتور محرک رشد قیمت ها از بستر سفته بازی ها آغاز شده و این بار حتی زمینه برای رشد نرخ بیش از پیش فراهم است. شاید ثبات نسبی قیمت دلار در سطوح فعلی و نزدیک به 4700 تومان یک سیگنال مثبت و مهم به شمار بیاید زیرا عدم رشد و حفظ سطوح قیمتی خود به معنی عدم مهاجرت سرمایه از بازار فولاد به بازار دلار است ولی همین نرخ دلار هم به اندازه کافی تحریک کننده بازار خواهد بود. در صورتی که رشد قیمت دلار بیش از افزایش بهای فولاد باشد باید گفت که در این رقابت فولاد برنده نخواهد بود و سرمایه های بازار فولاد هم می تواند به سمت بازار ارز متمایل شود اگرچه این فقط یک احتمال است.

بازار فولاد در روزهای اخیر را باید بسیار مهم ارزیابی کرد مخصوصاً برای شمش و میلگرد زیرا مستعد تغییرات بسیاری است که هم سقف پرواز این بازار را افزایش داده و هم می تواند رکوردهای بزرگی را به ثبت برساند ولی تمامی این موارد احتمالاً برای اواسط تا اواخر هفته آینده به ظهور برسد زیرا بازار هم اکنون با ابهامی نسبی به دلیل ضعف تقاضای مؤثر رو به روست و تا زمانی که این شرایط بهبود نیابد رشد قیمت ها با سرعت گیرهای روانی همراه خواهد بود ولی همین سرعت گیرها نیز همان گونه که از نامشان پیداست تنها می تواند از سرعت رشد قیمت ها بکاهد و در نهایت بازار باز هم راه خود را در پیش خواهد گرفت. رشد بهای پروفیل در ساعات پایانی فعالیت بازار را هم باید سیگنال دیگری از رشد قیمت ها به شمار آورد.

سیگنال های رسمی رشد قیمت پتروشیمی ها

افزایش قیمت دلار همان گونه که انتظار می رفت بر نرخ های پایه در بورس کالا تأثیرگذار شد و باز هم بازار پتروشیمی ها رشد نرخ گرفت. این وضعیت در بازار داخلی هم دیده می شود اگرچه بازار آزاد از روز گذشته با رشد قیمت ها رو به رو شده بود و این به معنی آن است که استقبال از رشد نرخ می تواند به تداوم افزایش قیمت ها حداقل در اوایل و اواسط هفته جاری منتهی شود تا عقب نشینی قیمتی هفته قبل را هم جبران کند.

ذات رشد قیمت ها نشان می دهد که بازار پلیمرها باز هم با تقویت تقاضا رو به رو شده اگرچه حجم عرضه ها نیز به دلیل وضعیت معاملات هفته قبل چندان مساعد نبوده بنابراین می توان به برتری تقاضا در برابر عرضه ها توأم با رشد قیمت دلار خوش بین بود. ساده ترین وضعیت پیش رو از تداوم رشد قیمت ها خبر می دهد ولی همه چیز به عرضه های روزهای آینده در بورس کالا بستگی دارد.

ادامه رشد قیمت پایه محصولات پلیمری

بررسی قیمت پایه محصولات پلیمری در تاریخ ۲۴ دی و اول بهمن ماه نشان می دهد که اکثر کالاها روندی صعودی داشته اند. به گزارش پایگاه خبری بورس کالا؛ بیشترین افزایش قیمت در گروه محصولات پلیمری متعلق به استایرن بوتادین رابرهای روشن و تیره با ۳.۷ و ۳.۹ درصد رشد است.در ادامه پلی اتیلن سبک فیلم با ۲.۷ درصد افزایش قیمت نسبت به هفته قبل قرار دارد، این کالا از ۴ هزار و ۹۵۵ تومان به ۵ هزار و ۹۰ تومان رسید.

همچنین در ادامه پلی اتیلن های ترفتالات گرید بطری با ۲.۴ درصد رشد نسبت به هفته قبل قرار دارند، همچنین پلی اتیلن های سبک خطی، پلی اتیلن های سنگین فیلم و بادی نیز روندی افزایشی داشته و حدودا ۲ درصد نسبت به هفته قبل رشد قیمت داشتند.

در ادامه پی وی سی ها هم به روند افزایشی خود ادامه داده و با ۱.۸ درصد افزایش قیمت نسبت به هفته قبل روبه رو شدند، این کالاها از ۷۲ تا ۷۶ تومان رشد قیمت داشتند.همچنین پلی استایرن های معمولی و مقاوم هم به ترتیب با ۱.۶ و ۰.۶ درصد رشد قیمت نسبت به هفته قبل قرار دارند.

پلی پروپیلن های نساجی و شیمیایی نیز روندی افزایشی داشته و با ۱.۲ درصد رشد نسبت به هفته قبل روبه رو شدند، به طوری که پلی پروپیلن های نساجی ۵۸ تومان و پلی پروپیلن های شیمیایی ۶۶ تومان گران شدند.

کمترین افت قیمت در گروه محصولات پلیمری متعلق به پلی اتیلن سنگین اکستروژن با ۰.۵ درصد رشد نسبت به هفته قبل است، این کالا از ۵ هزار و ۸۲۴ تومان به ۵ هزار و ۸۵۸ تومان رسید.در گروه محصولات پلیمری پلی اتیلن های ترفتالات گرید نساجی وSBبا افت قیمت در هفته جاری روبه رو شدند، به طوری که نسبت به هفته قبل ۲.۴ درصد ارزان شدند.

این در حالی است که قیمت دلار نیز با ۱.۳ درصد رشد نسبت به هفته قبل به رقم ۴ هزار و ۳۹۱ تومان رسید.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24