Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بازار فولاد گویی میل به رشد قیمت ها را به آرامی پدیدار می کند که ورود این بازار به فاز رشد قیمتی از یک سو پیش بینی بورس ٢۴ را تحقق بخشیده و از سوی دیگر می تواند آغازگرد روند افزایشی قیمت های جدیدی باشد که این بار با رشد نرخ در بازارهای جهانی و افزایش بهای دلار در بازار آزاد همراه خواهد بود. این مطلب به معنی آن است که سقف پرواز قیمت ها در بازار فولاد افزایش یافته و مشخص نخواهد بود که این رشد نرخ با دلار ۴۵٠٠ تومان تا کجا به پرواز در می آید اگرچه واقعیت های بیشتر از نوسان نرخ را باید در روزهای آینده رهگیری کرد. در بازار محصولات پتروشیمی پس از یک هفته افت نرخ امروز تکانه های افزایشی جدیدی ثبت شد که می تواند موضع گیری بازار نسبت به قیمت های پایه روز آینده باشد اگرچه اغلب فعالان بازار بر افزایش نرخ های در بورس کالا متفق القول هستند. این در حالی بود که بورس انرژی باز هم یک روز ضعیف را تجربه کرد گویی خوش بینی های پیشین به این بازار اندکی کمرنگ شده ولی رشد قیمت دلار در این بازار هم مؤثر خواهد بود...

دو سیگنال افزایشی برای فولاد و پلیمرها

بورس24 : بازار فولاد گویی میل به رشد قیمت ها را به آرامی پدیدار می کند که ورود این بازار به فاز رشد قیمتی از یک سو پیش بینی بورس24 را تحقق بخشیده و از سوی دیگر می تواند آغازگرد روند افزایشی قیمت های جدیدی باشد که این بار با رشد نرخ در بازارهای جهانی و افزایش بهای دلار در بازار آزاد همراه خواهد بود. این مطلب به معنی آن است که سقف پرواز قیمت ها در بازار فولاد افزایش یافته و مشخص نخواهد بود که این رشد نرخ با دلار 4500 تومان تا کجا به پرواز در می آید اگرچه واقعیت های بیشتر از نوسان نرخ را باید در روزهای آینده رهگیری کرد. در بازار محصولات پتروشیمی پس از یک هفته افت نرخ امروز تکانه های افزایشی جدیدی ثبت شد که می تواند موضع گیری بازار نسبت به قیمت های پایه روز آینده باشد اگرچه اغلب فعالان بازار بر افزایش نرخ های در بورس کالا متفق القول هستند. این در حالی بود که بورس انرژی باز هم یک روز ضعیف را تجربه کرد گویی خوش بینی های پیشین به این بازار اندکی کمرنگ شده ولی رشد قیمت دلار در این بازار هم مؤثر خواهد بود.

دومین عقب نشینی جدی در معاملات بورس انرژی

کاهش حجم و ارزش معاملات در روز شنبه نشان داد که روند ضعیف این بازار که از اواسط هفته قبل آغاز شده بود هنوز هم ادامه داشته و البته تکانه های مثبت چندانی هم دیده نمی شود. این در حالی است که هنوز می توان به این بازار امیدوار بود ولی تداوم این روند یک ضربه مهم به ساز و کار معاملاتی بورس انرژی است اگرچه آمارهای سال جاری جذابیت های فراوانی دارد.

به گزارش بورس انرژی؛ در بازار فیزیکی بورس انرژی کالاهای گاز مایع صنعتی، گاز بوتان، گاز پروپان و برش سنگین پتروشیمی بندرامام در رینگ داخلی عرضه شد.

حجم کل معاملات صورت‌گرفته طی امروز (30 دی ماه) 734 تن و به ارزش بیش از 15 میلیارد و 330 میلیون ریال است. گفتنی است با احتساب معاملات امروز ارزش معاملات دی ماه بازار فیزیکی به بیش از 3 هزار و 598 میلیارد ریال رسید که از این حیث طی سال 96 در جایگاه سوم معاملات ماهانه قرار می‌گیرد. طی دی ماه قریب به 185 هزار تن انواع فرآورده‌های نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی در بازار فیزیکی به معامله انجامید که حجم کل معاملات انجام‌شده در بازار فیزیکی طی سال جاری به بیش از 2,115,484 تن رسید و ارزشی بیش از 33 هزار میلیارد ریال را به ثبت رسانید.

گفتنی است طی روز کاری آتی (نخستین روز بهمن 96) عرضه کالای گازمایع حمل دریایی پالایش گاز سرخون و قشم در رینگ بین‌الملل انجام خواهد شد.

در جریان معاملات روز جاری بورس انرژی ایران (شنبه 30 آبان ماه 96)، بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 815 هزار قرارداد معادل 8 میلیون و 760 هزار کیلووات ساعت به ارزش 2 میلیارد و 398 میلیون ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نمادهای بارپایه، کم‌باری و بارپیک با متوسط قیمت 275، 225 و 348 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند. شایان توجه است با احتساب معاملات روز جاری، مجموع ارزش برق معامله شده در بازار برق بورس انرژی ایران از ابتدای دی ماه 480 میلیارد و 365 میلیون ریال گردید که سهم برق معامله شده در تابلوی فیزیکی بورس انرژی ایران در این ماه 69 میلیارد و 362 میلیون می‌باشد که در مقایسه با ماه گذشته رشد 585% ارزش معاملات مصرف کنندگان برق در تابلوی فیزیکی بورس انرژی ایران را از خود نشان می‌دهد.

خاطر نشان می‌گردد در آغاز جلسه معاملاتی امروز، نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/11/28، 96/11/29، 96/11/30 و بار پیک هفتگی، بار پایه هفتگی، میان باری هفتگی و کم باری هفتگی 96/12/26 گشایش یافتند. همچنین نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/11/04در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرآیند تحویل آن ها آغاز گردید.

همچنین امروز در بازار سایر اوراق بهادار قابل معامله بورس انرژی ایران، در بازار گواهی‌های سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری پروژه و در نماد پرند، بالغ بر 10 هزار گواهی از گواهی‌های این صندوق با ارزش 34 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

مهمترین معاملات امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

پنتان پلاس پتروشیمی پارس در رینگ داخلی

176

تن

21601

21601

ریال

گاز پروپان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

-

24309

ریال

گاز بوتان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

20

تن

23485

23485

ریال

گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

340

تن

23650

23650

ریال

برش سنگین پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

198

تن

15244

15244

ریال

یک گام تا تحقق مجدد پیش بینی بورس24

امروز بازار فولاد اوضاع نسبتاً پیچیده ای داشت تا جایی که بهای مصنوعات فولادی در بستر بازار آزاد رشد قیمت داشته ولی این نرخ ها از کارخانه با ثبات قیمتی همراه بوده است. این در حالی است که اغلب شاهد عکس این وضعیت بودیم یعنی در شرایطی که کارخانجات میل به رشد قیمت ها داشتند بازار در برابر آن مقاومت می کرد ولی هم اکنون شرایط دگرگون است. شنیده ها حکایت از آن دارد که دولت به ثبات قیمتی متمایل شده است و همین نکته شاید نتیجه عکس داده و در کنار رشد قیمت دلار و افزایش نرخ ها در بازارهای جهانی ، بهای فولاد هم گویی به رشد قیمتی متمایل شده است. این وضعیت در کنار افزایش بهای شمش بیش از پیش احتمال رشد قیمتی را ایجاد کرده اگرچه در گزارش های پیشین به صراحت نظر بورس24 را بر افزایش قیمت ها اعلام کرده بودیم.

در هفته گذشته؛ معامله‌گران بازار فولاد آخرین هفته معاملاتی در دی‌ماه را در حالی پشت سر گذاشتند که برای دومین هفته متوالی در این ماه، ثبات قیمت‌ها در روند دادوستدها خودنمایی می‌کرد و مبادلات به دور از هرگونه هیجان در شرایط متعادل و باثباتی دنبال شد.

به گزارش کارگزاری آبان، در هفته منتهی به 29 دی‌ماه 96 معاملات به ویژه در حوزه مصنوعات ساختمانی بدون تحرک و جنب و جوش خاصی دنبال شد. در همین حال در بازار مواد میانی تولید فولاد مانند شمش اما روند نزولی آرامی در قیمت‌ها رقم خورد که به گفته دست‌اندرکاران بازار متاثر از عقبگرد تقاضای شمش از سوی نوردکاران و در واقع متعادل‌سازی ورودی شمش با خروجی مصنوعات ساختمانی از سوی این تولیدکنندگان بود.

به بیان دیگر از آنجا که بازار مقاطع ساختمانی از رکود خارج نشده و نوردکاران از تمام ظرفیت تولیدی خود استفاده نمی‌کنند؛ به تبع تقاضای شمش را کاهش داده‌اند که همین موضوع بر قیمت شمش تاثیرگذار بوده و موجب روند نزولی آرامی را تجربه کرد.

در این میان در بازار مقاطع صنعتی نیز در حالی که ورق گالوانیزه بازار خوبی داشت اما در خصوص بازار ورق گرم و سرد نیز معاملات جنب و جوشی نداشت و بدون رونق دنبال شد.

رصد معاملات بورس کالا نیز نشان می‌دهد 210 هزار 255 تن انواع فولاد به تابلو معاملات آمده و در مقابل حجم معامله 195 هزار و 455 تن رقم خورده است. عرضه‌کنندگان هفته قبل بورس کالا شامل فولاد کرمان، گروه ملی فولاد ایران، فولاد مبارکه و فولاد آذربایجان بودند که تمامی عرضه‌های فولاد ایران و یکی از عرضه‌های فولاد آذربایجان به فروش نرفت و خریدار نداشت. این عرضه‌ها شامل انواع سایزهای تیرآهن و سبد میلگرد بودند.

ورق گرم B فولاد مبارکه نیز تنها محصولی بود که با رشد قیمت پایانی روبه رو شد و قیمت پایه آن از 23 هزار و 800 ریال به 24 هزار و 487 ریال در پی مازاد تقاضا افزایش یافت. فعالان بازار می‌گویند بازار ورق گرم بی تحرک است و این افزایش قیمت را شاید تنها بتوان بازارسازی قلمداد کرد.

در نهایت در دی ماه امسال در بورس کالای ایران 574 هزار و 321 تن انواع فولاد به تابلو آمد و حجم معامله 548 هزار و 971 تن به ثبت رسید. نگاهی به ارقام مربوط به حجم عرضه و معامله فولاد در دی ماه سال 95 نشان می‌دهد در دوره مشابه سال قبل 567 هزار و 863 تن فولاد عرضه شده و حجم معامله 539 هزار و 383 تن رقم خورده است. تفاوت محسوسی بین ارقام مربوط به معاملات دی ماه امسال و سال گذشته فولاد در بورس کالای دیده نمی‌شود که این موضوع از ثبات طرف تقاضا در این دو دوره مشابه حکایت می‌کند. از آنجا که تقاضای فولاد رابطه مستقیم با صنعت ساختمان‌سازی، پروژه‌های عمرانی و زیرساختی، صنایعی همچون خودروسازی، ریل‌سازی و … دارد بنابراین در مجموع شرایط امسال متفاوت از پارسال نبوده و همان روند کم تحرک و کم نوسان را دنبال می‌کند.

آخرین وضعیت فولاد و سنگ‌آهن در بازارهای جهانی

هفته گذشته انجمن جهانی فولاد پیش‌نویس عملکرد تولید 66 کشور عضو را در سال 2017 میلادی در 20 صفحه تهیه و برای اعضا ارسال کرد که بر پایه آن تولید فولاد ایران در سال گذشته میلادی 21.7 میلیون تن بوده که نسبت به سال 2016 حدود 21 درصد رشد کرده است. چین کماکان سکاندار بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان را داراست و سال 2017 رقمی در حدود 831.7 میلیون تن فولاد تولید کرده که از رشد 31 درصدی در مقیاس سالانه حکایت دارد. در مجموع در 66 کشور عضو این انجمن 1675.7 میلیون تن فولاد تولید شده که در مقایسه با سال 2016 از رشد 5.6 درصدی حکایت دارد.

نکته دیگر در این گزارش اشاره به تولید آهن اسفنجی است. تولیدآهن اسفنجی دنیا با رشد 9.2 درصدی به 72.77 میلیون تن رسید. تولید ایران در این محصول با رشد 28.2 درصدی به 20.54 میلیون تن رسیده و رتبه دوم دنیا بعد از هند (25.85 میلیون تن) را دارا است.

در این میان نگاهی به بازار سنگ‌آهن نیز نشان می‌دهد در بازار واردات سنگ‌آهن چین این محصول به روند نزولی هفته قبل خود ادامه داده و فعالان بازار نقدی انتظار دارند ادامه داشته باشد. آخرین شاخص قیمت موسسه پلاتس برای سنگ‌آهن خلوص 62 درصد 90 سنت افت کرده و 75.6 دلار در هر تن خشک ثبت شد. قرارداد سواپ فوریه نیز 1.15 دلار کاهش قیمت داشته 73.45 دلار هر تن خشک سی اف آر شنیده شد.

به گزارش پلتس، به نظر فعالان بازار شاید بازار سنگ آهن رشد بیش از اندازه داشته و در حال تصحیح قیمت است. خریداران چینی نیز ترجیح می‌دهند صبر کنند قیمت پایین‌تر بیاید تا پس از آن برای سال نو چینی خرید کنند. اما به هر ترتیب انتظار می‌رود با افزایش خریدها قیمت‌ها نیز بهتر شود. در این میان بیلت در بازار داخلی چین رشد جزیی 3 دلاری داشته و به 545.27 دلار در هر تن درب انبار رسیده است.

اولین فاز افزایش نرخ در بازار پتروشیمی ها پس از یک هفته رکود

جرقه های مهم رشد قیمتی در بازار پلیمرها آن هم پس از یک هفته کاهش مداوم نرخ در بازار آزاد نشان می دهد که این بازار هم مثل بازار فولاد در مسیر تغییر فاز قیمتی جدیدی قرار داشته ولی انتظار بازار از افزایش قیمت های پایه روز آینده با اهرم رشد قیمت های جهانی و افزایش بهای دلار آزاد این احتمال را تقویت کرده تا در نهایت بازاری افزایشی را تجربه کنیم. به نظر می رسد همه چیز برای افزایش نرخ در این بازار فراهم شده و حتی می توان گفت که این بار تغییر فاز بازار پتروشیمی حتی آغاز شده است.

فراز و فرود هفتگی بازار پتروشیمی

رشد قیمت های پایه در بورس کالا با اهرم افزایش قیمت دلار و رشد نرخ های جهانی موجب شد تا بازار با تغییرات جدیدی رو به رو شود اگرچه حجم تقاضا در بازار داخلی کاهش یافت. به گزارش کارگزاری آبان؛ این شرایط به معنی آن است که بسیاری از خریداران در بازار داخلی عقب نشینی کرده و خرید خود را به تعویق انداخته اند. همین شرایط موجب شد تا رشد قیمت های بورس کالا به صورت جامع و کامل به بازار داخلی منتقل نشود. این در حالی است که هنوز اهالی بازار از احتمال رشد قیمت های پایه در بورس کالا در هفته پیش رو سخن می گویند که می تواند اوضاع پیچیده فعلی را باز هم دشوارتر از قبل جلوه دهد.

در دو هفته گذشته شاهد کاهش حجم معاملات در بورس و بازار بودیم اگرچه در هفته های پیش از آن حجم معاملات مطلوبی در بورس کالا به ثبت رسید و این نکته نشان می دهد که موجودی انبارها در آن دوره زمانی افزایش یافت. این در حالی است که در دو هفته اخیر حجم معاملات به نسبت کاهش یافت که این مطلب موجب شده تا به آرامی موجودی انبارها مجدداً به مسیر کاهشی پیشین بازگردد. این وضعیت در کنار شرایط معاملاتی در بورس و بازار و همچنین رشد قیمت دلار در نهایت موجب خواهد شد تا بازار داخلی هم افزایش نرخ را جبراً بپذیرد اگرچه زمان بر خواهد بود و برای صنایع نیز پرهزینه.

یکی از ایراداتی که به بازار داخلی پتروشیمی ها وارد است را می توان عدم وجود شاخص قیمتی دانست زیرا گستردگی و پراکندگی گریدهای مختلف پلیمرها که در هفته گذشته در بورس کالا نزدیک به 100 گرید ، گونه و ترکیب آن مورد معامله قرار گرفته؛ موجب شده تا نتوان برآیند دقیقی از نوسان قیمت ها داشت. این شرایط باز هم نیاز بازار به یک شاخص قیمتی را برجسته می سازد مخصوصاً در زمانی که شاهد فراز و فرود قیمتها هستیم. در هر حال چون شاخص قیمتی مشخصی در این بازار وجود ندارد نمی توان گفت که نرخ ها به صورت متوسط چه میزان رشد داشته ولی گمانه زنی ها از احتمال رشد بین 30 تا 50 درصدی قیمتها در انواع مختلف پلیمرها و ترکیبات شیمیایی از تابستان تاکنون حکایت دارد.

اعمال مجدد سقف رقابت 10 درصدی قیمت ها برای معاملات پلی پروپیلن های نساجی در هفته گذشته مجدداً اجرایی شد. با توجه به سوابق رفت و برگشت سقف مجاز قیمت ها به نظر می رسد که بورس کالا در تجمیع و فراخواندن تمامی عرضه ها موفق نبوده که در نهایت برای مدیریت بازار شاید راهی جز این وجود نداشته است.

مهمترین رخدادها در بازار محصولات پتروشیمی در هفته ای که گذشت:

* افزایش قیمت ها در بورس کالا و افت نسبی نرخ در بازار آزاد پلیمرها

* کاهش جذابیت خرید در بورس و بازار به دلیل قیمت‌های بالای فعلی و عدم کشش بازار برای پذیرفتن و جذب قیمت های بالا

* رشد نزدیک به 50 درصدی قیمتها در بازار پلیمرها برای برخی گریدهای جذاب و خاص اگرچه وضعیت کلی در این بازار نشان دهنده رشد دسته جمعی بهای پلیمرها بین 30 تا 50 درصد است.

* بازگشت سقف مجاز 10 درصدی برای رشد قیمت پلی پروپیلن های نساجی در بورس کالا

* افزایش 3 درصدی حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا و ثبت رقم 65 هزار و 206 تن که رقم متعادلی محسوب می شود.

* رشد 1.98 درصدی حجم تقاضای پلیمرها و ثبت رقم 104 هزار و 14 تن که بالاترین رقم در 5 هفته اخیر است.

* کاهش 12.48 درصدی حجم معامله پلیمرها به رغم افزایش عرضه و تقاضا که نشان می دهد بازار به صورت واقعی از معاملات عقب نشینی کرده و تنها برای گریدهای جذاب محدودی تقویت تقاضا را شاهد هستیم.

* ثبت معامله 47 هزار و 542 تنی پلیمرها که نشانه ای از ورود بازار به یک فاز رکود جدید است.

* ثبت 1.59 برابری تقاضا در برابر عرضه ها که نشان می دهد بازار از لحاظ آماری شرایط متعادلی دارد ولی این داده نشان دهنده واقعیت های محسوس بازار نیست.

* معامله 72.91 درصدی عرضه ها که کمترین حد در 3 هفته اخیر بوده و از کاهش جذابیت خرید حکایت دارد.

* افزایش ممتد قیمت دلار در بازار آزاد که موجب شده تا چشم انداز قیمت ها در بورس و بازار هنوز هم افزایشی باشد.

* کاهش آرام موجودی انبارها در بازار داخلی که احتمال افزایش نرخ را تقویت می کند.

* تداوم جذابیت و رقابت برای خرید گریدهای جذابی همچون پلی پروپیلن ها

* کاهش 1.07 درصدی حجم عرضه ترکیبات شیمیایی در بورس کالا و ثبت رقم 34 هزار و 526 تن که کمترین حد در 6 هفته اخیر است.

* رشد 18.34 درصدی تقاضای محصولات شیمیایی و رسیدن به 41 هزار و 936 تن که بیشترین حد در 9 هفته اخیر بوده و نشان می دهد که این بازار جدی تر از بازار پلیمرها نگران افزایش بیشتر قیمت هاست.

* کاهش 3.4 درصدی حجم معامله ترکیبات شیمیایی و ثبت رقم 20 هزار و 939 تن که با توجه به شرایط کلی در بازار رقم جذابی محسوب نمی شود.

* معامله 60.65 درصدی عرضه های محصولات شیمیایی در هفته گذشته که نشان می دهد بخش اعظم تقاضا به انواع جذاب گروه شیمیایی بورس کالا محدود شده است.

* رقابت برای خریددی اتیل هگزانول، دی اتیلن گلایکول، ایزوبوتانول و زایلین مخطوط در بازار محصولات شیمیایی بورس کالا در روز چهارشنبه

* احتمال افزایش مجدد قیمت های پایه در بورس کالا به دلیل رشد قیمت دلار در طول هفته گذشته.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24