Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بازارهای کالایی روزهای راکد و کم رونقی را سپری می کنند تا جایی که عقب نشینی تقاضا و افت حجم معاملات به نسبت مشهود است آن هم در شرایطی که دلار خود را به ۴۴٠٠ تومان رسانده و به معنی آن است که باید تکانه های بزرگی در این بازارها منتظر باشیم. این شرایط می تواند به فشرده تر شدن فنر قیمت ها کمک کند یعنی خودنمایی تغییر فاز قیمتی چندان هم دور از ذهن نخواهد بود ولی بسترهای مورد نیاز خود را می طلبد که بسیاری از آن ها هم اکنون محقق نشده است...

بازار دلاریزه نشد...!

بورس24 : بازارهای کالایی روزهای راکد و کم رونقی را سپری می کنند تا جایی که عقب نشینی تقاضا و افت حجم معاملات به نسبت مشهود است آن هم در شرایطی که دلار خود را به 4400 تومان رسانده و به معنی آن است که باید تکانه های بزرگی در این بازارها منتظر باشیم. این شرایط می تواند به فشرده تر شدن فنر قیمت ها کمک کند یعنی خودنمایی تغییر فاز قیمتی چندان هم دور از ذهن نخواهد بود ولی بسترهای مورد نیاز خود را می طلبد که بسیاری از آن ها هم اکنون محقق نشده است. رخدادهای اجتماعی واقعیتی است که در بازارهای مختلف نقش آفرینی می کند آن هم در شرایطی که بسیاری از محموله ها به مقاصد شهرستان های مختلف مورد معامله قرار گرفته و باید به این مقاصد منتقل شود. حال در این وضعیت که حجم تقاضا در اقصی نقاط ایران کاهش یافته و همچنین حمل و نقل نیز با اما و اگرهای خود رو به روست که در نهایت تجمیع این موارد به کاهش حجم معاملات منجر شده و این وضعیت به معنی عقب نشینی کلی در بازارهای کالایی است. اگر شرایط اجتماعی در شهرهای مختلف به سمت آرامش میل کرده و وضعیت مناسبی بر مراوردات اقتصادی و اجتماعی حاکم شود ، می توان گفت که حجم تقاضای سرکوب شده روزهای اخیر باز هم خودنمایی خواهد کرد و البته با فرض جهش 200 تومانی قیمت دلار همه چیز برای آتش فشان بازارهای کالایی فراهم خواهد شد.

بازار پلیمرها شاید اولین هدف رشد قیمتی در روزهای آینده باشد آن هم در وضعیتی که قیمت های پایه با فرض محاسبه بر اساس ارز آزاد قیمت گذاری شده بنابراین فاصله چندانی تا جهش قیمت ها در بورس کالا در هفته آینده باقی نمانده است. این شرایط خود تکانه مهمی برای این بازار به شمار می رود که البته باید اوج خودنمایی آن را در هفته آینده جستجو کنیم. در بازار فولاد نیز این وضعیت وجود دارد ولی رکود نسبی در معاملات این حوزه به صراحت مشهود است و خود سرعت گیر مهمی برای رشد قیمت هاست. این وضعیت نیز در هفته آینده می تواند تغییر کند. در بورس انرژی نیز شرایط متعادلی حکمفرماست و البته داده های کلی در این بازار از بازگشت روند افزایشی حجم و ارزش معاملات حکایت دارد.

پایان هفته ای مطلوب در بورس انرژی

معاملات 16.6 میلیارد تومان روز چهارشنبه در بورس انرژی موجب شد تا یک هفته مطلوب در تاریخچه فعالیت بورس انرژی به ثبت برسد که نشان می دهد این بازار باز هم به روند افزایشی خود باز گشته است. این وضعیت معاملاتی موجب شد تا ارزش معاملات هفته جاری به نزدیکی 120 میلیارد تومان برسد که از متوسط معاملات هفتگی در سال جاری بیشتر بوده و می تواند جهت گیری افزایشی جدیدی را در این بازار ایجاد کند. حجم معاملات روز جاری نزدیک به 9400 تن بود که رقم متعادلی محسوب می شود ولی این وضعیت به صورت کلی نمی تواند به رکوردشکنی جدیدی در این بازار منتهی شود. در دی ماه تاکنون 186 میلیارد تومان ارزش معاملات بود و در صورتی که این روند معاملاتی باز هم ادامه یابد ، حجم و ارزش معاملات در دی ماه نمی تواند رکورد آذرماه ( رکورد تاریخی بورس انرژی ) را بشکند. این وضعیت اگرچه چیزی از ارزش های معاملاتی بورس انرژی کم ندارد ولی باز هم شاهد هستیم که به کمک رشد قیمت های جهانی و افزایش قیمت دلار ، جذابیت خرید در بورس انرژی افزایش یافته و می تواند داده های مثبتی را در این بازار به ثبت برساند. در صورتی که حجم معاملات تغییر کرده و یا عرضه های بزرگ بیشتری در این بازار به ثبت برسد ، می توان به رسیدن به رکورد معاملاتی آبان ماه خوش بین بود.

مهمترین معاملات امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

حلال 400 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

12000

لیتر

16972

16972

ریال

حلال 410 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

36000

لیتر

16816

16816

ریال

سی اس او پالایش نفت شازند در رینگ داخلی

1180

تن

13346

13346

ریال

نفتای سبک پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

2000

تن

19507

19507

ریال

حلال 404 پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی.عمده

3500000

لیتر

16504

16504

ریال

سی اس او پالایش نفت شازند در رینگ داخلی

1200

تن

13946

13946

ریال

سی اس او پالایش نفت شازند در رینگ داخلی

1310

تن

13946

13946

ریال

گاز مایع پالایش نفت آبادان در رینگ داخلی

0

تن

 

18201

ریال

حلال 404 پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

0

لیتر

 

16504

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

300

تن

18435

18435

ریال

نفتای سنگین تصفیه نشده پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی.عمده

650

تن

19507

19507

ریال

افزایش 80 درصدی ارزش معاملات هفتگی بورس انرژی

رشد 80 درصدی ارزش معاملات هفتگی در بازار فیزیکی بورس انرژی نشان دهنده بازگشت این بازار به روند افزایشی پیشین بود اگرچه تقویت تعداد کالاهای پذیرش شده نیز به معنی ایجاد بسترهایی جدید برای رشد بیشتر معاملات در این بازار است. با توجه به قیمت های بالای نفت خام در بازارهای جهانی و جرقه های رشد قیمت دلار می توان به تقویت تقاضا در هفته پیش رو خوش بین بود.

این هفته شاهد افزایش حجم و ارزش معاملات در بازار فیزیکی بورس انرژی بودیم تا جایی که ارزش معاملات به نسبت هفته قبل از آن نزدیک به 80 درصد رشد داشت که یک داده مثبت و مهم محسوب می شود. در همین بازه زمانی حجم معاملات نیز 76 درصد افزایش یافت که برتری رشد ارزش معاملات به نسبت حجم معاملات را نشان می دهد که در این هفته کالاهایی با جذابیت و قیمت بالاتر مورد معامله قرار گرفته است. در این هفته حجم معاملات فرآورده های نفتی ، گازی و پتروشیمی نزدیک به 61 هزار تن بود و ارزش معاملات نیز رقمی نزدیک به 120 میلیارد تومان به ثبت رسید. همچون هفته های گذشته باز هم سوخت کوره سبک در رینگ داخلی جذاب ترین عرضه بود و رشد قیمتی نزدیک به 20 درصد را ثبت کرد.

از نکات مهم هفته منتهی به 14 دی ماه می توان به تقویت و جذابیت معاملات برق فیزیکی در بورس انرژی اشاره کرد که نشان می دهد معاملات مستقیم برق بین خریدار نهایی و نیروگاه با رونق بیشتری رو به رو شده و خریداران ترجیح داده اند تا این شیوه معاملاتی را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند. در این هفته 122 هزار و 700 کیلووات برق به ارزش 896 میلیون تومان در بورس انرژی مورد معامله قرار گرفت که در مقایسه با معاملات در هفته ها و ماه های قبل نشان می دهد که یک بستر جدید برای رشد ارزش معاملات در بورس انرژی ایجاد شده است. قیمت های مورد معامله در این شیوه نیز ارقامی نزدیک به 43 تومان برای هر کیلووات ساعت بود که به نسبت شبکه سراسری از جذابیت محسوسی در این بازار حکایت دارد. همین جذابیت خرید موجب می شود تا تقاضای بیشتری به این بازار وارد شود که خود محرک مهمی؛ هم برای تقویت حجم معاملات در بورس انرژی و هم به منظور کاهش هزینه تولید در کارخانجات مختلف محسوب می شود. از این نکته به سادگی نمی توان عبور کرد زیرا در بسیاری از واحدهای صنعتی همچون صنایع مختلف فولادی ، تصفیه و تغلیظ فلزات ، صنایع پتروشیمی و حتی صنایع نساجی و فرآوری مواد غذایی ، بهای برق به عنوان یک رکن مهم در قیمتی تمام شده به شمار می رود که توجه به این ساز و کار معاملاتی در نهایت توان تولیدی واحدها را تقویت کرده و با کاهش قیمت تمام شده ، توانمندی بازاریابی این قبیل شرکت ها را تقویت می کند. این موارد در حالی است که حتی قیمت برق در معاملات بورس انرژی نیز در چارچوب عرضه و تقاضا تعیین می شود که خود جذابیتی مهم برای واحدهای تولیدی و مصرفی برق بوده و می تواند در بازه های زمانی مختلف این نرخ تغییر کند.

افزایش تعداد کالاهای پذیرش شده در بورس انرژی را می توان یکی از نکات مهمی به شمار آورد که در هفته جاری رسانه ای شد و در برخی از رسانه ها از آن به عنوان افزایش سقف پرواز بورس انرژی یاد شده است. با فرض افزایش کالاهای پذیرش شده در این بازار می توان گفت که بسترهای معاملاتی در بازار فیزیکی بورس انرژی از رشدی مطلوب و مهمی برخوردار شده است. در این خصوص حسین حسنقلی پور رئیس اداره پذیرش و بازاریابی بورس انرژی عنوان کرد: از لحاظ آماری عملکرد پذیرش محصولات نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد 185 درصدی را تجربه کرده و به معنی آن است که 37 کالای جدید به جرگه عرضه های بورس انرژی اضافه شده است. به صورت دقیق تر با احتساب تعداد پذیرش‌های صورت گرفته تا امروز، تعداد 155 کالا در بازار هیدروکربوری به همراه 46 نیروگاه در بازار برق بورس انرژی ایران پذیرش‌شده است. وی در ادامه عنوان کرد: ارزش تعهدی این عرضه ها نزدیک به 18 هزار میلیارد تومان است یعنی در صورتی که عرضه کنندگان به تعهد خود پایبند باشند و برای عرضه ها نیز مشتری وجود داشته باشد این رقم معاملاتی محقق خواهد شد و به معنی جهشی بزرگ در حجم و ارزش معاملات در بازار فیزیکی بورس انرژی است.

دو راهی پلیمری ها

تقابل عرضه و تقاضا در بازار پلیمرها موجب شد تا برخی از گریدها با افزایش نرخ و برخی دیگر با افت قیمتی رو به رو شوند که نشان می دهد جو غالب در این بازار از یک روند کلی تبعیت نمی کند. این وضعیت را باید مهم ارزیابی کرد زیرا نشان می دهد جهت گیری های متفاوتی در این بازار وجود داشته و این موارد از عدم وجود یک طرزفکر در این بازار حکایت دارد. حال در شرایطی که شاهد رشد قیمت دلار در بازار آزاد هستیم و این رشد نرخ در نهایت بر قیمت پایه در بورس کالا تأثیر می گذارد باید گفت که عدم رشد جدی قیمت ها تا حدودی عجیب به نظر می رسد مگر آن که حجم تقاضا در بازار داخلی بسیار پایین باشد. دقیقاً این وضعیت در بازار پلیمرها دیده می شود و به رغم اعتماد نسبی به رشد قیمت های پایه ، عدم رشد نرخ به معنی آن است که نگرانی از عدم فروش در آینده جدی است تا جایی که حتی سفته بازی هم جذاب به نظر نمی رسد.

امروز در تالار پتروشیمی رقم خورد؛ رقابت برای ۵ محصول شیمیایی

در معاملات امروز حجم معاملات محصولات شیمیایی ۱۰ هزار و ۸۹ تومان رقم خورد.عرضه محصولات در این روز ۱۹ هزار و ۳۶۸ تن و تقاضای آن هم بالغ بر ۱۶ هزار و ۲۶۶ تن بود.

به گزارش پایگاه خبری بورس کالا؛ به این ترتیب در گروه محصولات شیمیایی امروز دی اتیل هگزانول، استایرن منومر، دی اتیلن گلایکول، اسیداستیک و زایلین مخلوط هم با رقابت از سوی معامله گران خریداری شدند.

دی اتیل هگزانول پتروشیمی شازند با ۱۲۱۰ تن عرضه ۲۶۹۵ تن تقاضا داشت، قیمت پایه آن ۳ هزارو ۹۰۸ تومان و نرخ خرید آن هم ۵ هزار و ۲۷۶ تومان رقم خورد، این کالا به صورت سلف عرضه شده بود.استایرن منومر پتروشیمی پارس هم با ۴۹۹۲ تن عرضه ۵۰۸۸ تن تقاضا داشت، اما نهایتا با قیمت پایه ۴ هزار و ۹۲۶ تومان خریداری شد.

دی اتیلن گلایکول پتروشیمی شازند هم با ۱۱۰ تن عرضه ۲۴۲ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۱۸۴ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۳ هزار و ۳۵۷ تومان رقم خورد. دی اتیلن گلایکول پتروشیمی مارون و مروارید هم با نرخ پایه مورد معامله قرار گرفت.

اسیداستیک پتروشیمی فن آوران هم با ۵۰۶ تن عرضه ۱۰۸۱ تن تقاضا داشت، قیمت پایه آن ۲ هزار و ۵۷۹ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۲ هزارو ۷۵۲ تومان بود.همچنین زایلین مخلوط پتروشیمی بندرامام هم با ۳۰۰ تن عرضه ۳۸۶۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه آن ۲ هزار و ۵۰۹ تومان و نرخ خرید آن هم ۲ هزارو ۷۶۰ تومان بود.

در همین حال منواتیلن گلایکول مروارید، اسیدنیتریک پتروشیمی شیراز، اسیدترفتالیک پتروشیمی تندگویان و دی اتیلن گلایکول پتروشیمی مارون وارد سیستم مچینگ شدند.

برخی از مهمترین معاملات محصولات شیمیایی در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

پلی اتیلن سنگین تزریقی 52518

پتروشیمی جم

نقدی

42,668

43,262

3003

5082

3003

استایرن منومر

پتروشیمی پارس

نقدی

49,265

49,265

4992

5088

4992

زایلین مخلوط

پتروشیمی بندرامام

سلف

25,099

27,608

300

3860

300

دی اتیل هگزانول

پتروشیمی شازند

سلف

39,086

52,766

1210

2695

1210

اوره گرانول

پتروشیمی کرمانشاه

نقدی

9,722

9,722

2000

1220

1220

اسید استیک

پتروشیمی فن آوران

نقدی

25,793

27,529

506

1081

506

منومر وینیل استات

پتروشیمی شازند

سلف

39,200

39,200

770

407

407

بنزن

پتروشیمی بندرامام

نقدی

36,927

36,927

3000

400

400

منو اتیلن گلایکول

پتروشیمی شازند

نقدی

34,999

34,999

550

319

319

دی اتیلن گلایکول

پتروشیمی شازند

نقدی

31,844

33,575

110

242

110

دی اتیلن گلایکول

پتروشیمی مارون

نقدی

31,844

31,844

220

132

88

کریستال ملامین

پتروشیمی خراسان

نقدی

56,745

56,745

150

105

105

اسید ترفتالیک

پتروشیمی تندگویان

سلف

30,623

30,623

200

80

60

دی اتیلن گلایکول

پتروشیمی مروارید

نقدی

31,844

31,844

100

75

50

دی اتانول آمین

پتروشیمی شازند

سلف

48,808

48,808

220

66

66

کریستال ملامین

پتروشیمی ارومیه

نقدی

56,745

56,745

100

60

40

منو اتیلن گلایکول

پتروشیمی مروارید

نقدی

34,999

34,999

500

25

25

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24