Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

این روزهای خیلی ها دچار سردگمی و نگرانی هستند زیرا شاخص های مالی و قیمت مواد خام همچنان در حال رشد هستند و کارشناسان بدبین دائما هشدار می دهند که همه باید ..

تابلوها سراسر سبز هستند؛ زمان خروج فرارسیده است؟

بورس24 : در ماه های اخیر شاخص های مالی در بورس های بزرگ جهان رشد قابل ملاحظه داشته اند و به رکوردهای جدید رسیده اند. این هفته نوسان در شاخص های مالی بورس آمریکا بزرگ بوده و برخی تحلیلگران معتقدند از لحاظ تکنیکی، نشانه هایی از تشکیل حباب در بازار نمایان شده است. به باور این تحلیلگران بازارهای مالی در حال حرکت به سمت دوران تثبیت قیمت ها هستند و سرمایه گذاران باید با احتیاط در بازار فعالیت کنند.

معمولا هنگامی که شاخص ها ۵ درصد بالاتر از متوسط پنجاه روزه خود قرار می گیرند برای مدتی از رشد باز می مانند سپس بر مبنای شاخص های بنیادی اقتصاد و برخی عوامل دیگر تغییرات آنها از سر گرفته می‌شود.

روز گذشته شاخص استاندارد اند پورز و شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا تغییرات بزرگ داشتند و در نهایت کاهش یافتند. این دو شاخص به ترتیب به محدوده ۲۸۰۰ واحد و ۲۷ هزار واحد رسیدند اما در آن سطح باقی نماندند. روز گذشته نوسان در این دو شاخص بسیار بزرگ بود و این می تواند نشانه ای از ورود بازار به مرحله تثبیت و استراحت باشد.

در ماه مارس سال ۲۰۱۶ نیز چنین وضعیتی در بورس آمریکا مشاهده شد و پس از آن، بازار برای دو ماه رونق خاصی نداشت. البته این بدان معنا نیست که سرمایه‌گذاران باید از بازار خارج شوند. یکی از کارشناسان ارشد بازارهای مالی با اشاره به شاخص قدرت نسبی ماهانه داوجونز می گوید بورس آمریکا پس از یک دوره چند هفته ای ثبات شاهد کاهش شاخص ها خواهد بود. شاخص قدرت نسبی، در صد سال اخیر هرگز تا این حد بالا نبوده و این می تواند حاصل تشکیل حباب باشد.

واقعیت این است که نرخ های بهره در حال بالا رفتن هستند و سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا، دیگر کمکی به بورس نمی کنند. سال گذشته میلادی بورس آمریکا تحت تأثیر عوامل مختلف رشد کرد: امید به رونق اقتصاد با اجرای برنامه های وعده داده شده از سوی ترامپ، بهبود شرایط کلی اقتصاد جهان، کاهش شاخص دلار و سیاست های حمایت گرایانه دولت جدید آمریکا از عوامل رشد قابل ملاحظه بورس آمریکا بودند.

اخیرا تصویب قانون جدید مالیات ها عامل مهم حمایتی برای شرکت های بورسی بوده است زیرا اجرای آن از هزینه های مالیاتی شرکت ها خواهد داست. کاهش مالیات اشخاص و شرکت های که از وعده های ترامپ بود اواخر سال گذشته تحقق یافت البته در بلندمدت اجرای این برنامه بر بدهی های دولت خواهد افزود اما فعلاً شرایط به نفع شرکت های بورسی است.

انتظار می‌رود عوامل رونق بورس آمریکا در سال گذشته میلادی، امسال نیز بر بازار تاثیر مثبت بگذارند. به همین دلیل در نظرسنجی انجام شده از سوی بانک مریل لینچ آمریکا، مدیران صندوق های سرمایه گذاری پیش بینی کرده اند افزایش شاخص های مالی حداقل تا یک سال دیگر ادامه پیدا خواهد کرد. آنها میزان نقدینگی خود را به پایین‌ترین میزان در ۵ سال اخیر رسانده و حضور فعال تری در بورس داشته اند. به باور این تحلیلگران، بهبود کلی شرایط اقتصاد جهان و افزایش اعتماد سرمایه گذاران و مصرف کنندگان به آینده به رشد شاخص های مالی منجر خواهد شد. البته شاخص بی ثباتی بازار به بالاتر از ۲۰ که متوسط بلند مدت این شاخص است رسیده و این یک زنگ خطر است. شاخص بی ثباتی نشان دهنده میزان هراس سرمایه گذاران است.

در نظرسنجی بانک مریل لینچ، ۴۷ درصد پاسخ دهندگان پیش بینی کردند در ۱۲ ماه آینده شرایط اقتصادی بهتر خواهد شد. در نظرسنجی ماه گذشته، تنها ۳۱ درصد چنین دیدگاهی داشتند. از دید مدیرانی که نسبت به افق بورس خوشبین هستند بازار اوراق قرضه ریسک بسیار بزرگتری دربردارد. سرمایه گذاران خرد نیز معتقدند شرایط بورس طی ۶ ماه آینده مثبت خواهد بود.

دیدگاه های مثبت حاصل جو امیدبخش درباره وضعیت کلی اقتصاد جهان است. سال گذشته تقریباً تمامی بخش های اقتصادهای بزرگ شرایط خوبی داشتند و بر همین مبنا ممکن است برخی بانک های مرکزی برنامه های حمایتی خود را محدود کنند. البته این بدان معنا نیست که هیچ ریسکی رونق اقتصاد جهان را تهدید نمی کند. صندوق بین المللی پول در گزارش های اخیر خود همواره نسبت به برخی ریسک ها از جمله سیاست های حمایت گرایانه دولت جدید آمریکا و میزان بالای بدهی های عمومی در چین هشدار داده است.

اکثر تحلیلگران معتقدند وضعیت کلی اقتصادی جهان واقعا بهتر شده و این وضعیت ادامه پیدا خواهد بنابراین نیازی نیست سرمایه گذاران دچار وحشت شوند کافی است با احتیاط رفتار کنند.

وضعیت اقتصادی در چین یکی از موضوعات مهم در اقتصاد جهان است که بر بازارهای مالی و مواد خام تاثیری بزرگ دارد. میزان بالای بدهی ها ریسک بزرگی است که متوجه اقتصاد چین است. دولت چین برنامه هایی برای کاستن از این بدهی ها تدوین کرده که کاهش اعطاء اعتبارات یکی از آنهاست. البته برخی معتقدند این برنامه ها از نرخ رشد اقتصاد چین خواهد کاست.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز آمریکا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24