Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در هفته های اخیر درباره افق بازار فولاد و سنگ آهن دیدگاه های مختلفی مطرح شده است. برای سرمایه گذاران بسیار مهم است که بدانند شرایط بازار در ماه های آینده در مجموع به چه شکل خواهد بود. در مطلب حاضر ..

حضور در بازار فولاد و سنگ آهن منطق خود را از دست می دهد ؟

بورس24 : هفته گذشته قیمت سنگ آهن افزایش یافت اما برخی معتقدند در ماه های آینده قیمت این ماده خام مورد استفاده در تولید فولاد کاهش می یابد. وزارت صنعت، نوآوری و علوم استرالیا در گزارش جدید خود آورده است، در سال جدید میلادی متوسط قیمت هر تن سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد در چین 51.5 دلار خواهد بود. این رقم نسبت به متوسط قیمت ها در سال ۲۰۱۷ بیست درصد پایین تر است. از دید این نهاد، افزایش عرضه از سوی شرکت های بزرگ و ضعف تقاضا در چین دو عامل اصلی کاهش قیمت سنگ آهن خواهند بود.

سود سه شرکت بزرگ تولیدکننده سنگ آهنگ یعنی بی اچ پی بیلیتون، ویل اس ای و فورتسکیو به شدت به صادرات سنگ آهن وابسته است و آنها تلاش کرده اند بر میزان عرضه این ماده خام بیافزایند. شرکت برزیلی ویل اس ای قصد دارد در سال جدید میلادی صادرات سنگ آهن خود را با ۷ درصد افزایش به ۳۹۰ میلیون تن برساند. همچنین در استرالیا شرکت های فورتسکیو، پی اچ پی بیلیتون و ریو تینتو قصد دارند در چند سال آینده تولید سنگ آهن خود را ۱۷۰ میلیون تومان بالا ببرند.

به این ترتیب بازار از لحاظ عرضه با هیچ مشکلی مواجه نیست. وزارت صنعت، نوآوری و علوم استرالیا معتقد است روند کاهش قیمت سنگ آهن پس از سال جاری ادامه می یابد و سال آینده متوسط قیمت هر تن از این ماده خام 49 دلار خواهد بود. همچنین انتظار می رود در سال جاری میلادی نوسان قیمت سنگ آهن افزایش یابد زیرا ابهام هایی درباره تاثیر برنامه های اقتصادی چین بر تولید فولاد این کشور وجود دارد. هرگونه تغییر در میزان تولید فولاد در چین مستقیما بر قیمت سنگ آهن تاثیر می گذارد.

واقعیت این است که چین در حال تعطیل کردن کارخانه های فولادسازی قدیمی و آلاینده محیط زیست است تا به بخش تولید فولاد سامان دهد. رئیس جمهور چین چندی پیش در سخنرانی خود اصلاح بخش تولید و مبارزه با آلودگی هوا را از اولویت های دولت این کشور در ۵ سال آینده دانست.

در بخش دیگری از گزارش دولت استرالیا آمده است، متوسط قیمت ذغال‌سنگ نیز در سال جاری پایین تر از سال گذشته میلادی خواهد بود. البته این پیش بینی ها به وضعیت تولید فولاد در چین و سیاست های دولت این کشور وابسته است. اگر در عمل مشخص شود تغییرات بزرگی در تولید فولاد چین رخ نداده است قیمت سنگ آهن در محدوده های کنونی نوسان خواهد کرد.

آندسته از تحلیلگران که افق بازار سنگ آهن را منفی توصیف کرده اند به ریسک هایی که اقتصاد چین را تهدید می کند اشاره دارند.

اقتصاد چین سال جاری میلادی را در حالی آغاز کرده که با چالش های مختلف روبروست و رهبران این کشور سه سال پر افت و خیز را برای این کشور پیش بینی کرده اند. مبارزه با فقر، کاهش آلودگی هوا و بدهی های رو به افزایش دولت سه چالش بزرگ داخلی برای چین هستند. از سوی دیگر افزایش نرخ های بهره در آمریکا، چنگ تجاری بین چین و آمریکا و بحران در شبه جزیره کره چالش هایی هستند که از خارج اقتصاد چین را تهدید می کنند.

نرخ رشد اقتصاد چین سال گذشته میلادی به احتمال زیاد بالاتر از نرخ مورد نظر دولت این کشور بوده اما پیش بینی شده در سال جاری نرخ رشد کاهش خواهد یافت. بر همین مبنا رئیس جمهوری چین اعلام کرده اگر در حوزه اصلاح نظام مالی پیشرفت های صورت گیرد کاهش نرخ رشد اقتصاد نگران کننده نخواهد بود. برخی تحلیلگران می گویند در سال جاری میلادی ریسک هایی که رونق اقتصاد چین را تهدید می کنند مهمترین ریسک ها برای اقتصاد جهان هستند و در این میان منطقه آسیا پاسیفیک به شکل خاص نسبت به شوک های حاصل از کاهش نرخ رشد اقتصادی چین آسیب پذیر است.

برخی از این ریسک ها هنوز تحقق نیافته اند و نیز فعالیت ها در بخش های مختلف اقتصادی چین رو به افزایش است. گزارش های که هفته گذشته درباره وضعیت بخش های تولید کارخانه ای، خدمات و مصرف در چین در ماه گذشته میلادی منتشر شد نشان می دهد شاخص ها رشد کرده اند و این نکته سبب افزایش امیدواری سرمایه گذاران در بازار مواد خام از جمله سنگ آهن است. با این حال برخی تحلیلگران معتقدند آمار و ارقام منتشر شده تااندازه ای غیرواقعی هستند و وضعیت اقتصاد چین را بهتر از آنچه هست نشان می دهند.

در مقابل، برخی نهادهای بزرگ پیش بینی کرده اند رونق اقتصاد چین ادامه پیدا خواهد کرد البته نرخ رشد اندکی پایین تر خواهد بود اما این به معنای آن نیست که مصرف مواد خام در این کشور به شدت کاهش خواهد یافت. برنامه های زیرساختی چین با قدرت پیش خواهد رفت و تقاضای این کشور برای انواع مواد خام بالا باقی خواهد ماند. از دید این نهادها متوسط قیمت سنگ آهن در سال جاری میلادی 70 دلار در هر تن خواهد بود.

در زمستان به دلیل سرد شدن هوا و کاهش ساخت و سازها تقاضا برای فولاد کاهش می یابد و تولیدکنندگان قیمت ها را کاهش می دهند. قیمت هر تن سنگ آهن با عیار 62 درصد در بندر کینگدائوی چین روز جمعه در محدوده 76 دلار نوسان کرد.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24