Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بازار فولاد در اولین روز هفته جاری افزایشی شد تا شاهد تغییر فاز قیمتی در این بازار باشیم که خود نکته مهمی محسوب می شود زیرا روند کاهشی قیمت ها به یک فاز افزایشی آرام بدل شده و به کمک جریان های صعودی در بازارهای جهانی ، می توان به ادامه رشد بهای مصنوعات فولادی خوش بین بود. در بازار پلیمرها اما روند افزایشی قیمت ها هم شتاب بیشتری داشت و هم از گستردگی بیشتری برخوردار بود تا یک روز بسیار جذاب در این بازار به ثبت برسد. این رشد قیمت ها را می توان استقبال بازار از اعلام نرخ های پایه جدید در بورس کالا به شمار آورد که نشان می دهد بازار منتظر افزایش قیمت های جدیدی است...

بازار منتظر تیک آف است...

بورس24 : بازار فولاد در اولین روز هفته جاری افزایشی شد تا شاهد تغییر فاز قیمتی در این بازار باشیم که خود نکته مهمی محسوب می شود زیرا روند کاهشی قیمت ها به یک فاز افزایشی آرام بدل شده و به کمک جریان های صعودی در بازارهای جهانی ، می توان به ادامه رشد بهای مصنوعات فولادی خوش بین بود. در بازار پلیمرها اما روند افزایشی قیمت ها هم شتاب بیشتری داشت و هم از گستردگی بیشتری برخوردار بود تا یک روز بسیار جذاب در این بازار به ثبت برسد. این رشد قیمت ها را می توان استقبال بازار از اعلام نرخ های پایه جدید در بورس کالا به شمار آورد که نشان می دهد بازار منتظر افزایش قیمت های جدیدی است. این در حالی بود که بورس انرژی هم در اولین روز فعالیت خود در هفته جاری شرایط مطلوبی را پشت سر گذاشت که نشان می دهد این بازار هم وارد یک فاز جدید از جذابیت معاملات شده است. در بازار آتی سکه اما شاهد شرایط نسبتاً آرامی بودیم تا جایی که تغییر نرخ های چندانی در این بازار به ثبت نرسید اگرچه این روند را باید تأثیرپذیری بازار آتی از آرامش کلی و حتی عقب نشینی شکننده در بازار نقدی سکه محسوب کرد. تمامی این موارد نشان می دهد که اگرچه قیمت دلار در بازارهای مختلف به عنوان یک چراغ راهنمای مهم مطرح می شود ، ولی به جز بازار نقدی سکه و همچنین بازار پلیمرها ، اغلب بازارها تأثیر مستقیمی از این بازار در کوتاه مدت نمی پذیرند. این ویژگی قیمتی یعنی تأثیر دلار بر بازارهای کالایی اغلب در میان مدت و درازمدت به ایفای نقش مشغول است که می تواند یک واقعیت در بازارهای کالایی محسوب شود.

بازگشت بورس انرژی به جذابیت معاملاتی

پس از ثبت هفته ای مطلوب در بازار فیزیکی بورس انرژی ، روز شنبه شاهد بودیم که معاملات جذابی در این بازار به انجام رسید که نشان دهنده بازگشت بورس انرژی به روند جذابیت معاملاتی است. در روز شنبه نزدیک به 19 میلیارد تومان از انواع حامل های انرژی مورد معامله قرار گرفت که نشان دهنده وضعیت مطلوب در این بازار است. در معاملات روز جاری بیش از 9200 تن از انواع حامل های انرژی مورد معامله قرار گرفت.

به صوت دقیق تر؛ در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای گاز مایع صنعتی، گاز بوتان، گاز پروپان و برش سنگین پتروشیمی بندرامام، آیزوفید، آیزوریسایکل، حلال 402 و حلال 404 پالایش نفت تبریز و نفتای سنگین پالایش نفت تهران در رینگ داخلی عرضه شد. حجم کل معاملات صورت‌گرفته طی امروز (16 دی ماه) 9،218 تن و به ارزش بیش از 188 میلیارد و 168 میلیون ریال است.

گفتنی است طی روز کاری آتی (17دی ماه 96)، کالاهای آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز و حلال 402 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی و گاز مایع پالایش نفت شازند و آبادان در رینگ بین‌الملل عرضه خواهند شد. فردا شاهد عرضه 3000 تن گاز مایع پالایش نفت شازند و 2000 تن گاز مایع پالایش نفت آبادان در رینگ بین‌الملل خواهیم بود.

به گزارش وبسایت بورس انرژی؛ در جریان معاملات روز جاری بورس انرژی ایران (شنبه 16 دی ماه 96)، در تابلوی سلف موازی استاندارد برای قراردادهای با سررسید یکسال و بیشتر در بازار مشتقه بورس انرژی ایران، در نماد سمپنا971، 1 میلیون و 250 هزار قرارداد با ارزشی بالغ بر 361 میلیارد و381 میلیون ریال معامله گردید.

بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 2 میلیون و 732 هزار قرارداد معادل 85 میلیون و 648 هزار کیلووات ساعت به ارزش 24 میلیارد و 255 میلیون ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نمادهای بارپایه، کم‌باری و بارپیک با متوسط قیمت 283، 239 و 360 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند.

خاطر نشان می‌گردد در آغاز جلسه معاملاتی امروز، نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/11/14، 96/11/15 و 96/11/16 و بار پیک هفتگی، بار پایه هفتگی، میان باری هفتگی و کم باری هفتگی 96/12/12 گشایش یافتند. همچنین نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/10/20 در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرایند تحویل آنها آغازگردید.

لازم به ذکر است فردا یکشنبه 96/10/17 تابلوی برق بازار فیزیکی بورس انرژی ایران میزبان عرضه همزمان برق توسط نیروگاه های خرمشهر (با دوره مصرف میان باری و بارپایه) و طوس (با دوره مصرف بار پایه) با دوره تحویل هفتگی 96/10/23 خواهد بود.

مهمترین معاملات امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

حلال 400 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

30000

لیتر

16972

16972

ریال

حلال 410 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

30000

لیتر

16816

16816

ریال

سی اس او پالایش نفت شازند در رینگ داخلی

1000

تن

13946

13946

ریال

گاز پروپان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

-

23412

ریال

گاز بوتان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

-

22618

ریال

گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

140

تن

22777

22777

ریال

برش سنگین پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

506

تن

14246

14246

ریال

حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

3000000

لیتر

20579.182

19819

ریال

آیزوفید پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

50

تن

15479

15479

ریال

حلال 404 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

0

مترمکعب

-

16504

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

150

تن

18435

18435

ریال

نفتای سنگین پالایش نفت تهران در رینگ داخلی

5000

تن

19507

19507

ریال

تغییر فاز قیمت ها در بازار فولاد

همان گونه که در گزارش های پیشین به آن اشاره کرده بودیم، بهای مصنوعات فولادی در بازار آزاد پس از یک فاز از کاهش قیمت ها ، مجدداً افزایشی شد اگرچه رشد بهای دلار در هفته گذشته را می توان یکی از دلایل این رشد نرخ به شمار آورد. این در حالی بود که در گذشته به صراحت از تغییر فاز سریع این بازار صحبت کرده بودیم که اگرچه این پیش بینی محقق شد ولی شتاب رشد قیمت ها چندان هم چشمگیر نبوده است. شرایط آب و هوایی و دشواری های حمل و نقل در کنار عقبگرد بهای دلار از مواردی بود که از رشد شتابان قیمت ها جلوگیری کرده ولی در هر حال رشد مجدد نرخ در روزهای پنجشنبه و شنبه خود نشان دهنده تغییر فاز این بازار است. در صورت ادامه این شرایط و عدم نقش آفرینی سیگنال های جدید به نظر می رسد این وضعیت یعنی رشد قیمت ها به صورت آرام باز هم ادامه خواهد داشت.

فراز و فرود بهای فولاد در هفته گذشته

بازار فولاد هفته گذشته را با کاهش قیمت‌ها پشت سر گذاشت که این تغییر فاز در نتیجه نبود تقاضا و عقب‌نشینی خریداران از این بازار رخ داد.

به گزارش کارگزاری آبان، در هفته منتهی به 15 دی ماه معامله‌گران و فعالان بازار فولاد با اعلام اینکه قیمت‌ها در بازار فولاد به ویژه در حوزه شمش و مقاطع ساختمانی با افت نسبی همراه شده و در خصوص برخی محصولات ریزش‌ قیمتی تا حدود 70، 80 تومان به ازای هر کیلو به ثبت رسیده است، عنوان کردند: به رغم آنکه عوامل زمینه‌ای همچون محدودیت در عرضه آهن قراضه و افزایش قیمت آهن اسفنجی چاره‌ای به جز رشد قیمت شمش را نتیجه نمی‌داد و به تبع رشد قیمت این محصول نیز این انتظار وجود دارد که قیمت مقاطع با رشد مواجه شود، اما شاهد آن بودیم نبود تقاضا به سدی در برابر موج صعودی قیمت‌ها در این بازار عمل کرد و چاره‌ای به جز ریزش قیمت‌ها برای بازار فولاد باقی نماند.

البته برخی دست‌اندرکاران بازار می‌گویند ازآنجا که در فصل سرما عرضه قراضه محدود می‌شود و همین عامل اجازه کاهش بیشتر قیمت شمش را نمی‌دهد، بنابراین روند نزولی قیمت مقاطع نمی‌تواند بصورت جدی و برای بیشتر از دو هفته ادامه بیابد مگر آنکه فولاد خوزستان نتواند شمش را در قیمت‌ها فعلی در بورس کالا بفروشد و مجبور به کاهش قیمت پایه شود.

به هر ترتیب در بازار فولاد شاهد حرکت سینوسی قیمت‌ها بودیم به این ترتیب که ابتدا در واکنش به عوامل زمینه‌ای که ذکر شد قیمت‌ها افزایش یافت و سپس رو به نزول گذاشت، اواخر هفته قبل یعنی روز چهارشنبه و پنج‌شنبه نیز شاهد آن بودیم قیمت‌ها به تثبیت رسید و نوسان محسوسی را تجربه نکرد.

در شرایطی که هفته گذشته متاثر از ناآرامی‌ها در برخی مناطق کشور قیمت ارزهایی همچون دلار و یورو رو به افزایش گذاشت و انتظار بر این بود قیمت‌ها در بازار فولاد نیز با رشد مواجه شود، اما همانطور که اشاره شد نبود تقاضا اجازه این صعود قیمتی را به بازار نداد. بنظر می‌رسد در صورت بهبود جو حاکم بر بازارهای موازی به تبع آرام شدن فضای سیاسی کشور بازار فولاد نیز دی ماه را با نوسان محدود قیمتی و بعضا ثبات قیمت‌ها به پایان برساند؛ اگرچه فعالان بازار انتظار دارند در ماه‌های بهمن و اسفند با افزایش خریدهای پایان سال شاهد رشد قیمت‌ها در این بازار باشیم.

هفته گذشته در بورس کالای ایران نیز شاهد عرضه 135 هزار و 60 تن فولاد بودیم و حجم معامله 125 هزار و 60 تن رقم خورد. دو محصول ورق گالوانیزه و ورق گرم B عرضه شده از سوی فولاد مبارکه عرضه‌هایی بودند که رشد قیمت‌ها را در پی تقاضای زیاد ثبت شده برای این محصولات تجربه کردند. بر این اساس ورق گالوانیزه که در حجم 3200 تن با قیمت 34 هزار و 216 ریال عرضه شده بود در پی ثبت تقاضای 3700 تنی شاهد رشد قیمت پایانی این محصول تا 34 هزار و 280 ریال بود.

ورق گرم B نیز در حجم 47 هزار و 300 تن به تابلو عرضه‌های بورس کالا آمد که با تقاضای 95 هزار و 700 تنی قیمت آن از 22 هزار و 886 ریال به 24 هزار و 567 ریال افزایش یافت.

در حال حاضر بازار آزاد ورق گالوانیزه آرام و با ثبات است و ورق گرم نیز در رکود بسر می‌برد، بنابراین انتظار بر این است داغ شدن قیمت‌ها در بورس کالا چندان دوام نیاورد.

آخرین وضعیت فولاد و سنگ‌آهن در بازارهای جهانی

در اولین روز معاملات سال 2018 میلادی شاهد رشد تقاضا و به تبع آن رشد قیمت‌ها در بورس‌های شانگهای و دالیان بودیم و قیمت میلگرد، سنگ‌آهن ‌و کک افزایش یافت و در مسیر صعودی قرار گرفت. روز سه شنبه 2 ژانویه نیز سنگ‌آهن 2.9 درصد افزایش یافت و به حدود 75 دلار در هر تن رسید.

به تازگی انجمن آهن و فولاد چین اعلام کرده است تولید فولاد شرکت‌های عضو در 10 روز میانی ماه دسامبر با افت 0.6 درصدی دیگر مواجه شده و به 1.7181 تن در روز رسیده است. اما مشکل تقاضا است؛ چراکه رشد فوق العاده قیمت‌ها در ماه نوامبر و اوایل دسامبر باعث شده تا تقاضا عقب بکشد و نشانه آن افزایش 45 درصدی موجودی انبارهای فولادسازان است که شرایط را برای فشار روی قیمت‌ها و کاهش 13 درصدی آن طی 3 هفته گذشته رقم زده است. در کل فعالان بازار هنوز منتظر روشن‌تر شدن روند بازارند و فعالیت زیادی دیده نشده است. برخی معتقدند به زودی چینی‌ها خرید ها را افزایش می‌دهند تا خود را برای تعطیلات سال نو چینی در فوریه آماده کنند. باید منتظر ماند و دید روند بازار به کدام سمت، افزایش خریدها و رشد قیمت یا کاهش آن گرایش خواهد داشت.

افزایش قیمت پلیمرها

رشد قیمت دلار در طول هفته گذشته موجب شد تا بازار پلیمرها بیش از سایر بازارهای کالایی از این رشد قیمتی متأثر شوند تا جایی که شاهد افزایش دسته جمعی قیمت ها در این بازار بودیم. این رویکرد قیمتی را باید آمادگی بازار برای اعلام قیمت های پایه در نظر گرفت که در روز آینده اعلام خواهد شد. در صورت افزایش قیمت های پایه در بورس کالا که از احتمال بالایی برخوردار است ، می توان گفت که رشد نرخ در کوتاه مدت تداوم یافته و شرایط جدیدی پیش روی این بازار ترسیم خواهد شد. این وضعیت در نهایت برای خریداران نهایی در صنایع تکمیلی چندان هم جذاب نخواهد بود بنابراین احتمال عقب گرد تقاضا در این بازار دور از ذهن نمی باشد. این وضعیت با کاهش مجدد قیمت دلار جدی تر خواهد شد تا جایی که برای برخی از گریدها ، شاید خریداران ترجیح دهند تا ورود خود به این بازار را به هفته آینده موکول کنند که به دلیل کاهش تقاضا و افت جذابیت خرید و موضع گیری در برابر رشد قیمت ها خواهد بود. این وضعیت در کل دوره ای مبهم را در بازار پلیمرها ترسیم می کند اگرچه گذار از آن چندان هم زمان بر نبوده ولی برای این بازار پر هزینه خواهد بود.

گزارش هفتگی: رشد قیمت و رشد حجم معامله پلیمرها

افزایش حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا در هفته گذشته و رشد قیمت ها در بورس و بازار در کنار عقب نشینی این حجم در بازار محصولات شیمیایی را می توان مهمترین رخدادهای این بازار به شمار آورد اگرچه افزایش قیمت دلار در نهایت مهمترین تکانه رشد قیمتی در این بازار بود که به افزایش حجم معاملات منتهی شد. به گزارش کارگزاری آبان؛ در بازار محصولات شیمیایی اما شاهد کاهش حجم عرضه ها بودیم که موجب شد حجم معاملات نیز کاهش یابد.

رشد محدود عرضه در بازار پلیمرها موجب شد تا پتانسیل خرید در این بازار افزایش یابد اگرچه افزایش حجم تقاضا ( نزدیک به 19 درصد ) بیش از رشد حجم عرضه ها بود که نشان می دهد جذابیت خرید در این بازار تقویت شده است. این در حالی بود که بازار محصولات شیمیایی دقیقاً بالعکس عمل کرد یعنی کاهش حجم تقاضا بیشتر از کاهش حجم عرضه ها بود که این بار نشان دهنده آن است خریداران تمایل کمتری به خرید داشته اند. این مطلب نشان می دهد که وضعیت تولید به صورت کلی در صنایع میان دستی و پایین دستی چندان هم جذاب نیست بنابراین شائبه خرید به منظور واسطه گری و سفته بازی ها تقویت می شود.

بالابودن نسبی تقاضا در بورس کالا برای خرید گریدهای مختلف و مخصوصاً گریدهای جذاب در هفته گذشته مشهود بود که می توان رشد قیمت دلار ، پایین بودن موجودی انبارها ، ضعف معاملات در هفته های گذشته و ترس از رشد بیشتر قیمت ها را از دلایل این وضعیت برشمرد. تمامی داده های فوق در کنار افزایش عرضه برخی گریدهای جذاب می تواند از دلایل این شرایط کلی و جذابیت خرید به شمار رود ولی به نظر می رسد افزایش قیمت دلار و نگرانی از رشد قیمت های پایه در هفته پیش رو را در این چارچوب مهم تر ارزیابی کرد. از سوی دیگر در بازارهای جهانی شاهد رشد قیمت نفت خام هستیم ولی افزایش بهای پلیمری و سایر محصولات پتروشیمی همپای افزایش قیمت نفت در هفته های گذشته خودنمایی نکرده است بنابراین رشد قیمت های جهانی محصولات پتروشیمی در روزهای آینده نیز چندان دور از ذهن نخواهد بود آن هم در وضعیتی که بهای نفتا به عنوان مهمترین خوراک مایع در صنایع پتروشیمی وارد یک فاز افزایشی جدیدی شده است. تمامی این موارد در شرایطی رخ می دهد که حجم تقاضای مؤثر از سوی صنایع پایین دستی رشد چندانی نداشته و حتی با یک عقب گرد در تولید رو به رو هستیم. این شرایط را باید جدی گرفت زیرا سرعت گیر مهمی در برابر تقاضای مؤثر محسوب می شود بنابراین در بستر بازار آزاد نمی توان به رشد تقاضا هم اندازه افزایش قیمت ها امیدوار بود که موجب می شود رشد چندانی در قیمت های بازار آزاد ایجاد نشود ولی در هر حال بازار راهی جز پذیرش قیمت های بورس کالا پیش روی خود متصور نمی بیند ولی تأثیرگذاری کلی آن زمان بر است.

مهمترین رخدادها در بازار پتروشیمی در هفته ای که گذشت:

  • رشد محدود 2.4 درصدی حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا و ثبت رقم 68 هزار و 954.6 تن که به نسبت رقم جذابی محسوب نمی شود.
  • رشد 18.89 درصدی تقاضای پلیمرها در هفته گذشته و ثبت رقم 98 هزار و 413.2 تن که همچون شرایط عرضه ها ، از جذابیت چندانی برخوردار نیست ولی رشد تقاضای مهمی در این بازار ثبت شده است.
  • رشد 24.61 درصدی حجم معامله پلیمرها در بورس کالا و ثبت رقم 59 هزار و 235.4 تن که بیشترین رقم در 3 هفته اخیر بوده و نشان می دهد که روند عمومی معاملات پلیمرها در مسیر افزایش حجم قرار گرفته است.
  • ثبت 1.42 برابری تقاضا در برابر عرضه ها که بیشترین رقم در 3 هفته اخیر بوده و نشان می دهد که تحرک خریداران افزایش یافته است.
  • معامله 85.9 درصدی عرضه ها در بورس کالا که باز هم بالاترین رقم در 3 هفته اخیر بوده و نشان دهنده جذابیت خرید و بهبود کلی در این بازار است.
  • رشد قیمت دلار در هفته گذشته و نگرانی از افزایش بیشتر قیمت های پایه در بورس کالا و نرخ های بازار آزاد که در نهایت جذابیت خرید را افزایش می دهد.
  • افزایش نسبی حجم عرضه برخی از گریدهای جذاب همچون پلی پروپیلن های نساجی اگرچه هنوز هم در این بازار رشد قیمت ها و رقابت برای خرید حس می شود.
  • تداوم جذابیت خرید 0209 امیرکبیر در شرایطی که برای خرید 1540 تن ، نزدیک به 5000 تن تقاضا ثبت شد.
  • رشد نسبی تقاضا برای اغلب گریدهای جذاب پلیمری که می توان رشد قیمت دلار را یکی از دلایل این رخداد به شمار آورد.
  • پایین بودن نسبی موجودی انبارها در بازار داخلی پس از دو هفته ضعف نسبی معاملات در بورس کالا که باز هم جذابیت خرید را افزایش داد.
  • خودنمایی واسطه گری و سفته بازی در خریدهای هفته گذشته اگرچه عدم اعتماد به توانمندی فروش در بازار داخلی موجب شد تا حتی واسطه ها نیز سبد خرید خود را متنوع کرده و حتی گریدهای سبک فیلم هم با رشد تقاضا و حتی رقابت مورد معامله قرار بگیرد.
  • کاهش 7.45 درصدی حجم عرضه محصولات شیمیایی در بورس کالا و ثبت رقم 34 هزار و 826 تن که رقم نسبتاً متعادلی محسوب می شود.
  • کاهش 32.25 درصدی حجم تقاضای ترکیبات شیمیایی در هفته گذشته همپای افت عرضه ها که موجب شد حجم تقاضا به 23 هزار و 625 تن کاهش یابد که کمترین رقم در 4 هفته اخیر بود.
  • افت 18.2 درصدی حجم معامله محصولات شیمیایی و ثبت رقم 17 هزار و 348 تن که کمترین رقم در 3 هفته اخیر است.
  • کاهش نسبی حجم معاملات که نگرانی از ورود این بازار به یک فاز رکود جدید را هشدار می دهد آن هم در وضعیتی که این بازار به صورت کلی حال و روز خوبی ندارد.
  • رقابت برای خرید دی اتیل هگزانول، استایرن منومر، دی اتیلن گلایکول، اسیداستیک و زایلین مخلوط در گروه محصولات شیمیایی در روز چهارشنبه گذشته که نشان می دهد این بازار با وجود ضعف کلی به افزایش عرضه این گروه کالایی نیاز دارد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24