Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

عده زیادی از فعالان بازار سرمایه درباره بازار سنگ آهن در سال جدید میلادی کنجکاو هستند. برخی کارشناسان می گویند امسال قیمت ها کاهش می یابد اما در مقابل بعضی تحلیلگران به احتمال رشد قیمت ها به سمت ١٠٠ دلار ...

بهتر است به بازار سنگ آهن توجه بیشتری شود!

بورس24 : هفته گذشته قیمت سنگ آهن به رشد خود ادامه داد و به مرز ۸۰ دلار در هر اونس رسید که بالاترین میزان در پنج ماه اخیر بود. قیمت سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد در بندر کینگدائو در سطح 79 دلار قرار گرفت که نسبت به پایین ترین میزان در اکتبر سال گذشته ۳۵ درصد بالاتر است. از اکتبر سال گذشته تاکنون قیمت فولاد در چین نیز افزایش یافته است.

هفته گذشته قیمت سنگ آهن با عیار ۵۸ درصد با 1.4 درصد افزایش به 43.3 دلار و قیمت سنگ آهن با عیار ۶۵ درصد به 94.6 دلار در هر تن افزایش یافت.

مسلما یکی از علل اصلی افزایش قیمت سنگ آهن با عیار بالا، برنامه های دولت چین برای کاهش آلودگی هوا و اصلاح بخش فولادسازی این کشور است. در این برنامه ها، واحدهای آلاینده فولادساز تعطیل می شوند و به همین دلیل تولیدکنندگان این ماده خام به سمت استفاده از سنگ آهن با عیار بالا حرکت کرده اند که عموما وارداتی است.

سال گذشته قیمت سنگ آهن بین ۹۵ دلار تا ۵۰ دلار نوسان کرد و متوسط قیمت‌ها 71.4 دلار بود. برای سال جاری میلادی اکثر دیدگاه مطرح شده منفی است. برای مثال وزارت صنعت، نوآوری و علوم استرالیا معتقد است امسال متوسط قیمت هر تن سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد ۵۲ دلار خواهد بود و نوسان های بزرگ در قیمت ها مشاهده خواهد شد. همچنین پیش‌بینی شده در نیمه نخست امسال قیمت ها بالاتر از نیمه دوم خواهد بود زیرا در ماه های آینده دولت چین محدودیت هایی که بر تولید فولاد اعمال کرده کاهش خواهد داد و تقاضا برای سنگ آهن بیشتر می شود.

بیشتر شدن نوسان قیمت ها ابهام هایی است که درباره واکنش بازار به محدود شدن تولید فولاد در زمستان در چین وجود دارد. دولت چین دو ماه پیش به تولیدکنندگان فولاد در ۲۸ شهر بزرگ این کشور دستور داد میزان تولید خود را به نصف کاهش دهند. این برنامه تا دو ماه دیگر ادامه دارد و پس از آن، بازار فولاد و سنگ آهن تحت تاثیر شرایط اقتصادی در چین قرار خواهد گرفت.

در نیمه دوم سال جاری میلادی قیمت ها کاهش می یابد زیرا بر عرضه سنگ آهن از سوی شرکت های بزرگ تولید کننده این ماده خام یعنی ریوتینتو، بی اچ پی بیلیتون، ویل اس ای و فورتسکیو افزوده خواهد شد و میزان تولید فولاد در چین به احتمال زیاد کمتر می شود. در سه ماهه دوم امسال، احتمالاً بر تولید فولاد و تقاضا برای سنگ آهن افزوده می‌شود اما در نیمه دوم سال، تاثیر کاهش نرخ رشد اقتصادی چین و افزایش عرضه از سوی استرالیا و برزیل احساس خواهد شد.

شرکت های استرالیایی سال جاری میلادی صادرات سنگ آهن خود را به ۸۸۰ میلیون تومان و سال آینده به ۸۹۴ میلیون تن افزایش خواهند داد. همچنین برزیل قصد دارد امسال تولید سنگ آهن خود را به ۴۰۰ میلیون تومان برساند و سال آینده این رقم به ۴۲۴ میلیون تن افزایش خواهد یافت. امسال و سال آینده واردات سنگ آهن چین ثابت خواهد ماند اما در اروپا، هند و کره جنوبی بر مصرف سنگ آهن افزوده می شود. سیاست دولت چین مهمترین عامل ابهام آفرین در بازار سنگ‌آهن در سال جاری میلادی خواهد بود.

البته دیدگاه های خوشبیانه نیز در باره افق بازار سنگ آهن وجود دارد. برای مثال عده ای از کارشناسان معتقدند امسال میزان تولید فولاد در چین اندکی کاهش خواهد یافت زیرا برنامه های زیرساختی این کشور با قدرت ادامه پیدا می کند و در بخش های تولید کارخانه ای اقتصادهای بزرگ وضعیت بسیار خوب است. این بخش ها مصرف کننده فولاد هستند.

البته سیاست دولت چین در حوزه مبارزه با آلودگی هوا سبب خواهد شد تقاضا برای سنگ آهن با عیار بالا افزایش یابد. درست است که عرضه بیشتر می شود اما رشد تقاضا از سوی فولادسازهای بزرگ عاملی برای حمایت از قیمت ها خواهد بود.

اوایل سال گذشته میلادی سرمایه گذاران درباره تاثیر برنامه های اصلاحی دولت چین بر تقاضا برای مواد خام نگران بودند اما به تدریج ثابت شد این برنامه ها از رشد اقتصاد چین نخواهد کاست و شاهد بودیم که عملکرد بازار مواد خام بسیار خوب بود. از دید کارشناسان خوشبین، همین وضعیت امسال هم اتفاق خواهد افتاد. برخی از این کارشناسان به افزایش قیمت سنگ آهن به 100 دلار در هر تن امیدوار هستند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سنگ آهن با عیار 62 درصد در یک سال اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24