Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

همچنین قرار است از سال ٩٧ قیمتها با درنظر گرفتن قیمتهای جهانی تعیین شود که پیش بینی می شود برای سال ٩٧ شرایط متفاوتی برای این صنعت فراهم گردد...

روزهای گنگ بورس تهران با گزارشات جدید

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت غذایی (بخش دوم)
  • بررسی تکنیکال
    • کطبس
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت مواد غذایی (بخش دوم)

صنعت مواد غذایی در ایران به لحاظ اهمیت و قدرت بازار تقاضا همواره پتانسیل های خاص خود را خواهد داشت. در این صنعت که تا حدود زیادی به خودکفایی رسیده است، تنوع بخشی به محصولات و قیمت های رقابتی می تواند بهترین و قوی ترین نقطه قوت شرکت های تولیدی به حساب آید. با توجه به عدم اثر پذیری منفی این صنعت از افزایش نرخ ارز طی ماه ها و هفته های اخیر می توان این صنعت را به عنوان گروهی بی اثر یا کم اثر از نوسانات نرخ ارز برای روزهای تعادلی بازار زیر نظر گرفت.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) کطبس

نگین طبس در یک کانال نزولی نوسان می کرد که اخیرا توانست این کانال را شکسته و تا مرز 350 تومان رشد قیمتی را تجربه کند. این سطح که مقاومت کوتاه مدت مینور سهم به حساب می آید می تواند موجب اصلاح موقت تا محدوده شکسته شده یعنی 320 الی 330 تومان گردد.

با توجه به قله 430 تومان سهم در بلند مدت و احتمال لمس این سطح می توان محدوده 350 الی 320 تومان را با حد ضرر 300 تومان برای خرید و نگهداری سهم در میان مدت مورد توجه قرار داد و سهم را با بررسی دقیق زیر نظر گرفت.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح سه‌شنبه در دیدار هزاران نفر از مردم قم با تجلیل و تحسین حرکت عظیم، پر شور، به‌موقع و منسجم ملت در روزهای اخیر، به تشریح ابعاد و لایه های مختلف توطئه دشمنان برای سوءاستفاده از مطالبات به حق مردم پرداختند و با بیان سخنان مهمی خطاب به امریکایی‌ها، مسئولان کشور و مردم تأکید کردند: ایستادگی و نبرد «ملت با ضد ملت»، «ایران با ضد ایران» و «اسلام با ضد اسلام» همچون چهل سال گذشته ادامه خواهد داشت اما کینه ورزی دشمن نباید موجب شود مسئولان از ضعفها و مشکلات مردم و بویژه طبقات ضعیف غافل شوند.
ایشان قضایای روزهای اخیر را شواهد روشنی از این روحیه ملت ایران دانستند و گفتند: ملت ایران از روز نهم دی که این آتش‌بازی‌ها و شیطنت کاری‌ها آغاز شد، در نقاط مختلف کشور، حرکت خود را آغاز کردند اما هنگامی که دیدند مزدوران دشمن دست‌بردار نیستند، پی در پی و در روزهای متوالی، راهپیمایی ها تکرار شد. رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تحلیل های مختلفی که در روزهای گذشته از طرف اشخاص و جناح ها در روزنامه ها و شبکه های اینترنتی بیان شده گفتند: همه این تحلیل ها یک نقطه مشترک صحیح داشت و آن اینکه باید بین مطالبات صادقانه و به حق مردم و حرکات وحشیانه و تخریب‌گرانه یک گروه تفکیک قائل شد و مطالبات و خواسته های مردم را پیگیری کرد. حضرت آیت الله خامنه ای سپس در تبیین ابعاد قضایای اخیر گفتند: قرائن و شواهد اطلاعاتی نشان می دهد که این قضایا سازماندهی شده بوده و در شکل گیری آن، یک مثلث فعال بوده است.که یک ضلع آن امریکا و صهیونیستها بودندضلع دیگر آن یکی از کشورهای پولدار خلیج فارس بود و دیگری پادوها بودند که مربوط به سازمان آدمکش منافقین هستند. رهبر انقلاب اسلامی در پایان سخنانشان تأکید کردند: به آینده بسیار روشن کشور امیدوار هستم و می دانم خداوند اراده کرده این ملت را به عالی ترین درجات برساند که به فضل الهی چنین خواهد شد.

در حالی که قرار است در آخرین روز هفته ترامپ در مورد تعلیق تحریمهای آمریکا علیه ایران تصمیم گیری کند، رییس جمهور فرانسه در یک تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود بر لزوم تعهد به برجام و اجرای آن تاکید کرد. بنابر اعلام کاخ الیزه،مکرون در این گفت‌وگو بر عزم فرانسه بر در اجرای سرسختانه برجام یک بار دیگر تاکید کرد و خواست تا همه طرف‌ها به آن احترام بگذارند. همچنین وی به همتای آمریکایی خود گفته است اجرای کامل برجام باید همراه با مذاکره ی ایران در مورد برنامه موشکی خود باشد. در همین ارتباط وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت که واشنگتن در حال برنامه‌ریزی برای وضع تحریم‌های جدید علیه ایران است. استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا `روز پنج‌شنبه در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید با اعلام این خبر تصریح کرد: ما این تحریم‌ها را ارائه کرده‌ایم و فکر می‌کنم می‌توانید انتظار داشته باشید تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال شود.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

قیمت نفت در بازارهای جهانی به حدود 70 دلار رسیده است که بالاترین قیمت در 37 ماه گذشته به حساب می آید. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت نفت کاهش 11.190- میلیون بشکه ای سطح ذخایر نفتی آمریکا است، درحالی ‌که بازار انتظار کاهش 3.900- میلیون بشکه‌ای سطح ذخایر را داشت. موسسه سیتی گروپ پیش بینی کرد تحولاتی مانند جنگ، تنش در خاورمیانه، دونالد ترامپ و کیم جونگ اون ممکن است قیمت نفت را در سال جاری میلادی به ۸۰ دلار در هر بشکه برسانند. قیمت نفت به گفته بسیاری از کارشناسان اقتصادی برای سال 2018 در محدوده بالای60 دلار ثبات خواهد یافت. این موضوع برای کشور ما در صورت از میان برداشته شدن ریسک های سیاسی می تواند اقتصاد کشور را هر چند افزایش تورم را هم به همراه خواهد داشت، کمی پویاتر کند و دست دولت را در اجرای برنامه های اشتغال یاری کند.

ایران و ایتالیا روز پنجشنبه یک موافقتنامه چهارچوب اعتباری را برای تامین مالی سرمایه گذاری هایی به ارزش 5 میلیارد یورو (6.02 میلیارد دلار) در ایران به امضا رساندند. این قرارداد بین دو موسسه ایرانی، یعنی بانک صنعت و معدن و بانک خاورمیانه و بازوی سرمایه گذاری هولدینگ دولتی اینویتالیا منعقد شده است. این پول در پروژه هایی که به صورت مشترک توسط شرکت های ایرانی و ایتالیایی در بخش های زیرساختی، ساخت و ساز، نفت و گاز، انرژی برق و صنایع شیمیایی، پتروشیمی و فلزات اجرا می شود صرف خواهد شد.

در این هفته از طرف دولت سود سهام عدالت پرداخت شد. در همین باره رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از این طرح گفت: اولویت مردم در حوزه سهام عدالت انتقال مالکیت واقعی سهام به مردم است، به نحوی که مردم ارزش دارایی‌ها از بابت سهام را در اختیار بگیرند. پرداخت سود سهام عدالت در شرایط فعلی به صلاح اقتصاد نیست و به نوعی یک مسیر انحرافی در واگذاری واقعی سهام عدالت محسوب می شود که در روند واگذاری واقعی سهام تاخیر ایجاد می‌کند.

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی صندوق بین المللی پول نشان می دهد در طی سال های 2005 تا 2016 به طور متوسط 25 درصد هزینه های دولت ایران مربوط به پرداخت حقوق و دستمزد کارمندان و کارکنان بخش عمومی بوده است.

صنایع بورسی؛

در خودروسازی؛ اولین صنعتی که پس از توافق برجام توانست قراردادهایی را با شرکای خارجی خود برای عبور از وضعیت نابسامانش ببندد خودروسازان بودند، که بر همین اساس هم توانستند با رشد تولید به موفقیتهایی دست یابند و از زیان تا حدودی خارج بشوند. این موفقیت در روزهای اخیر که زمان به ثمر نشستن قراردادهای خارجی می باشد تحت الشعاع تصمیم دونالد ترامپ در روز جمعه قرار گرفته است.

بر عنایت به موارد گفته شده در این هفته حجم و ارزش معاملات این گروه حدود 50 درصد افت کردد و معاملات در اکثر روزهای هفته به جز روز پایانی با شیب منفی پیگیری شدند. اما در آخرین روز کاری هفته به دنبال سخنان مشاور نوبخت که از معافیت مالیاتی ایران خودرو در صورت اقدام شرکت به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی خبر داده بود، نماد خودرو صف خرید شد و هم گروهی ها نیز با رشد آن همراه شدند.

در این گروه مهمترین خبر به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته برخی منابع آگاه، قطعه‌سازان در حال تشکیل کنسرسیومی برای خرید سهام موردنظر (خودرو) هستند، کنسرسیومی که بسیاری از فعالان صنعت قطعه در آن حضور دارند. در همین رابطه طبق آگهی منتشره در آذر ماه سال جاری، اعلام شد سهام 15.8 درصدی ایران خودرو توسط سرمایه‌گذاری سمند به‌صورت مزایده واگذار خواهد شد و قرار بود ظرف حداقل 10 روز پس از انتشار آگهی موردنظر، این سهام در بورس عرضه شود.با این حال و با وجود گذشت حدود یک ماه از انتشار آگهی موردنظر، هنوز این سهام عرضه نشده و بورس نیز تاریخ دقیقی را برای آن اعلام نکرده است. یکی از دلایل اصلی برگزار نشدن مزایده موردنظر، پیدا نشدن خریدار واجد شرایط است و از همین رو ایران‌ خودرویی‌ها فعلا دست نگه داشته‌اند تا مشتری شایسته برای این سهام پیدا شود.گفته می شود خرید خودرو توسط کروز با مخالفت شدید شورای رقابت مواجه شده است.

در محصولات شیمیایی؛ نوسانات محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی در این هفته با تحرکات مثبتی پیگیری شد که در این بین بالا رفتن قیمت نفت و تثبیت آن در میان مدت یکی از عوامل مستقیم بر این روند بود.

لیکن عوامل دیگری از جمله رشد تقاضا و تعطیلی برخی واحدهای صنعتی باعث شده است تا برخی محصولات راه خود را جدا بکنند. در همین ارتباط می توان به متانول اشاره کرد که در بازارهای جهانی در محدوده 470 دلار نوسان می کند، دلایل این اتفاق کاهش عرضه گاز به واحدهای صنعتی چین به علت برودت هوا و در اولویت بودن بخش خانگی و طولانی شدن اورهال برخی واحدهای صنعتی می توان اشاره کرد.

در این گروه نمادها شرایط متفاوتی را دارند، برخی شرکتها علیرغم رشد محصولات تولیدی با رشد خوراک هم روبرو شده اند و برخی دیگر با وجود رشد بالای قیمت محصولات تولیدی با افت فروش مواجه بوده اند و بر همین اساس در خرید نمادها باید کلیه موارد مورد توجه و بررسی قرار بگیرند.

در فلزات اساسی؛ قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی در این هفته روند اصلاحی و با شیب کاهشی را طی کرد این موضوع همزمان با تصمیم مهم ترامپ در این هفته باعث رقم خوردن معاملات خنثی در این گروه شدو تغییرات آنچنانی در نمادها را شاهد نبودیم. از مهمترین اتفاقات این گروه نادری معاون مالی و اقتصادی شرکت فولاد مبارکه اصفهان در گفت‌وگو با رسانه ها با تکذیب شایعه خرید بلوک کنترلی و مدیریتی شرکت ذوب آهن اصفهان از سوی سازمان تأمین اجتماعی گفت: "با توجه به مشکلات ذوب آهن، ظاهراً مجموعه تأمین اجتماعی خواستار کمک در زمینه مدیریت این واحد صنعتی هستند که در صورت ارائه مشاوره از این بابت زیانی به فولاد مبارکه منتقل نخواهد شد."

در زغال سنگی ها خبرهایی از جلسه آنها با حضور هیات مدیره ذوب آهن برگزار شد. تصویب افزایش نرخ 13 درصدی زغال سنگ از نتایج این جلسه بود که از اول مهر 97 لحاظ می شود. همچنین قرار است از سال 97 قیمتها با درنظر گرفتن قیمتهای جهانی تعیین شود که پیش بینی می شود برای سال 97 شرایط متفاوتی برای این صنعت فراهم گردد.این موضوع باعث بسته شدن نماد کطبس و تعدیل مثبت 62 درصدی آن شد.

نمادهای گروه انبوه سازی، املاک و مستغلات این هفته با تقاضای بیشتری نسبت به هفته های گذشته روبرو بودند. این موضوع رابطه مستقیمی با افزایش معاملات آذر ماه املاک در تهران داشت که باعث افزایش تقاضا بر روی آنها شد.

در گروه بیمه دبیرکل سندیکای بیمه گران گفت: لاریجانی قول مساعد برای پیگیری نظرات کارشناسی سندیکا مبنی بر جلوگیری از حذف معافیت خدمات بیمه ای از پرداخت مالیات ارزش افزوده در پیشنهاد ارائه شده از طرف دولت را داد و در پی این رایزنی ها مکاتبات لازم با رئیس مجلس، وزیر امور اقتصادی و دارایی و روسای محترم کمیسیون های مربوطه نیز انجام شد.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24