Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس ٢۴ : رشد قیمت پلیمرها پس از اعلام قیمت های پایه در بورس کالا با جهت گیری افزایشی از شواهدی رسمی برخوردار شد و موجب شد تا بورس کالا خود را برای رشد قیمت هایی جدی آماده سازد. افزایش قیمت های پایه محصولات پتروشیمی اگرچه از جانب رشد قیمت دلار هم حمایت شد ولی افزایش نرخ های جهانی هم اهرم مهمی برای تقویت این نرخ بود تا جایی که پرواز بهای پلیمرها چندان هم دور از ذهن نباشد. در بازار فولاد ولی شاهد رشد شکننده و محدود قیمت ها بودیم که نشان داد تقاضا از افزایش نرخ حمایت نمی کند...

کمربندها را محکم ببندید!

بورس24 : رشد قیمت پلیمرها پس از اعلام قیمت های پایه در بورس کالا با جهت گیری افزایشی از شواهدی رسمی برخوردار شد و موجب شد تا بورس کالا خود را برای رشد قیمت هایی جدی آماده سازد. افزایش قیمت های پایه محصولات پتروشیمی اگرچه از جانب رشد قیمت دلار هم حمایت شد ولی افزایش نرخ های جهانی هم اهرم مهمی برای تقویت این نرخ بود تا جایی که پرواز بهای پلیمرها چندان هم دور از ذهن نباشد. در بازار فولاد ولی شاهد رشد شکننده و محدود قیمت ها بودیم که نشان داد تقاضا از افزایش نرخ حمایت نمی کند.

رشد قیمت های مس در بازارهای جهانی در کنار افزایش قیمت دلار هر دو دست به دست هم دادند تا قیمت های این کالا در بورس افزایش یابد و این مطلب موجب شد تا خریداران از قدرت خودنمایی کمتری برخوردار شوند تا معاملاتی آرام و البته کم رونق در این بازار به ثبت برسد. در بازار آتی سکه هم با کاهش قیمت های نقدی شاهد افت نرخ بودیم که شاید این روند را بتوان سومین روز افت قیمت ها در این بازار محسوب کرد. امروز همچنین روزی مطلوب در بازار فیزیکی بورس انرژی تجربه شد اگرچه عرضه های برق فیزیکی از رونق مطلوبی برخوردار بود. معامله بیش از 11 میلیارد کیلو وات ساعت برق در بازار بورس انرژی ایران طی سال جاری یکی از خبرهای مهمی بود که رسانه ای شد و نشان دهنده بلوغ نسبی این بازار در حوزه معاملات برق است.

طعم جذابیت در بورس انرژی حس شد

معامله بیش از 20 میلیارد تومان در روز جاری در بورس انرژی موجب شد تا از یک سو پیش بینی بورس24 از بازگشت روند افزایشی به بازار فیزیکی محقق شده و از سوی دیگر شرایط بهتری برای دورنمای معاملات در دی ماه در بورس انرژی ایجاد شود. این وضعیت اگرچه با تقویت حجم معاملات فرآورده های نفتی در بورس پدید آمد ولی یک روز مهم نیز در بازار برق فیزیکی به ثبت رسید و عرضه های گسترده برق با معاملات جذابی رو به رو شدند.

در روز گذشته نزدیک به 110 هزار کیلووات ساعت برق در بازار فیزیکی به ارزش نزدیک به 900 میلیون تومان مورد داد و ستد قرار گرفت که در مقایسه با شرایط کلی در بازار برق یک رقم بسیار جذاب محسوب شده و البته نشان می دهد بورس انرژی از این پتانسیل معاملاتی خود به خوبی بهره برده است. این وضعیت خود زمینه ساز تقویت بیشتر حجم معاملات است که با فرض ورود خریداران جدید می تواند فضایی بسیار جذاب را در این بازار فیزیکی به ارمغان آورد.

به صورت دقیق تر؛ امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز و حلال 402 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی و گاز مایع پالایش نفت شازند و آبادان در رینگ بین‌الملل عرضه شد.

حجم کل معاملات صورت‌گرفته طی امروز (17 دی ماه) 6,881 تن و به ارزش بیش از 161 میلیارد و 195 میلیون ریال است.

گفتنی است طی روز کاری آتی (18 دی ماه 96)، میعانات گازی پالایش گاز ایلام و خانگیران، سوخت کوره سبک و برش سنگین پتروشیمی تبریز، حلال 402 عمده پالایش نفت کرمانشاه، ریفورمیت پتروشیمی بوعلی سینا و متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی وحلال 402 پالایش نفت اصفهان در رینگ بین‌الملل عرضه خواهند شد. از نکات مهم بازار فردا می‌توان به عرضه بیش از 9 هزار تن میعانات در رینگ داخلی بازار فیزیکی اشاره کرد

امسال؛ معامله بیش از 11 میلیارد کیلو وات ساعت برق در بورس انرژی

تارنمای بورس انرژی: بازار عمده فروشی برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 1 میلیون و 76 هزار قرارداد معادل 139 میلیون و 368 هزار کیلووات ساعت به ارزش 39 میلیارد و 378 میلیون ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نمادهای بارپایه، میان‌باری و بارپیک با متوسط قیمت 279، 315 و 355 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند.

همچنین امروز در تابلوی برق بازار فیزیکی بورس انرژی ایران، 19 میلیون و 152 هزار کیلووات ساعت برق به ارزش 8 میلیارد و 377 میلیون ریال که توسط دو نیروگاه خرمشهرو نیروگاه طوس عرضه گردید، مورد معامله قرار گرفت.

شایان توجه است با احتساب معاملات روز جاری، مجموع برق معامله شده در بازار برق بورس انرژی ایران از ابتدای سال جاری از میزان 11 میلیارد و 69 میلیون کیلووات ساعت برق به ارزش 3،635 میلیارد و 227 میلیون ریال عبور کرد که از این مقدار سهم برق معامله شده توسط مصرف کنندگان بزرگ برق 86 میلیارد و 702 میلیون ریال می‌باشد.

خاطر نشان می‌گردد در آغاز جلسه معاملاتی امروز، نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/11/17 گشایش یافتند. همچنین نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/10/21 در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرایند تحویل آنها آغاز گردید.

مهمترین معاملات امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

حلال 400 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

24000

لیتر

16972

16972

ریال

حلال 410 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

12000

لیتر

16816

16816

ریال

سی اس او پالایش نفت شازند در رینگ داخلی

4000

تن

13946

13946

ریال

گاز مایع پالایش نفت آبادان در رینگ بین الملل

2000

تن

505.5

476

دلار(سنا)

گاز مایع پالایش نفت شازند در رینگ بین الملل

3000

تن

491.02

482

دلار(سنا)

برق شرکت افق تامین انرژی طوس-نیروگاه طوس

4000

کیلو وات در هر ساعت از دوره مصرف در دوره تحویل

430

500

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

300

تن

18435

18435

ریال

حلال 402 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

2004000

لیتر

19819

18018

ریال

برق شرکت تولید نیروی جنوب غرب صبا- نیروگاه خرمشهر

110000

کیلو وات در هر ساعت از دوره مصرف در دوره تحویل

435

450

ریال

برق شرکت تولید نیروی جنوب غرب صبا- نیروگاه خرمشهر

0

کیلو وات در هر ساعت از دوره مصرف در دوره تحویل

 

500

ریال

دلار(سنا-مطابق مکانیسم مصوب هیئت مدیره بورس انرژی ایران مورخ 95/8/9 )

لاک دفاعی در بازار فولاد

پس از رشد قیمت هایی محدود در بازار فولاد در اواخر هفته گذشته و اوایل هفته جاری ، امروز بازار فولاد رشد چندانی را تجربه نکرد اگرچه هنوز هم می توان گفت که روند عمومی در این بازار صعودی است ولی شتاب محدودی دارد. این در حالی است که رشد بهای شمش در روزهای گذشته خود سیگنال مهمی محسوب می شود که نشان دهنده تحت فاشر بودن تولیدکنندگان نوردی برای افزایش قیمت هاست اگرچه این سیگنال تنها می تواند به عنوان سرعت گیری در برابر کاهش قیمت ها محسوب شود ولی باز هم هنوز می توان گفت که روند عمومی در این بازار افزایشی است. با توجه به رشد مجدد بهای دلار در بازار آزاد ممکن است تحریک محدودی در بازار فولاد از سمت بهای دلار ثبت شده باشد ولی بازار فولاد تا زمانی که شاهد تقویت مجدد صادرات در همه بخش ها و مخصوصاً محصولات نهایی نباشد ، رشد قیمت دلار تأثیر چندانی بر این بازار نداشته اگرچه نمی توان از جذابیت صادرات شمش به کمک رشد قیمت دلار چشم پوشی کرد.

با توجه به این موارد در کنار شرایط آب و هوایی و همچنین انتظار برای آغاز به کار بازار فولاد جهانی از فردا ، هم اکنون یک دوره ابهام در این بازار محسوب می شود یعنی نمی توان اظهارنظر قاطعی داشت اگرچه میل به رشد قیمت ها به دلیل ضعف تقاضا محدود است و همین داده برای عدم رشد نرخ کافی به نظر می رسد. این دوره های زمانی با طعم ابهام اغلب زمانی برای خودنمایی داده هایی غیرمنتظره است ؛ جلسات ، رخدادهای قیمتی در بازارهای جهانی ، تغییرات مدیریتی و تحولات مالی و یا حرکت های کارگری اگرچه همیشه وجود دارد ولی در این شرایط با فرض آرامش نسبی و شکننده در بازار ، این قبیل رخدادهای زیرپوستی در بازار ، خودنمایی بیشتری پیدا می کند. هم اکنون نیز شرایط مشابهی وجود دارد و خبرهای جسته و گریخته این بار توانمندی بیشتری در تغییر فاز قیمتی را دارا خواهند بود. با توجه به تمامی این موارد می توان گفت که بازار فاصله چندانی تا تثبیت قیمت ها ندارد اگرچه این قبیل جرقه ها در کنار واقعیت های بازار جهانی در نهایت میل به رشد نرخ را تقویت می کند.

گام دوم افزایش قیمت پلیمرها

رشد قیمت پلیمرها در هفته جاری وارد فاز دوم خود شد تا جایی که بازاری با رشد فراگیر و گسترده نرخ تجربه شد که پس از افزایش قیمت های روز گذشته ، خود یک رخداد مهم و کم نظیر محسوب می شود. همان گونه که در گزارش های پیشین به آن اشاره کرده بودیم بازار منتظر اعلام قیمت های پایه است که البته ذهنیت غالب بر رشد قیمت ها قرار داشت و البته همین رخداد هم تجربه شد تا پیش بینی بورس24 را از رشد قیمت ها در بورس کالا و بازار داخلی محقق سازد. با توجه به قیمت های اعلامی جدید احتمالاً روزهای مهمی در بورس کالا برای معامله پلیمرها و ترکیبات شیمیایی پیش رو قرار دارد و می تواند رشد قیمت های مهمی را این بار از بستر بورس کالا به ثبت برساند اگرچه افزایش نرخ به قدری است که احتمالاً برخی از خریداران از خرید خود منصرف شده و یا تقاضای خود را به آینده موکول خواهند کرد.

پلی اتیلن های ترفتالات در صدر جدول قیمت ها

بررسی قیمت پایه محصولات پلیمری در تاریخ ۱۰ و ۱۷ دی ماه نشان می دهد که اکثر کالاها روندی صعودی داشته اند. به گزارش بیشترین افزایش قیمت در گروه محصولات پلیمری متعلق به پلی اتیلن های ترفتالات نساجی و بطری با ۶.۵ درصد رشد است.

همچنین در ادامه پلی اتیلن های سنگین اکستروژه نیز ۵ درصد نسبت به هفته گذشته گران شدند، در همین حال پلی اتیلن های سنگین تزریقی و دورانی نیز ۴.۴ درصد نسبت به هفته قبل افزایش قیمت داشتند.

پلی پروپیلن های نساجی و شیمیایی نیز به ترتیب ۴.۱ و ۳.۹ درصد نسبت به هفته قبل گران شدند، به طوری که پلی پروپیلن نساجی از رقم ۴ هزار و ۴۲۹ تومان به ۴ هزار و ۶۱۴ تومان رسید. پلی پروپیلن شیمیایی نیز نسبت به هفته قبل ۱۹۷ تومان افزایش نرخ داشت.

در گروه پلی اتیلن ها؛ پلی اتیلن های سبک فیلم و خطی نیز روندی افزایشی داشتند، به طوری که فیلم ها ۱۳۵ تومان و خطی ها هم ۱۱۹ تومان رشد قیمت داشتند.

همچنین پی وی سی ها نیز با ۲.۶ درصد افزایش قیمت نسبت به هفته قبل روبه رو شدند، به طوری که از ۹۸ تا ۱۰۲ تومان گران شدند.

در ادامه اکریلوبوتادین استایرن نیز با ۱.۶ درصد کاهش قیمت، کمترین افت را نسبت به هفته قبل داشت.

از سوی دیگر استایرن بوتادین رابرهای روشن و تیره روندی کاهشی داشته و به ترتیب با ۰.۹ و ۱.۲ درصد افت قیمت نسبت به هفته گذشته روبه رو شدند.

همچنین در محاسبه قیمت پایه محصولات پلیمری دلار با افزایش ۲.۳ درصدی نسبت به هفته قبل به رقم ۴ هزار و ۲۷۴ تومان رسید و به این ترتیب در روند افزایشی قیمت محصولات پلیمری تاثیر به سزایی داشت.

علاوه بر رشد قیمت دلار در بازار، افزایش قیمت های محصولات پلیمری در بازارهای جهانی نیز از دلایل رشد قیمت پایه محصولات پلیمری است.

رشد قیمت منواتیلن گلایکول و استایرن مونومر

بررسی قیمت های پایه محصولات شیمیایی در تاریخ ۱۰ و ۱۷ دی ماه نشان می دهد که اکثر کالاها با افزایش قیمت روبه رو شده اند. بیشترین افزایش قیمت در گروه محصولات شیمیایی، منواتیلن گلایکول با ۸.۹ درصد افزایش است، این کالا از رقم ۳ هزارو ۴۹۹ تومان به ۳ هزار و ۸۱۲ تومان رسیده است.

همچنین در ادامه استایرن مونومر با۷.۸ درصد رشد قیمت نسبت به هفته گذشته قرار دارد، این کالا ۳۸۸ تومان نسبت به هفته قبل گران شده است. در رتبه های بعدی پارزایلین با ۶.۲ درصد افزایش قیمت و دی اتیلن گلایکول هم با ۶.۳ درصد رشد قیمت قرار دارند، همچنین ایزوبوتانول، اورتوزایلین و آروماتیک سنگین نیز روندی افزایشی داشته و حدودا ۵ درصد نسبت به هفته قبل گران شدند.

همچنین اسیدترفتالیک، اسید استیک و تولوئن دی ایزوسیانات نیز با حدودا ۴ درصد افزایش قیمت نسبت به هفته قبل روبه رو شدند. در همینحال نرمال بوتانول، زایلین مخلوط و سودمایع نیز روندی افزایشی داشته و حدودا ۲ تا ۳ درصد افزایش قیمت داشتند. کریستال ملامین، اوره پریل و دی اتیل هگزانول نیز با رشد قیمت روبه رو شدند، همچنین در گروه گازها هم بوتان، گاز مایع صنعتی نیز روندی افزایشی داشتند.

در ادامه متانول با ۱ درصد افزایش نسبت به هفته قبل کمترین رشد قیمت را داشت، به طوری که از رقم یک هزار و ۴۸۲ تومان به یک هزار و ۴۹۷ تومان رسید.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24