Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

اما درخصوص کروی باید گفت که این شرکت سود حاصل از سرمایه گذاری ها برای سال جاری را در سطوح ٧٢۶ میلیارد ریالی پیش بینی نموده که ۵٨٠ میلیارد ریال معادل ٨٠ درصد از محل تقسیم سود شرکتهای بورسی تامین می شود. گفتنی است ، کروی eps و dps فرآور را در بودجه خود به ترتیب در سطوح ١.٣٧٣ و ۶٧٢ ریالی پیش بینی نموده است. بنابراین اگر فرض را بر این بگذاریم که ...

«در جستجوی آرامش !!»

1) آنچه گذشت + پیش بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران در معاملات سومین روز کاری هفته زیر فشار عرضه های بیشتری قرار گرفت و شاهد عقب نشینی بیشتر بازار به ویژه در گروه های بزرگ و صنایعی که بازدهی بیشتری از ابتدای سال داشته اند، بودیم. نگاهی دقیق تر به کلیه متغیرهای موثر بر بازار سرمایه نشان می دهد که اصلاح قیمت ها بیشتر رنگ سیاسی داشته و کمتر به عوامل اقتصادی بر می گردد ، چراکه دلار و کامودیتی ها خصوصا نفت در سطوح ایده آلی قرار گرفته و این سیگنال مثبتی برای بازار می باشد. بنابراین باید گفت که وضعیت فعلی منشاء سیاسی داشته و گام های آهسته و محتاطانه معامله گران در همین راستا می باشد.

در شرایطی برخی از فعالان بازار وضعیت فعلی را به فیلتر شدن تلگرام ربط می دهند که با توجه به بحث «دور زدن فیلترینگ» ، این دلایل چندان قابل قبول نیست و به نظر مباحث سیاسی و نگرانی از تحولات انتهای هفته ، توجیه بهتری برای عقب نشینی بازار باشد. ضمن اینکه بحث میل به اصلاح بازار را نمی توان رد کرد و تحولات سیاسی این بهانه را برای او جفت و جور کرد. به هر حال هر چه که هست ، معامله گران و سرمایه گذاران احتیاط را به مانند روزهای گذشته در دستور کار قرار داده و این وضعیت نشان می دهد که شاخص برای حرکت بعدی نیاز به زمینه ای تحت عنوان «آرامش» به ویژه در دنیای سیاسی دارد. بنابراین بازار برای بازگشت به مدار رشد ابتدا فضای امن سیاسی و سپس تداوم رویدادهای مثبت در حوزه اقتصادی نظیر ثابت نرخ ارز و بازارهای جهانی را طلب می کند.

تازه با فراهم شدن این شرایط ، گزارش های 9 ماهه و تلاقی آن با عملکرد دی ماه شرکتها را خواهیم داشت. گزارش ها و تحولاتی که مسیر بازار و صنایع را روشن خواهد کرد. لذا تا ابتدای هفته آتی یعنی کمتر از 4 روز کاری دیگر فضای بازار چه در حوزه سیاسی و چه از منظر بنیادی شفاف خواهد شد و با اعتماد بیشتری می توان درخصوص فاز بعدی بازار اظهارنظر نمود. فراموش نکنیم که همچنان بسیاری از فعالان بازار نیز در خصوص تصمیمات اتخاذ شده توسط سازمان بورس شکایت و گِله دارند و از کنار این مساله هم به راحتی نمی توان گذشت. اما با همین مقدمه به سراغ بازار برویم. بازاری که کماکان گارد اصلاحی داشته و در نتیجه شاهد کوچ برخی از پول ها از سمت سهام بزرگ به سمت نمادها و گروه های کوچکتر که از قضا اصلاح سنگینی هم طی هفته ها و ماه های گذشته داشته اند ، هستیم. به نظر وضعیت تا پایان هفته به همین شکل باشد و از هفته آتی شاهد تعیین تکلیف وضعیت بازار خواهیم بود.

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، شاخص 21 گروه با روند صعودی و سایر صنایع نیز با روند نزولی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات سومین روز کاری هفته ، مثبت 2 گروه زغالسنگ و کاشی و سرامیک و منفی گروه لیزینگ قوی تر از سایر صنایع بود. اما برای فردا هم احتمالا وضعت به همین شکل خواهد بود. بازار فعلا در انتظار گذار از وضعیت سیاسی موجود می باشد. اما همانطور که در سطور بالاتر هم اشاره شد ، انتظار می رود از هفته آتی تکلیف ادامه روند بازار روشن شود.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و منحنی معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در سر تیتر خبرهای سیاسی :

* کاخ سفید در بیانیه ‌ای اعلام کرد ، «دونالد ترامپ» و «امانوئل ماکرون» روسای جمهور آمریکا و فرانسه ، روز شنبه تلفنی گفت‌وگو کردند. کاخ سفید افزود ، ترامپ در این گفت‌وگو ، ماکرون را در جریان آخرین تحولات اوضاع در شبه‌ جزیره کره قرار داد. طبق بیانیه کاخ سفید ، روسای جمهور آمریکا و فرانسه همچنین درباره اغتشاشات اخیر در برخی شهرهای ایران گفت‌وگو کردند. کاخ سفید خاطرنشان کرد ، در این گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و ماکرون بر عزم ایالات متحده ، کره‌جنوبی و جامعه جهانی برای یافتن راه‌ حلی که خلع سلاح کامل هسته‌ ای کره‌شمالی را ممکن سازد ، «تاکید شده است».

* «سیگمار گابریل» ، وزیر خارجه آلمان می ‌گوید اتحادیه اروپا قرار است از «محمد جواد ظریف» ، وزیر خارجه ایران برای گفت‌وگو درباره ناآرامی‌ های اخیر در این کشور دعوت کند. «گابریل» گفت : «با فدریکا موگرینی (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) موافقت کردیم وزیر خارجه ایران را ، در صورت امکان هفته آینده، دعوت کنیم.» وزیر خارجه آلمان ، در این مصاحبه درباره آشوب‌ ها در ایران گفت : «ما به سرعت حمایت خودمان را از آزادی تظاهرات اعلام کرده و گفتیم که حکومت ایران هم بایستی از آن حمایت کند.» وبگاه آی‌24 به نقل از گابریل نوشته آلمان از خط مشی «دونالد ترامپ» ، رئیس‌ جمهور آمریکا که گفته به ایرانی‌ها کمک خواهد کرد حکومتشان را «پس بگیرند» ، پیروی نخواهد کرد. وی گفت: «برلین درباره تلاش‌ ها برای استفاده ابزاری از مناقشات داخلی ایران هشدار داده است.»

* وزیر امور خارجه در پاسخ به سئوالی مبنی براینکه آیا مقامات آلمان از شما خواسته ‌اند که در خصوص وقایع اخیر کشور به آلمان سفر کنید ، گفت : صحبتی که بین ما شده این است که توافق کردیم با توجه به اهمیتی که این روزها برجام دارد به خصوص با توجه به سیاست‌ های مخرب ایالات متحده جلسه مشورتی بین ایران و سه عضو اتحادیه اروپا درمورد برجام انجام شود. برخی از رسانه‌ ها به خصوص رسانه‌ های اسرائیلی تلاش کردند خبرسازی کنند در این زمینه که این خبرسازی ها هم بی اساس و هم بی مبنا است.

* قاسمی سخنگوی وزارت خارجه گفت : نشست ظریف ، موگرینی و سه وزیر اروپایی آخر هفته جاری برگزار می‌ شود. دعوتی که صورت گرفته از طرف خانم موگرینی و صرفا به منظور بررسی اجرای برجام است.

* معاون حقوقی و بین‌المللی وزیر خارجه گفت : جامعه بین‌الملل خود را برای خروج احتمالی آمریکا از برجام آماده کند. عباس عراقچی گفت : بیش از یک سال است که رییس‌جمهور آمریکا با تمام تلاش خود در پی این است که برجام را از بین ببرد. ممکن است در چند روز آینده آمریکا از برجام خارج شود و جامعه بین‌الملل باید برای این مرحله آمادگی داشته باشد.

ب) در حوزه اقتصاد :

* عضو کمیسیون تلفیق بودجه 97 مجلس شورای اسلامی از تسویه بدهی 110 هزار میلیارد تومانی بانکها و بانک مرکزی با مصوبه کمیسیون تلفیق خبر داد. به‌ گفته مهرداد لاهوتی ، اعضای کمیسیون تلفیق به بررسی تبصره 5 لایحه بودجه پرداختند و بر این اساس بر تهاتر 110 هزار میلیارد تومانی بدهی دولت به پیمانکاران رأی دادند. گفتنی است ، با اجرایی شدن این مصوبه بدهی دولت به بانک مرکزی که تا پایان مهر ماه امسال 62 هزار میلیارد تومان بود به 172 هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. در قسمت سوم بند «و» تبصره 5 آمده است : در راستای بهبود وضعیت بنگاه‌‌های تولیدی کشور و افزایش اشتغال و همچنین بهبود وضعیت بانک ‌ها دولت مجاز است : مطالبات قطعی اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی و تعاونی و نهادهای عمومی غیر دولتی از دولت بابت طرح‌ های تملک دارایی‌ های سرمایه‌ ای را که در چهارچوب مقررات مربوط تا پایان سال 95 ایجاد شده با بدهی اشخاص یاد شده به بانک‌ ها از طریق تسویه بدهی‌ های بانک‌ ها به بانک مرکزی که در چارچوب مقررات مربوط تا پایان سال 95 ایجاد شده ، به‌ صورت همزمان تسویه کند و مبلغ مزبور را به‌ عنوان بدهی دولت به بانک مرکزی ثبت نماید. افزایش پایه پولی از این محل به هر صورت ممنوع است.

* نائب رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به منتفی شدن بنزین 1.500 تومانی در سال 97 ، دو نرخی شدن و استفاده از کارت سوخت و یا افزایش 15 درصدی را از پیشنهادات جایگزین توسط مجلس برشمرد. هدایت الله خادمی با اشاره به حذف کامل تبصره 18 در کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: «ما اعتقاد داشتیم شدت افزایش قیمت حامل های انرژی باعث رکود اقتصادی شدید تر و ریزش شغل خواهد شد.» وی افزایش شدید قیمت صدها کالا در ادامه افزایش 60 درصدی قیمت حامل های انرژی را مورد اشاره قرار داد و گفت : «دولت می توانست از سال 92 با شیب ملایمی افزایش قیمت را اعمال کند ؛ بنابراین کمیسیون انرژی کل تبصره 18 را رد کرد.» خادمی دو نرخی شدن و استفاده از کارت سوخت و یا افزایش 15 درصدی را از دیگر پیشنهادات دانست و افزود : «تصور می کنم به سمت کارت سوختی حرکت کنیم که حذف نشده و تنها مدتی کنار گذاشته شده بود. همچنین دو نرخی بودن بنزین نیز بصورت پیشنهاد مطرح شد.»

ج) در سایر خبرها ، براساس آمار گمرک چین در 11 ماهه ابتدایی سال 2017 میزان تجارت دو کشور 33 میلیارد و600 میلیون دلار بوده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال 2016 از نظر ارزشی 20.4 درصد و از نظر وزنی 7.3 درصد افزایش یافته است. صادرات ایران به چین با احتساب نفت در 11 ماهه اول سال 2017 رقمی معادل 17 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 28.8 درصد رشد داشته است. همچنین صادرات چین به ایران در این بازه زمانی 16 میلیارد و 600 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال 2016 بیش از 13 درصد بیشتر شده است. بنابراین در مجموع 10 میلیارد و 800 میلیون دلار نفت به چین فروخته شده که این رقم در 11 ماهه ابتدایی سال 2017 نسبت به مدت مشابه سال قبل 28.5 درصد رشد داشته است. طبق اعلام اتاق بازرگانی ایران و چین ، محدودیت هایی که بانک ‌های چینی برای ساکنان ایرانی در چین اعمال کرده‌ اند براساس بخشنامه FATF است و در مواردی دیده شده که مسافران ایران در چین برای تبدیل پول‌شان به یوآن مراجعه کرده ‌اند و بانکها برای آنها این کار را انجام نداده ‌اند. به گفته یکی از مقامات اتاق بازرگانی ایران و چین ، این محدودیت‌ ها از اردیبهشت ماه سال جاری بیشتر شده است و این‌که بانک مرکزی اعلام کرده تا بخشنامه به همه بانکها اعلام شود ، زمان لازم دارد.

د) در خبرهای بورسی ، مدیرعامل شرکت بورس می‌ گوید اجرایی شدن دستورالعمل جدید ، توقف و بازگشایی نمادها در کمتر از 90 دقیقه انجام می‌ شود. او در عین حال گفت که برای بازگشایی نماد بانک‌ ها باید مجامع آنها برگزار شود و گزارش‌ های مالی‌شان به بورس تحویل داده شود ؛ در نتیجه این موضوع بستگی به خود بانک‌ها دارد. حسن قالیباف گفت : مطابق دستورالعمل قبلی اطلاعات باید به بورس بیاید تا نماد باز شود ، ولی در دستورالعمل جدید این موضوع دیده شده که نمادهای متوقف تا قبل از 90 دقیقه بازگشایی شوند. همکاران سازمان بورس در این مورد آموزش‌ هایی دیده بودند حتما با اجرایی شدن دستورالعمل جدید این اتفاق خواهد افتاد.

ه) در بازارهای جهانی ، قیمت نفت تغییر با اهمیتی نسبت به روزهای پایانی هفته گذشته نداشت اما فلزات رنگین پس از افت اندک دقایق ابتدایی موفق شدند با افزایش تقاضا ، رشد قیمت ها رقم بزنند. بر اساس این گزارش ، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال به 67 دلار و 70 سنت قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز به 61 دلار و 60 سنت رسید. در فلزات اساسی وضعیت بهتر بود ؛ بطوریکه فلزاتی نظیر مس ، سرب ، روی و آلومینیوم به ترتیب تا قیمت های 7.135 – 2.570 – 3.370 و 2.205 دلاری پیشروی نمودند.

4) اما در بازار چه گذشت ؟؟

الف) گروه ساختمانی و انبوه سازی امروز هم کار خود را با افزایش تقاضا و رشد قیمت ها آغاز نمود اما هنوز یک ساعت از ابتدای بازار نگذشته بود که به دلیل عدم میل به خریدهای رو به بالا ، شاهد تشدید فشار عرضه و افت قیمت ها نسبت به دقایق ابتدایی معاملات بودیم. برخی معتقدند که نوسان ساختمانی ها موقت بوده و همه چیز تمام شده است اما به نظر می رسد نوع معاملات 2 روز اخیر کمی متفاوت تر از گذشته بوده و شاید منفی نمادهای این گروه فرصتی برای خرید به دید کسب نوسان 15 – 20 درصدی باشد. برخی اعتقاد دارند که خبرهای منتشر شده از بهبود روند معاملات بازار مسکن مهمترین عامل توجه سهامداران به سهام ساختمانی شده است.

ایرج رهبر عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان درباره خبرهای منتشر شده مبنی بر رونق بازار مسکن اعلام کرد : بر اساس آمار اعلام شده معاملات مسکن در شهر تهران در آذر ماه 17 هزار واحد بوده که این تعداد نسبت به آبان ماه حدود 5 درصد افزایش یافته است. موضوع قابل توجه این است که این آمار مربوط به واحدهای متوسط به بالا بود و نمی توان تکیه چندانی بر آن داشت. وی افزود : به طور کلی در بحث مسکن دهک های زیر 5 متوسط رو به پایین و دهک های بالای 5 متوسط به بالا به شمار می روند. آماری که اخیرا منتشر شده مربوط به معاملات متوسط به بالا بوده و در حقیقت می توان آن ها را در زمره آپارتمان های لوکس به حساب آورد. او تصریح کرد : زمانی می توان گفت که در بازار مسکن رونق نسبی وجود دارد که در کل اقتصاد کشور تحولی به وجود آمده باشد و قدرت خرید دهک های متوسط به پایین نیز دستخوش تغییر و تحول شود. چنین رونقی را می توان به عنوان رونق پایدار تلقی کرد.

وی ادامه داد : برای آن که رونق بازار مسکن بررسی شود لازم است تا هدف اصلی این صنعت یعنی مشتریان مصرفی بررسی شوند. آمارهای مشتریان مصرفی حوزه مسکن نشان دهنده آن است که هنوز هم تغییری در قدرت خرید مردم ایجاد نشده است. رهبر درخصوص علل اقبال اخیر بازار به گروه ساختمانی ابراز داشت : رکود اخیر بازار مسکن بسیار طولانی تر از سایر دوره های رکود بود و با توجه به اینکه انتظار می رود معمولا پس از اتمام هر دوره رکود قیمت ها افزایش یابند این بار نیز انتظار برای رشد قیمت ها بیشتر است. بنابراین پیش بینی می کنند که اگر افزایش قیمتی رخ دهد نسبت به سایر دوره ها بیشتر باشد. اما همانطور که گفتیم به نظر نمی رسد دوره رکود مسکن اتمام یافته و وارد دوره رونق شده باشیم زیرا ملاک سنجش ما آحاد مردم هستند که در واقع همان دهک های زیر 5 به شمار می روند. او در پایان تاکید کرد: ممکن است آمار معاملات واحدهای لوکس هم تاثیر جزیی در بازار داشته باشد اما در اصل می بایست توان خرید عموم مردم جامعه را در نظر بگیریم. بررسی همه این عوامل در کنار یکدیگر به ما کمک خواهد کرد تا بتوانیم پیش بینی درستی از بازار مسکن داشته باشیم.

در این گروه ثنوسا تقاضای نسبتا خوبی داشت و این سهم در تلاش برای گذر از قیمت های 130 تومانی می باشد. شکل گیری واگرایی مثبت قدرتمند در نمودار هفتگی از مهمترین دلایلی است که می توان برای تغییر مسیر سهم عنوان کرد. درخصوص وضعیت بنیادی باید گفت که فعلا تغییر با اهمیتی رخ نداده است. اما در وساخت فشار عرضه بیشتر بود ؛ بطوریکه سهم در نهایت با افت قیمت به کار خود خاتمه داد. در هر 2 نماد وساخت و ثنوسا ، بحث واگذاری احتمالی اقتصاد نوین می تواند بیشترین تاثیر را در روند حرکتی آنها نیز داشته باشد. اگر قرار باشد یکی از این 2 سهم را برای خرید پیشنهاد دهیم ، به نظر ثنوسا هم به لحاظ قیمتی و هم به لحاظ شناوری وضعیت بهتری برای نوسان داشته باشد. ضمن اینکه شرایط نموداری ثنوسا در تایم فریم هفتگی به مراتب جذاب تر از وساخت می باشد.

در گروه سرمایه گذاری مسکن هم امروز فشار عرضه های بیشتری را شاهد بودیم. طی روزهای اخیر درخصوص نمادهایی نظیر ثغرب ، ثتران ، ثپردیس و ثمسکن بطور مفصل صحبت کردیم و گفتیم که قیمت ها به جایی رسیده که می توان تغییر مسیر را به واسطه شکاف بین قیمت تابلو و ارزش ذاتی و دارایی شرکتها اشاره داشت. در این گروه به نظر ثشرق هم می تواند یکی از بهترین ها برای تغییر مسیر باشد. خصوصاکه اخیرا تغییرات زیادی در ترکیبات سهامداری این شرکت رخ داده و انصاف قیمت سهم بسیار جذاب شده است. مدیرعامل ثمسکن گفت : در شرکت سرمایه گذاری مسکن شمال شرق تسهیلات گران قیمت داشتیم تسویه کردیم با ملک که منجر به صرفه جویی قابل توجهی در مجموعه شد ، همچنین هزینه های تشکیلاتی را با استراتژی هایی که داریم کاهش دادیم که سالی 10 میلیارد تومان اثر مثبت داشته است. در بند شماره 6 چشم انداز درخصوص وضعیت تکنیکی ثغرب بطور مفصل صحبت خواهیم کرد.

ب) در گروه فلزی و معدنی تقریبا وضعیت به مانند روز گذشته بود با این تفاوت که رسیدن خبر تعدیل مثبت نماد فرآور و توقف این نماد موجب شد تا تقاضا به روی برخی از نمادها نظیر فزرین ، کبافق ، باما و کیمیا افزایش یابد. البته واقعیت امر این است که با تعدیل مثبت فرآور ، عملا کروی با عنوان سهامدار درصدی ، باید بیشترین نفی را ببرد اما عرضه های تمام نشدنی آرمان شهر نفس سهم را گرفته و مانعی برای رشد او می باشد. درخصوص فرآور بطور مفصل در بند شماره 5 این چشم انداز صحبت خواهیم کرد. اما درخصوص کروی باید گفت که این شرکت سود حاصل از سرمایه گذاری ها برای سال جاری را در سطوح 726 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که 580 میلیارد ریال معادل 80 درصد از محل تقسیم سود شرکتهای بورسی تامین می شود.

گفتنی است ، کروی eps و dps فرآور را در بودجه خود به ترتیب در سطوح 1.373 و 672 ریالی پیش بینی نموده است. بنابراین اگر فرض را بر این بگذاریم که dps فرآور تا سطوح 1.800 ریالی ( محتاطانه ) افزایش یابد ، 71 میلیارد ریال به درآمد 726 میلیارد ریالی کروی افزوده خواهد شد و در نتیجه سود 369 ریالی شرکت می تواند تا سطوح 400 ریالی افزایش یابد. حال بماند که اثر تعدیل مثبت بعدی فاسمین می تواند درآمد شرکت را تا 250 میلیارد ریال و سود خالص را تا 120 ریال به ازای هر سهم افزایش دهد. این یعنی کف سود کروی برای سال 96 زیر 520 ریال نخواهد بود. بنابراین کروی اکنون با P/e حدود 6 واحدی معامله می شود و می تواند به مرور تا قیمت های 370 – 380 تومانی که اخیرا هم اشاره کردیم ، رشد نماید.

در فزرین و کیمیا تقاضا بهتر بود ؛ بطوریکه فزرین به قیمت های درصد مثبت رسید و صف خرید نسبتا مستحکمی تشکیل داد و کیمیا نیز با رشد بیش از 3 – 4 درصدی به کار خود خاتمه داد. شرکت زرین معدن آسیا از جمله شرکت های فعال در صنعت فلزات معدنی بوده که با فعالیت در این حوزه به اکتشاف معادن فلزی اقدام می کند. این شرکت در نظر دارد تا اقدام به اکتشاف یک معدن دیگر با مشارکت سرمایه گذاران خارجی نماید و همچنین در یکی از زیر مجموعه های خود افزایش سرمایه ای را ترتیب داده که به زودی اجرایی خواهد شد. ابراهیم جمیلی رئیس هیئت مدیره سهامدار عمده زرین معدن آسیا و عضو اتاق بازرگانی زنجان درخصوص وضعیت طرح های توسعه این شرکت گفت : شرکت زرین معدن آسیا در نظر دارد تا طرح های زیاد و اقدامات تازه ای را در بخش پژوهش و واحد R & D اجرایی سازد. در این زمینه نیز کارهای بسیار خوبی انجام شده که به زودی اخبار خوبی از این بخش به گوش سهامداران خواهد رسید.

وی گفت : زرین معدن آسیا در حال گرفتن محدوده دوم معدن قزلجه است ، محدوده اول این معدن اکتشاف شده و در اختیار زرین معدن آسیا بوده ، محدوده دوم نیز در حال اخذ پروانه اکتشاف است. اکتشافات اولیه در حال انجام است و زرین معدن آسیا با اکتشافات تکمیلی محدوده معدنی قابل توجهی به دست خواهد آورد. وی بیان داشت : البته میزان دقیق قابل دسترس این معدن پس از اکتشاف مشخص می شود اما نتایج اولیه خوب بوده و در نظر داریم تا با یک سرمایه گذار خارجی برای اکتشاف این معدن همکاری کنیم. به همین دلیل سرمایه گذاری ها می تواند جوابگوی سرمایه گذاری باشد و تاثیر آن روی سود احساس خواهد شد. وی تاکید کرد : البته تاثیر واقعی آن بر روی سود 97 ملموس تر خواهد بود. ما با سرمایه گذاران خارجی نیز مذاکره کرده و به نتایج خوبی رسیده ایم. با این شرایط و خبرهایی که می رسد ، به نظر فزرین تا قیمت های 670 – 680 تومانی نیز پیشروی داشته باشد.

اما جمیلی در ادامه با اشاره به طرح های توسعه ای کیمیا گفت : افزایش سرمایه کیمیا در مرحله موافقت حسابرس بوده و کارهای آن انجام شده است. حسابرس موافقت خود را اعلام کرده و هفته آینده برای بورس ارسال خواهد شد. در نظر داریم با برگزاری مجمع سالیانه این موضوع را نیز تصویب نماییم. وی گفت : مرحله اول افزایش سرمایه از محل سود انباشته خواهد بود و مرحله دوم برای طرح توسعه و از محل آورده نقدی صورت خواهد گرفت ، در این دو مرحله افزایش سرمایه ای به اندازه 247 درصد اجرایی خواهد شد. در تلاشیم تا مرحله اول افزایش سرمایه را در سال 96 و مرحله دوم را در سال 97 عملیاتی کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شرکت زرین معدن آسیا می تواند تعدیل مثبت را در بودجه 9 ماهه خود داشته باشد ، گفت : این شرکت پوشش مناسبی داشته و صورت های مالی 9 ماهه بیانگر همه چیز خواهد بود و این بودجه پتانسیل تعدیل مثبت را دارد اما خبر قطعی آن از طریق سایت رسمی بورس منتشر خواهد شد. درخصوص کیمیا باید گفت که این سهم در صورت گذر از مقاومت 1.580 تومانی برابر با سقف تاریخی خود ، می تواند در گام بعدی تا قیمت های 1.750 تومانی نیز پیشروی داشته باشد. البته فزرین از نظر بنیادی وضعیت بهتری دارد و در همین راستا این روزها تقاضای قوی تری داشته و با سرعت در حال نزدیک شدن به اهداف قیمتی خود می باشد. در بازار شایعه شده که فاسمین و فسرب نیز به زودی به مانند فرآور با یک شفاف سازی سود خود را تعدیل خواهند کرد. به نظر فسرب هم باید عقب ماندگی خود را جبران نماید.

ج) در گروه پالایشی با وجود رشد قیمت نفت در روزهای اخیر و رسیدن دلار به قیمت های 4.300 تومانی ، شاهد معاملات ضعیف و کم حجمی هستیم. ضمن اینکه Crack Spread هم در سطوح خوبی قرار گرفته و کلیه شرایط نوید عملکرد مناسب شرکت ها در 3 ماه پایانی سال را می دهد. بنابراین باید گفت که کلیه شرکتها می توانند تعدیلات خوبی در پایان دوره 12 ماهه داشته باشند و البته با فرض تثبیت شرایط موجود ، وضعیت درآمد شرکتها برای سال 97 مطلوب تر از سال جاری خواهد بود. البته در این بین شناسایی هزینه های سنگین بازنشستگی در برخی از شرکتها که موجب تعدیل سنواتی آنها می شود ، می تواند مقدار از سود پالایشی ها بکاهد.

در این گروه شتران تلاش دارد تا به جایگاه خود در کانال 400 تومانی استحکام بخشیده و در مسیر سطوح 470 – 480 تومانی قرار بگیرد. پالایش نفت تهرانی که وضعیت بنیادی مناسبی داشته و با انتشار گزارش 6 ماهه خود ، سیگنال رشد سود تا سطوح بیش از 900 ریالی را صادر کرده است. شتران بودجه 96 را بر اساس عملکرد ۶ ماهه در حالی با سود 59 تومان برای هر سهم بسته که در نیمه نخست سال با نفت 46 دلاری و دلار 3.266 تومانی 38 تومان سود ساخته و برای 4 ماه پایانی سال نیز قیمت نفت را 56 دلار و نرخ دلار را 3.498 تومان برآورد کرده است. این شرکت با توجه به افزایش کرک اسپرد محصولات نسبت به سال گذشته و روند رو به رشد قیمت نفت و دلار مبادله ای و همچنین آزاد سازی نرخ برخی محصولات مانند وکیوم باتوم توانایی سود سازی تا سطوح بیش از 900 ریالی را دارد. البته بحث تعدیلات سنواتی و احتمال کاهش 170 ریالی سود ناشی از ذخیره بازنشستگان ، کار را کمی سخت کرده است.

در شبندر هم وضعیت بد نیست و اوضاع همچنان تحت کنترل می باشد. در شپنا فشار عرضه ( به دلیل رشد سنگین اخیر ) اندکی بیشتر است و اگر این سهم یک افت 5 – 6 درصدی دیگر بزند ، گزینه مناسبی برای کسب نوسان موقت خواهد بود. در شاوان شاهد بی تفاوتی بازار به این سهم هستیم. P/e بالای سهم علت اصلی کم توجهی بازار به این سهم پالایشی می باشد. شاوانی که باید دید وضعیت واگذاری سهامش به بانک رفاه از بابت بدهی تامین اجتماعی به این بانک به کجا خواهد رسید. البته در نمودار اکثر پالایشی ها واگرایی منفی مشاهده می شود و این یعنی احتمالا رشد پالایشی ها در کوتاه مدت دشوار و با چالش همراه خواهد بود.

5) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها (ماهنامنتال) :

در این شماره از چشم انداز بنا داریم تا یکی دیگر از سهم های گروه روی به نام «فرآور» را که این روزها به سمت قیمت های 1.600 تومانی گام بر می دارد ، مورد بررسی قرار دهیم. البته صبح امروز نماد فرآور با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف ، متوقف گردید ! تداوم حضور «روی» در قیمت های بیش از 3.200 دلاری می تواند تعدیلات دیگری را برای این سهم فلزی رقم بزند ؛ هر چند که فرآور به لحاظ تکنیکی موقعیت چندان جالبی ندارد. این شرکت عصر روز گذشته در اطلاعیه ای ، سود هر سهم خود را با تعدیل مثبت 57 درصدی از سطوح 1.343 ریالی به 2.111 ریال افزایش داد و در دوره 6 ماهه 49 درصد مقدار تولید ، 45 درصد مقدار فروش ، 47 درصد مبلغ فروش ، 46 درصد سود عملیاتی و 991 ریال معادل 43 درصد سود خالص خود را پوشش داده است. افزایش 10 میلیارد ریالی فروش ( احتمالا تغییر در ترکیب فروش ) که بخشی از آن از محل کارمزد تامین شمش برای «کروی» می باشد و کاهش جدی بهای تمام شده ( از 712 میلیارد ریال به 632 میلیارد ریال ) سبب تعدیل سنگین در نماد فرآور شده است !

واقعا انحراف بی نظیری در بودجه فرآور داریم ! شرکت در شفاف سازی خود اعلام کرده نرخ واقعی فروش شمش روی در 9 ماهه واقعی به ازای هر تن در حدود 113.079.000 ریال بوده است. در صورتی که در پیش بینی قبلی ، نرخ فروش هر تن شمش روی 100.055.000 ریال برای کل سال پیش بینی شده بود. شرکت همچنین پیش بینی کرده شمش روی را در 3 ماه پایانی سال به ازای هر تن 2.850 دلار به فروش برساند. یعنی با وجود اینکه 10 ماه از سال گذشته اما شرکت دست از انحراف بر نمی دارد ! لابد فرآور عزیز انتظار دارد طی ماه های آتی فلز روی تا سطوح کمتر از 2.600 دلاری سقوط کند !

مبلغ فروش شمش روی در 6 ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت سال گذشته مبلغ 155 میلیارد ریال افزایش داشته که ناشی از افزایش 13 درصد مقدار فروش و افزایش 39 درصدی نرخ فروش بوده است. بهای تمام شده در 6 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته مبلغ 85 میلیارد ریال ( 40 درصد ) افزایش نشان می دهد که عمدتاً ناشی از افزایش در نرخ مواد اولیه مصرفی و دستمزدها می باشد. درآمد سرمایه گذاری ها در 6 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به ملبغ 6 میلیارد ریال افزایش داشته که ناشی از افزایش 9 میلیارد ریال بابت سود سپرده های بانکی ، افزایش 1 میلیارد ریال بابت سود حاصل از سرمایه گذاری ها در سایر شرکت ها و کاهش مبلغ 4 میلیارد ریال ناشی از کاهش ارزش سرمایه گذاری ها بوده است. سایر درآمدهای غیر عملیاتی در 6 ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 11 میلیارد ریال افزایش دارد که عمدتاً ناشی از افزایش فروش ضایعات غیر تولیدی به مبلغ 3 میلیارد ریال بوده است.

در ادامه سری به عملکرد ماه به ماه فرآور خواهیم زد. شرکت فرآوری مواد معدنی در حالی مبلغ فروش خود برای سال 96 را ( طبق آخرین گزارش ) در سطوح 911 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که فروش فروردین ماه 1 میلیارد ریال ( تقریبا صفر ) ، فروش اردیبهشت ماه 102 میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه 59 میلیارد ریال ، فروش تیر ماه 69 میلیارد ریال ، فروش مرداد ماه 142 میلیارد ریال ، فروش شهریور ماه 53 میلیارد ریال ، فروش مهر ماه 20 میلیارد ریال ، فروش آبان ماه 30 میلیارد ریال ، فروش آذر ماه 192 میلیارد ریال و جمع فروش 9 ماه ابتدای سال 669 میلیارد ریال معادل 73.4 درصد مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است.

گفتنی است ، شرکت در گزارش قبلی پیش بینی کرده از محل فروش 9.000 تن شمش روی ، مبلغ 900 میلیارد ریال درآمد ( به ازای هر تن 100.055.000 ریال ) کسب کند. اما در گزارش جدید با افزایش نرخ شمش ، مقدار تولید و فروش خود را تا سطوح 8.070 تنی کاهش داده اما نرخ فروش را تا سطوح 112.168.075 ریالی به ازای هر تن افزایش داده است. لازم به ذکر است ، نرخ فروش شمش روی در مهر ماه 129.751.634 ریال ، در آبان ماه 129.752.174 ریال ، در آذر ماه 133.256.115 ریال و متوسط نرخ فروش در 9 ماه ابتدای سال 113.070.673 ریال بوده است. نکته مثبت اینکه شرکت موجود انبار ماه های اخیر را به فروش رسانده و نگرانی از بابت مشکل در فروش بر طرف شده است.

لازم به ذکر است ، در حالی شرکت پیش بینی تولید و فروش 8 هزار تن شمش روی دارد که ظرفیت اسمی شرکت 16 هزار تن و ظرفیت عملی 18 هزار تن می باشد. اگر فرض کنیم شرکت برای سال جاری به لحاظ مقداری 8 هزار تن شمش روی تولید و به فروش برساند و متوسط نرخ فروش در ماه های باقیمانده از سال 128.000.000 ریال ( نرخ روی 3.100 و نرخ تسعیر ارز 42.000 ریال ) باشد ، مبلغ فروش پیش بینی شده 910 میلیارد ریالی می تواند تا سطوح نزدیک به 1.050 میلیارد ریالی افزایش یابد. این یعنی سود 2.111 ریالی پیش بینی شده می تواند تا سطوح 2.300 – 2.400 ریالی افزایش یابد.

گفتنی است ، فرآور اکنون در قیمت های 1.440 تومانی و با P/e =7 و P/e تحلیلی 6.2 واحدی معامله می شود و محدوده 1.300 و 1.600 تومانی را به عنوان نزدیک ترین سطوح حمایتی و مقاومتی خود می شناسد. نکته مهم در فرآور اینکه قیمت روز فروش هر تن شمش با نرخ روی 3.300 دلاری ( قیمت روز ) و دلار 4.350 تومانی ، یکصد و 43 میلیون ریال می باشد و تداوم قیمت های فعلی می تواند سود فرآور را باز هم افزایش دهد. البته با این مدل شفاف سازی و عدم ارائه بودجه و فستیوالی از انحرافات ، نمی توان نظر دقیقی بر میزان سود سال جاری داد.

6) تحلیل تکنیکال :

اما امروز قصد داریم یکی از سهم های گروه ساختمانی و انبوه سازی به نام «ثغرب» را که طی 2 سال اخیر اصلاح دور از تصوری را تجربه کرده اما این روزها اندکی بهتر معامله می شود را بررسی کنیم. مطابق با تصویری که در ذیل مشاهده می کنید ، ثغرب از 16 فوریه سال 2016 میلادی برابر با اواخر بهمن ماه سال 94 هجری شمسی در قیمت های 186 تومانی ( نمودار تعدیل شده ) به روند صعودی خود خاتمه داده و تا به امروز بیش از 55 درصد از ارزش خود را از دست داده اما همزمانی تکمیل دو الگوی هامورنیک Shark و Crab در حوالی قیمت های 80 تومانی این امیدواری را این ایجاد می کند که ثغرب در سطوح فعلی می تواند تغییر آرایش و روند را تجربه کند و البته روند معاملات 2 روز کاری اخیر نیز این فرضیه را تا حدودی قوت بخشیده است. گفتنی است ، تشکیل واگرایی مثبت بین نمودار قیمتی و اسیلاتور MACD در تایم (24.52.18) گواه بر تضعیف دست فروشنده داشته و بنابراین می توان به آغاز یک دوره روند صعودی بلند مدتی خوشبین بود. با این حال معامله گرانی که قصد حضور و سرمایه گذاری در سهام شرکت سرمایه گذاری مسکن شمال غرب را دارند ، باید محدوده 75 تومانی را به عنوان حد ضرر لحاظ نمایند. تحلیل فوق در تایم فرم هفتگی انجام شده و محدوده 96 و 120 تومانی اهداف قیمتی اول و دوم ثغرب می باشند.

7) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه بانکی ، وبملت بعد از مدت ها دست به دست شدن به تعادل رسیده و این روزها سمت تقاضا نسبت به طرفه عرضه برتری پیدا کرده است. در طرف دیگر بانک سینا را داریم که بواسطه وضعیت بنیادی مناسب ، در ابتدای کانال 100 تومانی قرار گرفته و می تواند در میان مدت جبران مافات کند. به نظر اگر وسینا به قیمت های کمتر از 100 تومانی برگردد ، گزینه کم ریسکی برای خرید باشد. و در نهایت ونوین یا همان اقتصاد نوین را داریم که این روزها بواسطه ایجاد زمینه برای تحرکات مثبت در 2 نماد وساخت و ثنوسا ، معاملات بهتری را تجربه می کند. در بازار باری دیگر شایعه شده که قرار است به زودی نمادهای متوقف بانکی با ارائه گزارش های جدید ، رفع حبس شوند. در خبرهای مرتبط با این گروه ، مدیرعامل جدید بانک تجارت جذب منابع پایدار و با کیفیت را از جمله مهمترین اولویت‌ های عملیاتی این بانک عنوان کرد و یادآور شد : قطعا بانک تجارت با پایبندی به رویکرد و دستورالعمل‌ های بانک مرکزی درخصوص نرخ سود سپرده ها از هرگونه اقدامی که انضباط بازار پول در کشور را تحت تاثیر قرار دهد پرهیز خواهد کرد و به جای آن خواهیم کوشید از طریق ارائه خدمات باکیفیت و متفاوت ارزی و ریالی و توسعه خدمات بانکداری الکترونیک زمینه را برای جذب منابع از طیف های مختلف مشتریان فراهم آوریم.

وی افزود : واحدهای ارزی و شعب بانک تجارت از ظرفیت‌ های خوبی برای پاسخگویی به مشتریان جهت صدور ضمانتنامه های ارزی و ریالی ، گشایش اعتبارات اسنادی داخلی و خارجی ، خرید و فروش ارز و … برخوردارند. رضا دولت آبادی در ادامه با تشریح اولویت‌ها و برنامه‌ های این بانک برای کاهش مطالبات معوق گفت : تشدید مشکل مطالبات معوق در سال‌ های اخیر یکی از اصلی ترین دلایل محدود شدن قدرت بانکها در تامین مالی بنگاه‌ های تولیدی کشور بوده و آنچه در این میان از شبکه بانکی انتظار می‌ رود افزایش تلاش در جهت وصول مطالبات غیرجاری است که بانک تجارتنیز با توان و سرعت بیشتری در این حوزه فعال خواهد بود. دولت آبادی تسریع در فروش املاک مازاد را از اولویت‌ های عملیاتی این بانک برشمرد و افزود : یکی از مهم‌ ترین راه ‌حل‌ های موجود برای بهبود وضعیت صورت‌ های مالی بانک‌ ها ، مولدسازی دارایی‌ هاست و برای تحقق این هدف فروش املاک مازاد بسیار مهم است وبا اجرایی شدن آن بخشی از مشکلات شبکه بانکی برای تامین مالی بخش تولید در کشور از میان برداشته می ‌شود. وی افزود : انتظار می‌ رود بانک تجارت عملکرد موفقی در فروش املاک مازاد خود در شبکه بانکی کشور ارائه دهد.

ب) در گروه بیمه ، وضعیت بد نیست. البته اگر نگرانی از بابت سانحه آتش سوزی روز گذشته نبود ، می توانست تقاضا بهتر باشد. عبدالناصر همتی ، رئیس کل بیمه مرکزی جزئیات پوشش بیمه نفتکش ایرانی حادثه ‌دیده در آب‌ های کشور چین را تشریح کرد و گفت : 70 درصد بیمه نامه نفتکش ایرانی موسوم به سانچی متعلق به یک شرکت نروژی و 30 درصد تحت پوشش شرکت‌ های بیمه‌ ایرانی است. این نفتکش تحت مدیریت شرکت ملی نفتکش ایران و به ارزش 32 میلیون دلار بوده است. محموله نفتکش میعانات و نوع قرارداد فوب بوده است ، یعنی خریدار محموله را روی عرشه کشتی تحویل گرفته است. بر این اساس به احتمال قوی مسئولیت محموله برعهده خریدار یا شرکت کره ‌ای است. 30 درصد بیمه‌نامه توسط شرکت‌ های بیمه داخلی پوشش داده شده که 20 درصد از سوی بیمه البرز و 10 درصد از سوی بیمه ملت است.

از این 30 درصد نیز 50 درصد بیمه‌ نامه‌ های فوق نزد بیمه مرکزی پوشش بیمه اتکایی داشته است. همچنین مسئولیت پوشش بیمه فوت و نقص عضو خدمه کشتی و همچنین آلودگی دریا با مرکز بین‌المللی P&I یا کلوپ بین‌المللی کشتی ‌هاست. در این گروه آسیا می تواند در اولویت باشد و حتی البرز هم بعید است تاثیر منفی زیادی از این سانحه بپذیرد. خصوصاکه این روزها بحث واگذاری این شرکتها جدی است. مشاور رییس سازمان خصوصی سازی گفت : واگذاری بخش باقی مانده سهام 3 شرکت بیمه ای « البرز ، آسیا و دانا» به زودی در بورس انجام می شود.کشف قیمت پایه هر سهم و قیمت گذاری آن زمان بر نیست و تلاش می شود در اسرع وقت در هیات واگذاری این مصوبه مطرح و گام های اجرایی آن برداشته شود.

ج) در گروه کانی های غیر فلزی ، تحولات مثبت غیر منتظره در نماد کتوکا را داشتیم که سبب شد تا نمادهایی نظیر کفرا ، کاذر و کرازی نیز در بازار امروز مورد توجه باشند. . البته از حق نگذریم ، عملکرد شرکت در ماه های گذشته جالب توجه بوده اما به دلیل P/e بالا ، از چشم ما دور مانده بود. این شرکت در حالی سود هر سهم خود را با فرض فروش 671 میلیارد ریالی در سطوح 188 ریالی پیش بینی کرده بود که این ارقام را با تعدیل مثبت به 766 میلیارد ریال در فروش و 340 ریال در سود خالص افزایش داد. گفتنی است ، کتوکا در دوره 9 ماهه موفق شده 580 میلیارد ریال ( معادل 76 درصد ) از فروش و 231 ریال ( معادل 68 درصد ) از سود خالص خود را محقق کند.

عمده دلایل تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم بدین شرح می باشد : 1- افزایش درآمدهای عملیاتی حاصل از فروش محصولات به دلیل افزایش سفارشات دریافت شده از مشتریان طی ماه های اخیر2- افزایش درآمد های عملیاتی حاصل از اجرا و تأمین پروژه های تاندیش و پروژه های نسوز کاری به دلیل افزایش میزان تولید فولاد در شرکت هایی است که قرارداد آنها به صورت Cost per ton بوده است 3- کاهش بهای تمام شده تولید محصولات به دلیل افزایش میزان تولید و پوشش هزینه های ثابت در هر واحد تولید می باشد. ضمناً اضافه می نماید تولید و فروش محصولات شرکت دارای تنوع و بر اساس سفارشات دریافتی از مشتریان می باشد ، از این رو متوسط نرخ فروش محصولات هر ماه لزوماً یکسان نمی باشد.

د) در گروه زغال سنگی ، بعد از رشد روزهای اخیر ، امروز نیز فشار عرضه های بیشتری را بواسطه رسیدن خبر مخالفت ذوب آهن با افزایش نرخ زغال شاهد بودیم. انجمن زغال سنگ ایران قصد دارد روز سه شنبه 19 دی ماه جلسه ای با حضور وزاری صنعت و اقتصاد برگزار کند . از مواردی که در این جلسه قرار است در خصوص آن تصمیم گیری شود افزایش قیمت زغال سنگ خواهد بود . ذوب آهن تنها خریدار فعلی زغال سنگ در کشور است و به نظر می رسد این افزایش نرخ احتمالی بتواند بهای تمام شده «ذوب» را افزایش دهد. صالحی مدیر خرید مواد اولیه شرکت ذوب آهن درخصوص احتمال افزایش قیمت زغال سنگ داخلی گفت : تنها مشتری و مصرف کنندهعمده زغال سنگ کک شو در ایران ، شرکت ذوب آهن اصفهان می باشد و بدون شک ، اعمال هرگونه تغییری در نرخ زغال سنگ ، در صورتی معنا خواهد داشت که توسط ذوب آهن پذیرفته شود.

در شرایطی که کیفیت و عیار زغالسنگ داخلیبسیار پایین تر از زغال سنگ استرالیا می باشد ؛ نمی توان انتظار داشت قیمت ها با توجه به قیمت های جهانی تعیین گردد. صالحی گفت : با این کیفیت ، خرید زغال سنگ داخلی با قیمت پایه بالاتر از قیمت های فعلی (هر تن 450 هزار تومان) برای ذوب توجیه اقتصادی نخواهد داشت. بنابراین با افزایش قیمت زغال سنگ و آن هم از ابتدای سال ۹۶ ، موافقت نخواهد شد و احتمالا در صورت افزایش قیمت ها ، واردات ، سهم بیشتری در تامین زغال مورد نیاز شرکت خواهد داشت. زغال سنگ داخلی ، مصرف کنندهعمده دیگری جز ذوب آهن اصفهان نداشته و از کیفیت لازم برای صادرات نیز برخوردار نیست.

ه) در گروه قندی چند روزی است که تقاضا نسبت به سمت عرضه وضعیت بهتری دارد اما حجم معاملات سیگنال مثبتی صادر نمی کند. مصطفی علیجانی رئیس هیئت مدیره قند هگمتان درخصوص وضعیت قند و شکر و آخرین مصوبه مربوط به افزایش نرخ بیان داشت : افزایش نرخ شکر به اندازه 8 درصد تصویب شده و ما نیز در تلاشیم با این نرخ بفروشیم اما هنوز برای میزان یارانه شکر تصمیمی گرفته نشده است. رقم این یارانه همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد. وی ادامه داد : هنوز وضعیت نرخ گذاری شکر در این صنعت مشخص نیست و حتی با توجه به وضعیت تقاضای شکر نمی توان این افزایش را در بازار اعمال کرد. وضعیت تقاضای بازار شکر پایین بوده و شرکت های قندی بسیاری از شکر خود را دپو کرده اند.

وی بیان داشت : شرکت های قند و شکر در نیمه دوم سال شروع به تولید کرده اند و آغاز کار این شرکت ها در این زمان است که می توانند امسال ، سال بهتری برای تولید شرکت های قندی باشد چراکه بر خلاف هر ساله چغندر پاییزه کشت شده و این موضوع می تواند موجب افزایش تولید و فروش شرکت های قندی شود. وی خبر داد : شرکت قند هگمتان توانسته میزان تولید بیشتری نسبت به سال گذشته داشته باشد. در نتیجه انتظار سودآوری بیشتر از این شرکت می رود. ضمن اینکه چغندر بهاره نیز با رشد کشت نسبت به سال گذشته مواجه است که در مجموع کشت چغندر بهاره و پاییزه با افزایش روبرو بوده است. در این گروه نمادهایی نظیر قزوین ، قهکمت ، قپیرا و قصفها از نظر بنیادی وضعیت بهتری دارند.

و) در گروه اطلاعات و ارتباطات در نبود نماد «های‌وب» ، معاملات بی رمقی را در نماد اپرداز شاهد هستیم. رئیس اداره نظارت بر ناشران بورسی درباره آخرین وضعیت شرکت داده گستر عصر نوین معروف به "های وب" که از 21 آذر تاکنون متوقف است ، گفت : فرایند بررسی به این شرکت و در ارتباط با خرید 100 درصد سهام پارس آنلاین در جریان بوده که باید به اتمام برسد. شاید به اطلاعات جدیدی هم نیاز باشد. وی ادامه داد : بنابراین نمی توان زمانی برای بازگشایی نماد این شرکت اعلام کرد و باید منتظر طی فرآیند رسیدگی بود.

8) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 4.350 – 4.370 تومان

ب) یورو : 5.280 – 5.310 تومان

ج) درهم امارات : 1.180 – 1.190 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.455.000 – 1.468.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24