Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بازار محصولات پتروشیمی هر روز چهره خشن تری از رکود را به نمایش می‌گذارد تا جایی که به رغم افزایش قیمت ها در بورس کالا ، ولی بازار آزاد با ضعف فراگیر تقاضا رو به رو ست و ترجیح بر تعویق خرید است که عقب نشینی نرخ در بازار داخلی و کاهش جذابیت خرید را حتی در بورس کالا به همراه داشت. این شرایط تنها یک دلیل دارد و آن نرخ های بالای محصولات پتروشیمی است. اما بازار فولاد یک روز آرام دیگر را نیز پشت سر گذاشت آن هم با حداقل نوسان نرخ ولی عدم کاهش قیمت ها را می توان یک داده مهم و مثبت برای دورنمای این بازار قلمداد کرد مخصوصاً در شرایطی که قیمت دلار نیز وارد یک فاز صعودی جدید شده است. تداوم این شرایط به رشد صادرات ، افزایش تقاضا و نهایتاً با یک فاز تأخیر به تقویت قیمت ها در بازار داخلی منتهی خواهد شد...

تحرک زیر پوستی فولاد و رکود پتروشیمی

بورس24 : بازار محصولات پتروشیمی هر روز چهره خشن تری از رکود را به نمایش می‌گذارد تا جایی که به رغم افزایش قیمت ها در بورس کالا ، ولی بازار آزاد با ضعف فراگیر تقاضا رو به رو ست و ترجیح بر تعویق خرید است که عقب نشینی نرخ در بازار داخلی و کاهش جذابیت خرید را حتی در بورس کالا به همراه داشت. این شرایط تنها یک دلیل دارد و آن نرخ های بالای محصولات پتروشیمی است. اما بازار فولاد یک روز آرام دیگر را نیز پشت سر گذاشت آن هم با حداقل نوسان نرخ ولی عدم کاهش قیمت ها را می توان یک داده مهم و مثبت برای دورنمای این بازار قلمداد کرد مخصوصاً در شرایطی که قیمت دلار نیز وارد یک فاز صعودی جدید شده است. تداوم این شرایط به رشد صادرات ، افزایش تقاضا و نهایتاً با یک فاز تأخیر به تقویت قیمت ها در بازار داخلی منتهی خواهد شد.

همچنین در روز جاری رکورد معاملات برق فیزیکی در بورس انرژی شکسته شد که نشان می دهد جذابیت این بازار از بستر جدیدی در حال رهگیری است. در بازار آتی رشدهای محدودی ثبت شده ولی کاهش قیمت ها در بازار نقدی چندان هم سیگنال مثبتی برای این بازار به شمار نمی رود.

خودنمایی برق در بورس انرژی

روز آرام معاملاتی بورس انرژی سه شنبه با حجم داد و ستد نزدیک به 14 میلیارد تومانی از یک پتانسیل مهم برخوردار بود و آن داد و ستد 132 هزار کیلووات ساعت برق در بازار فیزیکی بود. این وضعیت معاملاتی موجب شد تا رکورد بیشترین ارزش معاملات برق فیزیکی در بورس انرژی شکسته شده و نزدیک به 4 میلیارد تومان تنها در یک روز برق فیزیکی مورد معامله قرار گیرد. این رقم از جهتی بسیار مهم تلقی می شود که تا هفته گذشته رقم معاملات برق فیزیکی به نزدیکی 8 میلیارد تومان رسیده بود ولی امروز به تنهایی بیش از 4 میلیارد تومان برق معامله شود. این وضعیت موجب شد تا حجم داد و ستد کل در بازار فیزیکی برق از ابتدای راه اندازی آن تاکنون به بیش از 12 میلیارد تومان برسد. در گذشته بارها از بازار برق به عنوان یکی از سکوهای پرتاب بورس انرژی سخن گفته بودیم و از هم اکنون شواهدی از صحت این پیش بینی خودنمایی کرده ولی توانمندی های اصلی این بازار هنوز هم آن گونه که باید و شاید بالفعل نشده است.

داد و ستد 13 میلیارد تومانی روز جاری در بازار فیزیکی بورس انرژی موجب شد تا یک روز آرام دیگر در کارنامه این بازار به ثبت برسد که در کارنامه امروز داد و ستد 5 هزار و 400 تن از انواع حامل های انرژی نیز به ثبت رسید.

نخستین عرضه و معامله کالای برق نیروگاه زاگرس در بازار فیزیکی

در بازار فیزیکی همزمان عرضه سه نیروگاه خرمشهر، دماوند و زاگرس صورت پذیرفت که از میزان کل عرضه‌های صورت گرفته به میزان 104 میلیون و 640 هزار کیلووات ساعت 92 میلیون و 916 هزار کیلووات ساعت آن به ارزش 40 میلیارد و 274 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت. شایان ذکر است امروز نخستین عرضه و معامله کالای برق شرکت تولید و مدیریت نیروگاه زاگرس کوثر با دوره تحویل ماهانه بهمن و دوره مصرف بارپایه و برای مصرف‌کنندگان بزرگ برق در بازار فیزیکی صورت پذیرفت و کل حجم عرضه شده به میزان 13,000 کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفت.

امروز بازار عمده فروشی برق بورس انرژی ایران نیز شاهد معامله 286 هزار قرارداد معادل 24 میلیون و 48 هزار کیلووات ساعت به ارزش 6 میلیارد و 554 میلیون ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نمادهای بارپایه و کم‌باری با متوسط قیمت 275و 226 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند.

خاطر نشان می‌گردد در آغاز جلسه معاملاتی امروز نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/11/26گشایش یافتند. همچنین نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/10/30 و نمادهای بار پیک هفتگی، میان باری هفتگی، کم باری هفتگی و بارپایه هفتگی 96/10/30 در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرایند تحویل آن ها آغاز شد.

مهمترین معاملات امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ بین الملل

0

مترمکعب

-

465

دلار(سنا)

آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز در رینگ بین الملل

0

تن

-

448.29

دلار(سنا)

متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی

900

تن

15034

15034

ریال

متانول پتروشیمی شیراز در رینگ داخلی

1386

تن

15814.29365

15034

ریال

پنتان پلاس پتروشیمی پارس در رینگ داخلی

110

تن

21601

21601

ریال

نفتای سبک پالایش نفت بندر عباس در رینگ داخلی

3000

تن

19753

19753

ریال

برق شرکت تولید و مدیریت نیروگاه زاگرس کوثر

13000

کیلو وات در هر ساعت

420

450

ریال

برق شرکت تولید نیروی جنوب غرب صبا- نیروگاه خرمشهر

115000

کیلو وات در هر ساعت

435

450

ریال

برق شرکت تولید نیروی برق نیروگاه شهدای پاکدشت (دماوند)

4500

کیلو وات در هر ساعت

430

450

ریال

دلار(سنا-مطابق مکانیسم مصوب هیئت مدیره بورس انرژی ایران مورخ 95/8/9 )

آماده شدن پیش زمینه های رشد قیمت فولاد

بازار فولاد روز سه شنبه را نیز همچون روزهای قبل از آن با ثبات نسبی نرخ آغاز کرد و همین نکته یعنی آرامش بازار در طول چند روز اخیر بدون ثبت افت قیمت هایی جدی نشان می دهد که این بازار با چیزی که در نگاه اول خودنمایی می کند تفاوت دارد. فروشندگان اگرچه به رشد حجم فروش خود نیاز دارند ولی فروش به هر قیمتی را هم نمی پسندند و این مطلب نشان می دهد بازار فولاد از فاکتورهای حمایتی زیرپوستی برخوردار است. افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر ، خبرهای ضد و نقیض از بازار قراضه و شواهدی از کاهش عرضه آن ، مشکلاتی که در نهایت جمع‌آوری قراضههای فولادی را با مشکل رو به رو ساخته و بیم و امید از افزایش بهای این کالای استراتژیک در کنار مخابره روزانه خبرهایی از رشد صادرات فولاد همگی محرک‌هایی محسوب می‌شود که از بازار فولاد حمایت کرده‌اند. در کنار تمامی این موارد باید به شرایط آب و هوایی هم اشاره داشت یعنی عدم بارش برف و باران به اندازه سال‌های قبل موجب شده تا فعالیت‌های ساختمانی بخش خصوصی چندان هم از رونق نیفتد و این نکته ناملموس تاکنون به کمک بازار فولاد آمده است. تجمیع تمامی این موارد در کنار رشد انتظاری در بازارهای جهانی و افزایش قیمت نفت خام در روزهای گذشته موجب شده تا بازار نیمه جانی داشته باشد و همین نکته البته امیدواری‌های جدیدی را ایجاد کرده که در نهایت رقابت برای فروش با ابزار کاهش نرخ و اعمال تخفیف همچون دوره‌‌های پیشین خودنمایی نکند. تجمیع این داده‌ها تاکنون اجازه سقوط آزاد بازار فولاد را به معامله گران نداده و این به معنی تقویت زیرپوستی محرک‌های رشد قیمتی در بازار فولاد است. در کنار این موارد جرقه‌های رشد قیمت شمش نیز داده دیگری است که می‌تواند آینده بازار فولاد را تعیین کند ولی بازار شمش را باید با ثبات ارزیابی کرد. از سوی دیگر از هم اکنون باید منتظر ورود یک سامانه بارشی به کشور باشیم که پتانسیل ایجاد برخی محدودیت های حمل و نقل را به همراه دارد.

با توجه به این موارد از هم اکنون می توان احتمال رشد قیمت فولاد را مخصوصاً برای هفته آینده برجسته‌تر از قبل ارزیابی کرد که سیگنال مثبتی برای کل بازار به شمار می رود. هنوز نمی توان اظهار نظری قطعی در خصوص دورنمای بازار فولاد داشت ولی هنوز هم نظر بورس24 بر رشد قیمت ها قرار دارد.

قیمت های بالا؛ بلای جان بازار پتروشیمی

به رغم افزایش قیمت ها در بورس کالا و حتی معاملات جذاب روز گذشته و خودنمایی التهاب در بازار گریدهای جذاب پتروشیمی ، ولی بازار داخلی بی توجه به این شرایط در بورس کالا هنوز فاز کاهشی خود را تداوم می‌بخشد. این شرایط نشان دهنده آن است که بازار داخلی به جد از ضعف تقاضا رنج می‌برد و این به معنی آن است که برای رشد قیمت‌ها هنوز هم باید انتظار کشید. با توجه به افزایش ممتد بهای دلار در بازار آزاد شاید افزایش قیمت‌های پایه در هفته آینده چندان دور از ذهن نباشد ولی گویا بازار توجهی به تحلیل نداشته و با ضعف تقاضای مؤثر بیش از پیش دست در گریبان شده است. تداوم این روند هم برای واسطه‌ها و هم برای مصرف کنندگان در صنایع پایین دستی به کابوسی جدی بدل شده و تداوم این وضعیت شرایط را دشوارتر می‌سازد. بازار راهی جز این ندارد که از افزایش قیمت ها تبعیت کند ولی وقتی تولید نه جذابیت دارد و نه محصول نهایی خریدار ، راهی جز بی توجهی به بازار باقی نمانده و این به معنی ادامه رکود فعلی در بازار آزاد خواهد بود.

این وضعیت معاملاتی به تنها در بازار داخلی بلکه در بورس کالا هم خودنمایی کرد و موجب شد با فرض رشد قیمت ها ، معاملات بورس هم روی آرامش به خود ببیند. نکته ای که مدت‌ها در بازار پلیمرها با این شفافیت دیده نشده اگرچه باز هم جذابیت‌های ذاتی برخی گریدهای جذاب شرایط بهتری را برای آن‌ها به ارمغان وردآورد.

آرامش معاملات پلیمرها

حجم معاملات محصولات پلیمری امروز به ۳۱ هزار و ۳۷۴ تن رسید. به گزارش پایگاه خبری بورس کالا؛ عرضه محصولات۳۹ هزار و ۹۵ تومان و تقاضای آن هم بالغ بر ۶۳ هزار و ۹۸ تومان رقم خورد.

به این ترتیب درگروه محصولات پلیمری، پلی پروپیلن های نساجی و شیمیایی، برخی از گریدهای پلی اتیلن ترفتالات بطری، برخی از گریدهای پلی اتیلن سبک فیلم، برخی از گریدهای پی وی سی ها و پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹ و پلی استایرن مقاوم با رقابت از سوی معامله گران خریداری شدند. با این حال کاهش تببازار ارز توانست به روند معاملات امروز آرامش ببخشد و از این رو محصولات کمتری با رقابت مورد معامله قرار گرفتند.

در گروه پلی اتیلن ها، پلی اتیلن سبک فیلم ۰۰۷۵ پتروشیمی بندرامام با ۱۰۰۰ تن عرضه ۱۱۶۰ تن تقاضا داشتف قیمت پایه این کالا ۴ هزارو ۹۵۵ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۴ هزار و ۹۷۴ تومان رقم خورد. این کالا به صورت سلف عرضه شده بود، دیگر گریدهای پلی اتیلن سبک فیلم با قیمت پایه مورد معامله قرار گرفتند.

درگروه پی وی سی ها هم امروز عرضه پی وی سی سازها به صورت سلف بود، به این ترتیب پلی وینیل کلرایدS۶۵پتروشیمی بندرامام با حجم عرضه ۲۹۹۲ تن،۵۶۵۴ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۶۹۰ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۳ هزار و ۸۱۲ تومان بود.

پلی وینیل کلرایدS۶۵پتروشیمی اروند با ۵۰۰ تن عرضه ۹۴۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۶۱۶ تومان و میانگین نرخ ۳ هزار و ۶۲۵ تومان رقم خورد.

پلی اتیلن سبک خطی ۰۲۰۹AAپتروشیمی امیرکبیر با ۲۰۰۲ تن عرضه ۵۷۴۲ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۴ هزار و ۶۵۱ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۴ هزار و ۹۵۱ تومان بود.

در گروه بطری ها هم پلی اتیلن ترفتالات بطریBG۷۸۱پتروشیمی تندگویان با حجم عرضه ۱۲۵۴ تن و تقاضای ۲۴۸۶ تن روبه رو شد، قیمت پایه این کالا ۴ هزارو ۹۰۵ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۵ هزار و ۳۲ تومان رقم خورد.

در همین حال پلی اتیلن سبک فیلم ۰۱۹۰ آریاساسول، اکریلونیتریل بوتادین استایرن ۰۱۵۰ پتروشیمی تبریز، پلی وینیل کلرایدS۵۷پتروشیمی آّبادان، پلی اتیلن ترفتالات بطریBG۸۲۵پتروشیمی تندگویان و پلی اتیلن سبک فیلم ۲۱۰۲TX۰۰پتروشیمی لاله وارد سیستم مچینگ شد.

برخی از مهمترین معاملات محصولات پلیمری در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

پلی پروپیلن نساجی C30S

پتروشیمی مارون

نقدی

46,819

51,500

286

5500

286

پلی پروپیلن نساجی HP510L

پلی پروپیلن جم

نقدی

46,819

51,500

1656

10920

1656

پلی اتیلن سبک خطی 0209AA

پتروشیمی امیرکبیر

نقدی

46,510

49,516

2002

5742

2002

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی بندرامام

سلف

36,903

38,120

2992

5654

2992

پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX3

پتروشیمی امیرکبیر

نقدی

58,249

61,977

2000

5390

2000

پلی پروپیلن نساجی RG1102XK

پتروشیمی رجال

نقدی

46,819

51,500

630

3528

630

پلی پروپیلن فیلم HP525J

پلی پروپیلن جم

نقدی

47,231

51,978

1536

2880

1536

پلی اتیلن سنگین بادی 0035

پتروشیمی بندرامام

سلف

49,066

49,066

3000

2520

2290

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG781

پتروشیمی تندگویان

سلف

49,052

50,328

1254

2486

1254

پلی اتیلن سنگین تزریقی 52518

پتروشیمی جم

نقدی

45,507

46,231

1012

2321

1012

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG785

پتروشیمی تندگویان

سلف

47,580

47,991

902

1650

902

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی اروند

سلف

36,903

36,903

2508

1650

1034

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی غدیر

سلف

36,349

36,509

1000

1340

1000

پلی پروپیلن شیمیایی EP548R

پلی پروپیلن جم

نقدی

52,669

53,955

330

1320

330

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG821

پتروشیمی تندگویان

سلف

51,473

51,473

1804

1199

759

پلی اتیلن سبک فیلم 0075

پتروشیمی بندرامام

سلف

49,553

49,745

1000

1160

1000

پلی اتیلن سبک فیلم 0190

پتروشیمی آریا ساسول

نقدی

49,553

49,553

1210

1122

1034

پلی اتیلن سبک فیلم 0200

پتروشیمی بندرامام

سلف

49,553

49,553

1000

1120

990

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی غدیر

سلف

36,349

36,766

484

1078

484

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی اروند

سلف

36,165

36,254

500

940

500

پلی استایرن مقاوم 7240

پتروشیمی تبریز

نقدی

64,608

65,142

750

910

750

پلی اتیلن سنگین دورانی 3840UA

پتروشیمی تبریز

نقدی

47,555

47,555

700

720

700

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG732

پتروشیمی تندگویان

سلف

47,152

49,364

99

605

99

پلی وینیل کلراید S57

پتروشیمی آبادان

سلف

40,593

40,593

500

540

360

پلی پروپیلن شیمیایی EP440L

پلی پروپیلن جم

نقدی

52,669

53,404

336

528

336

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24