Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در این شماره از چشم انداز قصد داریم یکی دیگر از سهم های کم حاشیه بازار از گروه کانی های غیر فلزی را زیر ذره بین بنیادی بورس ٢۴ قرار دهیم. صنایع خاک چینی ایران با نماد (کخاک) که طی بازه زمانی ٣ – ۴ سال اخیر بواسطه وضعیت بنیادی مناسب و همچنین طرح های توسعه ای که داشته ، نه تنها ریزش نداشته بلکه روند صعودی نسبتا پایداری داشته است. کخاک سهمی است که می تواند در بازه زمانی

«آرامش قبل یا بعد طوفان ؟!»

1) آنچه گذشت + پیش بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران در معاملات سومین روز کاری هفته و پس از ریزش غم‌انگیز 2 روز ابتدایی هفته و البته اصلاح روزهای پایانی هفته گذشته ، امروز نیز با تقاضا و معاملات بهتری همراه شد. البته کماکان گارد احتیاطی در میان معامله گران و سرمایه گذاران رویت می شود. کاهش جدی حجم و ارزش بازار به وضوح نشان می دهد که با وجود کاهش قیمت ها و حمایت مقتدرانه حقوقی ها در معاملات روز گذشته ، اما بازار کماکان نگران و وحشت زده است. بنابراین مثبت های امروز را می توان واکنشی به افت پر قدرت روزهای اخیر برشمرد. شوخی نیست شنبه صبح از خواب بیدار شوی و طی 2 جلسه معاملاتی سیلی های آبداری از سمت فروشندگان و آنهایی که نسبت به وضعیت موجود اظهار نگرانی می کردند ، نوش جان کنی !

درخصوص چرایی وضعیت موجود ، بطور مفصل در چشم انداز شماره اخیر صحبت کردیم. 2 عامل شلوغی های اجتماعی و تصمیمات و قوانین جدید بورسی ، اصلی ترین دلایل تن دادن بازار به ریزش و اصلاح می باشد. و البته آرام شدن نسبی فضا به عادی شدن فضای بازار سرمایه می انجامد. باید امیدوار بود که طی روزهای بعدی شاهد اوج گیری مجدد شلوغی های بی پایه ای که طی شب های گذشته اتفاق افتاد ، نباشیم. خبر خوب اینکه ، گویا از امروز بارش باران در ایران را داریم ! گویا از ساعاتی دیگر بارش در آذربایجان غربی ، شرقی ، اردبیل و بخش هایی از غرب کشور آغاز می شود. این بارش ها در گردنه ها و کوهستان ها به صورت برف است ! ناپایداری هوا و آغاز بازندی فضا را برای شلوغی های خیابانی سخت می کند.

توجه به این نکته ضروری است که شاخص کل طی 3 – 4 جلسه معاملاتی اخیر ( بدون احتساب معاملات امروز ) افت حدود 3 درصدی را در حالی تجربه کرده بود که کل رشد بازار از ابتدای سال رقمی بالغ بر 28 درصد بوده است. بنابراین اگرچه اعتقاد به اصلاح بازار داریم اما انتظار سقوط و افت بیش از حد هم ( با توجه به بهبود وضعیت بنیادی شرکت ها ) نمی رود. اما به سراغ بازار برویم. در معاملات امروز ، تقاضا تقریبا در اکثر گروه ها خصوصا شرکت ها و صنایعی که طی روزهای اخیر فشار عرضه بیشتری داشتند ، بهتر بود اما افت جدی حجم و ارزش معاملات نشان می دهد که بازار برای آغاز حرکت رو به جلوی بعدی آمادی کافی ندارد. در معاملات امروز ، توجه به 2 گروه خودرویی و فولادی بیشتر از روز گذشته بود و در 2 گروه دارویی و کاشی و سرامیک کماکان فشار عرضه باقی است.

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، شاخص 24 گروه با روند صعودی و سایر صنایع نیز با روند نزولی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات سومین روز کاری هفته ، مثبت 2 گروه لیزینگی و کانی های غیر فلزی و منفی گروه دارویی قوی تر از سایر صنایع بود. اما برای امروز پیش بینی بازار بهتری داشتیم که خداروشکر محقق شد اما پیش بینی بازار فردا نیز بستگی به پارامترهایی نظیر اظهارنظر سازمان درخصوص برخی انتقادات به قوانین جدید و البته شلوغی های اجتماعی احتمالی دارد. البته شرایط موجود نشان می دهد که بازار فردا هم وضعیت بدی نخواهد داشت اما همانطور که در سطور بالاتر هم اشاره شد ، به نظر بازار برای رونق بعدی ، نیاز به مدت زمان بیشتری برای استراحت و دست به دست شدن دارد.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و منحنی معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در سر تیتر خبرهای سیاسی :

* «سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید ، بار دیگر بیانیه ‌ای درباره اعتراضات در برخی شهرهای ایران ، صادر و حمایت واشنگتن از این آشوب‌ ها را اعلام کرد ! سندرز در این بیانیه گفت : «ما از حق مردم ایران برای ابراز عقایدشان به صورت مسالمت ‌آمیز حمایت می‌کنیم. باید صدای آنها شنیده شود.» سخنگوی کاخ سفید در اظهارات مداخله ‌ جویانه ‌اش ، درباره به‌ خشونت کشیدن این اعتراضات هشدار داد و گفت: ما از همه طرف‌ ها می‌ خواهیم از این حق اساسی مبنی بر ابراز مسالمت ‌آمیز عقاید حمایت کرده و از هر اقدامی که باعث سانسور می‌ شود ، خودداری کنند.

* کنستانتین کاساچوف رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری «نووستی» یادآور شد که عامل خارجی در اعتراضات چند روز اخیر در ایران مؤثر بوده است. این سناتور روس گفت : «درخصوص این حوادث قطعاً نفوذ خارجی بی ‌تأثیر نبوده است. کاساچوف یادآور شد ، واکنش مقامات واشنگتن و سخنان مستقیم "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا درباره اعتراضات خیابانی در ایران ، «تحریک آشکار» معترضین است. ترامپ سعی دارد به این افراد نشان دهد که آنها از سوی آمریکا مورد حمایت قرار دارند. به‌ عقیده این مقام پارلمانی روس ، کوچکترین تردیدی وجود ندارد که آمریکا از هر فرصتی برای بی‌ ثبات کردن اوضاع داخلی در ایران که «دشمن شماره یک» امنیت ملی آمریکا معرفی شده است ، استفاده می‌ کند.

ب) در حوزه اقتصاد :

* نعمت الله ترکی در تشریح برنامه‌ های آتی در استان تهران اظهار کرد : در لایحه بودجه 97 اولویت‌ های استان مشخص شد. وی افزود : لایحه بودجه 97 برگرفته از اقتصاد مقاومتی است ، به همین منظور مقرر شد سهم دستگاه های دولتی در بودجه 97 بر مبنای عملکرد و رضایتمندی مردمی مشخص شود. رئیس سازمان مدیریت برنامه ریزی استان تهران بیان کرد: مهم‌ترین هدف اختصاص بودجه بر اساس عملکرد ، اصلاحات ساختاری است ؛ این در حالیست که اختصاص بودجه به صورت سنتی برای هر دستگاهی درست نبود و همیشه دستگاه‌ ها نیز به عنوان مطالبه ‌گر فعالیت‌ می ‌کردند. ترکی اظهار کرد: با اصلاحات ساختاری که در بودجه سال آینده اتفاق افتاده است ، شفاف‌ سازی صورت می‌ گیرد و خروجی فعالیت‌ های دستگاه‌ های اجرایی مشخص می ‌شود. وی افزود : در بودجه سال آینده سهم بخش عمران به 30 درصد از بودجه کل استان می ‌رسد ، همچنین به برنامه ششم توسعه هم باید پرداخت.

* بانک مرکزی نرخ تبادلی 39 ارز را برای امروز اعلام کرد که براساس آن نرخ 20 ارز از جمله دلار و پوند نسبت به روز یکشنبه کاهش و قیمت 14 واحد پولی دیگر مانند یورو افزایش یافت ؛ نرخ 5 ارز نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار آمریکا برای امروز ( دوشنبه یازدهم دی ماه ) با 5 ریال کاهش نسبت به روز گذشته 36 هزار و 59 ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با 15 ریال کاهش نسبت به روز یکشنبه 48 هزار و 683 ریال و هر یورو با 16 ریال افزایش 43 هزار و 289 ریال ارزش گذاری شد.

ج) در خبرهای داخلی ، رئیس جمهور در اولین واکنش به تجمعات اخیر گفت : ملت ایران همواره بر مبنای مصالح ملی خود تصمیم می‌گیرند. انتقاد و اعتراض در همه امور حق مردم است ؛ شیوه آن باید به حل مشکلات کشور و بهبود زندگی مردم منجر شود. وی گفت : نقد با خشونت و تخریب اموال عمومی متفاوت است. دولت و مردم با هم مشکلات را حل می کنند. دکتر روحانی ادامه داد : کسی که ملت ایران را تروریست می نامد، حق دلسوزی برای مردم ما را ندارد. مردم علاوه بر حل مشکلات اقتصادی ، خواستار شفافیت و ریشه کنی فساد هستند. دولتمردان مشکلات را بدون وقفه با مردم مطرح کنند. دستگاه ‌ها زمینه نقد و اعتراض قانونی را فراهم کنند. همه مردم و گروه ‌ها باید در صدا و سیما دیده شوند. مردم و جوانان روی راه حل ها متمرکز شوند. ملت ایران همواره به خوبی شرایط حساس کشور، منطقه و جهان را درک کرده و بر مبنای مصالح ملی خود تصمیم می ‌گیرند.

روحانی در ادامه صحبت های خود گفت: توقعات و مطالبات مردم درست است اما اگر برای بیان این مطالب راهی انتخاب کردیم که دشمن را شاد و مردم را نگران کند درست نیست. دولت به هرآنچه که در انتخابات وعده داده‌، پای آنها ایستاده است. همه شاخص ‌های اجتماعی و اقتصادی نشان می ‌دهد وضع کشور نسبت به چهار پنج سال پیش پیشرفت کرده البته به این معنا نیست که کشور مشکل و کمبودی ندارد. رئیس‌جمهور گفت : در عین حال اگر گروهی بخداهد در جامعه اغتشاش ایجاد کنند دولت تحمل نخواهد کرد. اگر مشکلی هست مردم باید بتوانند آن مشکل را بیان کنند اما نه با ایجاد ناامنی ؛ آیا با ایجاد ناامنی مشکل اقتصاد و معیشت و اشتغال حل می ‌شود ؟ از همه مقامات امنیتی که با مردم رفتار خشونت‌آمیز نداشتند می خواهم شکیبایی خود را حفظ کنند اما برای حفظ امنیت کشور باید به همان اندازه جدیت داشته باشند.

د) در خبرهای بورسی ، بانک مرکزی اعلام کرد : حسب مصوبه هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار ابلاغی به تمام نهادهای مالی تحت نظارت آن سازمان ، صدور واحدهای سرمایه ‌گذاری برای صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری از طریق شعب بانک‌ ها و مؤسسات اعتباری غیر بانکی ممنوع شده است. بر همین اساس ، از این پس بانک ‌ها و مؤسسات اعتباری غیر بانکی مجاز به تصدی سمت رکن مدیر ثبت در صندوق ‌های سرمایه‌ گذاری نمی ‌باشند. بنابراین بانک‌ها و مؤسسات اعتباری باید در مورد صندوق ‌های سرمایه ‌گذاری که قبلاً متکفل سمت رکن مدیر ثبت در آنها شده ‌اند ، اقدامات و تمهیدات مقتضی و فوری به منظور واگذاری سمت خود به سایر اشخاص معرفی شده از سوی صندوق‌ های مذکور اتخاذ کنند.

4) اما در بازار چه گذشت ؟؟

الف) در گروه فولادی و سنگ آهنی پس از اصلاح روزهای اخیر ، امروز نیز همزمان با قرار گرفتن قیمت ها بر روی سطوح حمایتی از یکسو و از سوی دیگر رشد قیمت دلار ، شاهد تقاضای بهتری بودیم. بازار انتظار گزارش های 9 ماهه خوبی از سوی شرکتها دارد. البته گویا شرکت ها تولید کننده فولاد نیز ، محصولات خود را پائین تر از قیمت آذر ماه به فروش می رسانند. بنابراین معامله گران و سرمایه گذاران باید همه پارمترهای لازم برای خرید و فروش را مدنظر قرار دهند. ضمن اینکه دلار هم خیلی در این قیمت ها باقی نخواهد ماند چراکه معمولا در نیمه دوم دی ماه ، تقاضا برای ارز کاهش خواهد یافت.

در این گروه فولاد مبارکه به کانال 300 تومانی بازگشته و تلاش دارد تا به جایگاه خود در کانال مذکور استحکام ببخشد. فولاد مبارکه ای که وضعیت بنیادی مناسبی داشته و با فروش درخشان کوارتر سوم می تواند بیش از 500 ریال سود محقق کند. بنابراین انتشار گزارش 9 ماهه نقش تعیین کننده در روند حرکتی سهم خواهدد اشت. در فولاد کاوه هم پس از اصلاح 10 – 12 درصدی اخیر ، شاهد بهبود تقاضا در قیمت های 240 تومانی بودیم. فولاد کاوه از نظر بنیادی وضعیت خوبی دارد اما انتظارات را برآورده نکرده ضمن اینکه رشد الکترود گرافیتی ، تاثیر بالایی در بهای تمام شده شرکت دارد. بنابراین خرید سهم در قیمت های بیش از 260 تومانی جذابیت ندارد.

در ذوب آهن ، پس از سقوط 20 تومانی سهم طی 6 – 7 روز کاری اخیر ، سهم به کف حمایتی اخیر خود در سطوح 77 تومانی واکنش مثبت نشان داد و در نتیجه شاهد افزایش تقاضا و تشکیل صف خرید در این سهم بودیم. ذوب آهن به کمک فروش 3.249 میلیارد ریالی آذر ماه موفق شده 28.421 میلیارد ریال معادل 64 درصد از فروش 44.485 میلیارد ریالی پیش بینی شده خود را محقق کند. تولید ریل از نکات مثبت گزارش آذر ماه ذوب می باشد. 3 عامل : معامله بلوکی در قیمت های کمتر از 800 ریالی ، نگرانی از بابت عدم تحقق فروش پیش بینی شده و بحث عدم تمایل بازار به حضور در افزایش سرمایه ، موانعی هستند که شرایط را برای رشد قیمت دشوار می کنند. البته در بازار امروز ، رسیدن شایعه توافق سازمان تامین اجتماعی با فولاد مبارکه برای واگذاری بلوک سهام شرکت ذوب آهن اصفهان در رشد تقاضا موثر بود. در صورت نهایی شدن این معامله ، فولاد مبارکه عملاً به سهام دار عمده شرکت ذوب آهن تبدیل خواهد شد. البته باید منتظر واکنش مدیران شرکتها به این شایعه بود.

در گروه سنگ آهنی هم وضعیت به مانند فولادی ها بود و تقاضا به مراتب بهتر از روزهای اخیر بود. خصوصا که حقوقی ها طی روزهای اخیر حسابی از سهم ها حمایت کرده بودند و در نتیجه شاهد سنگینی ترازوی طرف تقاضا نسبت ترازوی سمت عرضه بودیم. در این گروه بازار انتظار زیادی از عملکرد 9 ماهه شرکت ها دارد. به عنوان مثال کگل با رشد فروش ماه های اخیر می تواند تا 600 ریال سود تا پایان سال محقق کند و البته برای سال آتی سود قوی تری داشته باشد. بدیهی است که شرکت باید گزارش 9 ماهه خوبی به بازار منتقل کند و در طرف دیگر کچاد را داریم که بعد عملکرد ناموفق نیمه ابتدای سال ، به کمک بهره برادری از خط تولید فولاد ، در وضعیت بهتری قرار گرفته و انتظار می رود گزارش 9 ماهه خوبی را از سوی این شرکت داشته باشیم.

ب) در گروه خودرویی پس از کبودی جدی سهامداران طی 4 روز معاملاتی اخیر ناشی از فشار عرضه های سنگین ، شاهد تنفس مصنوعی و معاملات مثبت اما کم رمق و ضعیفی بودیم !! بازی در این گروه از آنجا آغاز شد که قرار بود بلوک ایران خودرو را واگذار کنند اما در این بین عده ای با شیطنت در روند معاملات اختلال ایجاد کردند و از ابتدای هفته هم که دیگر فضا در هم پیچیده شد و در نتیجه سخت ترین اصلاح در شرایطی به خودرویی ها تحمیل شد که در رشد اخیر بازار نقش چندانی نداشتند. در این شرایط باید منتظر ماند و دید آیا بازار توان حرکت رو به بالا دارد یا خیر. البته شایعه شده که برخی از نمادهای خودرویی ، گزارش های 9 ماهه خوبی را به بازار منعکس می کنند.

در این گروه تقاضا در ایران خودرو بد نبود و عرضه کننده خاصی نداشتیم بطوریکه سهم قابلیت صف شدن را داشت اما در طرف تقاضا هم تقریبا اردر خرید قدرتمندی که دل بازار را قرص کند ، نداشتیم. در این سهم همه چیز بستگی به معامله بلوکی و روشن شدن تکلیف حضور سهامدار جدید دارد. البته بحث افزایش سرمایه هم می تواند مطرح باشد اما تغییرات سهامداری علاوه از اثر قیمتی ، می تواند تحولات مثبت بنیادی در این مجموعه رقم بزند. در طرف دیگر خاور را داریم که به کف 4 ساله خود واکنش نشان داده و در بازار امروز معاملات بهتری را تجربه کرد. در خاور هم 2 عامل می تواند در روند حرکتی سهم موثر باشد. اول اینکه حضور سهامدار جدید در ایران خودرو ممکن است تصمیمات جدید برای خاور را به دنبال داشته باشد و دوم اینکه شرکت باید به زودی تکلیف خروج از شمولیت ماده 141 قانون تجارت را روشن کند.

در سایپا هم وضعیت بهتر از روزهای اخیر بود. انصافا بیشتر فشار عرضه طی روزهای اخیر در خودرویی ها شکل گرفت. در سایپا باید گفت که سهم به کف قبلی خود برگشته و مثبت های امروز ، واکنشی به این سطح بوده است. در این مجموعه هم مدیر جدید به تازگی جای جمالی را گرفته و باید منتظر اعلام سیاست های لو در زیر مجموعه ها بود. اما یکی از جذاب ترین سهم های گروه خودرویی ، زامیاد است که انصافا لایق قیمت های کمتر از 70 تومانی نیز و امروز با تقاضای خوبی همراه شد. به نظر می رسد خرید سهم ( در صورت افت مجدد بازار ) یکی از گزینه های کم ریسک در گروه خودرویی باشد.

ج) در گروه فلزی و معدنی هم با وجود تعطیلی بازارهای جهانی ( ناشی از آغاز سال نو میلادی ) شاهد افزایش نسبی تقاضا بودیم. البته رشد نرخ دلار خبر خوبی برای شرکت های این گروه می باشد. طی روزهای اخیر اکثر شرکتها گزارش های ماهانه خود را منتشر کردند و تقریبا باید گفت که کلیه شرکت های تولید کننده سرب و روی دست پر بودند. این وضعیت نشان می دهد که احتمالا در پایان دی ماه باید شاهد انتشار گزارش های 9 ماهه خوبی باشیم. خصوصا در زیر مجموعه های توسعه معادن روی که موجودی انبارهای خود را جارو کرده بودند !

در این گروه فاسمین با افزایش تقاضا به قیمت های 530 تومانی رسید. این سهم برای رسیدن به قیمت های 600 تومانی ، نیاز به شکست مقاومت 550 تومانی دارد. فاسمینی که اخیرا سود 934 ریالی به بازار منعکس نموده اما پتانسیل تحقق سود 850 – 900 ریالی تا پایان دوره 9 ماهه را داراست. به نظر فاسمین با سرعتی آهسته تر از گذشته ، می تواند به روند صعودی خود ادامه داده و در طرف دیگر بازار را متقاعد به ارزندگی قیمت کروی نماید. کروی سهمی است که از محل رشد زیر مجموعه های خود منتفع می شود اما عرضه ها و مدل معاملات آرمان شهر ، کار را برای رشد کمی دشوار کرده است.

در فزرین هم تقاضا بد نبود. این سهم از اصلاح اخیر بازار چندان صدمه نخورد و دلیل این مساله هم امیدواری به تعدیل مثبت شرکت تا پایان سال بواسطه موجودی کنسانتره روی می باشد. گفتنی است ، فروش «فزرین» در فروردین ماه 21 میلیارد ریال ، در اردیبهشت ماه 84 میلیارد ریال ، در خرداد 66 میلیارد ریال ، در تیر ماه 89 میلیارد ریال ، در مرداد 89 میلیارد ریال ، در شهریور 145 میلیارد ریال ، در مهر 120 میلیارد ریال ، در آبان 80 میلیارد ریال ، در آذر 16 میلیارد ریال و در مجموع 9 ماه اول سال 710 میلیارد ریال معادل 77 درصد از مبلغ فروش 922 میلیارد ریالی پیش بینی شده بوده است. در این گروه برخی به روی فملی تاکید دارند. فردا بطور مفصل درخصوص این سهم صحبت خواهیم کرد. رشد نرخ های فروش و موجودی انبار مناسب ، خبر خوبی برای فملی می باشد اما شرکت به لحاظ مقداری کمی از بودجه خود عقب می باشد و بعید است برای امسال سود بیشتر از 400 ریالی داشته باشد. به نظر فملی وضعیت بهتری برای سال 97 داشته باشد.

5) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها (ماهنامنتال) :

در این شماره از چشم انداز قصد داریم یکی دیگر از سهم های کم حاشیه بازار از گروه کانی های غیر فلزیرا زیر ذره بین بنیادی بورس24 قرار دهیم. صنایع خاک چینی ایران با نماد (کخاک) که طی بازه زمانی 3 – 4 سال اخیر بواسطه وضعیت بنیادی مناسب و همچنین طرح های توسعه ای که داشته ، نه تنها ریزش نداشته بلکه روند صعودی نسبتا پایداری داشته است. کخاک سهمی است که می تواند در بازه زمانی بلند مدت ، بازدهی مناسبی را برای سهامداران خود به ارمغان بیاورد. حال در ادامه دلیل این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

این شرکت با سرمایه 175 میلیارد ریالی پیش بینی کرده برای سال 96 از محل تولید و فروش 632 میلیارد ریال محصولات فرآوری شده و ... پس از کسر بهای تمام شده و سایر هزینه ها ، رقمی بالغ بر 318 میلیارد ریال ( به ازای هر سهم 1.820 ریال ) سود خالص پس از کسر مالیات محقق کند. کخاک در نیمه نخست سال 71 درصد مقدار تولید ، 69 درصد مقدار فروش ، 53 درصد مبلغ فروش ، 55 درصد سود عملیاتی و 1.054 ریال معادل 58 درصد از سود خالص خود را پوشش داده است.

گفتنی است ، فروش و سود عملیاتی کخاک در 3 ماه اول به ترتیب 169 و 100 میلیارد ریال ، در 3 ماه دوم 167 و 99 میلیاد ریال و مجموع 6 ماه ابتدای سال 336 و 199 میلیارد ریال بوده است. مقایسه عملکرد شرکت با نیمه نخست سال گذشته ، حکایت از افزایش به ترتیب 24 درصدی مقدار تولید ، 32 درصدی مقدار فروش ، 45 درصدی مبلغ فروش ، 48 درصدی سود عملیاتی و 40 درصدی سود خالص دارد. نکته مهم در کخاک اینکه شرکت نرخ فروش محصولات فرآوری شده را ( 84 درصد سبد محصولات شرکت ) در بودجه به ازای هر تن 4.535.222 ریال پیش بینی نموده در حالی که نرخ فروش این محصول در آذر ماه 4.686.952 ریال و متوسط نرخ طی 9 ماه ابتدای سال بطور میانگین 4.599.666 ریال ( 2 درصد بالاتر ) بوده است.

در ادامه سری به عملکرد شرکت خواهیم زد. شرکت صنایع خاک چینی ایران در حالی کل مبلغ فروش خود برای سال جاری را در سطوح 632 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که فروش فروردین ماه 33 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 65 میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه 71 میلیارد ریال ، فروش تیر ماه 58 میلیارد ریال ، فروش مرداد ماه 73 میلیارد ریال فروش شهریور ماه 36 میلیارد ریال ، فروش مهر ماه 68 میلیارد ریال ، فروش آبان ماه 84 میلیارد ریال ، فروش آذر ماه 68 میلیارد ریال و جمع فروش 9 ماه ابتدای سال 556 میلیارد ریال معادل 88 درصد مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است که رقم خوبی است و پتانسیل رشد درآمد و تعدیل مثبت شرکت را نشان می دهد ؛ خصوصا که اولا نرخ فروش اندکی از نرخ پیش بینی شده بالاتر است و ثانیا شرکت موجودی 10 هزار تنی در انبار دارد.

گفتنی است ، در صورتی که نرخ فروش آبان و آذر ماه تا پایان سال تکرار شود و شرکت رشد 10 درصدی در مقدار فروش داشته باشد ( با توجه به پوشش 88 درصدی تا پایان آذر ماه ، این مقدار رشد کاملا محتمل می باشد ) شرکت می تواند سود خود را تا سطوح 2.100 – 2.200 ریالی تعدیل نماید. لازم به ذکر است ، کخاک قصد دارد سرمایه خود را از سطوح 175 میلیارد ریالی به 500 میلیارد ریال ( معادل 186 درصد ) از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور تامین بخشی از منابع طرح تولید بتن هوادار اتو کلاو (AAC) افزایش دهد. در طرح توجیهی پیش بینی شده که با اجرایی شدن این افزایش سرمایه سود 312 میلیارد ریالی شرکت در سال 96 ، تا پایان سال 99 به 715 میلیارد ریال برسد ، که در صورتی اجرایی شدن و تحقق رقم بالا و جذابی است.

نکته مهم در کخاک اینکه اولا طرح طلای کردستان شرکت به زودی به بهره برداری می رسد و ثانیا طرح توسعه که شرکت در همین راستا قصد افزایش سرمایه دارد ، تا پایان سال 97 به بهره برداری خواهد رسید. لازم به ذکر است کخاک اکنون در قیمت های 1.200 تومانی و با P/e = 6.6 واحدی معامله می شود. با توجه به موارد مطروحه و پتانسیل های آزاد نشده ، کخاک می تواند سهم مناسبی برای سهامداران بلند مدتی باشد ؛ خصوصا که حاشیه سود شرکت در سطوح مناسب و جذابی قرار دارد. محدوده 1.160 و 1.400 تومان ، مهمترین سطوح حمایتی و مقاومتی کخاک محسوب می شوند.

6) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها (ماهنامنتال) :

در ادامه نگاهی به وضعیت تولید و فروش یکی از نمادهای خوش بنیاد گروه فلزی و معدنی به نام «باما» خواهیم داشت. باما در حالی معمولا گزارش های خوبی می دهد که از نظر معاملات یکی از ضعیف ترین هاست ؛ هر چند که اخیرا به لطف ورود نقدینگی به بازار ، شاهد معاملات بهتری در این سهم هستیم ! این شرکت در آخرین گزارشی که در میانه های آبان ماه ( حسابرسی شده ) منتشر نموده ، سود هر سهم خود برای سال جاری را در سطوح 1.314 ریالی پیش بینی نموده که نسبت به سود 843 ریالی در گزارش قبلی ، تعدیل سنگین 56 درصدی را نشان می دهد. پیش بینی افزایش 11 درصدی مبلغ فروش عمدتا ناشی از افزایش نرخ فروش در کنار رشد جزئی مقدار فروش موجب شده تا حاشیه سود عملیاتی 27 درصدی شرکت تا سطوح 35 درصدی رشد نماید. البته تعدیل مثبت در باما دلایلی دیگری نظیر افزایش 85 میلیارد ریالی درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها را دارد.

گفتنی است ، باما تا پایان دوره 6 ماهه 49 درصد مقدار تولید ، 56 درصد مقداری فروش ، 709 میلیارد ریال معادل 54 درصد از مبلغ فروش ، 56 درصد از سود عملیاتی و 625 ریال معاد 48 درصد از سود خود را محقق کرده و با قیمت های فعلی دلار و روی انتظار می رود سود شرکت تا سطوح 1.700 – 1.600 ریالی تا پایان سال رشد نماید. این شرکت در گزارش حسابرسی شده ای که منتشر نموده ، سود هر سهم تلفیقی گروه را 1.516 ریال پیش بینی نموده و در دوره 6 ماهه 845 ریال ( معادل 56 درصد ) آن را محقق کرده است. این مقدار سود در گروه تلفیق در شرایطی محقق شده که شرکت سال گذشته در پایان دوره 6 ماهه 438 ریال از سود تلفیقی 1.409 ریالی خود را محقق کرده بود و انتظار می رود که سود تلفیقی باما در سال جاری تا سطوح بیش از 2.000 ریالی نیز افزایش یابد.

اما در ادامه نگاهی به وضعیت فروش و عملکرد ماهانه «باما» خواهیم داشت. این شرکت پیش بینی کرده برای سال جاری 1.322 میلیارد ریال درآمد از محل فروش : ( 12.000 تن کنسانتره سولفور روی به نرخ هر تن 35.311.000 ریال مجموعا به ارزش 424 میلیارد ریال + 7.000 تن کنسانتره سولفور سرب به نرخ متوسط 51.944.000 ریال مجموعا 363 میلیارد ریال + 4.000 تن شمش روی به نرخ متوسط 102.726.250 ریال مجموعا به ارزش 410 میلیارد ریال ) + کربنات روی 96 میلیارد ریال + سایر تولیدات 27 میلیارد ریال شناسایی کند. گفتنی است ، فروش باما در فروردین ماه 54 میلیارد ریال ، در اردیبهشت ماه 170 میلیارد ریال ، در خرداد 198 میلیارد ریال ، در تیر ماه 13 میلیارد ریال ، در مرداد 157 میلیارد ریال ، در شهریور 117 میلیارد ریال ، در مهر ماه 176 میلیارد ریال ، در آبان ماه 118 میلیارد ریال ، در آذر 95 میلیارد ریال و در مجموع 9 ماه اول سال 1.098 میلیارد ریال معادل 83 درصد از مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است که رقم بسیار خوبی است.

لازم به ذکر است ، متوسط نرخ فروش کنسانتره سولفور روی و سرب در 9 ماهه اول سال به ازای هر تن 36.688.247 و 57.101.275 ریال بوده است. قیمت سولفور روی با نرخ پیش بینی شده در بودجه چندان تفاوتی ندارد اما اختلاف بین قیمت سولفور سرب با نرخ های پیش بینی شده در بودجه بیشتر است. و در نهایت اینکه نرخ فروش شمش روی در حالی در بودجه به ازای هر تن 102.726.250 ریال پیش بینی شده که متوسط نرخ فروش شرکت در ماه های اخیر 102.801.214 ریال و نرخ فروش آذر ماه نیز 135.465.000 ریال بوده است. البته خبر خوب برای سهامداران باما این است که شرکت در حدود 7.000 تن ( معادل 280 میلیارد ریال ) کنسانتره سولفور روی دارد. این یعنی اگر باما تا پایان سال هیچ فعالیتی نداشته باشد و صرفا موجودی انبار خود را به فروش برساند ، کل سود پیش بینی شده را محقق خواهد کرد.

بنابراین ، با توجه به شرایط مطروحه باید گفت که شرکت قابلیت تعدیل مثبت در گزارش های آتی را دارد. باما در آخرین گزارش ماهانه ای که منتشر نموده ، اعلام کرده : بخشی از تولیدات کنسانتره سولفور روی جهت تبدیل شمش روی از طریق پیمانکار استفاده شده است. فروش سولفور روی و سرب در ماه جاری به ترتیب به مبالغ 30.780 میلیون ریال و 6.141 میلیون ریال بابت نهایی شدن عیار محموله های قبلی می باشد که فاکتور نهایی آن در ماه جاری صادر شده است. گفتنی است ، باما اکنون در قیمت های 860 تومانی و با P/e حدود 6.5 واحدی معامله می شود. این سهم در قیمت های 800 و 910 تومانی حمایت و مقاومت تعیین کننده ای دارد.

7) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه بانکی ، وسینا را عجیب می خرند اما شاید برای فردا دیگر خبری از این حجم تقاضا نباشد. جالب است که وسینا به مدت 6 ماه متوقف بوده و در این روزهای سخت بازار چنین تقاضای جالب توجهی دارد. البته انصافا بانک سینا وضعیت بنیادی مناسبی دارد و بحث برنامه خروج از سهام مخابرات و دارایی های غیر مولدش سبب شده تا مورد توجه بازار قرار بگیر. در این بانک درآمد تسهیلات طی دوره آذر ماه رشد کرده و به2.586 میلیارد ریال رسیده و سود پرداختی همان 1.756 میلیارد ریال باقی مانده که رویداد مثبتی است. گفتنی است ، بانک سینا در 9 ماه ابتدای سال 17.677 میلیارد ریال درآمد داشته و 16.671 میلیارد ریال سود پرداخت کردهو در نهایت تراز این بانک با اختلاف خوبی مثبتشده است. در سوی دیگر اقتصاد نوین را داریم که کماکان زیر فشار عرضه بوده و به نظر یک افت 5 تا 7 درصدی دیگر برای متعادل شدن نیاز داشته باشد. در این گروه فعلا تا زمان متوقف ماندن سایر نمادها نباید انتظار خاصی داشت و البته وسینا نیز یکی از بهترین ها به لحاظ وضعیت بنیادی می باشد.

ب) در گروه پالایشی نقاضا بهتر از روز گذشته بود و البته باید گفت که حقوقی ها مانع از افت جدی قیمت ها طی روزهای اخیر شدند. رشد نرخ دلار مبادله در کنار بالا ماندن قیمت نفت در بازارهای جهانی موجب شده تا بازار به روند رو به جلوی کرک اسپرد امیدوار باشد. به نظر درآمد پالایشی ها در 3 ماهه سوم سال اندکی پائین تر از کوارتر دوم ( به دلیل افت کرک اسپرد در ماه های اخیر ) باشد اما پیش بینی می شود عملکرد شرکت ها در فصل زمستان بهتر از هر دو فصل بوده و در نهایت گزارش های 12 ماهه خوبی را در پالایشی ها داشته باشیم.

ج) در گروه هلدینگی و سرمایه گذاری هم بواسطه بهبود کلیت بازار ، شاهد رشد تقاضا و افزایش نسبی قیمت ها بودیم اما قدرت خرید فعالان بازار نه تنها در گروه های بزرگ بلکه در این دست سهم ها هم چندان بالا نبود و این وضعیت نشان می دهد که بازار به مدت زمان بیشتری برای فراموش اتفاقات 2 روز اخیر نیاز دارد. در این گروه 4 نماد وصندوق ، وغدیر ، تاپیکو و وخارزم را برای خرید پیشنهاد داریم. غدیر ، تاپیکو و وصندوق سهم هایی هستند که چندان کم نمی شوند اما خارزم اصلاح خوبی زده و می تواند افت 2 روز اخیر را جبران نماید.

د) در تک سهم ها ، چدن شاید در این قیمت ها گزینه بدی نباشد. خصوصا که سهم با قیمت هایی که اخیرا عرضه اولیه شد ، فاصله چندانی نداشته و از سوی دیگر با حرکت رو به جلوی تولید در فولادی ها ، انتظار می رود چدن نیز در معرض افزایش درآمد و رشد سود قرار بگیرد. در گروه تجهیزاتی ، مپنا هم گزینه خوبی است و انصافا لایق افت روزهای اخیر نبود. متسافانه در روز ابتدایی هفته ، تر و خشک با هم سوختند و حتی نمادهایی که لایق اصلاح نبودند ، به بدترین شکل ممکن زیر مشت و لگد عرضه کنندگان قرار گرفتند. به نظر خرید مپنا در این قیمت ها ریسک خاصی نداشته باشد و البته برای بازی های نوسانی ، شاید چدن گزینه بهتر اما پر ریسک تری باشد.

8) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 4.280 – 4.300 تومان

ب) یورو : 5.300 – 5.340 تومان

ج) درهم امارات : 1.165 – 1.175 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.455.000 – 1.468.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • جواد رستمی
    جواد رستمی

    خوبه
    تشکر

    6 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24