Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

با آغاز بازارهای جهانی در شرایطی که کامودیتی ها گارد تهاجمی خود را حفظ کرده بودند ، شاهد افزایش مجدد تقاضا در نمادهای گروه فلزی و معدنی به لیدری رویی های بورس تهران بودیم. افت شاخص دلار و تداوم کاهش موجودی انبارها و همچنین حفظ گارد دلار در بازار ارز ، از دلایلی است که سبب برتری سمت تقاضا نسبت به طرف عرضه شده است. روز گذشته هم اشاره شد که فلزی ها برای ادامه روند صعودی نیاز به ...

«حمایت از شرکتهای ارزمحور !!»

1) آنچه گذشت + پیش بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران در معاملات سومین روز کاری هفته هم وضعیت نسبتا خوبی داشت و شاهد ثبت یک رشد دیگر در دماسنج بازار سرمایه بودیم ، بطوریکه شاخص کل یک قدم دیگر به سقف قبلی 98 هزار 600 واحدی نزدیک تر شد تا باری دیگر بازار به فتح قله 100 هزار واحدی امیدوار شود. عواملی نظیر حضور دلار در کانالهای 4.300 – 4.400 دلاری ، خوش‌رقصی کامودیتی‌ها به ویژه «نفت» و «روی» در بازارهای جهانی ، برقراری آرامش نسبی در فضای سیاسی ، امیدواری به انتشار گزارش مثبت 9 ماهه مثبت شرکتها و زمزمه هایی درخصوص عملکرد مناسب فروش در دوره دی ماه باعث شده تا به مرور بر میزان حجم و ارزش معاملات افزوده گردد با این حال 2 عامل نگرانی از بابت تغییر در متن برجام و آغاز یک دوره مذاکرات جدید درخصوص برنامه موشکی ایران در کنار قوانین و دستور العمل جدیدی که توسط سازمان بورس تدوین شده می تواند نقش ترمزگیرنده بازار یا شاخص باشد ...!

در خصوص بازار ارز ، فارغ از بحث تاثیرپذیری دلار در شرکتهای صادرات محور باید گفت که 2 عامل از دست رفتن گارد صعودی دلار ( به عنوان یک عامل نشان دهنده ثبات در حوزه سیاسی ) و ثبات کنونی نرخ سود‌‌‌‌ سپرد‌‌‌‌ه‌ های بانکی می ‌تواند‌‌ خبر خوبی باشد. البته منظور ما این نیست که دلار ریزشی باشد بلکه تصور نگارنده این است که دلار پس از یک رشد 17 – 18 درصدی نیاز به اصلاح قیمت و ایجاد ثبات دارد. اما خبر جالب توجه و تاثیرگذار در بازار امروز ، خصوصا شرکتهای صادرات محور این بود که رییس جمهور اخیرا بر ضرورت توسعۀ بازارهای صادراتی و پایداری آنها تأکید کرده و از وزرای صنعت ، اقتصاد و رئیس بانک مرکزی خواسته تا از صادرات مستقیم محصولات ارز آور مخصوصا در شرکت های بورسی حمایت کنند ! جالب است که بالاخره به فکر حمایت افتادند ! روحانی دستیابی به بازارهای صادراتی و درعین حال حفظ این بازارها را موضوعی بسیار مهم در افزایش تولید و صادرات و درنتیجه اشتغالزایی برشمرد و به وزرای خود دستور داد تدابیری اتخاذ کنند تا با هدف کاهش هزینه ها ، صادرکنندگان محصولات تولیدی در بخش های دولتی و خصوصی بتوانند به طور مستقیم و بی واسطه تولیدات را به کشورهای هدف ، صادر و ارز آن را دریافت کنند. این خبر در کنار برخی خبرهای ریز و درشت دیگر نظیر تاکید دیوان عدالت اداری مبنی بر اینکه دولت باید اوره را بر اساس قیمت عرضه در بورس کالا خریداری کند سبب شد تا توجه به گروه های خام فروش بیشتر باشد.

اما با این مقدمه به سراغ بازار خواهیم رفت. بازاری که در مسیر رشد قرار گرفته اما فشار عرضه هم کم نیست و در مثبت ها شاهد فروشندگان پر و پا قرصی هستیم. این وضعیت نشان می دهد که هنوز هم فروشندگان اعتقاد متفاوتی با خریداران دارند و هنوز قانع به تداوم روند صعودی شکل گرفته نشده اند. به نظر اهمیت دادن مدیران بورسی به مشکلات فعالین بازار می تواند برتری سمت تقاضا را به دنبال داشته باشد ؛ به ویژه اینکه در مقطع حساسی قرار داریم و گزارش های 9 ماهه می تواند زمینه را برای ثبت رکوردهای جدید فراهم آورد. البته قرار بود امروز درخصوص برخی از مشکلات و تصمیمات جدید سازمان بورس صحبت کنیم که به دلیل رسیدن خبرهای جدید ، این موضوع را به گزارش فردا موکول کردیم. در بازار امروز توجه به گروه هایی نظیر پتروشیمی ، فلزی ، معدنی و فولادی بیشتر بود اما در عوض گروه خودرویی ، غذایی ها و برخی تک سهم ها زیر فشار عرضه بیشتری بودند.

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، شاخص 17 گروه با روند نزولی و سایر صنایع نیز با روند صعودی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات سومین روز کاری هفته ، مثبت 2 گروه کانی های فلزی و فرآورده های نفتی و منفی گروه زغال سنگ قوی تر از سایر صنایع بود. اما برای فردا هم به نظر بازار مثبتی داشته باشیم هر چند که معمولا هر بار که بازار یک رشد 2 – 3 روزه و سریع می زند ، یک استراحت کوتاه را هم تجربه می کند. بنابراین شاید خرید در مثبت های فردا خصوصا در گروه هایی که بازدهی بیشتری داشته اند ، پر ریسک باشد ؛ مگر اینکه قیمت فلزات و نفت برای فردا هم صعودی باشند.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و منحنی معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در سر تیتر خبرهای سیاسی :

* «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه از تداوم حمایت و پایبندی روسیه به توافق هسته ای ایران خبر داد. وی درباره سوریه نیز گفت : امیدواریم مذاکرات سوچی به اقدامات سازمان ملل در زمینه سوریه سرعت بیشتری ببخشد. لاوروف همچنین از آمادگی مسکو برای حمایت از مذاکره مستقیم میان طرفین درگیر در بحران شبه جزیره کره خبر داد. وی در این باره گفت : روسیه و چین طرفین را به آرامش و پرهیز از هرگونه تقابل فرا می‌ خوانند. لاوروف درخصوص رابطه متقابل روسیه و چین نیز گفت : ما (مسکو و پکن) از بانیان معاهده منع گسترش تسلیحات شیمیایی هستیم و با یکدیگر بر روی پروژه «یک کمربند یک جاده» و همچنین سازمان همکاری شانگهای کار می‌ کنیم.

* «ارنست مونیز» ، وزیر انرژی سابق آمریکا که یکی از اعضای تیم مذاکره ‌کننده این کشور برای حصول توافق هسته ‌ای «برجام» بود ، مطالبی را در دفاع از این توافق در شناسه کاربری‌اش در توئیتر منتشر کرد. وی در واکنش به انتقادات برخی از مخالفان برجام در آمریکا که معقتدند تعهدات ایران در این توافق نباید تاریخ انقضا داشته باشد نوشت : «مخالفان توافق [هسته‌ای] ایران اهمیت تعهدات زوال‌ناپذیر ایران را کم جلوه داده یا نادیده می ‌گیرند.» «مونیز» در ادامه ، منع دائمی برنامه تسلیحات هسته ‌ای، پایبندی دائمی به تدابیر راستی آزمایی اضافی در پروتکل الحاقی و الزام برای خارج کردن تمام سوخت مصرف ‌شده رآکتور اراک را سه تعهد از سوی ایران برشمرد که با پایان برجام منقضی نمی ‌شوند. وزیر انرژی دولت اوباما ، در ادامه خاطر نشان کرد : «کانون اصلی توافق هسته ‌ای ایران ، بندهای بی ‌سابقه درباره راستی ‌آزمایی ‌های بین‌المللی است.»

ب) در حوزه اقتصاد :

* رییس جمهور در جلسه ای با مسئولان اقتصادی دولت و بخش خصوصی بر ضرورت توسعۀ بازارهای صادراتی و پایداری آنها تأکید کرد و از وزرای صنعت ، اقتصاد و رئیس بانک مرکزی خواست تا از صادرات مستقیم محصولات ارز آور مخصوصا در شرکت های بورسی حمایت کنند. روحانی دستیابی به بازارهای صادراتی و درعین حال حفظ این بازارها را موضوعی بسیار مهم در افزایش تولید و صادرات و درنتیجه اشتغالزایی برشمرد و گفت : سرعت عمل در دستیابی به بازارهای صادرات و توجه دقیق به کیفیت کالاهای تولیدی با هدف حفظ بازار صادراتی بسیار مهم است ؛ چراکه اگر این سرمایه اعتماد بازارهای صادراتی به یک برند و محصول تولیدی تضعیف شود ، جبران آن بسیار دشوار خواهد بود.

رییس جمهور جست و جوی راه های صرفه جویی در منابع به ویژه آب ، کاهش هزینه ها و ایجاد اعتماد به سرمایه گذاری را امری مهم برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان برشمرد. روحانی به وزرای صنعت و اقتصاد و رئیس بانک مرکزی دستور داد تدابیری اتخاذ کنند تا با هدف کاهش هزینه ها ، صادرکنندگان محصولات تولیدی در بخش های دولتی و خصوصی بتوانند به طور مستقیم و بی واسطه تولیدات را به کشورهای هدف ، صادر و ارز آن را دریافت کنند. وی همچنین خواستار شناسایی و بررسی طرح های اشتغالزای تولیدکنندگان و صادرکنندگان معتبر غیرنفتی و ارائۀ سریعتر تسهیلات از منابع نظام بانکی یا درصورت لزوم منابع ارزی صندوق توسعۀ ملی در این جهت شد.

* در سوی دیگر ، گفته می شود مانده بدهی ناشی از انتشار اوراق بدهی طی سال های 93 تا 95 حدود 47 هزار میلیارد تومان می ‌باشد. همچنیندر حالی که جمع اوراق منتشر شده از سوی دولت و شرکت های دولتی طی 3 سال گذشته نزدیک به 64 هزار میلیارد تومان بوده ؛ رقم بازپرداخت اوراق در بودجه‌های سنواتی طی سال های مورد اشاره 16 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. بر اساس محاسبات انجام شده ، دولت در سال 93 ،در حدود 33.5هزار میلیارد تومان اوراق و در سال 94 ؛ حدود 11 هزار میلیارد تومان اوراق بدهی منتشر کرده است. در سال گذشتته نیز دولت 48.3 هزار میلیارد تومان و شرکت های دولتی 400 میلیارد تومان اوراق بدهی منتشر کرده‌ اند.

ج) در سایر خبرها ، نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره پیوستن به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم بدون نتیجه پایان یافت. ابوالفضل حسن‌بیگی نایب ‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت :‌ مذاکرات و سخنان مخالفان و موافقان لایحه تا پایان نشست این کمیسیون به طول انجامید و فرصت به رأی‌گیری نرسید. نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت :‌ ادامه بررسی لایحه الحاق دولت به کنوانسیون بین المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم به نشست ‌های آینده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس موکول شد.

د) در بازارهای جهانی ، شاهد تثبیت قیمت نفت و عدم رشد یا افت آن اما در عوض رشد جدی قیمت فلزات رنگین بودیم. به‌ رغم فعالیت‌ های حفاری در آمریکا و کانادا که نشان ‌دهنده افزایش تولید نفت آمریکای شمالی در ماه‌ های آینده است ، تداوم اجرای توافق کاهش تولید توسط اوپک و روسیه موجب شد تا قیمت نفت در نزدیکی بالاترین رقم‌ های 3 سال گذشته باقی بماند. بر اساس این گزارش ، قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با 2 سنت کاهش به 69 دلار و 85 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا نیز امروز با 10 سنت کاهش به 64 دلار و 40 سنت رسید. قیمت هر دو شاخص نفتی هفته گذشته به بالاترین رقم‌ ها از دسامبر 2014 تاکنون رسید به‌ نحوی که نفت برنت رقم 70 دلار و 5 سنتی و نفت خام آمریکا رقم 64 دلار و 77 سنتی را تجربه کرد.

بانک ای‌ان‌زد در یادداشتی نوشت ، قیمت نفت اخیراً «به‌ پشتوانه آمارهایی که حکایت از تداوم کاهش شکاف عرضه و تقاضا دارد» افزایش یافته است. عامل اصلی تقویت بازار نفت ، کاهش تولیدهای اوپک و روسیه است. این کاهش‌ ها که از ژانویه سال گذشته آغاز شده قرار است تا پایان سال 2018 ادامه یابد. همزمانی توافق کاهش تولید با رشد قوی تقاضا موجب شده تا قیمت نفت از اوایل ماه دسامبر تاکنون بیش از 13 درصد افزایش یابد. اما عوامل دیگری از جمله ریسک‌ های سیاسی نیز در رشد قیمت نفت بی ‌تأثیر نبوده ‌اند. اما بسیاری از تحلیلگران معتقدند قیمت‌های بالای 60 دلار پایدار نخواهد بود زیرا این رقم‌ ها موجب تشویق تولید بیشتر نفت شیل در آمریکا خواهد شد. شرکت‌ های انرژی آمریکایی در هفته منتهی به 12 ژانویه ، 10 سکو به تعداد سکوهای حفاری نفتی افزودند و تعداد کل سکوها را به 752 مورد رساندند. این بیشترین افزایش تعداد سکوها از ژوئن 2017 تاکنون است. در فلزات اساسی وضعیت بهتر بود و افت شاخص دلار موجب شده تا رضد قیمت ها ادامه داشته باشد ؛ بطوریکه فلزاتی نظیر مس ، سرب ، روی و آلومینیوم به ترتیب تا سطوح 7.225 – 2.565 – 3.430 و 2.245 دلاری پیشروی نمودند.

4) اما در بازار چه گذشت ؟؟

الف) با آغاز بازارهای جهانی در شرایطی که کامودیتی ها گارد تهاجمی خود را حفظ کرده بودند ، شاهد افزایش مجدد تقاضا در نمادهای گروه فلزی و معدنی به لیدری رویی های بورس تهران بودیم. افت شاخص دلار و تداوم کاهش موجودی انبارها و همچنین حفظ گارد دلار در بازار ارز ، از دلایلی است که سبب برتری سمت تقاضا نسبت به طرف عرضه شده است. روز گذشته هم اشاره شد که فلزی ها برای ادامه روند صعودی نیاز به رسیدن گزارش 9 ماهه و یا رشد قیمت ها در بازارهای جهانی دارند. گفته می شود طی روزهای آتی شرکت هایی نظیر کالسیمین ، ملی سرب و روی ایران ، توسعه معادن روی ایران ، زرین معدن آسیا با در دست داشتن شفاف سازی و اطلاعات با اهمیت گروه «الف» متوقف می شوند و تعدیلات بالای 20 درصدی خود را بازار منعکس می کنند. حال بازار با توجه به میزان تعدیل ها ، به روند این سهم ها پس از گزارش هایی که می رسد ، وزن خواهد داد.

در این گروه باری دیگر فاسمین در مسیر رشد قرار گرفته و می رود تا این بار کانال 600 تومانی را تحت سلطه خود در بیاورد. کالسمینی که بواسطه طرح توسعه BZS ، از نظر بنیادی یک سر و گردن بالاتر از همگروهی های خود بوده و حتی در مواقع ریزش قیمت روی نیز می تواند با کنترل بر روی بهای تمام شده ، اثرات افت فروش خود را تا حدودی کاور نماید. این شرکت برای سال 96 پتانسیل تحقق سود 120 و حتی 130 تومانی را دارد. بنابراین خیلی دور از ذهن نیست که فاسمین در این حرکت بتواند تا قیمت های 670 – 680 تومانی حرکت نماید و عقب ماندگی خود را جبران نماید. و البته کروی نیز از تعدیل شیرین فاسمین نفی خوبی می برد و می تواند سود خود را تا سطوح 600 و حتی 700 ریالی افزایش دهد. به نظر اگر قیمت روی در این سطوح دوام بیاورد ، کروی یکی از بهترین گزینه ها برای خرید باشد.

در باما فشار عرضه در قیمت های 1.000 تومانی بالاست ، چراکه سهم نه تنها در این نقاط مقاومت دارد بلکه از نظر روانی نیز پذیرش قیمت های 1.000 تومانی برای بازار کمی زمان بر خواهد بود. به نظر باما برای مدتی در قیمت های 1.000 – 1.030 تومانی می ماند و تنها گزارش 9 ماهه می تواند تثبیت قیمت سهم در این کانال و ادامه روند صعودی را برای سهم رقم بزند. در کنار باما ، کبافق را داریم که او هم در قیمت های 1.900 و نزدیک به 2.000 تومانی فشار عرضه دارد. گفته می شود کبافق در دوره 9 ماهه دست پر خواهد آمد و البته ظاهرا فروش خوبی در دی ماه محقق کرده و بازار انتظار زیادی از این سهم دارد. از اتفاقات مهم گروه فلزی و معدنی می توان به انتظار خبر افزایش سرمایه کیمیا اشاره کرد. این شرکت قصد دارد سرمایه خود را از سطوح 115 میلیارد ریالی به 400 میلیارد ریال ( معادل 247 درصد ) از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی ، سود انباشته به منظور احداث نیروگاه برق 10 مگاواتی افزایش دهد و البته تائیدیه حسابرس و بازرس قانونی را نیز دریافت کرده است. در بازار شایعه شده که کیمیا کل سود پیش بینی شده برای سال 96 را پوشش داده و تعدیل خواهد زد !

در خبرهای مرتبط با این گروه خصوصا فملی ، تحلیلگران بانک مریل لینچ پیش بینی کرده اند تداوم روند رونق اقتصاد جهان در سال جدید میلادی و وضعیت مناسب بخش تولید کارخانه ای در اقتصادهای بزرگ سبب خواهد شد بازار فلزات پایه به خصوص مس مانند سال گذشته عملکرد مثبت داشته باشد. به باور آنها ، اواسط سال جاری میلادی قیمت هر تن مس در بورس فلزات لندن به 7.700 دلار خواهد رسید اکنون قیمت این فلز پایه 7.200 دلار است. تقاضا برای مس در چین امسال مانند سال گذشته بالا خواهد بود. به دلیل رونق در فعالیت بخش های صنعتی و ساخت و ساز در اروپا و آمریکا ، در آن اقتصادها نیز مصرف مس رشد خواهد کرد. نکته مثبت این است که چین دیگر تنها عامل رونق بازار مس و دیگر فلزات پایه نیست. افزایش نرخ رشد اقتصاد آمریکا و دیگر اقتصادهای توسعه یافته و در حال توسعه بر بازار مس تاثیر مثبت می گذارد. در حوزه عرضه باید به این موضوع اشاره کرد که امسال در شیلی و پرو کارفرماها در بسیاری از معادن باید با اتحادیه های کارگری مذاکره کنند و احتمال به نتیجه نرسیدن این مذاکرات و بروز اختلال در عرضه زیاد است.

تحلیلگران بانک بی ان پی پاریباس نیز نسبت به افق بازار مس خوشبین هستند. به این معنا که از دید آنها سرمایه گذاری در نوسازی و توسعه زیرساخت‌ ها ، هم در اقتصادهای توسعه یافته و هم در اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه ، امسال افزایش می یابد به ویژه در اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه روند رو به رشد شهرنشینی شدن جمعیت تقاضا برای مس و دیگر فلزات پایه را بالا خواهد برد. امروز در آغاز معاملات هفته در بازارهای جهان ، قیمت فلزات پایه بطور متوسط 1.5 درصد بالا رفته و احتمال انتشار گزارش های مثبت از اقتصاد چین سبب می شود نسبت به وضعیت بازار این فلزات در روزهای آینده امیدوار باشیم.

ب) در گروه پتروشیمی 3 عامل رشد نرخ ارز ، تثبیت قیمت اوره و متانول در سطوح 400 و 250 دلاری در کنار خبرهای مثبت از مجمع هلدینگ نفت و گار پارسیان موجب شده تا بازار نگاه و دقت بیشتری به شرکت های پتروشیمی داشته باشد. در نگاه اول باید گفت که متانولی ها در دوره 9 ماهه پتانسیل رونمایی از یک مرحله تعدیل مثبت دیگر دارند. بنابراین می توان به تداوم رشد «آهسته» سهم هایی نظیر شخارک و زاگرس امیدوار بود. این وضعیت در کنار رشد سود شرکت های پالایشی می تواند اهداف قیمتی بالاتری را برای پارسان ترسیم کرده و به زودی شاهد پُر شدن گپ ناشی از تقسیم سود نقدی و رشد سهم تا قیمت های 250 – 260 تومانی باشیم. از تحولات مثبت در پارسان ، سرمایه گذاری در 25 درصد از سهام پتروشیمی دماوند ، تولیدکننده یوتیلیتی فاز 2 عسلویه بوده که فاز اول تولید برق و بخار آن 93 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. لازم به ذکر است که تحولات مثبت در شرکت های پتروپالایشی ، زمینه را برای رشد سود سهم هایی نظیر سرمایه گذاری غدیر و سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی مهیا خواهد کرد و این سهم ها خیلی در این قیمت ها باقی نخواهند ماند.

در شرکت های تولید کننده اوره ، 3 نماد کرمانشاه ، شپدیس و خراسان با افزایش تقاضا به قیمت های درصد مثبت و صف خرید رسیدند و البته شیراز نیز به دلیل انتشار اطلاعات بااهمیت متوقف بود ! اگر خبرهای مجمع پارسان رنگ واقعیت به خود بگیرد ، می توان به رشد دست جمعی کلیه نمادها امیدوار بود. برخی معتقدند که تقویت تقاضا در بازار اوره بعد از تعطیلات کریسمس در حال شکل گیری است. تولیدکنندگان نرخ های فروش خود را برای کشتی های ماه فوریه با ثبات نگه داشتند. بحث اصلی درباره کمبود اوره در چین است و این که چه مقدار اوره نیاز است تا تقاضای محلی برای 3 ماهه اول به اتمام برسد ، فاصله قیمتی بین چین و سایر نقاط جهان در هفته گذشته هم رو به افزایش بود. به طور کلی اوره پریل در رنج قیمت 310 – 320 دلار بر هر تن بود که 10 دلار نسبت به هفته ماقبل آن رشد کرد.

اما خبر مهم اینکه در مجمع پارسان گفته شد که رای دیوان عدالت اداری مبنی بر عرضه اوره داخلی از طریق بورس کالا گرفته شده است. این خبر خوبی برای شرکت های تولید کننده اوره نظیر خراسان ، کرمانشاه ، شپدیس و شیراز می باشد. به گفته عزیزی این قانون 1.5 سال پیش به تصویب رسیده ولی وزارت کشاورزی آن را نپذیرفته است. به دلیل عدم رعایت این قانون و فروش اوره داخلی در حدود 70 درصد قیمت صادراتی ، سالی در حدود 300 تا 400 میلیارد تومان خسارت به شرکت های تولیدکننده اوره وارد می شود. با توجه به جلسات متعدد برگزار شده با مسئولان ذیربط ، احتمالا از ابتدای سال آینده شاهد عرضه اوره داخلی در بورس کالا خواهیم بود.

در همین زمینه ، شب گذشته ﺩﺑﯿﺮ ﮐﻞ ﺍﻧﺠﻤﻦ ﺻﻨﻔﯽ ﮐﺎﺭﻓﺮﻣﺎﯾﺎﻥ ﺻﻨﺎﯾﻊ ﭘﺘﺮﻭﺷﯿﻤﯽ گفت : اکنون دولت اوره را با نرخ یارانه ای از مجتمع های پتروشیمی دریافت می کند و به کشاورزان می دهد. در واقع ، یارانه از جیب مجتمع های پتروشیمی پرداخت می شود. این مقام مسئول ، افزود : دیوان عدالت اداری تاکید کرده است که دولت باید اوره را بر اساس قیمت عرضه در بورس کالا خریداری کند.

در این گروه پتروشیمی پردیس با عبور از قیمت های 720 تومانی ، محدوده مقاومتی 780 – 800 تومانی را نشانه گرفته است. پتروشیمی پردیسی که بواسطه بهره برداری از خط سوم تولید اوره و امونیاک می تواند سود خود برای سال جاری را تا سطوح 130 تومانی تعدیل نماید. البته با توجه به اینکه عمده محصولات پردیس صادراتی هستند ، این شرکت خیلی از بحث افزایش نرخ اوره داخلی تاثیر نمی گیرد و بحث نرخ های صادراتی اهمیت بیشتری برای او و حتی پارسان دارند.

در کرمانشاه هم تقاضای خوبی را شاهد بودیم. البته کرمانشاه برای سال جاری تحولی در سود خود ندارد و خراسان نیز می تواند 130 – 140 تومان سود داشته باشد اما تحولات در سود این شرکتها طی سال آتی ( با فرضه عرضه اوره در بورس کالا ) قوی تر خواهد بود. در مجمع پارسان عنوان شد که در پتروشیمی کرمانشاه جهت اجرای فاز 2 ، قراردادها و تفاهماتی به مبلغ 400 میلیون دلار جهت تامین مالی انجام طرح صورت پذیرفته است. ار قرار به انتخاب یکی از 2 سهم برای خرید و سرمایه گذاری باشد ، به نظر خراسان گزینه بهتری باشد.

اما یکی از سهم هایی که اخیرا از دور توجه بازار خارج شده اما با آغاز پذیره نویسی حق تقدم ها می تواند مجددا مورد بررسی قرار بگیرد ، تاپیکو سهمی است که طی هفته های اخیر اصلاح خوبی زده و باری دیگر قیمت سهم برای خرید جذاب شده است. و در انتها نیم اشاره مجدد به وپترو خواهیم داشت که این روزها مورد توجه قرار گرفته و پتانسیل های خوبی برای رشد دارد. به نظر وپترو در آینده نه چندان دور ، قیمت های بیش از 200 تومانی را لمس خواهد کرد. بحث فروش برخی از زیر مجموعه ها می تواند سهم را در رالی صعودی نگه دارد.

ج) در گروه پالایشی امروز هم وضعیت خوبی را شاهد بودیم. حتی به عقیده ما ، تقاضا در بازار امروز بهتر روز گذشته بود چراکه دیروز عمده توجه بازار به شبریز بود اما امروز تقاضا در کل گروه تثریبا به یک اندازه بود. افزایش نرخ دلار مبادله ای در کنار تثبیت قیمت نفت در سطوح فعلی موجب شده تا بازار با اطمینان بیشتری به سمت پالایشی ها حرکت کند. با توجه به نرخ های فعلی و همچنین رشد Crack Spread انتظار می رود پالایشی در کوارتر پایانی سال ، بهترین سود را محقق کنند و البته این وضعیت ( با فرض ثابت قیمت ها ) می تواند برای سال 97 هم تکرار شود. به نظر بازار اگر بداند که دولت دیگر به مانند گذشته در قیمت گذاری دخالت نمی کند ، اشتیاق بیشتری برای خرید پالایشی ها نشان دهد.

در این گروه شبریز در ارتفاع 800 – 803 تومانی تقاضا خوبی داشت و شاهد معاملات نسبتا خوبی در این بازه قیمتی بودیم. شایعاتی درخصوص اعلام سود بیش از 150 تومانی و حرکت رو به جلوی پتروشیمی تبریز موجب شده تا بازار بیش از گذشته به شبریز توجه داشته باشد. ضمن اینکه حمایت های مدیرعامل پارسان در مجمع نیز در روند معاملات شبریز بی تاثیر نیست. در شتران هم وضعیت خوب بود و این سهم موفق به گذر از قیمت های 420 تومانی شد و حالا با بارقه ای از امید ناشی از زمزمه اعلام سود 90 تومانی در گزارش های آتی ، به سمت قیمت های 470 – 480 تومانی گام بر می دارد. انصافا شتران از نظر بنیادی یک سر و گردن بالاتر از سایر اعضای گروه است.

در شپنا ، هر چه سهم به قیمت های 500 تومانی نزدیک تر می شود ، فشار عرضه افزایش بیشتری پیدا می کند ! واقعا نمی دانیم چرا این سهم اینقدر فروشنده دارد. این در شرایطی است که شپنا P/e تحلیلی حدود 5 واحدی دارد و زمان زیادی تا مجمع باقی نمانده است. در اینگروه اگر فرض کنیم ستارهخلیج فارس وارد مدار تولید شود ، وضعیتصادراتدر شرکت هایی نظیر پالایش نفت بندرعباس و پالایش نفت لاوان برای سالهای بهتر خواهد شد. این یعنی شاید سهمی مثل شبندر در بلند مدت پتانسیل های بنیادی قوی تری داشته باشد و بازار به این مساله باید توجه بیشتری داشته باشد.

5) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها (ماهنامنتال) :

اما در این شماره از چشم انداز به سراغ بررسی یکی دیگر از شرکت های تولید کننده فولاد که به تازگی وارد تابلوی معاملات شده و انصافا در کوتاه مدت بازدهی مناسبی داشته ، خواهیم رفت. شرکت فولاد کاوه جنوب کیش با نماد «کاوه» که اهرم بالایی در سودآوری دارد ، سهمی است که در این شماره از چشم انداز مورد بررسی قرار خواهد گرفت. فولاد کاوه در آخرین گزارش حسابرسی شده ای که در ابتدای همین ماه به بازار منعکس نموده ، سود هر سهم خود را با تعدیل جزئی 3 درصدی از سطوح 202 ریالی به 208 ریال افزایش داده و در دوره 6 ماهه 46 درصد مقدار تولید ، 44.5 درصد مقدار فروش ، 39 درصد مبلغ فروش ، 44 درصد سود عملیاتی و 95 ریال معادل 46 درصد از سود خالص خود را پوشش داده است.

علت افزایش مزبور عمدتاً به دلیل پیش ‌بینی افزایش نرخ فروش محصولات فولادی نسبت به پیش ‌بینی اولیه می ‌باشد. مضافاً نرخ فروش محصولات فولادی ، بر اساس نرخ ‌های بازار فروش و تسعیر هر دلار بر مبنای 41.000 ریال در تاریخ این گزارش و خرید مواد اولیه بر اساس قرارداد خرید مواد اولیه از شرکت صنعتی ، معدنی گل گهر پیش ‌بینی شده است. تحقق درآمد حاصل از فروش محصولات فولادی و هزینه مواد اولیه مصرفی پیش ‌بینی شده موکول به ثبات شرایط حاکم بر اقتصاد بین‌المللی و بازار داخلی می باشد.

شرکت فولاد کاوه نزدیک فولاد هرمزگان بوده و مزیت دسترسی آسان به صادرات دریایی را دارد. بنابراین شرکت در نیمه اول امسال 74 درصد از فروش خود را از طریق صادرات محقق کرده است. اما در ادامه نگاهی به پیش بینی شرکت خواهیم داشت. فولاد کاوه پیش بینی کرده برای سال جاری 16.833 میلیارد ریال درآمد از محل فروش : ( 690 هزار تن شمش بیلت صادراتی به نرخ هر تن 16.613.308 ریال مجموعا 11.463 میلیارد ریال + 160 هزار تن شمش بیلت داخلی به نرخ هر تن 16.065.106 ریال مجموعا 2.570 میلیارد ریال + 300 هزار تن آهن اسفنجی داخلی به نرخ هر تن 8.328.236 ریال مجموعا 2.498 میلیارد ریال + 200 هزار تن آهن اسفنجی کارمزدی به نرخ هر تن 1.507.365 ریال مجموعا 301 میلیارد ریال ) محقق کند.

گفتنی است ، فروش کاوه در فروردین ماه 550 میلیارد ریال ، در اردیبهشت ماه 1.202 میلیارد ریال ، در خرداد ماه 722 میلیارد ریال ، در تیر ماه 677 میلیارد ریال ، در مرداد ماه 2.197 میلیارد ریال ، در شهریور ماه 1.602 میلیارد ریال ، در مهر ماه 1.303 میلیارد ریال ، در آبان ماه 1.405 میلیارد ریال ، در آذر ماه 1.761 میلیارد ریال و در مجموع 9 ماه ابتدای سال 11.056 میلیارد ریال معادل 65.6 درصد از مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است که رقم پائینی است اما رشد قیمت ها سبب افزایش حاشیه سود شرکت شده است. نکته مهم درخصوص کاوه اینکه کل فروش شرکت در سال های 94 و 95 به ترتیب 5.788 و 8.905 میلیارد ریال بوده است.

ظرفیت اسمی تولید آهن اسفنجی فولاد کاوه 1.856 میلیون تن و ظرفیت اسمی واحد فولاد 1.2 میلیون تن است که نیمه اول امسال 705 هزار تن آهن اسفنجی تولید کرده و پیش بینی می شود 1.3 میلیون تن تولید امسال محقق شود. البته شرکت پیش بینی تولید و فروش 1.5 میلیون تنی دارد که بعید است محقق شود. تولید شمش نیمه اول امسال 390 هزار تن بوده و پیش بینی می شود جمع فروش تا پایان سال به 830 تا 800 هزار تن برسد و این رقم اندکی از رقم پیش بینی شده 900 هزار تنی کمتر خواهد بود.

لازم به ذکر است ، نرخ فروش هر تن شمش بیلت صادراتی به عنوان مهمترین محصول شرکت در حالی در بودجه 17.400.000 ریال پیش بینی شده که نرخ فروش مهر ماه 20.321.562 ریال ، نرخ فروش آبان ماه 19.129.197 ریال ، نرخ فروش آذر ماه 18.832.132 ریال و متوسط نرخ 9 ماه اول سال نیز 16.276.207 ریال بوده است. شمش بیلت صادراتی حدود 71 درصد از کل فروش شرکت را شامل می شود. بنابراین تحولات بازارهای جهانی و بازار ارز ، تاثیر بسزایی در سود شرکت خواهد داشت و نکته منفی اینجاست که نرخ فروش صادراتی طی 3 ماه اخیر در مسیر نزول قرار گرفته است. البته هنوز هم با نرخ پیش بینی شده در بودجه اختلاف خوبی دارد اما به هر جهت افت قیمتها خبر خوبی نیست.

فولاد کاوه برای امسال حوالی 16.500 – 16.000 میلیارد ریال فروش خواهد داشت. با توجه به نرخ های فعلی ، انتظار می رود فولاد کاوه در نیمه دوم سال در حدود 140 – 150 ریال و در مجموع برای کل سال 230 – 240 ریال سود محقق کند. این یعنی کاوه یک تعدیل مثبت دیگر تا پایان سال خواهد داشت. خصوصاکه شرکت در حدود 1.100 میلیارد ریال هم موجودی انبار دارد. البته بحث الکترود گرافیتی می تواند شرکت را اذیت کند اما اثر منفی این موضوع در بودجه سال آتی بیشتر خود را نشان خواهد داد.

فولاد کاوه رقمی بالغ بر 14.087 میلیارد ریال تسهیلات بانکی بلند مدت ( 80 میلیون یورو وام ارزی + تسهیلات داخلی ) دارد که با راه اندازی هر کدام از طرح ها هزینه مالی افزایش خواهد یافت. فاز دوم فولادسازی با پیشرفت 39 درصدی تا سال 98 و واحد 5 میلیون تنی گندله با 7 درصد پیشرفت در سال های 98 یا 99 راه اندازی خواهد شد. این سهم اکنون در قیمت های 255 تومانی و با P/e حدود 12 واحدی معامله می شود. فولاد کاوه برای سال 97 می تواند سود بیش از 350 ریالی داشته باشد. به لحاظ تکنیکی ، دیتای کافی برای تحلیل سهم وجود ندارد اما فعلا محدوده 270 تومانی و سطح روانی 300 تومانی مهمترین مقاومت ها برای کاوه محسوب می شوند و در طرف دیگر محدوده 240 تومانی را به عنوان مهمترین سطح حمایتی داریم.

6) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها (ماهنامنتال) :

در ادامه نگاهی به عملکرد یکی از تایرسازان خوب بورس تهران که از نظر بنیادی وضعیت بهتری نسبت به همگروهی های خود دارد ، خواهیم داشت. تایرسازی که بواسطه بهره برداری یکی از زیر مجموعه های خود به نام لاستیک بارز کردستان ، تغییر با اهمیتی در سود سال های آتی خواهد داشت. کاهش نرخ کائوچو از اتفاقات مثبت رخ داده در صنعت تایر می باشد ؛ هر چند که 4 عامل موجودی انبار بالا ( خرید حجم بالای کائوچو در زمانی که قیمت ها بالا بود ) ، رشد نرخ ارز و در نتیجه افزایش بهای تمام شده ، عدم افزایش نرخ فروش محصولات و واردات بی رویه تایر های چینی بی کیفیت ، سبب شده تا در نهایت شاهد پیچیده شدن وضعیت صنعت لاستیک و تایرسازی کشور باشیم. البته انتظار می رود در بودجه سال آینده شاهد بهبود وضعیت شرکت خصوصا از محل افزایش درآمد لاستیک کردستان باشیم.

از خبرهای مهم این شرکت می توان به همکاری با رنو فرانسه اشاره داشت. لاستیک بارز پس از پشت سر گذاشتن استانداردهای روز اتحادیه اروپا و دریافت تاییدیه رنو فرانسه به‌ عنوان تنها تامین‌ کننده تایر خودروهای تولیدی در ایران معرفی شده است. بر‌این اساس ، دو شرکت ایران ‌خودرو و پارس‌ خودرو به‌ عنوان تولیدکنندگان محصولات رنو در ایران باید از تایرهای بارز روی محصولات استفاده کنند. مازیار روغنی جانشین مدیرکل بازاریابی و صادارت گروه بارز با تاکید بر اینکه رنو در بلند‌مدت برنامه ‌ای برای افزایش تامین کننده‌ های تایر ندارد ، گفت : بر‌اساس توافق انجام‌ شده گروه صنعتی بارز وظیفه تامین تایرهای مورد نیاز برای دیگر محصولات رنو را که در آینده در ایران تولید می ‌شوند ، نیز خواهد داشت و علاوه‌ بر تندر90 و ساندرو ، تایرهای رنو فلوئنس و داستر نیز توسط بارز تامین و به‌ صورت OE روی خودروها نصب خواهند شد.

روغنی همچنین از آغاز رایزنی‌‌ ها با پژو فرانسه خبر داد و گفت : رایزنی ‌ها برای تامین تایرهای مورد نیاز پژو 208 و 301 آغاز و در اولین مرحله 140 حلقه تایر برای انجام آزمایش ‌های فنی به ‌فرانسه ارسال شده و درآینده با آغاز تولید محصولات جدید پژو در ایران ، تایرهای تولیدی بارز به‌ عنوان OE روی این خودروها نصب خواهد شد. به‌ گفته مسئولان گروه صنعتی بارز ، محصولات این مجموعه تحت لیسانس کانتیننتال آلمان تولید می ‌شوند و به همین دلیل مشکلی برای دریافت استانداردهای اتحادیه اروپا ندارند.

گروه صنعتی بارز پیش بینی کرده در سال 96 رقمی بالغ بر 1.223 میلیارد ریال سود خالص ( به ازای هر سهم 484 ریال ) محقق کند. مقدار سود پیش بینی شده در گزارش قبلی 528 ریال بوده و این یعنی شرکت 8 درصد تعدیل منفی در سود سال 96 داشته است. پیش بینی افزایش 2 درصدی مبلغ فروش و همچنین افت 17 میلیارد ریالی درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها ، از مهمترین دلایل افت سود پکرمان می باشد. گفتنی است ، سود خالص پیش بینی شده از محل فروش 9.358 میلیارد ریال تایر بایاس ، تایر رادیال و ... پس از کسر بهای تمام شده و سایر هزینه ها + 73 میلیارد ریال درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها تامین خواهد شد. از مبلغ فروش پیش بینی شده ، رقمی بالغ بر 2.521 میلیارد ریال ( معادل 27 درصد ) مربوط به فروش تایر بایاس و 6.515 میلیارد ریال مربوط به فروش تایر رادیال ( معادل 69.5 درصد ) می باشد و مابقی محصولات شرکت وزن زیادی در رقم فروش پیش بینی شده ندارند.

اما در ادامه نگاهی به عملکرد ماهانه شرکت خواهیم داشت. پکرمان در حالی مبلغ فروش خود برای سال جاری را در سطوح 9.358 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که فروش فروردین ماه 461 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 766 میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه 782 میلیارد ریال ، فروش تیر ماه 763 میلیارد ریال ، فروش مرداد ماه 844 میلیارد ریال ، فروش شهریور ماه 784 میلیارد ریال ، فروش مهر ماه 814 میلیارد ریال ، فروش آبان ماه 795 میلیارد ریال ، فروش آذر ماه 807 میلیارد ریال و جمع فروش 9 ماه ابتدای دوره 6.772 میلیارد ریال معادل 72.3 درصد مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است. به نظر پکرمان با وجود مشکل در بخش فروش اما خیلی هم بد کار نکرده و می تواند در 3 ماهه پایانی سال فروش بهتری داشته باشد اما شاید رشد بهای تمام شده و عدم افزایش نرخ فروش ، سبب کاهش چند تومانی سود شرکت شود.

پکرمان در آخرین گزارش منشر شده ، مفروضات خود را بدین شرح پیش بینی کرده است :

* فروش 25.282.193 کیلو تایر بایاس × به ازای هر کیلو 99.736 ریال = 2.521 میلیارد ریال

* فروش 54.041.061 کیلو تایر رادیال × به ازای هر کیلو 120.560 ریال = 6.515 میلیارد ریال

گفتنی است ، نرخ فروش تایر بایاس در مهر ماه 99.451 ریال ، در آبان ماه 104.609 ریال ، در آذر ماه 106.547 ریال و متوسط نرخ این نوع تایر در 9 ماه ابتدای سال 100.347 ریال بوده است. همچنین نرخ فروش تایر رادیال در مهر ماه 121.013 ریال ، در آبان ماه 120.741 ریال ، در آذر ماه 120.884 ریال و متوسط نرخ این نوع تایر در 9 ماه ابتدای سال 120.490 ریال بوده است. این بررسی نشان می دهد که متوسط نرخ فروش اکنون در نزدیکی نرخ های پیش بینی شده است و شرکت مطابق بودجه عمل کرده است. نکته مهم اینکه پکرمان در حدود 1.480.000 کیلوگرم موجوی تایر رادیال دارد که اگر این مقدار را در نرخ فروش ضرب کنیم ، به رقم 180 میلیارد ریالی می رسیم که رقم بدی برای موجودی انبار نیست.

مقایسه عملکرد پکرمان در 6 ماه ابتدای سال جاری با نیمه نخست سال گذشته نشان از رشد به ترتیب 3 درصدی مبلغ فروش ، 19 درصدی بهای تمام شده و در نتیجه افت 41 درصدی سود عملیاتی و کاهش 37 درصدی سود خالص دارد. افت حاشیه سود در 3 ماهه دوم کاملا آشکار می باشد. نکته دیگر اینکه پکرمان با وجود بهره برداری از لاستیک کردستان اما درآمد سرمایه گذاری ها را نسبت به سال گذشته کاهشی در نظر گرفته که منطقی نیست و می توان انتظار رشد این درآمد را در گزارش 12 ماهه داشت. در مجموع باید گفت ، عملکرد شرکت نسبت به سال گذشته تضعیف شده و انتظار بازار برآورد نشده است. این سهم اکنون در قیمت های 300 تومانی و با P/e حدود 6 واحدی معامله می شود. محدوده 270 و 328 تومانی نزدیک ترین سطوح حمایتی و مقاومتی پکرمان محسوب می شوند.

7) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه سنگ آهنی هم تقاضای خوبی را شاهد بودیم. البته فولادی ها هم با رشد قیمت به کار خود خاتمه دادند اما تمرکز اصلی به روی سنگ آهنی ها بود و نمادهایی نظیر کچاد ، ومعادن موفق شدند با معاملاتی پر حجم به کار خود خاتمه دهند. دیروز گذشته به یک نکته مهم اشاره کردیم و شاید بد نباشد امروز که دسترسی گزارش آزاد است مجددا اشاره ای به آن داشته باشیم : اعتقاد ما بر این است که سنگ آهنی ها برای سال 97 به دلایلی که در ادامه اشاره خواهیم کرد ، وضعیت بهتری خواهند داشت. اول اینکه شرکتهای تولید کننده فولاد از افزایش نرخ الکترود گرافیتی متضرر می شوند. ( تعدیل منفی اخیر در نماد فولاژ در شرایطی که انتظار یک تعدیل مثبت شیرین از این شرکت را داشتیم ، از افزایش نرخ بهای تمام شده ناشی از رشد نرخ الکترود گرافیتی نشات می پذیرد. ضمن اینکه شرکتهای تولید کننده شمش نظیر فولاد کاوه و خوزستان نیز اثر منفی بیشتری از افزایش نرخ این ماده می پذیرند.

اما علت دوم که سبب شده انتظار ما از سنگ آهنی ها برای سال 97 بیشتر باشد ، راه اندازی طرح توسعه شرکتهاست. به عنوان مثال ، از نیمه دوم سال جاری خط تولید فولاد در شرکت صنعتی و معدنی چادرملو راه اندازی شد. همانطور که مطلع هستید و بارها به این مساله اشاره کردیم ، فروش این شرکت در 3 ماهه سوم سال خیره کننده بود و قطعا اثرات رشد فروش را در eps کوارتر سوم کچاد خواهیم دید. بنابراین انتظار می رود فروش و سود این شرکت برای سال 97 افزایشی باشد. در کگل نیز وضعیت به همین شکل است و بهره داری خط تولید شرکتهای زیر مجموعه و رشد سود سرمایه گذاری در این شرکت را خواهیم داشت. همچنین کنور نیز می تواند موقعیت بهتری در سال های پیش رو داشته باشد.

ب) در گروه بانکی ، در حالی امروز فشار عرضه بیشتر از روز گذشته بود که برخی از نمادها بی سر و صدا رشد خوبی کردند. به عنوان مثال ، بانک ملت در شرایطی که کسی به سهم توجه نداشت ، به قیمت بازگشایی بازگشت و حال باید دید قدرت گذر از سد 120 تومانی و حرکت به سمت سطوح 140 تومانی را دارد یا خیر. در کنار وبملت ، وسینا را داریم که در ابتدای کانال 100 تومانی بلوک های جالبی جابجا می کند و به دلیل موقعیت مناسب بنیادی ، انتظار رشد سهم در میان مدت را داریم. و در نهایت اشاره هم به پست بانک می کنیم که بعد از گشایش همراه با صف فروش روز گذشته ، امروز نیز معاملات متعادل تری را در محدوده حمایتی و البته در دامنه منفی به نمایش گذاشت. وپست تحولات مثبتی داشته و به نظر با خروج فرد حقیقی که این 2 روز فروش زد ، کم کم سهم در مسیر رشد قرار بگیرد.

ج) در گروه بیمه ، عرضه و تقاضا بد نیست و بحث خصوصی سازی شرکت هایی نظیر دانا ، البرز و آسیا موجب نیمچه توجه بازار به نمادهای این گروه شده است. ضمن اینکه شاخص گروه در موقعیت خوبی قرار گرفته و می توان برخی از نمادها نظیر آسیا و البرز که از نظر معاملاتی وضعیت بهتری دارند ، زیر نظر داشت. در بیمه آسیا الگوی برگشتی triple bottom تشکیل شده و در صورت شکست خط گردن در سطوح 175 تومانی ، سیگنال رشد تا سطوح 210 تومانی صادر خواهد شد. به نظر حجم و روند معاملات در بیمه آسیا سر و شکل بهتری نسبت به سایر اعضا دارد. سازمان خصوصی‌سازی زمان واگذاری سهام البرز و آسیا را 16 بهمن سال‌ جاری اعلام کرد. به گزارش روابط عمومی بیمه البرز ، سازمان خصوصی‌سازی ، 16 بهمن ، اقدام به واگذاری 2 بلوک 17.38 و 18.84 درصدی بیمه البرز و آسیا در بورس می ‌کند. بلوک البرز با سرمایه 400 میلیارد تومانی شامل 694 میلیون سهم است و به قیمت پایه هر سهم 163 تومان و به ارزش 42.5 میلیارد تومان است. بلوک آسیا هم با سرمایه 230 میلیارد تومانی مشتمل بر 432 میلیون بوده که به قیمت پایه 192 تومانی هر سهم و ارزش 83 میلیارد تومانی ، روانه میز فروش خواهد شد. زمان عرضه سهام دولتی بیمه اتکایی امین نیز در روز 16 بهمن سال‌جاری اعلام شده است.

د) در گروه حمل و نقلی در شرایطی توریل گزارش مثبت و خوبی داده و استحقاق رشد دارد که امروز شاهد معامله بلوکی و کد به کد سهم در تابلوی اصلی و در قیمت های منفی 4 درصد ( حوالی کانال 170 تومانی ) بودیم ! نمی دانیم چرا ناظر بازار توجهی به این تیپ معاملات ندارد ! جالب اینجاست که امروز 18 میلیون سهم از کد حقوقی ها وارد کد حقیقی ها شد. انصافا سهم هایی نظیر حسینا و توریل نباید به این قیمت ها باشند اما ظاهرا دست های پشت پرده مانع از رشد این سهم ها می شوند.

ه) در گروه خودرویی فشار عرضه بالا بود و اکثر نمادها با افت قیمت به کار خود خاتمه دادند. در خبرهای مرتبط با این گروه ، سخنگوی انجمن قطعه سازان کشور گفت : قطعه سازان مترصد خرید بلوک ایران خودرو هستند. خرید این بلوک توسط قطعه سازان هم برای ایران خودرو و هم قطعه سازان مزایایی در بر خواهد داشت. «فرهاد به نیا» علاوه بر اشاره به رشد 40 درصدی نرخ فولاد ، درخصوص وضعیت دریافت مطالبات گروه قطعه سازی گفت : دوره بازپرداخت مطالبات در صنعت قطعه سازی رو به افزایش می باشد. قطعه سازان درخواست افزایش قیمت محصولات خود را داشته اند که مورد موافقت قرار نگرفته است. وی گفت : این صنعت نیاز به حمایت دارد. مثلا امکان اعطای تسهیلات و گشایش ال سی داخلی برای قطعه سازان از طریق مطالباتی که از خودروسازان دارند ، راه گشا است. فروش قطعه سازان در سال حدود 10 هزار میلیارد تومان است که دوره وصول آن تقریبا 4 ماهه می باشد. اگر بانکها بر اساس میزان مطالبات هر شرکت ، گشایش ال سی انجام دهد ، بعضی از مشکلات برطرف خواهد شد.

و) در گروه تجهیزاتی ، 3 نماد حفاری ، مپنا و صدرا را بیشتر باید زیر نظر داشت. هر 3 سهم می توانند در میان مدت بازدهی خوبی داشته باشند. در این بین صدرا این روزها حجم معاملات بهتری را تجربه می کند. گفته می شود تفاهمنامه علمی و پژوهشی بین دانشگاه خلیج فارس و شرکت صدرا منعقد شده است. در همین رابطه مدیرعامل صدرا گفت : شرکت صدرا به عنوان اولین شرکت دریایی کشور و منطقه به دنبال ایجاد یک هلدینگ بزرگ برای تاسیس صنایع دریایی است. محمد رحیم دهقانی با اشاره به فعالیت‌ های کنونی صدرا افزود : اکنون سفارش ساخت بیش از 10 سکو برای توسعه فازهای پارس جنوبی را در دست کار داریم. وی افزود : در بخش گردشگری و ساخت کشتی تفریحی ظرفیت بالایی برای سرمایه گذاری وجود دارد و ما برای نیل به هدفمان به دنبال ارتباط مستمر و پایدار با دانشگاه هستیم.

8) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 4.380 – 4.395 تومان

ب) یورو : 5.380 – 5.405 تومان

ج) درهم امارات : 1.200 – 1.215 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.480.000 – 1.491.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24