Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

رونق در بازارهای مالی و بازار مواد خام طی سال گذشته میلادی، بسیاری از سرمایه گذاران را به سودهای سرشار رساند و آنها انتظار دارند در ماه های آینده وضعیت به همین شکل باشد اما برای باقی ماندن در وضعیت سود ضروری است ..

یک هفته پرسود دیگر گذشت؛ از این پس چه می شود؟

بورس24 : هفته گذشته یعنی هفته نخست سال جاری میلادی، عملکرد بازار مواد خام مثبت بود و شاخص بلومبرگ از قیمت نقد این مواد که قیمت سبدی از ۲۲ ماده خام مورد توجه سرمایه‌گذاران را شامل می شود به بالاترین میزان از سال ۲۰۱۴ رسید.

یک عامل مهم رونق بازار مواد خام، انتشار گزارش های مثبت از بخش تولید کارخانه ای چین، منطقه یورو، انگلستان و آمریکا بود. هفته قبل گزارش ها نشان داد در ماه پایانی سال گذشته، شاخص فعالیت ها در این بخش ها افزایش یافته است. در ماه های اخیر وضعیت بخش یاد شده در اقتصادهای بزرگ خوب بوده و شاخص فعالیت ها بالاتر از 50 قرار داشته و به این به معنای رشد فعالیت هاست.

از سوی دیگر، کاهش ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان به افزایش قیمت مواد خام کمک کرده است. شاخص دلار سال گذشته به رغم آنکه بانک مرکزی آمریکا سه بار نرخ های بهره را بالا برد ۱۰ درصد کاهش یافت. پیش بینی برخی تحلیلگران این است که امسال نیز شاخص دلار کاهش خواهد یافت زیرا عملکرد اقتصاد منطقه یورو و انگلستان خوب خواهد بود.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا در هفته گذشته نشان داده شده است:

عامل سوم رشد قیمت مواد خام، برنامه دولت چین برای کاستن از ظرفیت تولید برخی مواد خام است که سبب کاهش عرضه آن ها و حرکت بازار به سمت تعادل بین عرضه و تقاضا شده است. شرکت های نفتی و معدنی سرمایه گذاری در پروژه های جدید را کاهش داده اند تا از میزان بدهی های خود بکاهند و سود نقدی بیشتری به سرمایه گذاران بدهند. همچنین اوپک و روسیه برنامه کاهش عرضه نفت خام را تا پایان سال جاری میلادی تمدید کرده اند.

هفته گذشته قیمت نفت برنت با یک دلار افزایش به 67.7 دلار در هر بشکه رسید. برنامه کاهش عرضه نفت از ابتدای سال گذشته میلادی اجرا شده و طبق آن میزان عرضه نفت 1.8 میلیون بشکه پایین تر از قبل است. پایبندی بالای اعضاء اوپک و روسیه به این برنامه سبب رشد قیمت ها شده است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در هفته گذشته نشان داده شده است:

هفته گذشته قیمت فلزات گرانبها رشد کرد و قیمت پالادیوم برای نخستین بار در سال در ۱۷ سال گذشته به بالاتر از 1100 دلار در هر اونس رسید. البته برخی کارشناسان پیش بینی کرده اند قیمت این فلز امسال رشد قابل ملاحظه ای نخواهد داشت. قیمت طلا هفته گذشته افزایش یافت و به 1320 دلار در هر اونس رسید. در نظرسنجی این هفته کیتکو پیش بینی شده این هفته قیمت طلا رشد خواهد کرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در هفته گذشته نشان داده شده است:

هفته گذشته بازار فلزات پایه رونق داشت و قیمت روی به ۳۳۷۰ دلار در هر تن رسید که بالاترین میزان در ۱۰ سال اخیر است. نگرانی ها درباره کاهش عرضه و افت ذخیره این فلز در انبارهای تحت نظارت بورس لندن دو عامل افزایش قیمت‌ها هستند. قیمت مس روز جمعه در پایان معاملات هفته به 7140 دلار رسید. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

در نخستین هفته سال جدید میلادی قیمت ذغال سنگ که از آن در نیروگاه ها برای تولید برق استفاده می شود به بالاتر از ۱۰۰ دلار در هر تن افزایش یافت. در ماه نوامبر قیمت این ماده خام 90 بود.

تحولات مثبت در بازار مواد خام سبب شده قیمت سهام شرکت های بزرگ تولیدکننده آنها رشد کند. دو سال پیش به دلیل ضعف بازار مواد خام، شرکت های یاد شده در وضعیت بسیار بدی قرار داشتند. قیمت سهام شرکت بی اچ پی بیلیتون که بزرگترین شرکت معدنی جهان است هفته گذشته به بالاترین میزان در ۳ سال اخیر رسید و قیمت سهام شرکت بریتیش پترولیوم به بالاترین میزان از اواسط سال ۲۰۱۰ افزایش یافت.

غیر از رونق اقتصادی جهان، رشد قیمت نفت در افزایش قیمت تمامی مواد خام از طلا گرفته تا محصولات کشاورزی تاثیر داشته است. از اواسط سال گذشته تاکنون قیمت نفت بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است. تحلیلگران بانک مریل لینچ می گویند: بخشی بزرگ از رشد قیمت نفت حاصل افزایش قیمت فرآورده های نفتی است. هنگامی که وضعیت اقتصاد جهان مطلوب است تقاضا برای فرآورده های نفتی بیشتر می شود. هفته قبل، سرد شدن هوا در آمریکای شمالی نیز در افزایش قیمت نفت موثر بود. البته اگر قیمت نفت به سمت ۸۰ دلار حرکت کند، نرخ های تورم در اقتصادهای بزرگ افزایش می یابد و بانک های مرکزی مجبور می شوند نرخ های بهره را سریع تر از آنچه انتظار می رود بالا ببرند. این اقدام به رشد ارزش دلار و کاهش نرخ رشد اقتصادی منجر خواهد شد و فشار بر قیمت مواد خام افزایش می یابد.

در هفته پیش رو گزارش های مهم از اقتصاد منطقه یورو، چین، انگلستان و آمریکا در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. فردا وضعیت سفارش های کارخانه ای آلمان در ماه نوامبر و شاخص اعتماد در بخش خدمات و صنعت و جو تجاری، تغییرات خرده فروشی و شاخص اعتماد سرمایه گذاران در منطقه یورو در ماه گذشته میلادی اعلام می شود.

روز سه شنبه وضعیت تجاری آلمان و فرانسه، نرخ بیکاری در منطقه یورو و شاخص خوشبینی تجاری در آمریکا در ماه گذشته میلادی اعلام می شود. اخبار مثبت به رشد ارزش دلار کمک خواهد کرد. پیش بینی شده ارزش دلار در برابر پوند انگلستان در هفته پیش رو افزایش خواهد یافت اما در برابر یورو کاهش می یابد.

روز چهارشنبه شاخص بهای تولیدکننده و نرخ تورم در چین در ماه گذشته میلادی اعلام خواهد شد. محتوای گزارش ها برای سرمایه گذاران در بازار فلزات پایه مهم است. همچنین وضعیت تولید کارخانه ای و بازده صنعتی در انگلستان در ماه نوامبر اعلام می شود. در آمریکا نیز شاخص بهای صادرات و واردات در ماه گذشته میلادی اعلام خواهد شد و اداره اطلاعات انرژی این کشور گزارش خود را درباره تغییرات ذخیره نفت خام در هفته گذشته را اعلام می کند. ذخیره نفت خام آمریکا در ماه های اخیر کاهش یافته است.

روز پنجشنبه تغییرات تولید صنعتی در منطقه یورو در ماه نوامبر در مقیاس ماهانه و سالانه اعلام می شود. در آمریکا نیز وضعیت بازار کار در هفته گذشته و شاخص بهای تولیدکننده در ماه گذشته میلادی مشخص خواهد شد.

روز جمعه نیز مانند روز چهارشنبه برای سرمایه گذاران در بازار فلزات پایه روزی مهم است. در این روز وضعیت صادرات و واردات و تراز تجاری چین در ماه پایانی سال گذشته، بازده صنعتی در ایتالیا و وضعیت خرده فروشی و نرخ تورم در آمریکا در ماه گذشته اعلام می شود. محتوای گزارش نرخ تورم در آمریکا اهمیت بالایی دارد زیرا یکی از شرایط بانک مرکزی برای بالا بردن نرخ های بهره افزایش نرخ تورم به سمت 2 درصد است.

در زیر تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24