Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

رشد قیمت ها در بازار محصولات پتروشیمی انتقاداتی برجسته را موجب شده زیرا بسیاری از خریداران مجبور شده اند تا تقاضای خود را به آینده موکول کنند و این به معنی کاهش حجم تولید کل در صنایع تکمیلی صنعت پتروشیمی است. در صورت تداوم این شرایط بخش مهمی از تقاضای مؤثر در بازار برای مدت نامعلومی حذف خواهد شد. برای افزایش قدرت چانه زنی فعالان بازار در ابتدا باید یک شاخص قیمتی تعیین کرد که واقعیت های قیمتی کل صنعت پتروشیمی در بر بگیرد تا پس از آن با ارائه این شاخص بتوان چهره واقعی این صنعت را حداقل از لحاظ قیمتی برای تصمیم سازان اقتصادی برجسته ساخت. عدم وجود یک شاخص قیمتی برای اهالی بازار یک نقیصه مهم محسوب می شود. در بازار فولاد باز هم شاهد ثبات قیمتی ولی میل به کاهش نرخ هستیم که در نهایت شرایط دشوارتری را برای این صنعت مخصوصاً واحدهای نوردی به همراه خواهد داشت. در بورس انرژی هم خبر چندانی نیست و حتی شاهد افت حجم و ارزش معاملات بوده ایم...

میل فولاد به عقب نشینی

بورس24 : رشد قیمت ها در بازار محصولات پتروشیمی انتقاداتی برجسته را موجب شده زیرا بسیاری از خریداران مجبور شده اند تا تقاضای خود را به آینده موکول کنند و این به معنی کاهش حجم تولید کل در صنایع تکمیلی صنعت پتروشیمی است. در صورت تداوم این شرایط بخش مهمی از تقاضای مؤثر در بازار برای مدت نامعلومی حذف خواهد شد. برای افزایش قدرت چانه زنی فعالان بازار در ابتدا باید یک شاخص قیمتی تعیین کرد که واقعیت های قیمتی کل صنعت پتروشیمی در بر بگیرد تا پس از آن با ارائه این شاخص بتوان چهره واقعی این صنعت را حداقل از لحاظ قیمتی برای تصمیم سازان اقتصادی برجسته ساخت. عدم وجود یک شاخص قیمتی برای اهالی بازار یک نقیصه مهم محسوب می شود. در بازار فولاد باز هم شاهد ثبات قیمتی ولی میل به کاهش نرخ هستیم که در نهایت شرایط دشوارتری را برای این صنعت مخصوصاً واحدهای نوردی به همراه خواهد داشت. در بورس انرژی هم خبر چندانی نیست و حتی شاهد افت حجم و ارزش معاملات بوده ایم.

عقب نشینی جدی در معاملات بورس انرژی

ارزش معاملات بورس انرژی در روز چهارشنبه به نزدیکی 700 میلیون تومان رسید که یک عقب نشینی مهم را نشان می دهد اگرچه وضعیت معاملات در هفته جاری قابل قبول بوده است. امروز در بازار فیزیکی تنها دو معامله به ثبت رسید.

بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 2 میلیون و 783 هزار قرارداد معادل 57 میلیون و 192 هزار کیلووات ساعت به ارزش 15 میلیارد و 488 میلیون ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نمادهای بارپایه و کم‌باری با متوسط قیمت 275 و 225 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند. لازم به ذکر است طی هفته جاری بیش از 210 میلیون و 974 هزار کیلووات ساعت برق به ارزش 70 میلیارد و 4 میلیون ریال در بورس انرژی ایران مورد معامله قرار گرفت. شایان ذکر است طی هفته جاری همزمان با نخستین عرضه‌های دو نیروگاه ارومیه و زاگرس در بازار مصرف کنندگان بزرگ، سهم معاملات برق در تابلوی بازار فیزیکی از کل حجم معاملات مقدار 110 میلیون و 856 هزار کیلووات ساعت برق بود.

خاطر نشان می‌گردد در آغاز جلسه معاملاتی امروز نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/11/27گشایش یافتند. نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/11/01، 96/11/02 و 96/11/03 (در بازار عمده فروشی) و نمادهای بار پیک ماهانه، بار پایه ماهانه، میان باری ماهانه و کم باری ماهانه 96/11/01 در بازار مصرف کنندگان بزرگ برق (بازار خرده فروشی برق) در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرایند تحویل آن ها آغاز گردید.

مهمترین معاملات امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

آیزوریسایکل پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

50

تن

18435

18435

ریال

گاز مایع پالایش نفت شازند در رینگ بین الملل

0

تن

 

500

دلار(سنا)

گاز مایع پالایش گاز سرخون و قشم در رینگ بین الملل (بازرگانی گاز ایران)

0

تن

 

-80

پریمیوم دلاری(سنا)

حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

300000

لیتر

21304

21304

ریال

دلار(سنا-مطابق مکانیسم مصوب هیئت مدیره بورس انرژی ایران مورخ 95/8/9 )

فولاد کاهشی خواهد شد؟

عدم رشد قیمت ها در روز چهارشنبه به رغم افزایش قیمت دلار و البته فراز و فرود نرخ در بازارهای جهانی در کنار یک گام عقب نشینی بهای شمش و عدم تغییر جدی و عملیاتی در بازار قراضه همگی نشان می دهد که بازار فولاد به سیگنال های رشد قیمتی بی توجه است و همین نکته به معنی احتمال کاهش قیمت ها در بازار فولاد به شمار می رود. بهای شمش هم اکنون در لیست های فروش متنوع شرایط مختلفی دارد ولی می توان گفت که این بازار هنوز هم با ثبات قیمت ها رو به روست ولی میل به کاهش نرخ را نیز نمی توان فراموش کرد. این موارد در کنار ضعف تقاضای مؤثر و بارندگی های اخیر به معنی آن است که بازار می تواند به یک فاز کاهش نرخ جدید ولی مقطعی وارد شود تا پتانسیل رشد قیمت ها را به با تأخیر رو به رو سازد. عرف بازار فولاد رشد نرخ در پایان سال است یعنی یک سیگنال واقعی پیش روی اهالی بازار قرار داشته و دارد تا با رویکرد سفته بازی و واسطه گرید به خرید متمایل شوند ولی هم اکنون شرایط به گونه ای پیچیده شده که حتی سفته بازی هم شجاعت عمل بیشتری از قبل می طلبد. این وضعیت را باید باز هم تداوم فاز ابهام در بازار فولاد نامید اگرچه اگرچه یک یا چند گام افت نرخ و یا تداوم ثبات قیمتی ، فنر رشد قیمت ها را فشرده تر می سازد. این شرایط اگرچه در روزهای اخیر چندان جدی گرفته نشده و نمی شود ولی اوضاع فعلی با پایان سال 94 و جهش محسوس نرخ تفاوت چندانی ندارد و تداوم شرایط سخت بازار به معنی عمیق تر شدن نگرانی ها خواهد بود. البته این همه ماجرا نیست زیرا داده های افزایشی همچون رشد قیمت های جهانی به تیزی پیشین عمل نکرده و با عدم رشد قیمت ها در بازارهای بین المللی اهرم های رشد بهای فولاد در بازار داخلی هم کند شده است. از سوی دیگر افزایش قیمت دلار تقریباً در تمامی محاسبات نادیده گرفته شده و همین کم توجهی به این داده را باید نگران کننده دانست. در هر حال عدم رشد جدی قیمت های جهانی با افزایش بهای دلار خنثی شده و تکانه های افزایشی در بازار فولاد را هنوز هم به قوت خود باقی گذارده است.

در مورد کم توجهی به بهای دلار باید به این نکته توجه کرد که در سناریوسازی های قیمتی زمانی یک سناریو یا فرضیه مورد توجه قرار می گیرد که پاسخگوی پرسش های ما باشد. هم اکنون که رشد قیمت دلار تأثیر چندانی در داده های قیمتی بر جای نمی گذارد یعنی سؤالات ما را پاسخ نمی دهد بنابراین ناخودآگاه از محاسبات کنار گذاشته می شود و این به معنی نادیده گرفتن یک فاکتور مهمی قیمتی است. با توجه به این شرایط باید رفتار قیمتی را در بازار فولاد بازتعریف کرد اگرچه بورس24 هنوز هم بر رشد قیمت ها اصرار می ورزد ولی در مورد زمان خودنمایی آن نمی توان اظهارنظری قاطعی داشت زیرا به تعویق افتاده است.

هنوز وضع خرید پتروشیمی خراب است / عدم وجود شاخص قیمتی

بهای پلیمرها باز هم در بازار آزاد کاهش یافت گویی دیگر کسی میل به خرید ندارد آن هم در وضعیتی که قیمت دلار تقریباً هر روز افزایش یافته و این به معنی آن است که بازار محصولات پتروشیمی باز هم باید خود را به صورت نسبی ( و نه قطعی ) برای افزایش قیمت ها حداقل در بورس کالا آماده کند. این وضعیت در شرایطی به ثبت می رسد که فراز و فرود عرضه برای گریدهایی خاص و جذاب در هفته های اخیر به ثبت رسیده یعنی فاز عرضه با فرض تنوع گریدهای مختلف و مصرف کنندگان متنوع از امنیت مواد اولیه برخوردار نیست. این شرایط را باید در کنار وضعیت مصرف واقعی برای تولیدات صنایع تکمیلی مورد بررسی قرار داد یعنی بازار آن گونه که باید و شاید کشش رشد قیمت ها را ندارد. شرایط فعلی موجب شده تا حتی واسطه گری و سفته بازی هم جایگاه خود را در معاملات از دست بدهد یعنی خریدار در بورس و بازار این اعتماد را ندارد تا حتی برای کسب سود از نوسان قیمت ها اقدام به خرید کند زیرا مطمئن نیست که برای محصولات خود بازار مصرفی قطعی وجود داشته باشد. این شرایط واقعیت های بازار پلیمرها و ترکیبات شیمیایی است که در روزهای اخیر مرود انتقاد فعالان این صنف و صنعت قرار گرفته است. در کنار این موارد بحث انتقاد از واحدهای پتروشیمی هم مطرح است یعنی مصرف کنندگانی که قیمت های پایین تری را نیاز دارند انتظار کاهش قیمتی از سوی شرکت های پتروشیمی را مطرح می کنند. این در حالی است که قیمت های پایه در بورس کالا در مکانیزمی مشخص تعیین می شود و عرضه کننده تنها می تواند از قیمت های درج شده در اطلاعیه های رسمی تخفیف بیشتری را به مشتری در بورس کالا اعلام دارد که البته این رویکرد هم به ندرت دیده می شود.

تمامی این موارد را باید با این مکانیزم مورد توجه قرار دهیم که صدای صنایع پایین دستی به جایی نمی رسد زیرا این بخش مهم صنعتی از یک سو از مستندات قابل توجه برخوردار نیست و از سوی دیگر در رسانه ها و لابی های اقتصادی جایگاه برجسته ای ندارد. تمامی این موارد تاکنون بدانجا رسیده که بخشی از مصرف کنندگان در واحدهای صنعتی صنایع تکمیلی تولید خود را کاهش داده و این به معنی آن است که تقاضای مؤثر نیز در این بازارها کاهش یافته است. معرف این رخداد را می توان در کاهش نرخ در بازار آزاد جستجو کرد که به صراحت نشان دهنده برتری عرضه بر تقاضاست. این روند کلی اگر باز هم ادامه یابد به دشواری های بیشتری بدل گشته و نگرانی های نوینی را در این بازار به همراه خواهد داشت.

برای بهبود این شرایط در ابتدا باید ذات نوسان قیمت ها را مورد توجه قرار دهیم زیرا گریدهای متنوع و گسترده پلیمری آن قدر از پیچیدگی های فنی و تجاری بالایی برخوردار هستند که تعمیم نوسان قیمت های جزء بر کل تقریباً غیرممکن است. برای خلاصی از این دشواری ها می توان به تعیین شاخص قیمتی در بازار داخلی مراجعه کرد یعنی با فرض معاملات شفاف در بورس کالا به عنوان معرف قیمتی اصلی در این بازار ، در صورت تعیین یک مکانیزم قیمتی برای ایجاد شاخص ، به صراحت می توان واقعیت های این بازار در تعیین نرخ به گوش تصمیم سازان اقتصادی رساند. این مرحله را اگرچه می توان گام اول در بهبود وضعیت بازار به شمار آورد ولی مهمترین سیگنال در تعیین مسیر قیمت ها و افزایش توان چانه زنی فعالان بازار و نمایندگان این صنف نیز محسوب می شود. در صورتی که یک شاخص قیمتی برای این بازار تعیین نشود تمامی صحبت ها اظهارنظرهایی پراکنده بوده و از ملاک و معیاری رسمی برخوردار نخواهد بود. ترسیم یک شاخص قیمتی نیز چندان دشوار نیست زیرا با فرض حجم معاملات در یکسال اخیر و یا یک دوره مشخص می توان برای هر گونه و حتی هر گرید یک وزن محاسبه کرد و سپس با این وزن می توان نوسان قیمتی هر گرید را در شاخص کل مورد توجه قرار داد. بهتر است فعالان برجسته در این بازار ؛ این رویکرد را به عنوان یکی از ملزومات فعالیت های خود به شمار آورند.

رقابت برای ۴ محصول شیمیایی

حجم معاملات محصولات شیمیایی ۸ هزار و ۷۸۴ تن رقم خورد.عرضه محصولات ۱۹ هزار و ۳۸۸ تن و تقاضای آن هم ۲۹ هزار و ۳۶۱ تن بود. به گزارش پایگاه خبری بورس کالا؛ به این ترتیب در گروه محصولات شیمیایی، دی اتیل هگزانول، دی اتیلن گلایکول، ایزوبوتانول و زایلین مخطوط با رقابت از سوی معامله گران خریداری شد.

دی اتیل هگزانول پتروشیمی شازند با ۱۲۱۰ تن عرضه ۲۸۸۲ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا۴ هزار و ۹۹ تومان و نرخ خرید آن هم ۵هزار و ۵۳۴ تومان رقم خورد.دی اتیلن گلایکول پتروشیمی شازند هم با ۱۱۰ تن عرضه ۲۵۳ تن تقاضا داشت، قیمت پایه اینکالا ۳ هزار و ۴۱۳ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۳ هزار و ۴۹۶ تومان رقم خورد.

در همین حال دی اتیلن گلایکول پتروشیمی مارون با نرخ پایه مورد معامله قرار گرفت. منواتیلن گلایکول پتروشیمی مروراید و مارون هم معامله نشدند.ایزوبوتانول این مجتمع هم با ۳۳۰ تن عرضه ۲۳۹۸ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۱۳۱ تومان و نرخ خرید آن هم ۳ هزار و ۴۴۴ تومان رقم خورد.

زایلین مخطوط پتروشیمی بندرامام هم با ۵۰۰ تن عرضه ۱۱۱۶۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۲ هزار و ۶۰۸ تومان و نرخ خرید آن هم ۲ هزارو ۸۶۹ تومان بود.کریستال ملامین پتروشیمی خراسان هم با ۱۵۰ تن عرضه ۴۰ تن تقاضا داشت و با قیمت پایه ۵ هزار و ۸۹۱ تومان مورد معامله قرار گرفت.

اوره گرانول پتروشیمی کرمانشاه با ۲۰۰۰ تن عرضه ۱۲۰۰ تن تقاضا داشت و با قیمت پایه یک هزار و ۱۹ تومان معامله شد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24