Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بازار فولاد و همچنین معاملات بورس انرژی شرایط آرام و کم نوسانی را در بازار روز یکشنبه تجربه کردند اگرچه بازار پلیمرها نیز با ضعف تقاضا رو به روست ولی رشد قیمت های پایه پتروشیمی ها خود تکانه قیمتی مثبتی برای این بازار تلقی می شود. در بازار آتی سکه نیز به رغم افزایش قیمت دلار و کاهش بهای سکه نقدی یک روز کاهشی به ثبت رسید اگرچه با واقعیت های این بازار تضاد آشکاری ندارد. به نظر می رسد بازارها هم اکنون در یک فاز احتیاطی قرار دارند تا با تجمیع داده های مثبت ، شرایط بهتری را از لحاظ حجم معاملات و رشد قیمت ها تجربه کنند اگرچه این خوش بینی به زمان نیاز دارد...

آرامش فراگیر در بازارهای کالایی

بورس24 : بازار فولاد و همچنین معاملات بورس انرژی شرایط آرام و کم نوسانی را در بازار روز یکشنبه تجربه کردند اگرچه بازار پلیمرها نیز با ضعف تقاضا رو به روست ولی رشد قیمت های پایه پتروشیمی ها خود تکانه قیمتی مثبتی برای این بازار تلقی می شود. در بازار آتی سکه نیز به رغم افزایش قیمت دلار و کاهش بهای سکه نقدی یک روز کاهشی به ثبت رسید اگرچه با واقعیت های این بازار تضاد آشکاری ندارد. به نظر می رسد بازارها هم اکنون در یک فاز احتیاطی قرار دارند تا با تجمیع داده های مثبت ، شرایط بهتری را از لحاظ حجم معاملات و رشد قیمت ها تجربه کنند اگرچه این خوش بینی به زمان نیاز دارد.

بازگشت آرامش به بورس انرژی

بورس انرژی در کنار بازار فولاد گویی میل به آرامش معاملاتی پیدا کرده است اگرچه داد و ستد نزدیک به 7 میلیارد تومان در بازار فیزیکی نشان می دهد که این بازار گویی یک عقب گرد معاملاتی را تجربه کرده ولی با فرض معاملات جذاب روز گذشته ، چیزی از ارزش های این بازار کاسته نشده و البته عرضه های پیش رو هم می تواند به موفقیت های پیش روی این بازار کمک کند.

در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز و بندرعباس در رینگ داخلی و نفت کوره 380 سانتی استوکس شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین‌الملل عرضه شد.

حجم کل معاملات صورت‌گرفته طی امروز (24 دی ماه) 3،815 تن و به ارزش بیش از 73 میلیارد و 45 میلیون ریال است. از نکات مهم عرضه های امروز می‌توان به معامله 3000 تن آیزوریسایکل پالایش نفت بندرعباس، 400 تن آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز و 150 تن آیزوریسایکل پالایش نفت تبریز اشاره نمود.

گفتنی است طی روز کاری آتی (25 دی ماه 96) کالاهای برش سنگین و سوخت کوره سبک پتروشیمی تبریز، آیزوریسایکل، حلال 402 و 503 پالایش نفت اصفهان، سی اس او و پروپیلن پالایش نفت شازند و متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی و حلال 402 پالایش نفت اصفهان در رینگ بین‌الملل عرضه خواهند شد

به گزارش تارنمای بورس انرژی؛ د ر جریان معاملات روز جاری بورس انرژی ایران (یک‌شنبه 24 دی ماه 96)، در بازار سایر اوراق بهادار قابل معامله بورس انرژی ایران، در بازار گواهی‌های سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری پروژه و در نماد پرند بالغ بر 1 میلیون و 510 هزار گواهی از گواهی‌های این صندوق با ارزش 5 میلیارد و 90 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 274 هزار قرارداد معادل 3 میلیون و 146 هزار کیلووات ساعت به ارزش 792 میلیون ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نمادهای بارپایه، کم‌باری و بارپیک با متوسط قیمت 277، 227 و 350 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند.

خاطر نشان می‌گردد در آغاز جلسه معاملاتی امروز نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/11/24 گشایش یافتند. همچنین نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/10/29 در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرایند تحویل آنها آغاز گردید.

لازم به ذکر است فردا دوشنبه 96/10/25 تابلوی برق بازار فیزیکی بورس انرژی ایران میزبان عرضه همزمان برق توسط نیروگاه خرمشهر (با دوره مصرف میان باری و بارپایه و دوره تحویل هفتگی 96/10/30) به میزان 170 هزار کیلووات در هر ساعت و ارومیه (با دوره مصرف بار پایه و دوره تحویل ماهانه بهمن ماه) به میزان 10 هزار کیلووات در هر ساعت خواهد بود. شایان ذکر است این نخستین عرضه کالای برق نیروگاه ارومیه در تابلوی برق بازار فیزیکی بورس انرژی ایران می‌باشد.

مهمترین معاملات امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

حلال 400 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

210000

لیتر

16972

16972

ریال

حلال 410 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

132000

لیتر

16816

16816

ریال

نفت کوره 380 سانتی استوکس شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین الملل

0

تن

-

-8.5

پریمیوم دلاری

برق شرکت افق تامین انرژی طوس-نیروگاه طوس

7000

کیلو وات در هر ساعت

430

500

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

150

تن

18435

18435

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

400

تن

18901

18435

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت بندرعباس در رینگ داخلی

3000

تن

18978.83

18435

ریال

پریمیوم دلاری ( مطابق مکانیسم مصوب هیئت مدیره بورس انرژی ایران)

بی رمقی در بازار فولاد

اگرچه انتظار رشد قیمت ها در بازار فولاد وجود دارد ولی روز یکشنبه رخداد قیمتی مهمی در این بازار به ثبت نرسید و یک وضعیت نسبتاً آرام و حتی منطقی در این بازار تجربه شد. این شرایط یعنی رشد برخی از قیمت ها در کنار کاهش نرخ برخی دیگر موجب شد تا بازار فولاد وارد یک فاز آرامش نسبی شود اگرچه بی رمقی معامله گران و کم توجهی به شرایط جانبی همچون نوسان قیمت های جهانی و ورود بازار دلار به یک روند افزایشی جدید نشان دهنده ضعف تقاضا در این بازار است. این وضعیت را شاید بتوان یک نکته مثبت تلقی کرد زیرا بازار فولاد از شرایط هیجانی پیشین فاصله گرفته و رفتاری منطقی تر در این بازار حاکم شده است؛ شاید بازار راهی جز این هم ندارد. ثبات نسبی بهای شمش نیز نشان می دهد که واحدهای نوردی میل چندانی به خرید ندارند و این وضعیت اگرچه می تواند آرامش را در بازار تزریق کند ولی رشد قیمت ها را هم ناخودآگاه به تعویق خواهد انداخت. بازار برای تجدید قوا به زمان نیاز دارد و البته تکانه های جدیدی برای تغییر فاز هم به نیاز بازار افزوده شده است و این موارد به معنی آن است که واقعیت های زمستانی بازار فولاد مجدداً در حال خودنمایی جدیدی است.

به گزارش کانال تلگرامی گزارشگر بازار فولاد؛ ا ادامه روند افزایشی در هفتمین روز از این جریان افزایشی خزنده در حوزه قراضه آهن، مطابق با آنچه که از گزارش امروز نرخ باکس دیده میشود؛ این حوزه نه تنها کاهش های صورت گرفته 15 روز گذشته خودش در جریان یک بازه 5 روزه کاهشی را جبران کرد، بلکه با عبور از رکورد قبلی، حالا بطور متوسط حدود 40+ تومان بالاتر از آخرین نرخ ثبت شده در آخرین روز از آذر ماه و بالاتر از رقم قبلی ماه گذشته ایستاده است.

نزدیک شدن اختلاف شاخص نرخ بین حوزه القایی و قراضه به رقم حدودی 400 تومان؛ نشان از نزدیک شدن به نقطه کمینه شمش در بازار القایی دارد که این مسئله با دستور کار پرهیز از هیجان سازی های بی مورد در حوزه نورد که در جلسه صبح از برخی از حضار جلسه شنیده شد؛ کار را برای این حوزه دو چندان سخت تر خواهد کرد؛ هنوز از جزییات دستور جلسه ای که اکنون در خصوص برخی از تولیدکنندگان شمش القایی در انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور در جریان است، اطلاعاتی در دست نیست ولی با توجه به آنچه که در جلسه صبح نوردیها اتفاق افتاده، می توان حدس زد که کلیات موضوع از چه قرار است.

بنظر میرسد که با وضعیت موجود، بعید است که حوزه القایی روزهای طلایی خودش که سه ماهه تیر تا شهریور ماه بود، را مجددا تجربه نماید؛ به خصوص اینکه افزایش 63 درصدی حوزه قراضه آهن از ابتدای سال تا کنون بلایی است که این حوزه خواسته یا ناخواسته برای خودش به ارمغان آورده و بنا بر اظهار نظر برخی از کارشناسان حوزه قراضه آهن، عقب‌نشینی این حوزه با توجه به محدودیت های فعلی منابع این حوزه، کاری سخت و طاقت فرسا به نظر می رسد.

وضعیت مارجین حوزه نورد یا اختلاف شاخص نرخ بین این حوزه با حوزه القایی در حال حاضر در وضعیت نسبتا مطلوبی برای آنها قرار دارد؛ این حوزه توانسته طی 20 روز گذشته این اختلاف قیمت را به خوبی حفظ نماید.

برخی از مهمترین معاملات محصولات فولادی در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

میلگرد 10-A3

فولاد کرمان

نقدی

22,200

22,200

110

220

110

رشد قیمت های پایه پتروشیمی ها

همان گونه که در گذشته به آن اشاره کرده بودیم قیمت های پایه محصولات پتروشیمی امروز با رشد قیمت دلار و افزایش نرخ های جهانی با افزایش قیمت هایی گسترده رو به رو شد تا جایی که می توان گفت بازار پتروشیمی ها در بورس کالا وارد یک فاز افزایشی شده و از هم اکنون می توان به رشد قیمت های بورس و بازار امیدوار بود. این در حالی است که هنوز تقاضا در بطن بازار ضعیف بوده ولی همین بیم و امیدها در نهایت میل به خرید را افزایش می دهد زیرا بازار راهی جز پذیرفتن قیمت های بورس کالا را پیش روی خود متصور نمی بیند.

قیمت های بازار آزاد در روز یکشنبه اگرچه میل به افزایش داشت و بهای دلار هم باز به روند صعودی خود بازگشت ولی ضعف تقاضا همچون روزهای قبل در بطن بازار خودنمایی کرده و اجازه نداد تا قیمت ها همچون برآوردهای صورت گرفته افزایش نرخ های چشمگیری را تجربه کند. این وضعیت نشان می دهد که خریداران به صورت جدی تری به قیمت های موجود بدبین باشند ولی واقعیت آن است که پذیرش نرخ های فعلی با محوریت بورس کالا تنها مسیر پیش روی بازار است و همین نکته به معنی احتمال افزایش مجدد قیمت ها در طول هفته جاری است اگرچه بخش مهمی از تقاضای صنایع پایین دستی در نهایت از بورس کالا تأمین خواهد شد. حجم عرضه های هفته جاری هم در واقعیت های بازار تأثیر گذار است مخصوصاً در وضعیتی که هفته گذشته با کاهش عرضه ها رو به رو بوده این بنابراین برای هفته جاری احتمال رشد عرضه ها را می توان جدی تر از قبل مورد ارزیابی قرار داد.

افزایش ادامه دار قیمت پایه محصولات پلیمری

مقایسه قیمت پایه محصولات پلیمری در تاریخ ۱۷ و ۲۴ دی ماه نشان می دهد که اکثر کالاها روندی صعودی داشته اند. به گزارش پایگاه خبری بورس کالا؛ رشد قیمت دلار تا مرز ۴ هزار و ۳۳۷ تومان و همچنین افزایش قیمت در بازارهای جهانی سبب شد تا در هفته جاری هم قیمت پایه محصولات پلیمری افزایشی باشد.

بیشترین قیمت پایه محصولات پلیمری متعلق به پلی اتیلن های ترفتالات نساجی وSBبا ۷.۹ درصد افزایش نسبت به هفته قبل است.در رتبه بعدی پلی استایرن بوتادین رابرهای روشن و تیره با ۴ درصد افزایش نسبت به هفته قبل قرار دارد، این کالابه ترتیب ۲۳۶ و ۲۳۰ تومان گران شدند.

در ادامه پلی اتیلن های ترفتالات بطری و پی وی سی ها هم حدودا ۳ درصد نسبت به هفته قبل افزایش قیمت داشتند، به طوری که بطری ها ۳.۲ درصد و پی وی سی ها هم ۳.۷ درصد نسبت به هفته قبل گران شدند.

همچنین در گروه پلی اتیلن ها هم پلی اتیلن سبک فیلم، پلی اتیلن سنگین فیلم، بادی، دورانی و تزریقی روندی افزایشی داشته و حدودا ۲ درصد نسبت به هفته قبل گران شدند.همچنین در ادامه پلی اتیلن های سنگین اکستروژن، پلی پروپیلن های نساجی و شیمیایی و همچنین پلی استایرن های مقاوم و معمولی نیز روندی افزایشی داشتند.

کمترین افزایش قیمت در گروه محصولات پلیمری نیز متعلق به پلی استایرن مقاوم با ۰.۴۶ درصد رشد است، این کالا ۲۹ تومان نسبت به هفته گذشته گران شد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24