Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در نظرسنجی های مختلفی که در هفته های اخیر از کارشناسان بازارهای مالی و مواد خام انجام شده اکثر آنها نسبت به بهتر شدن شرایط ابراز خوشبینی کرده اند البته این به معنای آن نیست که ..

با توجه به نوسان های اخیر در بازارها، باید نگران زیان های بزرگ باشیم؟

بورس24 : همانطور که انتظار می رفت در نخستین روز معاملاتی سال جدید میلادی، حجم معاملات و نوسان در شاخص های مالی و قیمت مواد خام کم بود به نظر می رسد سرمایه گذاران ترجیح می دهند تا انتشار گزارش‌های جدید از اقتصادهای بزرگ با احتیاط رفتار کنند.

نفت. بازار نفت سال گذشته میلادی عملکرد مثبت داشت و روز گذشته در ساعات اولیه معاملات، قیمت ها رشد کرد اما این افزایش پایدار نبود. اعضاء اوپک در نشست پایان ماه نوامبر تصمیم گرفتند برنامه کاهش عرضه نفت را تا پایان سال جدید میلادی تمدید کنند. این اقدام نشان دهنده توانایی تولیدکنندگان نفت در اجرای برنامه های مشترک در جهت بالا بردن قیمت هاست.

کاهش عرضه نفت بر بازار تاثیر داشته و سبب رشد قیمت ها شده است. یکی از دلایل نوسان قیمت نفت در سطوح بالا در هفته های اخیر، متوقف شدن انتقال نفت از یک خط لوله در دریای شمال و یک خط لوله در لیبی بوده است. خط لوله دریای شمال پس از عملیات های لازم به بهره برداری رسیده و یک عامل فشار بر قیمت ها در روز گذشته همین امر است. اکثر کارشناسان بازار نفت معتقدند در سال جاری میلادی قیمت نفت رشد می کند البته بعید است میزان افزایش قیمت ها زیاد باشد.

امسال تولید نفت شیل در آمریکا به حداکثر خود می رسد و این عامل بر قیمت ها فشار وارد خواهد کرد. همچنین اگر میزان تولید نفت اعضاء اوپک که در برنامه کاهش عرضه حضور ندارند افزایش یابد قیمت نفت افت خواهد کرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت آمریکا در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

فلزات پایه. روز گذشته قیمت فلزات پایه نوسان های محدود داشت و این در حالی است که ارزش دلار کاهش یافت و گزارش مربوط به وضعیت بخش تولید کارخانه ای در چین در ماه گذشته میلادی مثبت بود. بخش های مختلف اقتصاد چین امسال مانند سال گذشته وضعیت امیدبخش و باثبات خواهند داشت و بر همین مبنا، نگرانی ها درباره افق بازار فلزات پایه به جا نیست.

روز گذشته قیمت مس و روی به ترتیب در محدوده 7200 دلار و 3300 دلار در هر تن نوسان کرد. کاهش ذخیره این فلزات در انبارهای تحت نظارت بورس لندن عاملی است که سبب رشد قیمت ها شده و خواهد شد. البته احتمال آن که امسال رشد قیمت فلزات پایه به اندازه سال قبل باشد کم است. روز گذشته قیمت آلومینیوم و سرب به ترتیب در سطح 2230 دلار و 2540 دلار قرار گرفت.

کارشناسان معتقدند بیشترین رشد قیمت در سال جدید میلادی در قیمت آلومینیوم مشاهده خواهد شد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

طلا. روز گذشته قیمت طلا رشد کرد و به محدوده 1315 دلار در هر اونس رسید. کاهش ارزش دلار و احتیاط سرمایه گذاران دو عامل رشد قیمت فلز زرد است. در نظرسنجی کیتکو درباره وضعیت بازار طلا در سال جاری میلادی، هم سرمایه گذاران و تحلیلگران پیش بینی کردند قیمت ها افزایش خواهد یافت. درباره علل رونق بازار طلا در سال جاری میلادی دیدگاه های مختلفی مطرح شده است: افزایش تنش های ژئوپولیتیک و کاهش احتمالی ارزش دلار بر جذابیت طلا می افزاید. روز گذشته قیمت نقره، پلاتین و پالادیوم نیز افزایش یافت و به ترتیب به 17.2 دلار، 946 دلار و 1098 دلار رسیده است.

پایان هفته دو گزارش مهم از بازار کار آمریکا منتشر می شود که بر ارزش دلار و قیمت طلا تاثیر خواهد داشت. پیش بینی شده این گزارش مثبت باشد در نتیجه به احتمال زیاد همزمان با افزایش ارزش دلار، قیمت طلا کاهش می یابد. البته فعلا عواملی که بر قیمت طلا می افزایند قدرتمند تر هستند.

روز گذشته وضعیت بخش تولید کارخانه ای در اقتصادهای بزرگ اروپایی، منطقه یورو و آمریکا در ماه گذشته میلادی مشخص شد. در انگلستان، ایتالیا و اسپانیا رقم شاخص کاهش یافته اما در آلمان، منطقه یورو و آمریکا افزایش یافته است. البته تمامی شاخص‌ها بالاتر از ۵۰ هستند به این معنا که بر میزان فعالیت ها در بخش تولید کارخانه ای افزوده شده است. کاهش رقم شاخص به معنای کند شدن رشد فعالیت‌ها است.

امروز مهمترین گزارشی که بر بازارهای مختلف به ویژه ارزش دلار تاثیر می گذارد گزارش نشست ماه گذشته کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکاست. در آن نشست، نرخ های بهره برای سومین بار در سال گذشته بالا برده شد. گزارش نشست مشخص خواهد کرد دیدگاه اعضاء در باره وضعیت اقتصادی و سیاست های پولی بانک مرکزی چیست. تاکید آنها بر لزوم افزایش نرخ های بهره سبب رشد ارزش دلار خواهد شد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس پلاتین در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24