Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

رشد قیمت ها در بازار فولاد نه تنها متوقف شده بلکه وارد یک فاز کاهشی جدیدی شده که مشخص نیست تا کجا ادامه می یابد اگرچه در گزارش پیشین به آن اشاره کرده بودیم و به معنی آن است که پیش بینی بورس ٢۴ یک بار دیگر در بازار فولاد محقق شد. در بازار پلیمرها نیز روند کاهشی قیمت ها ادامه داشت تا جایی که افت نرخ را وارد یک فاز جدید کرد اگرچه این روند کاهشی را می توان ادامه شرایط پیشین و همچنین سیگنال بازار آزاد برای اعلام قیمت های جدید در بورس کالا دانست. به نظر می رسد هنوز هم قیمت های موجود در بورس و بازار برای خریداران نهایی بالاست و تا زمان تعدیل نرخ ، بازار وارد یک فاز از رشد محسوس حجم معاملات نخواهد شد. در بورس انرژی نیز یک روز جذاب به ثبت رسید تا جایی که می توان هفته ای مطلوب را برای این بازار حدس زد...

فولاد برگشت...؟

بورس24 : رشد قیمت ها در بازار فولاد نه تنها متوقف شده بلکه وارد یک فاز کاهشی جدیدی شده که مشخص نیست تا کجا ادامه می یابد اگرچه در گزارش پیشین به آن اشاره کرده بودیم و به معنی آن است که پیش بینی بورس24 یک بار دیگر در بازار فولاد محقق شد. در بازار پلیمرها نیز روند کاهشی قیمت ها ادامه داشت تا جایی که افت نرخ را وارد یک فاز جدید کرد اگرچه این روند کاهشی را می توان ادامه شرایط پیشین و همچنین سیگنال بازار آزاد برای اعلام قیمت های جدید در بورس کالا دانست. به نظر می رسد هنوز هم قیمت های موجود در بورس و بازار برای خریداران نهایی بالاست و تا زمان تعدیل نرخ ، بازار وارد یک فاز از رشد محسوس حجم معاملات نخواهد شد. در بورس انرژی نیز یک روز جذاب به ثبت رسید تا جایی که می توان هفته ای مطلوب را برای این بازار حدس زد.

جذابیت معاملاتی در اولین روز هفته بورس انرژی

معامله بیش از 26.5 میلیارد تومان از انواع حامل های انرژی در بازار فیزیکی موجب شد تا آغازین روز فعالیت بورس انرژی در هفته جاری با طعم خوش بینی همراه شود آن هم در وضعیتی که انتظار برای افزایش حجم عرضه ها و ایجاد زیرساخت هایی جذاب برای این هفته فراهم شده است. در روز شنبه 12 هزار و 700 تن از انواع فرآورده ها مورد معامله قرار گرفت اگرچه عرضه های روزهای آینده از یک جذابیت نسبی برخوردار است ولی تقویت حجم عرضه ها تنها راه برای افزایش حجم معاملات است آن هم در شرایطی که عرضه های بسیاری از پالایشگاه ها و شرکت های پتروشیمی ثبت شده ( تاکنون ) انتظارات را برآورده نکرده است. بازار فیزیکی بورس انرژی ایران میزبان عرضه کالاهای گاز مایع صنعتی، گاز بوتان، گاز پروپان و برش سنگین پتروشیمی بندرامام، آیزوفید، آیزوریسایکل، حلال 402 و حلال 404 پالایش نفت تبریز، نفتای سبک و حلال 404 پالایش نفت شیراز و نفتای سنگین پالای نفت تهران در رینگ داخلی و حلال 404 و آیزریسایکل پالایش نفت شیراز در رینگ بین الملل عرضه خواهد شد. گفتنی است طی روز کاری آتی (10 دی ماه 96)، کالاهای آیزوریسایکل و نفتای سبک پالایش نفت تهران و حلال 502 و 503 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی عرضه خواهد شد.

داد و ستد بیش از 87 میلیون کیلووات ساعت برق

تارنمای بورس انرژی: بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 1 میلیون و 187 هزار قرارداد معادل 87 میلیون و 875 هزار کیلووات ساعت به ارزش 26 میلیارد و 495 میلیون ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نمادهای بارپایه، میان‌باری و بارپیک با متوسط قیمت 300، 331 و 363 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند.

خاطر نشان می‌گردد در آغاز جلسه معاملاتی امروزنمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/11/07، 96/11/08 و 96/11/09 و بار پیک هفتگی، بار پایه هفتگی، میان باری هفتگی و کم باری هفتگی 96/12/05 گشایش یافتند. همچنین نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/10/13 در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرایند تحویل آنها آغاز گردید.

همچنین فردا یک‌شنبه 96/10/10 عرضه برق در تابلوی فیزیکی بورس انرژی ایران توسط شرکت افق تامین انرژی طوس- نیروگاه طوس به میزان 10،000 کیلووات در هر ساعت برای دوره تحویل هفتگی صورت خواهد پذیرفت.

لازم به ذکر است؛ امروز در بازار سایر اوراق بهادار قابل معامله بورس انرژی ایران، در بازار گواهی‌های سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری پروژه و در نماد پرند بالغ بر 6 هزار گواهی از گواهی‌های این صندوق با ارزش 21 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

مهمترین معاملات امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی

25

تن

14805

14805

ریال

حلال 404 پالایش نفت شیراز در رینگ بین الملل

0

مترمکعب

 

416.47

دلار(سنا )

آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز در رینگ بین الملل

0

تن

 

465.2

دلار(سنا )

گاز پروپان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

 

23387

ریال

گاز بوتان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

 

22594

ریال

گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

50

تن

22753

22753

ریال

گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

950

تن

22753

22753

ریال

برش سنگین پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

506

تن

14231

14231

ریال

حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

2400000

لیتر

19819

18018

ریال

آیزوفید پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

72

تن

15480

15480

ریال

حلال 404 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

0

مترمکعب

 

16505

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

72

تن

18439

18439

ریال

نفتای سبک پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

1550

تن

19497

19497

ریال

نفتای سنگین پالایش نفت تهران در رینگ داخلی

5000

تن

19498

19498

ریال

حلال 404 پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی.عمده

3500000

لیتر

16504

16504

ریال

دلار(سنا-مطابق مکانیسم مصوب هیئت مدیره بورس انرژی ایران مورخ 95/8/9 )

خوش بینی به افزایش تقاضا در بورس انرژی

افزایش قیمت نفت خام موجب شده تا خوش بینی به افزایش حجم تقاضا در بورس انرژی به امیدواری جدیدی بدل شود که می تواند محرک تازه ای برای افزایش حجم معاملات در این بازار مالی محسوب گردد. تقویت حجم معاملات برق در بازار فیزیکی ، انتظار برای رشد عرضه ها و ثبت معاملاتی نسبتاً مطلوب و منطقی در بورس انرژی را می توان ویژگی های مهم این بازار در روزهای اخیر دانست.

به گزارش تارنمای بورس انرژی؛ بازار فیزیکی بورس انرژی در هفته گذشته شاهد داد و ستد 34 هزار و 658 تن از انواع فرآورده های نفتی و پتروشیمی بود که موجب شد ارزش این معاملات به 66 میلیارد تومان برسد. این در حالی است که هفته گذشته یعنی زمان رکوردشکنی ارزش معاملات هفتگی سال جاری؛ شاهد معاملات جذاب تری بودیم اگرچه 66 میلیارد تومان ارزش معاملات هفته جاری نیز رقم متعادل و مطلوبی به شمار می رود که نشان دهنده تعدیل و تثبیت ارزش معاملات است. این در حالی بود که 35 هزار تن نفت کوره در بازار فیزیکی مورد معامله قرار نگرفت و می توان در هفته های آینده خودنمایی مجدد این عرضه را انتظار داشت. تقویت معاملات برق به صورت فیزیکی به خریدار نهایی و فروشنده ( نیروگاه ) با حضور 3 نیروگاه مختلف در فرآیند عرضه ، حضور پالایشگاه های مختلف با حجم عرضه های گوناگون و متنوع ، جذابیت خرید حلال 406 که به تازگی به جمع گریدهای جذاب در این بازار وارد شده است و انتظار برای هفته ای مهم برای معاملات رینگ های داخلی و بین الملل را میتوان از ویژگی های مهم بورس انرژی در هفته گذشته به شمار آورد.

رشد بهای نفت خام در اواخر هفته که موجب شد قیمت نفت برنت به بیشترین حد در 2 سال اخیر افزایش یابد خود محرک مهمی برای تقویت حجم و ارزش معاملات در بورس انرژی محسوب خواهد شد. به صورت دقیق تر از هم اکنون می توان از احتمال رشد بهای فراورده ها و محصولات پتروشیمی سخن گفت که تکانه مهمی برای افزایش حجم تقاضا به شمار می رود. این سیگنال از هم اکنون هفته ای جذاب را برای فعالیت بورس انرژی نوید می دهد. این احتمال وجود دارد که با افزایش حجم عرضه ها حجم معاملات جذابی در هفته پیش رو به ثبت برسد.

در هفته گذشته شاهد بودیم که موفقیت های معاملاتی در بازار فیزیکی برق تداوم یافت تا جایی که بیش از 20 میلیون و 613 هزار کیلوات بر ساعت برق مورد داد و ستد قرار گرفت که موجب شد ارزش معاملات در این بازار خاص به رقمی نزدیک به 900 میلیون تومان برسد. این وضعیت نشان می دهد که معاملات برق فیزیکی ( بین نیروگاه و مصرف کننده نهایی ) به وضوح در حال قدرت گرفتن است و می توان به تقویت توانمندی های این شیو.ه جدید تأمین انرژی خوش بین بود. نکته قابل توجه در خصوص این معاملات به قیمت نهایی آن باز می گردد زیرا نرخ های کشف شده در این سیستم معاملاتی بین 430 تا 435 ریال بوده که رقمی کمتر از نرخ های رسمی در شبکه توزیع است اگرچه هزینه انتقال برق را باید بر این نرخ ها افزود که رقمی نزدیک به 70 ریال است.

این شرایط نشان می دهد که معاملات برق فیزیکی به آرامی به یکی از اهرم های مهم بورس انرژی برای توسعه آتی خود بدل خواهد شد آن هم در وضعیتی که حمایتی جدی از صنایع مختلف را در بر دارد. در این شیوه معاملاتی نیروگاه می تواند برنامه ریزی دقیقی برای تولید داشته و همچنین قبل از زمان تحویل برق نیز وجه معامله را به سرعت دریافت دارد که شیوه مهمی برای تأمین مالی این صنعت مهم است. در خصوص مصرف کننده اما شرایط بهتری وجود خواهد داشت زیرا قیمتهایی بسیار ارزان تر از شبکه رسمی ، کشف نرخ شده و فارغ از مشکلات موجود ، برق مورد نیاز آن در زمان معین به وی تحویل خواهد شد. تمامی این شرایط وضعیت برد – برد را در این شیوه معاملاتی ایجاد می کند بنابراین می توان به افزایش تعداد عرضه کنندگان و خریداران در این بازار خاص خوش بین بود. مزیت های معاملاتی در این بازار فعالان بیشتری را به معامله گری وا می دارد.

اوضاع فولاد؟

روز سه شنبه از احتمال بازگشت قیمت فولاد و وارد شدن به یک روند کاهشی صحبت کردیم که این احتمال در روزهای پس از آن مشاهده شد و البته تاکنون این روند کاهشی ادامه داشته باشد. اولین شواهد از کاهش قیمت ها در افت بهای شمش در روز سه شنبه و حتی قبل از آن خودنمایی کرد و از آن دوره تاکنون شاهد افت ممتد بهای میلگرد هستیم اگرچه در برخی از منابع جرقه هایی از رشد قیمت تیرآهن نیز مشاهده شده است. این وضعیت نشان دهنده تخلیه حباب فولادی هاست اگر بتوان این رشد قیمت ها را حباب نامید. در هر حال هفته گذشته با تقاضای برجسته ای در این بازار رو به رو نبودیم که می توان از رشد کم شتاب قیمت ها نیز به عنوان یک دلیل برای این ادعا استفاده کرد اگرچه بازار فولاد با رشد قیمت های جهانی هماهنگی داشت اما باز هم تقاضا از این رشد نرخ حمایت نکرد. تجمیع این موارد بازگشت قیمتی از روزهای اوج خود بود اگرچه این روند کاهشی نیز با اما و اگرهایی رو به روست ولی باز هم کاهش بهای شمش هنوز ادامه دارد و نشان می دهد عقب نشینی قیمت فولاد هنوز هم می تواند ادامه داشته باشد. البته در بازارهای جهانی تکانه هایی از رشد قیمت ها دیده می شود که می تواند از رشد نرخ در بازار داخلی حمایت کند ولی تا زمان آغاز به کار مجدد بازارها و اعلام نرخ احتمالاً در اواخر روز دوشنبه ، سیگنال مهمی از سمت بازارهای جهانی برای بازار داخلی مخابره نخواهد شد اگرچه داده های مثبت بین المللی چندان هم در این وضعیت کاهشی به نفع بازار عمل نمی کند. این سیستم قیمتی را باید تخلیه هیجان و التهاب نرخ به شمار آورد و تا زمانی ادامه پیدا می کند که خریداران باز هم به بازار بازگردند و یا عرضه کنندگان متفق القول از نرخ ها در این بازار حمایت کنند اگرچه کاهش ممتد بهای شمش این احتمال را محدود می سازد. این در حالی است که باید این روند کاهشی را مقطعی دانست البته شرایط اجتماعی نیز به این کاهش نرخ دامن خواهد زد یعنی طی کردن مراحل بهبود را زمان بر و دشوارتر خواهد ساخت. این در حالی است که کاهش قیمت ها می تواند به منزله یک فرصت تلقی شود زیرا نرخ ها هنوز هم مستعد تغییر هستند و پس از این فاز کاهش قیمت ، روند افزایشی جدیدی احتمالاً در راه خواهد بود. این وضعیت احتمالی به نظر می رسد تاکنون تجربه نشده باشد و با گذشته بازار فولاد در تناقض قرار خواهد گرفت یعنی احتمال صحت شواهد موجود را با تردید مواجه می سازد. البته این وضعیت قیمتی نیز با این حجم نوسان نرخ های جهانی و شواهد بازار داخلی کم سابقه است ولی ادعای صریح و البته صحیح در این مورد را باید به روزهای آینده موکول کنیم تا شواهد بیشتری در دسترس باشد.

گزارش هفتگی؛ رشد قیمت فولاد ادامه می‌یابد یا ... ؟

همانطور که انتظار می‌رفت پس از رشد قیمت‌هایی که در خصوص برخی آهن‌آلات عرضه شده در بورس کالا طی هفته‌های گذشته رخ داد، محدودیت عرضه آهن قراضه و آهن اسفنجی که به افزایش قیمت شمش منجر شد و همسویی این اتفاقات در بازار داخلی با رشد قیمت فولاد در بازارهای جهانی، هفته قبل قیمت فولاد در بازار غیررسمی نیز با رشد مواجه شد و این روند در خصوص بسیاری از مصنوعات مشاهده شد.

به گزارش کارگزاری آبان، در نخستین هفته معاملاتی فولاد در دی ماه در شرایطی که بازار رشد قیمت‌های محسوسی را در خصوص بسیاری از محصولات فولادی تجربه کرد، در تالار صنعتی بورس کالای ایران نیز شاهد افزایش قیمت محصولات شاخص دیگری از سوی فولادسازانی همچون فولاد خوزستان و ذوب آهن بودیم تا بر دور تند افزایش قیمت‌ها بار دیگر افزوده شود.

فولاد خوزستان که مدتی غایب عرضه‌های فولادی بورس کالا به شمار می‌رفت، هفته قبل با عرضه شمش و تختال در معاملات تالار صنعتی حضور یافت که هر دو این عرضه‌ها نیز با رشد قیمت پایانی روبه‌رو شدند. بدین ترتیب 20 هزار تن تختال با قیمت 19 هزار و 500 ریال به تابلو آمد که در پی ثبت تقاضای نزدیک به 45 هزار تنی قیمت پایانی آن 250 ریال افزایش یافت و به 19 هزار و 750 ریال رسید.

شمش، دیگر محصول عرضه شده از سوی این فولادساز بود که با قیمت پایه 19 هزار و 800 ریال در حجم 10 هزار تن به تابلو آمد. در عرضه شمش فولاد خوزستان در تاریخ 20 آذرماه این محصول دارای قیمت پایه 18هزار و 350 ریال بود که عرضه هفته گذشته افزایش حدود 8 درصدی را نشان می‌دهد. بر پایه رشد قیمت پایه این محصول در بورس کالا، هفته قبل شاهد افزایش قیمت شمش فولادسازان بخش خصوصی در بازار آزاد نیز بودیم و دست‌اندرکاران بازار انتظار دارند در هفته پیش رو نیز این روند تداوم بیابد.

رشد قیمت‌های فولاد در بورس کالا البته به این محصولات ختم نشد بلکه سبد میلگرد مخلوط عرضه شده از سوی فولاد روهینا جنوب، میلگرد A3 سایز 10 محصول فولاد کرمان، تیرآهن شاخه 14 تا 18 ذوب آهن، سبد میلگرد A3 سایز 12تا32 ذوبی دیگر محصولاتی بودند که به دلیل ثبت تقاضای بیشتر خریداران نسبت به حجم عرضه شده با رشد قیمت پایانی روبه‌رو شدند.

فعالان بازار با آنکه بیان می‌کنند از مدتی پیش انتظار افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی فولاد را بنا بر عوامل ذکر شده داشته‌اند، اما انتظار ندارند که این روند مدت زمان زیادی به طول بی‌انجامد.

رصد معاملات نسبتا محدود و کم رمق بازار و بررسی شرایط کلان اقتصادی نشان می‌دهد تقاضای واقعی در طول هفته‌ها و ماه‌های پیش‌رو تغییر محسوسی نخواهد داشت و آنچه که بیش از گذشته محتمل بنظر می‌رسد آن است که فولادسازان بزرگ کماکان تمرکز خود را بر بازارهای صادراتی بگذارند.

شاید اتفاق مثبت و بزرگ در این خصوص را نیز باید صادرات ۵۰۰ تن سبد میلگرد یک شرکت ایرانی از کانال بورس کالا به عراق دانست که این محموله با قیمت ۵۰۰ دلار در هر تن از درب کارخانه به مقصد عراق ارسال شد. ۵۰۰ تن سبدمیلگرد مخلوط شرکت فولاد روهینا جنوب از سوی کارگزاری مفید در تالار صادراتی بورس کالای ایران عرضه شد که این محموله با تقاضای ۵۰۰ تنی با قیمت ۵۰۰ دلار به ازای هر تن به فروش رسید تا ارزش معامله نخستین محموله میلگرد صادراتی از بورس کالا روی رقم ۲۵۰ هزار دلار قرار گیرد.

کارشناسان امیدوارند این معامله، آغاز راهی بزرگ در راستای توسعه صادرات فولاد و سایر محصولات به عراق از درگاه بورس کالا باشد، اگرچه باید توجه داشت عراق در شرایط کنونی در مواجهه با احداث مجتمع‌های فولادی مهمی است، از آن جمله چینی‌ها به‌زودی کارخانه‌های تولید محصولات فولادی را در این کشور راه‌اندازی خواهند کرد که این موضوع می‌تواند بار دیگر محدودیت‌های صادراتی را برای تولیدکنندگان فولادی ایجاد کند؛ چراکه عراق ثابت کرده برای حمایت از تولید داخل تعرفه‌های سنگینی را بر بخش‌های وارداتی اعمال خواهد کرد، همان‌طور که در مورد سیمان این سیاست‌ها را اعمال کرد.

آخرین وضعیت فولاد و سنگ‌آهن در بازارهای جهانی

شاخص قیمت سنگ آهن وارداتی در چین روزهای گذشته اندکی کاهش یافت چرا که تمایل به خرید کمتر شده و موجودی بنادر قیمت های پایین تری داشتند. به گزارش پلتس، آخرین قیمت سنگ آهن خلوص 62 درصد 72.75 دلار در هر تن خشک سی اف آر ثبت شد که 70 سنت افت روزانه داشته است. در بورس سنگاپور نیز قیمت قرارداد سنگ آهن سواپ ژانویه 71.5 دلار در هر تن سی اف آر ثبت شده است. تمایل به خرید کم شده چرا که اگر قرار باشد محموله های فوق قبل از تعطیلات سال نو چینی یا در زمان تعطیلات به بنادر چین برسد خریدار نخواهد داشت. از طرفی محموله های ارزان‌تر که در بنادر آماده تحویل هستند طرفدار بیشتری دارد که بر بازار اثر منفی گذاشته است. قابل ذکر است از 16 فوریه 2018 بازارهای چین به دلیل تعطیلات سال نو چینی برای 7 روز تعطیل خواهند بود.

در همین حال در بازار فولاد چین نیز از آنجا که تجار و خریداران در حال ترک بازار برای تعطیلات سال جدید میلادی هستند قیمت‌ها سست بوده و متمایل به کاهش هستند، اگرچه به اعتقاد کارشناسان از عوامل بنیادین قوی برای افزایش پس از تعطیلات سال نو برخوردارند.

بازگشت نسبی آرامش به بازار پتروشیمی

کاهش نسبی حجم معامله ترکیبات شیمیایی و افت بیشتر داد و ستد پلیمرها در بورس کالا نشان دهنده یک عقب گرد در بازار محصولات پتروشیمی است اگرچه رشد عرضه برخی گریدهای جذاب همچون PVC و تا حدودی پلی اتیلن ترفتالات بطری موجب شد تا آرامش بیشتری در این گروه های کالایی برقرار شود. بازار آزاد نیز با آرامش بیشتری رو به رو شد اگرچه در اواخر هفته باز هم شاهد یک روند کاهشی در بازار بودیم اما نمی توان از برخی از جرقه های رشد قیمتی مهم در بازار پلیمرها غافل شد. به گزارش کارگزاری آبان؛ این وضعیت نشان می دهد که بازار محصولات پتروشیمی به آرامش نسبی دست یافته و تقابل واقعی عرضه و تقاضاست که جریان غالب قیمتی را تعیین می کند.

در هفته گذشته شاهد بودیم که حجم عرضه PVC و برخی از گریدهای جذاب افزایش یافت که موجب شد وضعیت این بازارها به سمت بهبودی محسوس متمایل شود که یکی از خروجی های آن کاهش رقابت قیمتی در بورس کالا بود تا جایی که می توان PVC را از گروه های کالایی با بازاری ملتهب جدا کرد. این وضعیت نشان داد که هرچقدر هم که بازار با التهاب رو به رو باشد ولی رشد عرضه ها به صراحت از حباب قیمتی در بورس کالا می کاهد. این شرایط یعنی آرامش معاملاتی در بورس کالا به معنی سرایت این وضعیت آرام به بازار داخلی است که نکته مهمی برای خریدار نهایی به شمار می رود. این در حالی است که هنوز بازار پلی پروپیلن ها ملتهب است و بزرگ ترین رشد قیمت ها در هفته گذشته نیز در همین گروه کالایی به ثبت رسید که شاخصی از وضعیت نه چندان مطلوب این بازار محسوب می شود. این در حالی است که فراز و فرود عرضه ها موجب شده تا فعالان این صنف به دورنمای قیمتی این گروه کالایی بدبین باقی بمانند و موجب می شود تا جذابیت واسطه گری در این بازار جذابیت خود را از دست ندهد. این شرایط مدیریت بازار پلی پروپیلن ها را دشوارتر می سازد و به افزایش عرضه ها و زمان بیشتری نیاز خواهد بود تا این گروه کالایی نیز به ثبات برسد. با توجه به بالابودن تقاضا در این گروه کالایی و فاز روانی از احتمال عدم ثبات قیمتی؛ به نظر می رسد بدبینی به این بازار ادامه داشته باشد.

به رغم افزایش نسبی بهای نفت خام در روزهای گذشته در بازارهای جهانی ، قیمت نفتا به عنوان مهمترین خوراک مایع صنایع پتروشیمی تغییر چندانی نداشته است. این شرایط اگرچه در هفته گذشته نیز خودنمایی کرد نشان می دهد که بازار محصولات پتروشیمی به صورت کلی در برابر رشد قیمت ها موضع گیری کرده و البته دلیل آن را باید در ضعف نسبی تقاضا در قیمت های بالای فعلی جستجو کرد. این شرایط نه تنها در جهان بلکه در کشور ما نیز قابل مشاهده است و موجب شد تا در هفته های اخیر ، حجم تقاضا با یک عقب نشینی واضح رو به رو گردد. این شرایط به صورت کلی نشان می دهد که تقاضای مؤثر در اقصی نقاط جهان محدود بوده ولی در صورت تحریک تقاضا و همچنین افزایش قیمت نفت خام ، بازار محصولات پتروشیمی مستعد یک رشد قیمتی برجسته خواهد بود. این وضعیت کلی یعنی ضعف تقاضا در کنار افزایش نرخ های چند هفته گذشته موجب شده تا فاز رشد قیمتی در بازارهای جهانی به تعویق افتد ولی پتانسیل خودنمایی آن وجود دارد.

مهمترین رخدادها در بازار پتروشیمی در هفته ای که گذشت:

  • عقب نشینی نسبی حجم معامله پلیمرها و ترکیبات شیمیایی در بورس کالا و همچنین ثبات نسبی بازار به رغم کاهش پراکنده قیمت ها
  • افت 12.7 درصدی حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا و ثبت رقم 67 هزار و 341.3 تن که کمترین حد در 6 هفته اخیر است.
  • کاهش 18.45 درصدی تقاضای پلیمرها ( همگام با افت عرضه ها ) و ثبت رقم 82 هزار و 777.53 تن که کمترین رقم از اوایل مردادماه تاکنون است.
  • کاهش 16.4 درصدی حجم معامله پلیمرها و ثبت رقم 47 هزار و 536.53 تن که کمترین رقم معاملاتی در 12 هفته اخیر است.
  • ثبت 1.22 برابری تقاضا در برابر عرضه پلیمرها که کمترین رقم از اوایل مردادماه تاکنون است.
  • معامله 70.59 درصدی حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا که کمترین رقم در 12 هفته اخیر است و نشان می دهد که عقب نشینی خریداران در این بازار جدی است.
  • بهبود وضعیت عرضه ها در گریدهای مختلف PVC و پلی اتیلن ترفتالات بطری در شرایطی که هنوز هم وضعیت کلی در گروه پلی پروپیلن ها ملتهب است.
  • عقب نشینی قیمت ها در هفته گذشته در شرایط که بازار با فرض چند جرقه رشد قیمتی وضعیتی نسبتاً با ثبات را تجربه می کند به این معنی که تقابل عرضه و تقاضاست که قیمت های واقعی را تعیین می نماید.
  • انتظار برای بازگشت خریداران به بورس کالا و بازار داخلی که با کاهش قیمت ها می تواند جذابیت بیشتری را برای خرید فراهم سازد.
  • رشد 4.32 درصدی حجم عرضه ترکیبات شیمیایی در بورس کالا و ثبت رقم 37 هزار و 630.9 تن که بیشترین حد در 6 هفته اخیر است.
  • کاهش 11.06 درصدی تقاضای محصولات شیمیایی و ثبت رقم 36 هزار و 491 تن که رقم نسبتاً متعادلی محسوب می شود.
  • کاهش 2.09 درصدی حجم معامله ترکیبات شیمیایی در بورس کالا و ثبت رقم 21 هزار و 209 تن که اگرچه رقم پایینی به شمار نمی آید ولی انتظارات بازار را هم برآورده نکرده است.
  • معامله 56.36 درصدی حجم عرضه محصولات شیمیایی در بورس کالا که با متوسط معاملات در هفته های اخیر تفاوت چندانی ندارد.
  • رقابت برای خریدایزوبوتانول، اورتوزایلین، آروماتیک سنگین، زایلین مخلوط، استایرن منومر، دی اتیل هگزانول و اسیداستیک در اواخر هفته گذشته در بورس کالا که نشان دهنده جذاب ترین کالاها در گروه محصولات شیمیایی است.
  • انتظار بازار برای اعلام قیمت های پایه جدید در بورس کالا در روز آینده

دورنمای بازار در هفته پیش رو

ثبات نسبی و شکننده بازار با طعم افت قیمت ها در اوایل هفته می تواند خودنمایی کند. این وضعیت با اعلام قیمت های پایه جدید با شفافیت بیشتری رو به رو خواهد شد اگرچه بهبود نسبی تقاضا نیز قابل رهگیری بوده و هست. این شرایط موجب می شود تا جریان غالب در بازار باز هم ثبات نسبی را حفظ کند ولی در اواخر هفته پتانسیل افزایش نرخ وجود خواهد داشت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24