Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

حد ضرر ١١۵ تومان برای سهامداران و خریداران می تواند مد نظر باشد و با شرایط فوق پیشنهاد می شود سهم را با دقت بیشتری بررسی نمایند...

ریسک های تمام نشدنی بازار!؟

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • حمل و نقل (کل صنعت)
  • بررسی تکنیکال
    • وبشهر
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت حمل و نقل

شرکت های حمل و نقل در زمینه های مختلف جاده، دریا و ریل مشغول فعالیت هستند و این شرکت ها به دلیل اینکه به زیر ساخت های اقتصادی ارتباط مستقیم دارند، از اهمیت زیادی برخوردارند. صنعت حمل و نقل نه تنها در مبادلات داخلی بلکه در تجارت بین الملل نیز زیر ذره بین اقتصاددانان قرار دارد و رونق این صنعت ارتباط مستقیم با بهبود شرایط اقتصادی دارد و بالعکس لذا با توجه به چشم انداز اقتصادی، نیاز به توسعه این صنعت در حوزه های مختلف بیش از پیش احساس می شود و هیچ اقتصادی بدون زیر ساخت های حمل و نقل موفق به رشد نخواهد شد. با توجه به آینده اقتصاد ایران و لزوم توسعه داخلی و بین المللی این صنعت، نگاهی به شرایط شرکت های مهم حمل می اندازیم.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) ویشهر

سهم در روند دو ساله نزولی درگیر بود که اخیرا موفق به شکست خط نزولی گردید. پس از تکمیل پول بک به نظر می رسد سهم در محدوده 135 الی 125 تومان با حمایت مهمی روبروست و به نظر می رسد در صورت بازگشت در یک روند میان مدت صعودی پتانسیل رشد قیمتی را داشته باشد و تارگتی بالاتر از سقف قبل در قالب موج c یا 3 در انتظار سهم باشد

حد ضرر 115 تومان برای سهامداران و خریداران می تواند مد نظر باشد و با شرایط فوق سهم را با دقت بیشتری بررسی نمایند.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

در آخرین روزهای هفته گذشته تعدادی از مردم مشهد مقدس با اعتراض به وضعیت گرانی و بیکاری و موسسات مالی غیر مجاز در میدان شهدای این شهر تجمع کردند و شعارهایی را در جهت رفع آن و توجه بیشتر مسئولین سر دادند این اتفاق در ادامه با سو استفاده برخی افراد از حالت عادی خود خارج شد و شعارها جنبه سیاسی پیدا کردند و در نتیجه درگیری هایی بین نیروی انتظامی و برخی اغتشاشگران که در جمع مردم بودند صورت گرفت. این اتفاقات به سرعت در فضای مجازی منتشر شد و در نتیجه برخی از معاندان نظام از این فرصت استفاده کرده و مردم شهرهای دیگر کشور را به ادامه این راه تحریک کردند که باعث شد تا شبهای بعد از آن درگیریها، تخریب اموال عمومی و کشته شدن چند نفر از مردم را در بخشی مناطق ایران شاهد باشیم. در نتیجه این موضوع شورای امنیت تشکیل جلسه داد و در اولین اقدام رای به فیلترینگ تلگرام و اینستاگرام داد و در قدم دوم مردم را در جهت حمایت از نظام و رهبری به خیابان ها فرا خواندند که این موضوع در انتهای هفته با حمایت مردم مواجه شد و در بیشتر شهرهای کشور شاهد راهپیمایی بر علیه فتنه گران و معاندان و به خصوص آمریکا که در چند وقت اخیر حمایتهایی را از این افراد انجام داده بود شکل گرفت. در همین اتباط رهبر معظم انقلاب در روز سه‌شنبه در دیدار هفتگی با تعدادی از خانواده‌های معظم شهیدان، عزت و امنیت و پیشرفت ملت ایران را مدیون فداکاری و از جان‌گذشتگی شهدا دانستند و با اشاره به حوادث اخیر و تلاش دشمنان برای ضربه‌زدن به نظام اسلامی، گفتند: آنچه که مانع دشمن و اعمال دشمنیِ اوست، وجود روح شجاعت، فداکاری و ایمان در ملت است. ایشان گفتند: من در خصوص این قضایا حرف‌هایی دارم و در وقت آن با مردم عزیزمان سخن خواهم گفت.

دادستان کل کشور با تاکید بر برخورد قاطع دستگاه قضا با اغتشاشگران روزهای اخیر گفت: شان و جایگاه مردم عزیز ما بالاتر از این است که بخواهیم مطالبات به حق و قانونی آن‌ها را با این اغتشاشات پیوند دهیم و باید این موضوعات را از هم جدا کرد. به نقل از روابط عمومی دادستانی کل کشور، حجت الاسلام و المسلمین منتظری با اشاره به اینکه ردپای جریانات ضد انقلاب در این اغتشاشات کاملا مشخص است، گفت: پشت پرده این آشوب‌ها و اغتشاشات دشمنان قسم خورده‌ای هستند که از ابتدای انقلاب تا به امروز ضربه‌های فراوانی از نظام خورده اند و در هر مقطعی هم تصریح داشتند که می‌خواهند از ملت بزرگ ایران و از انقلاب و این کشور انتقام بگیرند، بنابراین مردم عزیز ما قطعا و مسلما بصیرت لازم را دارند و تحلیل صحیحی خواهند داشت و می‌دانند که این جریان، یک جریانی است که کاملا ریشه در خارج دارد و دشمنان توطئه می‌کنند.

در همین ارتباط منابع دیپلماتیک خبر داده‌اند که آمریکا خواستار نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل در روز جمعه برای بررسی موضوع حقوق بشر در رابطه با اعتراضات اخیر ایران شده است. این در حالی بود که طی روزهای اخیر اغلب مقامات آمریکایی و در راس آنها ترامپ مواضع خصمانه و مداخله جویانه علیه ایران در ارتباط با حوادث اخیر در کشورمان گرفته‌اند.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

در هفته اخیر پس از آنکه برخی ناآرامی ها در کشور صورت گرفت شورای امنیت کشور دستور به فیلترینگ فضای مجازی به خصوص دو نرم افزار تلگرام و اینستاگرام را داد که باعث شکل گرفتن اعتراضاتی به خصوص بر علیه وزیر ارتباطات شدبه خصوص بر علیه وزیر ارتباطات شدبه خصوص بر علیه وزیر ارتباطات شدبه خصوص بر علیه وزیر ارتباطات شدبه خصوص بر علیه وزیر ارتباطات شدبه خصوص بر علیه وزیر ارتباطات شدبه خصوص بر علیه وزیر ارتباطات شدبه خصوص بر علیه وزیر ارتباطات شدبه خصوص بر علیه وزیر ارتباطات شدبه خصوص بر علیه وزیر ارتباطات شدبه خصوص بر علیه وزیر ارتباطات شد. این دو نرم افزار در حال حاضر در کشور ما بیش از آنکه جنبه سرگرمی داشته باشند در حال حاضر جنبه در آمد زایی و اشتغال دارند و بسیاری از افراد از این طریق دست به راه اندازی کسب و کار و معرفی محصولات خود زده اند. در همین رابطه آذری جهرمی وزیر ارتباطات در این باره در اینستاگرام که در آخرین روز هفته رفع فیلتر شد گفت: شورای امنیت کشور -که وزارت ارتباطات در آن عضو نیست- برای ایجاد آرامش تصمیم گرفت در کنار سایر اقدامات تامینی و انتظامی، محدودیتهای موقتی را بر فضای مجازی اعمال کند. طبیعی است که این اقدامات نارضایتی‌هایی را ایجاد کند اما گیرندگان این تصمیم طبیعتا بین مزایا و معایب این تصمیم وزن سنجی کرده‌اند.

از این پس متقاضیان دریافت وام مسکن از طریق اوراق گواهی حق تقدم ،دو گزینه در دو بانک پیش‌روی خود دارند که البته در مواردی با یکدیگر متفاوت است. تاکنون این بانک مسکن بوده که همواره تامین وام‌های خرید، احداث و یا بازسازی خانه را برعهده داشته است، حتی در حدود دو سال گذشته که شورای پول و اعتبار مجوز پرداخت تسهیلات مسکن را به بانک‌های تجاری داد، این بانک‌ها به دلیل نبود منابع کافی نتوانسته‌اند به پرداخت وام‌هایی که تا سقف ۶۰ میلیون تومان تعیین شده بود، ورود کنند. اما به تازگی بانک ملی کانالی شده برای پرداخت تسهیلات مسکن از طریق انتشار اوراق گواهی حق تقدم. این اقدام بانک ملی در حالی که بانک مسکن در برخی از موارد ناتوان در پرداخت منابع بوده است خبر خوبی برای این حوزه بود که می تواند باعث رونق این بخش بشود.

وزیر اقتصاد با اشاره به ثابت بودن میزان صادرات نفت در سالجاری به نسبت ۹۵، پیش‌بینی تحقق رشد میانگین ۷درصدی اقتصاد در سال جاری را، به لحاظ عدم تاثیر‌پذیری از افزایش صادرات نفت را مهم دانست. مسعود کرباسیانطی سخنانی در جلسه مشترک با مدیران عامل بانک های دولتی، با اشاره به رشد ۱۲.۵ درصدی اقتصاد در سال گذشته و میانگین حدودا هفت درصدی آن در سال جاری تصریح کرد: در ارتباط با نرخ رشد اقتصادی، این را هم باید در نظر داشته باشیم که سهم عمده رشد اقتصادی سال قبل، بواسطه افزایش تولید نفت بود ولی امسال دیگر اینگونه نیست، چون رشد تولید و صدور نفت به ۲.۵ میلیون بشکه در سال قبل محقق شد و بر اساس سهمیه و واقعیات موجود، فعلا امکان افزایش آن وجود ندارد و در نتیجه رشد سالجاری، عمدتا ناشی از عواملی غیر از افزایش صادرات نفت بوده است و شاهدیم که استمرار هم دارد. کرباسیان در ادامه با رو به بهبود خواندن شرایط اقتصادی کشور، تورم تک رقمی، کاهش نرخ بیکاری و ایجاد ۶۰۰ هزار شغل جدید را واقعیتی غیر قابل انکار خواند و گفت: برای سال آینده معادل ریالی ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اشتغال در نظر گرفته شده و علاوه بر آن، منابع ناشی از اصلاح قیمت انرژی نیز در صورت تصویب توسط مجلس، به ما کمک خواهد کرد؛ توجه به تولید و اشتغال، وظایف اضافه ای بر عهده بانک ها جهت ارائه تسهیلات مورد نظر به افراد صلاحیت دار میگذارد که لازم است، نهایت تلاش خودشان را در این ارتباط انجام دهند.

کلیات لایحه بودجه ۹۷ در کمیسیون تلفیق مجلس تصویب شد. این خبر را سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه در حالی اعلام کرد که بودجه سال ۹۷ با انتقادات زیادی رو‌به‌رو بود، هر چند کارشناسان این بودجه را یکی از شفاف‌ترین بودجه‌های ارائه شده به مجلس در دهه‌های اخیر می‌دانند.

صنایع بورسی؛

در خودروسازی؛ نمادهای این گروه که در هفته های گذشته با تزریق اخبار مثبت توانسته بودند با رشد بالای 2000 واحدی در ایندکس خود مواجه شوند، در این هفته با ایجاد ناآرامی های سیاسی در کشور با هیجانات منفی به نقطه شروع خود در یک ماه و نیم گذشته رسیدند که در این میان خودرو که عامل اصلی رشد هفته های گذشته به شمار می رفت، در این کاهش هم نقش اصلی را بازی کرد.

هیجانات منفی در حالی بود که سایپا توانست در آذرماه سال جاری تعداد 63 هزار و 885 دستگاه خودرو تولید کند. گروه خودروسازی سایپا از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کرده است. که تا پایان سال می تواند رکورد جدیدی از تولید خودرو برجای بگذارد. در روزهای اخیر مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا که در بدو ورود به این مجموعه وعده حمایت از قطعه سازان را با هدف رشد تولید در دستور کار خود قرار داده بود، با اختصاص مبلغ 6 هزار میلیارد ریال به این شرکت ها، توانسته جریان تولید را در مجموعه شتاب بخشیده و نقدینگی موجود در سازمان را درمسیر صحیح خود هدایت کند.

در محصولات شیمیایی؛ با افزایش قیمت نفت در ماههای اخیر قیمت متانول و اوره هم روند رو به رشدی را طی کردند که در این میان متانول توانست به اوج قیمتی خود در چند وقته اخیر برسد و اوره هم در محدوده 245 و 255 دلار نوسان می کند. این اوضاع شرایط مناسبی را برای برخی نمادهای مرتبط از جمله متانول سازان ایجاد کرد. این مهم در کنار افزایش قیمت دلار و رسیدن به محدوده 4400 تومان و ثبات آنها می تواند باز هم باعث تعدیل مثبت برای نمادهای گروه بشود.

این هفته در بازار سرمایه براساس قوانین جدید شپلی و شمواد از بازار بورس اخراج و به بازار پایه فرابورس انتقال پیدا کردند. همچنین وپترو شفاف سازی کرده است که از واگذاری بلوکی سهام شرکت کربن ایران سود شناسایی خواهد کرد که تاریخ برگزاری مزایده 7 بهمن امسال است. این موضوع موجبات افزایش قیمت سهام را پدید آورد.

در فلزات اساسی؛ در بررسی از تحلیل کلی برای سال 2018 بهبود اوضاع اقتصادی کشورهای حوزه یورو در چند وقت اخیر و امید به ادامه این حرکت و روی آوردن کشورهای دنیا به خصوص چین به سمت سیاستهای انقباظی در سال 2018 که به تبع آن نرخ بهره افزایشی را برای این سال در پی خواهد داشت، باعث تقویت یورو و دیگر ارزها از یک سو و کاهش ایندکس دلار از سوی دیگر با توجه به تغییر نیافتن تورم آمریکا شده است که ادامه این حرکت تاثیر مثبتی بر روی تقویت قیمت کامودیتی ها دارد.

اما در بررسی صنعت فولاد که حاشیه های ایجاد شده در چین از جمله بحث زیست محیطی تاثیر بسیاری بر افزایش قیمت آن داشته است و حتی باعث شد تا قیمت برخی فرآورده های آن به اوج قیمتی 10 سال گذشته در هفته های گذشته برسد در روزهای اخیر با اعلام افزایش ذخایر انبارها شاهد کاهش قیت در آنها هستیم به گونه ای که قیمت میلگرد پس از رسیدن به سقف خود 13 درصد کاهش یافته است.

در این گروه ذوب که به واسطه خبرهایی از معاملات بلوکی روند مثبتی را طی می کرد با اظهارات مدیرعامل فولاد مبارکه در خصوص عدم تمایل به خرید بلوک ذوب شاهد با عرضه صف خرید و معاملات منفی روبرو شد. در همین خصوص مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: "ذوب آهن اصفهان مادر صنعت ایران است و برای موفقیت آن پشتیبانی و همکاری میکنیم ولی در شرایط فعلی برنامه ای برای خرید سهام آن شرکت نداریم." در این گروه همچنین فزرین طی یک اطلاعیه شفاف سازی اعلام کرد که دلیل رشد فروش آذر ماه سهم به دلیل رشد قیمت ها در بورس لندن ،افزایش عیار فروش محصولات و رشد نرخ ارز بوده است. در کانه های فلزی کگل در 9 ماهه 89 درصد بودجه را محقق کرد، افزایش مقداری فروش و رشد نرخ فروش گندله و کنسانتره به جهش فروش در ماه آذر و افزایش میانگین فروش سه ماهه سوم نسبت به دو فصل گذشته منجر شد.

در فراورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای؛ قیمت نفت در ابتدای سال نو میلادی به بالاترین حد خود در چند وقت اخیر رسید و این موضوع نفت برنت را به حدود 67 دلار رساند از جمله مهمترین عوامل برای افزایش این قیمت از نگاه رویترز کاهش ذخایر جهانی نفت و رشد قوی اقتصادی کشورها می باشد. این مهم البته با توجه به اتفاقات سیاسی هفته اخیر روند معاملات این گروه را با افزایش روبرو نکرد و حتی برخی نمادها کاهش قیمت را تجربه کردند.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24