Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

قیمت فلزات پایه در ماه های اخیر در محدوده های مثبت نوسان کرده است. شرایط کلی بازار این فلزات بر سبد سرمایه گذاری بسیاری از فعالان بازار تاثیر دارد بنابراین ضروری است آنها دیدگاهی شفاف در باره ....

دیدگاه ها درباره چشم انداز بازار فلزات پایه تغییر کرده است؟!

بورس24 : در دو هفته اخیر نوسان قیمت فلزات پایه عموما در محدوده های مثبت بوده و قیمت برخی از این فلزات رشد امیدبخش داشته است. نگاه به نمودار تغییرات قیمت فلزات پایه در سال گذشته میلادی نشان می دهد قیمت ها رشد کرده اما آیا می توان انتظار داشت این روند در سال جدید میلادی ادامه یابد؟

برای پاسخ به این سوال ضروری است وضعیت بخش های مصرف کننده فلزات پایه در اقتصادهای توسعه یافته و نوظهور بررسی شود. همچنین میزان عرضه و تغییرات ارزش دلار بر قیمت مواد خام از جمله فلزات پایه موثر است.

با آنکه عملکرد آلومینیوم و روی سال گذشته میلادی بهتر از دیگر فلزات پایه بود اما سرمایه گذاران در بازار این فلزات عموما سود بردند. یکی از کارشناسان بانک سوسیته جنرال معتقد است سال گذشته میلادی نخستین سال از بحران مالی و رکود اقتصادی سال های 2007 و 2008 بود که در آن، رونق اقتصادی تقریبا در تمامی اقتصادهای جهان مشاهده شد.

وضعیت بهتر از انتظار اقتصادی در چین و کاهش عرضه در کنار افت شاخص دلار سه عامل مهم رونق بازار فلزات پایه بوده که در ماه های آینده ادامه پیدا خواهد کرد در نتیجه دیدگاه کلی کارشناسان نسبت به تحولات آینده در این بازار مثبت است.

سال گذشته میلادی وضعیت بخش های تولید کارخانه ای در اکثر اقتصادهای بزرگ جهان بهتر شد و این روند امسال ادامه پیدا خواهد کرد. شاخص های منتشر از وضعیت فعالیت ها در این بخش ها همگی رشد کرده اند و این به معنای رشد سریع تر فعالیت های یاد شده است.

از سوی دیگر اکنون دیگر نگرانی درباره کاهش شدید نرخ رشد اقتصاد چین وجود ندارد. در ماه های اولیه سال گذشته، بسیاری از فعالان بازار معتقد بودند برنامه های اصلاحی دولت چین به کاهش کنترل نشده نرخ رشد اقتصاد این کشور که بزرگ ترین مصرف کننده فلزات پایه است منجر خواهد شد اما پس از مدتی مشخص شد این نگرانی دست نبوده است. تخمین زده می شود اقتصاد چین سال گذشته میلادی 6.9 درصد رشد کرده و امسال این نرخ به محدوده 6.5 درصد کاهش خواهد یافت.

بهبود شرایط کلی اقتصاد جهان و حرکت مصرف کنندگان به سمت استفاده از خودروهای برقی در رشد قیمت فلزات پایه موثر بوده است. با آنکه استفاده گسترده از این خودروها هنوز آغاز نشده اما هیجان ها در این زمینه به افزایش قیمت مس و آلومینیوم کمک کرده است.

سال گذشته میلادی شاخص دلار به سرعت کاهش یافت و برخی تحلیلگران معتقدند امسال نیز دلار یک سال دیگر با عملکرد منفی را پیش رو دارد. این درحالیستکه بانک مرکزی آمریکا قصد دارد سه بار دیگر نرخ های بهره را بالا ببرد. سال گذشته رونق در اقتصاد منطقه یورو و انگلستان به افزایش ارزش یورو و پوند در برابر دلار منجر شد. امسال نیز همین روند ادامه پیدا می کند در نتیجه بازار فلزات پایه تحت تاثیر کاهش ارزش دلار حمایت خواهد شد. در ادامه به وضعیت بازار آلومینیوم و مس اشاره می کنیم.

آلومینیوم. انتشار خبر کاهش 5 میلیون تنی ظرفیت تولید آلومینیوم در چین سبب افزایش خوشبینی ها نسبت به افق قیمت این فلز بوده است. البته هنوز مشخص نیست در عمل چه میزان از ظرفیت تولید آلومینیوم کاسته خواهد شد در نتیجه سرمایه گذاران با احتیاط رفتار می کنند. کاهش ظرفیت تولید آلومینیوم در چین در حالی انجام می شود که بنا به اعلام موسسه بین المللی آلومینیوم، تقاضا برای این فلز در چین در حال افزایش است و میزان رشد تقاضا بالاتر از نرخ رشد اقتصاد این کشور است. البته رشد مصرف آلومینیوم تنها در چین قابل ملاحظه نیست بلکه در بخش های حمل و نقل بسیاری از کشورها بر مصرف این فلز افزوده خواهد شد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم در 12 ماه اخیر در بورس فلزات لندن نشان داده شده است:

مس. سال گذشته میلادی مس بیش از هر فلز پایه دیگر تحت تاثیر سفته بازی قرار گرفت. رییس بخش اقتصاد و محیط زیست گروه بین المللی مطالعات مس می گوید:"سفته بازی در بازار مس همزمان با بروز اختلال ها در عرضه در اثر اعتصاب کارگری در معادن بزرگ رخ داد و به رشد قیمت ها کمک کرد. این اختلال ها سبب شد میزان تولید جهانی مس که سال 2016 حدود 20.6 میلیون تن بود سال گذشته به 19.8 میلیون تن کاهش یابد.

سال گذشته مصرف جهانی مس حدود 4 درصد افزایش یافت و انتظار می رود امسال نیز همین میزان بر تقاضا برای مس افزوده شود. البته شرایط بخش ساخت و ساز در اقتصادهای بزرگ تاثیری بزرگ بر قیمت ها خواهد داشت. در مقابل، عرضه مس در سال جاری تا سال 2020 رشد قابل ملاحظه نخواهد داشت.

البته دولت چین در مسیر اجرای اصلاحات مالی با هدف کاستن از بدهی های عظیم عمومی در حرکت است. میزان کلی این بدهی که شامل بدهی خانوارها، شرکت ها و دولت می شود تا سال 2022 به 300 درصد تولید ناخاصل داخلی این کشور افزایش خواهد یافت و اگر دولت چین فکری برای کاستن از این بدهی نکند بحرانی بزرگ در اقتصاد این کشور ایجاد خواهد شد.

برنامه های دولت چین برای اصلاحات مالی شامل کاستن از اعطاء وام می شود که بطور خودکار از نرخ رشد اقتصاد این کشور می کاهد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در 12 ماه اخیر در بورس فلزات لندن نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24