Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

سال جدید میلادی از امروز آغاز شده و فعالان بازارهای مالی و مواد خام سالی پر سود را پشت سر گذاشته اند. احتمال تغییر در مسیر حرکت برخی بازارها در سال جدید میلادی وجود دارد اما سرمایه گذاران ..

گذشته چراغ راه آینده؛ منتظر چه باشیم؟!

بورس24 : امروز بازارهای اروپا و آمریکا به دلیل آغاز سال جدید میلادی تعطیل هستند اما از فردا گزارش های متنوع و مهم از اقتصادهای بزرگ در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت و انتظار می رود نوسان در شاخص های مالی و قیمت مواد خام بزرگ باشد. سال گذشته میلادی عملکرد بازارهای مالی، بازار فلزات پایه و فلزات گرانبها مثبت بود اما شاخص دلار کاهش یافت.

برای سال جدید میلادی دیدگاه های مختلفی درباره عملکرد بازارهای گوناگون مطرح شده است. این هفته وضعیت بخش های تولید کارخانه ای و خدمات در اقتصادهای بزرگ در ماه پایانی سال گذشته میلادی مشخص خواهد شد و محتوای گزارش ها نشان می دهد اوضاع به چه شکل بوده است.

روز سه شنبه وضعیت بخش های تولید کارخانه ای در ماه گذشته میلادی در چین، فرانسه، ایتالیا، آلمان، منطقه یورو، انگلستان و آمریکا اعلام می شود. در ماه های اخیر شرایط این بخش از اقتصادهای یاد شده مثبت بوده و یک عامل رشد قیمت فلزات پایه همین است. سرعت رشد فعالیت های کارخانه ای در چین ممکن است کاهش یافته باشد زیرا در بعضی بخش ها دولت ظرفیت تولید را کاهش داده و تا دو ماه دیگر این شرایط ادامه پیدا خواهد کرد. اما سرمایه گذاران می دانند که هر گونه کاهش در تولید زودگذر است و اقتصاد چین در مسیر ثبات به حرکت خود ادامه خواهد داد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در یک سال اخیر نشان داده شده است:

روز چهارشنبه وضعیت بیکاری در آلمان و شاخص تولید و شاخص جو تجاری در ماه گذشته میلادی در آمریکا اعلام می شود. قانون جدید مالیات ها از ابتدای سال جدید میلادی در آمریکا اجرا می شود و برخی کارشناسان معتقدند اجرای این برنامه به نفع شرکت های بورسی است. البته شهروندان آمریکا ابتدای سال 2019 هنگام تنظیم اسناد مالیاتی خود تغییرات در قوانین مالیاتی را احساس خواهند کرد.

ترامپ در سال گذشته میلادی توانست قانون جدید مالیات ها را به تصویب کنگره آمریکا برساند اما کارشناسان معتقدند این برنامه به نفع شرکت های بزرگ و ثروتمندان است. درباره سیاست های حمایتی گرایانه ترامپ نیز نگرانی های زیادی وجود دارد. برخی تحلیلگران می گوند امسال تنش های تجاری بین چین و آمریکا افزایش خواهد یافت. تحقق این پیش بینی بر عملکرد بورس دو کشور تاثیر منفی خواهد داشت.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا در یک سال اخیر نشان داده شده است:

روز پنجشنبه وضعیت بخش های خدمات در چین، ایتالیا، فرانسه، آلمان، منطقه یورو، انگلستان و آمریکا در ماه گذشته میلادی مشخص می شود. این بخش از اقتصادهای بزرگ جهان سال گذشته میلادی عملکرد مثبت داشته و سرعت رشد فعالیت ها افزایش یافته است. روز پنجشنبه همچنین وضعیت بازار کار آمریکا در هفته قبل یعنی هفته پایانی سال گذشته میلادی مشخص خواهد شد.

وضعیت بازار کار آمریکا در سال گذشته بهتر شد و انتظار می رود این روند سال جدید میلادی ادامه پیدا کند. به همین دلیل پیش بینی شده بانک مرکزی آمریکا برنامه افزایش نرخ های بهره را ادامه دهد. در حال حاضر بازار کار در نزدیکی وضعیت اشتغال کامل قرار دارد و نرخ بیکاری به پایین ترین میزان در چند سال اخیر رسیده است. بانک مرکزی آمریکا که سال گذشته سه بار نرخ های بهره را بالا برد امسال نیز قصد دارد این برنامه را ادامه دهد. یک ماه دیگر جروم پاول جای جانت یلن را به عنوان رییس بانک مرکزی خواهد گرفت. او فردی محتاط است. اکر افزایش نرخ های بهره به رشد ارزش دلار منجر شود قیمت طلا تحت فشار قرار خواهد گرفت. قیمت فلز زرد سال گذشته 150 دلار در هر اونس رشد کرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

برخی شرایط بانک مرکزی برای بالا بردن نرخ های بهره هنوز تحقق نیافته است. برای مثال نرخ تورم رشد نکرده و سطح دستمزدها به کندی در حال افزایش است اما به باور بانک مرکزی آمریکا اوضاع به اندازه کافی خوب هست که بتوان از برنامه های حمایتی کاست.

روز پنجشنبه همچنین اداره اطلاعات انرژی آمریکا تغییرات ذخیره نفت این کشور در هفته گذشته را اعلام می کند. این ذخیره در سال گذشته میلادی کاهش یافت اما هنوز در سطوح بسیار بالا قرار دارد. سال گذشته عملکرد بازار نفت مثبت بود و پیش بینی شده روند افزایش قیمت ها ادامه پیدا خواهد کرد البته افزایش تولید نفت شیل در آمریکا یک مانع بزرگ برای افزایش قابل ملاحظه قیمت هاست.

برنامه کاهش عرضه نفت که از ابتدای سال گذشته میلادی آغاز شده تا پایان سال جاری میلادی ادامه پیدا خواهد کرد. طبق این برنامه، میزان عرضه نفت از سوی اوپک و 11 کشور دیگر از جمله روسیه 1.8 میلیون بشکه در روز کاهش یافته است. شش ماه دیگر نشست بعدی اوپک برگزار می شود و در آن درباره سیاست های آتی این سازمان تصمیم گیری خواهد شد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

روز جمعه تغییرات خرده فروشی در ماه نوامبر در آلمان و ایتالیا و نرخ تورم در منطقه یورو در ماه گذشته میلادی در مقیاس ماهانه و سالانه اعلام می شود. روز جمعه همچنین گزارش وزارت کار آمریکا در باره وضعیت بازار کار این کشور در ماه گذشته میلادی منتشر خواهد شد. گزارش ها ماهانه از وضعیت بازار کار بسیار مهم هستند و بر ارزش دلار تاثیر دارند. روز جمعه همچنین سفارش های کارخانه ای در ماه نوامبر و شاخص فعالیت های خدماتی در ماه دسامبر در آمریکا مشخص می شود.

در زیر عملکرد شاخص دلار در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

گزارش های روز پنجشنبه و جمعه اهمیت بالایی دارند و بر ارزش دلار، شاخص های مالی و قیمت مواد خام تاثیر خواهند گذاشت. وضعیت اقتصاد جهان سال گذشته میلادی بهتر شد و پیش بینی شده این روند امسال نیز ادامه پیدا کند. البته ریسک هایی وجود دارد که باید برای رفع آنها تلاش شود.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24