Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

اکنون که در ابتدای سال جدید میلادی هستیم گمانه زنی های متعددی درباره جهت حرکت بازارهای مختلف مطرح شده است اما سرمایه گذاران هوشیار به دنبال مهمترین عواملی هستند که بر سبد سهام شان ..

سرمایه گذاران باید مراقب تحولات در هشت حوزه باشند!

بورس24 : در دوازده ماه آینده رویدادهای مختلف بر رفتار سرمایه گذاران در بازارهای مالی و مواد خام تاثیر خواهند گذاشت. سال گذشته میلادی شرایط بازار‌های مختلف عموما مثبت بود اما درباره تداوم این وضعیت اطمینانی وجود ندارد البته این بدان معنا نیست که رکود، اقتصاد جهان را تهدید می کند یا سرمایه گذاران دچار زیان های بزرگ خواهند شد.

در هفته های پایانی سال ۲۰۱۷ نظرسنجی‌های متعددی از کارشناسان درباره افق بازارها در سال جدید میلادی انجام شد. در مطلب حاضر به برخی عوامل موثر بر بازارها از دید این کارشناسان اشاره می کنیم.

در سال جاری میلادی، عواملی نظیر تحولات در شبه جزیره کره، روند مذاکرات مربوط به جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا و اصلاحات اقتصادی در چین، وضعیت شرکت های فناوری، انتخابات میان دوره ای کنگره در آمریکا، جنگ تجاری بین چین و آمریکا و سرنوشت جهانی شدن، برخی از عواملی هستند که بر رفتار سرمایه گذاران در بازارهای گوناگون تاثیر خواهند گذاشت.

کره شمالی. سال گذشته آزمایش های موشکی و هسته ای کره شمالی به تنش ها بین این کشور و آمریکا شدت بخشید و سبب شد شورای امنیت سازمان ملل تحریم های سختگیرانه علیه پیونگ‌یانگ اعمال کند. اگرچه تاثیر تنش ها در شبه جزیره کره بر بازارهای مالی شرق آسیا بزرگ نبوده اما در سال جاری میلادی ممکن است تنش ها شدت پیدا کند. موسسه رتبه سنجی مودیز در گزارش اخیر خود تشدید تنش ها در شبه جزیره کره را بزرگترین ریسک برای بازارهای آسیایی معرفی کرده است.

در واقع اگر حریم های جدید علیه کره شمالی دولت این کشور را به واکنش های تند وادار کند احتمال آن که سرمایه گذاران رفتار احتیاط آمیزتری داشته باشد زیاد است.

جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا. در همه پرسی سال ۲۰۱۶ مردم انگلستان به جدایی این کشور از اتحادیه اروپا رای مثبت دادند و سال گذشته مذاکراتی درباره نحوه خروج انگلستان از اتحادیه اروپا انجام شد. امسال این مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد و سرمایه گذاران اروپایی با دقت روند مذاکرات را دنبال می کنند. ارزش پوند و سیاست های پولی بانک مرکزی انگلستان به چگونگی این مذاکرات وابسته است. سال گذشته به دلیل افزایش نرخ تورم و کاهش ارزش پوند بانک مرکزی انگلستان نرخ های بهره را بالا برد. در باره تاثیر جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا بر اقتصاد منطقه یورو نگرانی هایی وجود دارد.

برنامه های اصلاحی در چین. دولت چین از سال ۲۰۱۶ مجموعه ای از برنامه های اصلاحی را برای رفع نقاط ضعف و ریسک‌های موجود در اقتصاد این کشور آغاز کرده و این برنامه ها امسال ادامه پیدا می کند. سال گذشته نگرانی هایی درباره کاهش نرخ رشد اقتصادی چین تحت تاثیر اجرای این برنامه ها وجود داشت اما به تدریج ثابت شد این نگرانی ها بجا نبوده و اقتصاد چین رشد متعادل خواهد داشت. هنوز برای امسال نرخ هدف رشد اقتصادی تعیین نشده است اما کارشناسان انتظار دارند دولت رقم 6.5 درصد را برای رشد اقتصادی این کشور تعیین کند. نکته اطمینان بخش این است که دولت چین ابزارهای لازم برای حمایت از رونق اقتصاد را در اختیار دارد. البته وضعیت بدهی های عمومی این کشور که بسیار بالاست سبب نگرانی بوده و انتظار می رود در سال جاری دولت برای مهار آن اقداماتی انجام دهد.

شرایط اقتصاد چین مهمترین عامل موثر بر بازار فلزات پایه فولاد و سنگ آهن است. عملکرد این بازارها در سال گذشته مثبت بود و پیش بینی شده امسال این شرایط حفظ شود البته نوسان در قیمت سنگ آهن و فولاد زیاد خواهد بود. یک عامل این بی‌ثباتی، برنامه کاهش ظرفیت تولید در چین است که تا دو ماه دیگر ادامه پیدا خواهد کرد.

افق شرکت های بزرگ فناوری. تحولات در شرکت هایی نظیر گوگل و اپل عامل دیگری است که بر بازارهای مالی تاثیر خواهد گذاشت. در ماه های آینده قانونگذاران در سرتاسر جهان قوانینی برای نظارت بیشتر بر شرکت هایی نظیر فیسبوک، گوگل و آمازون تدوین خواهند کرد. این شرکت ها به شکل نگران کننده بزرگ شده اند و استفاده آنها از اطلاعات همیشه مورد رضایت مردم نیست. همچنین این سوال مهم مطرح است که آیا آنها از این اطلاعات و ابزارهای خود برای مقاصد سیاسی استفاده خواهند کرد یا نه.

تعدادی از شرکت های آمریکایی برای استفاده از قوانین مالیاتی مناسب‌تر به اروپا نقل مکان کرده اند و این برای دولت های اروپایی و دولت آمریکا رضایت‌بخش نیست. از سوی دیگر شرکت های یاد شده باید آماده مقررات جدید حفاظت از داده ها باشند. در این قوانین، حقوق گسترده تری برای اشخاص در نظر گرفته شده و فشار بیشتری بر شرکت‌های یاد شده برای شفافیت بیشتر اعمال خواهد شد. رعایت نکردن این مقررات جریمه های سنگین برای شرکت ها به همراه خواهد داشت.

افق اقتصاد جهان. آیا وضعیت اقتصاد جهان در سال جاری میلادی همچنان امیدبخش خواهد بود؟ پاسخ به این سوال عامل بعدی است که بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر می گذارد. اکثر تحلیلگران معتقدند سال جاری روند بهبود وضعیت اقتصاد جهان ادامه پیدا خواهد کرد. کارشناسان بانک یو بی اس می گویند امسال رشد اقتصادی جهان 3.8 درصد خواهد بود که مشابه سال قبل است. نکته مهم این است که بهتر شدن وضعیت در اکثر اقتصادهای جهان رخ می دهد بدین معنا که رونق به شکل فراگیر مشاهده خواهد شد.

تقابل دیدگاه ها درباره جهانی سازی. روسای جمهوری آمریکا و فرانسه در دو مسیر حرکت کرده اند. ترامپ در مسیر حمایت گرایی و ماکرون در مسیر گسترش جهانی سازی در حرکت است. ترامپ بارها بر لزوم اجرای برنامه ها با هدف رونق اقتصاد آمریکا تاکید کرده اما رئیس جمهور فرانسه به نوعی جدید از قرارداد اجتماعی که مبنای آن افزایش یکپارچگی جهان و نگاه فراگیر به آن است باور دارد. در این رویکرد رقابت و کارآفرینی افزایش می یابد و همزمان کارگرانی که شغل خود را از دست می دهند حمایت می شوند.

ترامپ در یک سالی که در کاخ سفید مستقر بوده سیاست های حمایت گرایانه را دنبال کرده و در این مسیر از برخی پیمان پیمان های بین المللی خارج شده و فشارهای بر شرکای تجاری آمریکا وارد کرده تا از کسری تجاری کشور بکاهد. در مقابل، رئیس جمهور فرانسه در مسیر ارتقای شرایط زیست محیطی و منعطف کردن بازار کار فرانسه حرکت کرده است. سیاست های دو رییس جمهور بر رفتار مصرف کنندگان و شرکت ها موثر خواهد بود.

انتخابات کنگره آمریکا. امسال انتخابات میان دوره‌ای کنگره در آمریکا برگزار می شود و اگر رای دهندگان به سمت حزب دموکرات جذب شوند ترکیب کنونی کنگره تغییر خواهد کرد. تحقق این پیش بینی برای ترامپ یک شکست خواهد بود و سبب می شود او در مسیر اجرای وعده های خود با موانع بزرگ مواجه شود. رونق بورس آمریکا در سال گذشته میلادی عمدتا حاصل امیدواری سرمایه‌گذاران به تحقق وعده هایی بود که ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی داد. دموکرات ها اعلام کرده اند به محض کسب اکثریت در کنگره قانون مالیات ها را که دستاورد بزرگ ترامپ محسوب می شود لغو خواهند کرد.

جنگ سرد بین چین و آمریکا. جنگ سرد بین دو کشور در حوزه تجارت و تحولات کره شمالی عامل دیگری است که بر بازارها تاثیر خواهد داشت. از قبل ترامپ همواره تلاش کرده چین را به وارد کردن فشار بر کره شمالی وادار کند و انتظار می رود در سال جاری میلادی فشارها بیشتر شود. آمریکا همچنین در حوزه تجارت بر چین فشارهایی وارد کرده و هدف این بوده که کسری تجاری آمریکا کاهش یابد. این فشارها امسال ادامه پیدا می کند و شدت یافتن آن بر احتیاط سرمایه گذاران و مصرف کنندگان می افزاید. بعید است چین در برابر فشارهای آمریکا تسلیم شود. به احتمال زیاد پکن اقدامات تلافی‌جویانه تجاری انجام خواهد داد. صندوق بین المللی از پیش همواره نسبت به جنگ تجاری بین قدرت های بزرگ اقتصادی هشدار داده است.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24