Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بازار پلیمرها باز هم رشد قیمت ها را در کارنامه خود ثبت کرده اگرچه تقویت حجم معاملات در بورس کالا و بیم و امید از رشد بیشتر نرخ های پایه و قیمت های داخلی جمعاً به رشد بهای پلیمرها کمک کرده است. این در حالی است که بخش مهمی از تقاضا را سفته بازی تشکیل می دهد که باز هم امیدواری به رشد نرخ را برجسته تر کرده آن هم در شرایطی که بازار پتروشیمی ها بیش از سایر بازارهای مشابه با رشد قیمت دلار همراه و همگام است. بازار فولاد هنوز هم کم رونق است ولی نگرانی از دورنمای بازار است که از رشد قیمت ها جلوگیری کرده و رکود نسبی در این حوزه معاملاتی را تداوم می بخشد. این در حالی است که در بازارهای جهانی اوضاع دیگری حکمفرماست و نرخ های بین المللی در سطوح جذابی قرار دارد که در نهایت می تواند از بهای مصنوعات فولادی در بازار داخلی حمایت کند آن هم در شرایطی که قیمت دلار هم از بازار فولاد حمایت خواهد کرد. در بورس انرژی شاهد تقویت ارزش معاملات بودیم که موجب شد حجم و ارزش معاملات هفته جاری تاکنون بهتر از هفته قبل باشد که داده ای است که بر تداوم رشد معاملات در بازار فیزیکی بورس انرژی دلالت دارد. در بازار آتی سکه هنوز هم شاهد رشد قیمت ها هستیم تا یک هفته جذاب تاکنون به ثبت برس اگرچه رشد قیمت دلار و افزایش بهای سکه در بازار نقدی را باید دلیل اصلی این رشد قیمتی به شمار آورد...

بیم رکود ؛ امید به دلار

بورس24 : بازار پلیمرها باز هم رشد قیمت ها را در کارنامه خود ثبت کرده اگرچه تقویت حجم معاملات در بورس کالا و بیم و امید از رشد بیشتر نرخ های پایه و قیمت های داخلی جمعاً به رشد بهای پلیمرها کمک کرده است. این در حالی است که بخش مهمی از تقاضا را سفته بازی تشکیل می دهد که باز هم امیدواری به رشد نرخ را برجسته تر کرده آن هم در شرایطی که بازار پتروشیمی ها بیش از سایر بازارهای مشابه با رشد قیمت دلار همراه و همگام است. بازار فولاد هنوز هم کم رونق است ولی نگرانی از دورنمای بازار است که از رشد قیمت ها جلوگیری کرده و رکود نسبی در این حوزه معاملاتی را تداوم می بخشد. این در حالی است که در بازارهای جهانی اوضاع دیگری حکمفرماست و نرخ های بین المللی در سطوح جذابی قرار دارد که در نهایت می تواند از بهای مصنوعات فولادی در بازار داخلی حمایت کند آن هم در شرایطی که قیمت دلار هم از بازار فولاد حمایت خواهد کرد. در بورس انرژی شاهد تقویت ارزش معاملات بودیم که موجب شد حجم و ارزش معاملات هفته جاری تاکنون بهتر از هفته قبل باشد که داده ای است که بر تداوم رشد معاملات در بازار فیزیکی بورس انرژی دلالت دارد. در بازار آتی سکه هنوز هم شاهد رشد قیمت ها هستیم تا یک هفته جذاب تاکنون به ثبت برس اگرچه رشد قیمت دلار و افزایش بهای سکه در بازار نقدی را باید دلیل اصلی این رشد قیمتی به شمار آورد.

جهش معاملاتی در بورس انرژی

داد و ستد 50 میلیارد تومانی بازار فیزیکی در روز سه شنبه به معنی جهش ارزش معاملات در بورس انرژی در هفته جاری است و تاکنون موجب شده تا ارزش معاملات به بیش از 100 میلیارد تومان افزایش یابد که کارنامه موفقی برای این بازار مالی در هفته جاری است. این در حالی است که معاملات فردا هم به ارزش معاملات هفته جاری اضافه می شود و احتمالاً باز هم شاهد تقویت این آمار مطلوب در بورس انرژی خواهیم بود.

بازار فیزیکی بورس انرژی ایران میزبان عرضه کالاهای میعانات گازی پتروشیمی رازی، آیزوریسایکل پالایش نفت تهران، متانول پتروشیمی شیراز، حلال 406، 400 و 410 پالایش نفت اصفهان، برش سنگین پتروشیمی جم، میعانات گازی پالایش گاز ایلام و نفتای سبک پالایش نفت بندرعباس در رینگ داخلی و حلال 402 پالایش نفت تبریز و گازمایع پالایش نفت لاوان در رینگ بین‌الملل عرضه شد.

حجم کل معاملات صورت‌گرفته طی امروز (12دی ماه) 25،354 تن و به ارزش بیش از 504 میلیارد و 968 میلیون ریال است. از نکات مهم عرضه های امروز می‌توان به معامله بیش از 10 هزار تن میعانات گازی پالایش گاز ایلام و بیش از 5 هزار تن گاز مایع پالایش نفت لاوان در رینگ داخلی اشاره نمود.

گفتنی است طی روز کاری آتی (13 دی ماه 96)، کالاهای آیزوریسایکل، حلال 404، نفتای سبک و نفتای سنگین تصفیه نشده پالایش نفت شیراز، سی اس او پالایش نفت شازند و گاز مایع پالایش نفت آبادان در رینگ داخلی عرضه خواهد شد.

داد و ستد بیش از 234 میلیون کیلووات ساعت برق

تارنمای بورس انرژی: بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 3 میلیون و 549 هزار قرارداد معادل 233 میلیون و 486 هزار کیلووات ساعت به ارزش 67 میلیارد و 692 میلیون ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نمادهای بارپایه و بارپیک با متوسط قیمت 289 و 363 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند.

خاطر نشان می‌گردد در آغاز جلسه معاملاتی نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/11/12 گشایش یافتند. همچنین نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/10/16 و بار پیک هفتگی، بار پایه هفتگی، میان باری هفتگی و کم باری هفتگی 96/10/16 در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرآیند تحویل آن ها آغاز گردید.

از نکات حائز اهمیت جلسه معاملاتی امروز می‌توان به عرضه و معامله برق با دوره تحویل هفتگی دی و دوره مصرف بارپایه توسط شرکت تولید نیروی برق نیروگاه شهدای پاکدشت (دماوند) در بازار فیزیکی برای مصرف‌کنندگان بزرگ برق اشاره نمود. شایان ذکر است از 10,000 کیلووات در هر ساعت برق عرضه شده با دوره تحویل سومین هفته دیماه 96، 3,700 کیلووات با قیمت 430 ریال بر کیلووات ساعت و ارزش 267 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

همچنین امروز در بازار سایر اوراق بهادار قابل معامله بورس انرژی ایران، در بازار گواهی‌های سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری پروژه و در نماد پرند بالغ بر 20 هزار گواهی از گواهی‌های این صندوق با ارزش 67 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

مهمترین معاملات امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ بین الملل

1200

مترمکعب

456

456

دلار(سنا)

گاز مایع پالایش نفت لاوان در رینگ بین الملل

5100

تن

-37.5

-20

پریمیوم دلاری(سنا(

متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی

1150

تن

14821

14821

ریال

برش سنگین پتروشیمی جم در رینگ داخلی

500

تن

14246

14246

ریال

حلال 400 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

228000

لیتر

16972

16972

ریال

حلال 410 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

30000

لیتر

16816

16816

ریال

حلال 410 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

162000

لیتر

16816

16816

ریال

حلال 406 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

504000

لیتر

17072

17072

ریال

متانول پتروشیمی شیراز در رینگ داخلی

1408

تن

15627.35156

14821

ریال

میعانات گازی پتروشیمی رازی در رینگ داخلی

40

تن

9688

9688

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت تهران در رینگ داخلی

2500

تن

19287

19287

ریال

میعانات گازی پالایش گاز ایلام در رینگ داخلی

10010

تن

  

ریال

نفتای سبک پالایش نفت بندر عباس در رینگ داخلی

3000

تن

19508

19508

ریال

برق شرکت تولید نیروی برق نیروگاه شهدای پاکدشت (دماوند)

3700

کیلووات بر هر ساعت

430

450

ریال

دلار(سنا-مطابق مکانیسم مصوب هیئت مدیره بورس انرژی ایران مورخ 95/8/9 )

تقویت بازار پلیمرها

رشد قیمت ها در بازار پلیمرها هنوز هم دوام آورده است یعنی این بازار هم اکنون نزدیک به 1 هفته است که رشد قیمت ها را در کارنامه فعالیت خود در بازار آزاد ثبت می کند که شاید به نسبت وضعیت فعلی و البته نرخ های نسبتاً بالای موجود یک رکورد معنی دار محسوب می شود. این در حالی است که حجم تقاضا به نسبت تغییر نکرده ولی رشد قیمت ها و تقویت حجم معاملات را در بورس کالا و بازار آزاد شاهد هستیم. این وضعیت یعنی عدم تغییر جدی داده های مربوط به تقاضای مؤثر نشان می دهد که این بازار همچنان از ضعف تولید در صنایع پایین دستی رنج می برد و به معنی آن است که تقویت تقاضا اغلب از سمت واسطه گری و سفته بازی بوده که می تواند نکته مهمی در این بازار محسوب شود. این وضعیت به معنی آن است که عرضه به آرامی در بازار داخلی تقویت می شود ولی قیمت های پیشنهادی به نسبت بالاست که باز هم شائبه سفته بازی ها را تقویت خواهد کرد. این در حالی است که رشد قیمت دلار در بازار آزاد یک واقعیت غیرقابل کتمان است و موجب شده تا نگاه های بسیاری به این سمت معطوف شود و به معنی آن است که احتمال رشد بیشتر قیمت ها کاملاً منطقی است. با توجه به افزایش قیمت دلار از هم اکنون یک داده افزایشی پیش روی قیمت های پایه در بورس کالا وجود دارد یعنی باید منتظر رشد قیمت های بورس کالا در هفته آینده باشیم. از سوی دیگر قیمت های جهانی محصولات پتروشیمی همگام با رشد بهای نفت خام در مسیر رشد قرار داشته و دارد اگرچه در هفته های گذشته رشد قیمت های جهانی محدود شده یعنی احتمال خودنمایی این افزایش نرخ در قیمت های پایه پیش رو وجود خواهد داشت. این شرایط در نهایت موجب شده تا خرید در بورس کالا و بازار داخلی منطقی ارزیابی شود که یکی از خروجی های آن تاکنون افزایش نرخ و تقویت حجم معاملات بوده است. با توجه به این موارد تداوم رشد قیمت ها چندان هم دور از ذهن نیست اگرچه روزهای ابتدایی هفته آینده را هم در بر می گیرد.

وضعیت کلی معاملات پلیمرها در بورس کالا در روز سه شنبه از جذابیت نسبی داد و ستد خبر می دهد آن هم در وضعیتی که بازار پتانسیل جذب عرضه ها را داشته و همچنین عرضه های نسبتاً جذابی به ثبت رسید اگرچه می توان گفت بازار به عرضه های بیشتری برای گریدهای مختلف PVC و پلی اتیلن ترفتالات بطری نیاز داشته و دارد زیرا در این گروه های کالایی شاهد خودنمایی نسبی التهاب خرید بودیم که نشان می دهد تغذیه بازار از این مواد اولیه کافی نبوده است اگرچه نمی توان ذات سفته بازی و واسطه گری در این شرایط را نادیده گرفت.

رقابت برای پی وی سی و پت بطری

حجم معاملات محصولات پلیمری امروز ۴۰ هزار و ۴۵۸ تن بود. به گزارش پایگاه خبری بورس کالا؛ حجم عرضه ها ۴۰ هزار و ۱۳۱ تن و تقاضای آن هم بالغ بر ۶۱ هزار و ۷۵۲ تن رقم خورد.

در گروه محصولات پلیمری، پی وی سی ها، پلی اتیلن های ترفتالات گرید بطری، برخی از گریدهای پلی اتیلن سبک و سنگین فیلم با رقابت از سوی معامله گران خریداری شدند.

در گروه پلی اتیلن های ترفتالات، پلی اتیلن ترفتالات بطریBG۷۸۱پتروشیمی تندگیوان با ۱۲۹۸ تن عرضه ۳۰۹۱ تن تقاضا داشت، قیمت پایه اینکالا ۴ هزار و ۴۵۷ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۴ هزار و ۵۴۱ تومان رقم خورد. پلی اتیلن ترفتالات بطریBG۸۲۱این مجتمع هم با ۲۴۲۰ تن عرضه ۱۳۸۶ تن عرضه داشت، این کالا با قیمت پایه ۴ هزار و ۶۷۷ تومان خریداری شد.

در گروه پی وی سی ها؛ پلی وینیل کلرایدS۶۵پتروشیمی بندرامام با ۳۰۱۴ تن عرضه ۴۱۵۸ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۴۶۶ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۳ هزار و ۵۷۷ تومان رقم خورد. همچنین پلی وینیل کلرایدS۶۵پتروشیمی اروند با ۵۰۰ تن عرضه سلف، ۷۲۰ تن تقاضا داشت، این کالا نهایتا با قیمت پایه ۳ هزار و ۳۹۷ تومان خریداری شد.

در گروه پلی اتیلن ها؛ پلی اتیلن سبک فیلم ۰۲۰۰ پتروشیمی بندرامام با ۱۰۰۰ تن عرضه ۱۹۹۰ تن تقاضا داشت، قیمت ۴ هزار و ۷۲۲ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۴ هزار و ۸۵۸ تومان رقم خورد. پلی اتیلن سبک فیلم ۰۱۹۰ پتروشیمی آریاساسول با ۹۹۰ تن عرضه ۱۵۴۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۴ هزار و ۷۲۲ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۴ هزار و ۷۹۰ تومان بود.

برخی از مهمترین معاملات پلیمرها در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

پلی اتیلن سنگین تزریقی 52518

پتروشیمی جم

نقدی

42,668

43,262

3003

5082

3003

پلی اتیلن سبک خطی 0209AA

پتروشیمی امیرکبیر

نقدی

44,556

47,683

1540

4972

1540

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی بندرامام

نقدی

34,669

35,774

3014

4158

3014

پلی اتیلن سنگین بادی 0035

پتروشیمی بندرامام

نقدی

46,036

46,452

3000

3520

3000

پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX3

پتروشیمی امیرکبیر

نقدی

54,309

55,098

2000

3220

2000

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG781

پتروشیمی تندگویان

سلف

44,578

45,413

1298

3091

1298

پلی اتیلن سنگین فیلم F7000

پتروشیمی مهر

نقدی

46,730

47,684

1210

2882

1210

پلی اتیلن سنگین فیلم F7000

پتروشیمی ایلام

نقدی

46,730

47,550

1012

2750

1012

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی اروند

سلف

34,669

34,669

2508

2662

2068

پلی اتیلن سبک فیلم 0075

پتروشیمی بندرامام

سلف

47,229

48,713

1000

2150

1000

پلی اتیلن سبک فیلم 0200

پتروشیمی بندرامام

سلف

47,229

48,580

1000

1990

1000

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی غدیر

نقدی

34,669

36,160

484

1782

484

پلی اتیلن سنگین فیلم HF5110

پتروشیمی آریا ساسول

سلف

46,730

47,441

990

1760

990

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی غدیر

سلف

34,669

35,261

1000

1700

1000

پلی اتیلن سنگین بادی BL3

پتروشیمی جم

نقدی

46,036

46,636

1012

1639

1012

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG785

پتروشیمی تندگویان

سلف

43,240

43,954

1012

1617

1012

پلی اتیلن سبک فیلم 0190

پتروشیمی آریا ساسول

نقدی

47,229

47,902

990

1540

990

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG821

پتروشیمی تندگویان

سلف

46,779

46,779

2420

1386

1364

پلی پروپیلن نساجی RG1102XL

پتروشیمی رجال

نقدی

44,298

49,168

294

1176

294

پلی اتیلن سنگین دورانی 3840UA

پتروشیمی تبریز

نقدی

44,588

45,149

700

960

700

پلی استایرن معمولی 1540

پتروشیمی تبریز

نقدی

59,209

59,823

650

950

650

پلی استایرن مقاوم 7240

پتروشیمی تبریز

نقدی

62,641

63,040

750

900

750

پلی اتیلن سبک فیلم 2420H

پتروشیمی امیرکبیر

نقدی

47,229

47,229

2200

858

836

پلی وینیل کلراید S57

پتروشیمی آبادان

سلف

38,135

39,389

500

820

500

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG825

پتروشیمی تندگویان

سلف

45,398

45,398

462

792

440

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی اروند

سلف

33,976

33,976

500

720

120

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG731

پتروشیمی تندگویان

سلف

44,189

44,710

286

572

286

پلی اتیلن سبک خطی 22501AA

پتروشیمی جم

نقدی

44,556

44,556

506

462

462

فولاد همچنان کم رونق

بهای فولاد هنوز هم در سطوح پیشین نوسان می کند اگرچه میل کلی در بازار به سمت کاهش قیمت هاست و البته حجم معاملات نیز محدود است و بدبینی به آینده به عنوان یک نکته مهم و منفی نقش آفرینی می کند. نرخ ها در بازار فولاد متنوع مخابره می شود اگرچه شرایط کلی از رکود تقاضا حکایت داشته اما کاهش نسبی و پراکنده بهای شمش را می توان به عنوان یک سیگنال قیمتی در نظر گرفت. امروز در بورس کالا هم فولاد مورد معامله قرار نگرفت و برای مخابره سیگنال های رسمی قیمتی باید باز هم منتظر ماند. این در حالی است که قیمت های فلزات پایه همچون سرب و روی در بازارهای جهانی امروز افزایش محسوسی را تجربه کرد و دورنمای کلی در بازار فولاد جهانی هم به رغم برخی نوسان ها هنوز افزایشی به شمار می رود ولی واقعیت های قیمتی را باید در پایان هفته میلادی جاری مورد بررسی قرار دهیم. به نظر می رسد قیمت دلار به عنوان یک فاکتور حمایت کننده از قیمت فولاد ایفای نقش می کند ولی واقعیت آن است که این بازار چندان هم مستعد کاهش قیمت ها نیست و نوسان محدود نرخ و البته برخی از خوش بینی ها حمایت کننده اصلی از قیمت ها محسوب می شود. این نکته را باید جدی گرفت زیرا در صورتی که اوضاع اجتماعی به سمت تعادل به پیش برود واقعیت های بازار فولاد و حجم صادرات است که خودنمایی خواهد کرد و به معنی جرقه های جدی رشد قیمتی است. این روند کاهشی هنوز با رخدادهای بازارهای جهانی همخوانی ندارد و رشد قیمت دلار هم به این شرایط دامن می زند و تمامی این موارد به معنی آن است که صادرات جذابیت بیشتری خواهد داشت و از رشد قیمت ها حمایت خواهد کرد. با توجه به این شرایط باید گفت که بازار مسعتد تکانه های رشد قیمتی جدیدی است ولی به محض وقوع دیگر زمان چندانی برای استفاده از این اوضاع قیمتی وجود نخواهد داشت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24