Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

تصمیماتی که در مجمع گرفته می شود مشمول افرادی خواهد شد که در تاریخ برگزاری مجمع سهامدار شرکت بوده اند.پس اگر شما بعد از بازگشایی نماد،سهام خود را بفروشید همچنان مشمول تصمیماتی هستید که در مجمع گرفته شده.مثلا شما در مجمع شرکتی سهامدار آن شرکت هستید و شرکت در مجمع خود ۱۰۰ تومان سود نقدی تصویب می کند یا شرکت افزایش سرمایه می دهد، شما روز بعد از بازگشایی نماد ، سهام خود را به فرد دیگری می فروشید.این ۱۰۰ تومان سود در هرزمانی که پرداخت شود متعلق به شما خواهد بود نه به فردی که سهام را روز بعد از مجمع از شما خریداری کرده است...

قانون را یاد بگیرید!

بورس24 - لیلا علایی : شاید یکی از علل عمده بسیاری از مشکلات و بن بست هایی که به وقوع می پیوند و منجر به متضرر شدن افراد می گردد فقدان دانش کافی در خصوص آن موضوع و قوانین مربوط به آن باشد که منجر به دور و تسلسل برای افراد می شود.

حال آنکه در هر موردی اگر افراد به قوانین واقف باشند با سرعت بیشتری می توانند اقدام به برطرف کردن مشکلات باشند البته این موضوع در بورس هم وجود دارد.

چندی پیش در مجمعی حضور داشتم که یکی از سهامداران به شدت معترض بود و اعتراضش هم کاملا بی ربط و اشتباه بود و مدت زمان زیادی وقت صرف توجیه کردن آن سهامدار شد.

در مجمع دیگری یکی از سهامداران حدود 45 دقیقه وقت مجمع را گرفت آن هم برای این که روزنامه «آ» کثیر الانتشار است و «ب» کثیر الانتشار نیست موارد بدیهی این چنینی مجمع را با مشکلات روبرو می کند و در برخی موارد منجر به بروز مشکلات بسیار زیادی می شود.

کنتور سازی، پدیده ، موسسات مالی و .... تماما نمونه هایی از عدم اطلاع کافی است، بنابراین در این نوشتار تلاش می شود تا برخی قوانین نه چندان پیچیده مطرح شده در قانون تجارت در خصوص شرکت های بورسی ، برگزاری مجامع و ... که سهامداران از نزدیک با آن ها روبرو می شوند مطرح کنیم.

در درجه اول باید بدانیم که شرکت سهامی ، شرکتی است که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آنهاست.

دوم: بر اساس قانون تجارت در شرکت سهامی تعداد شرکا نباید کمتر از سه نفر باشد.

سوم :طبق قانون تجارت شرکت های سهامی بر دونوع اند اول شرکت هایی که موسسین آن قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تامین می کنند، این شرکت ها را سهامی عام می نامند و شرکت های سهامی خاص در نتیجه تمام شرکت های موجود در تابلو تالار بورس در بازار سرمایه سهامی عام هستند.

چهارم: بر اساس قانون تجارت سرمایه شرکت های سهامی عام از 500 هزار تومان نباید کمتر باشد که این موضوع در قوانین بورس متفاوت است و در زمان پذیرش باید کف سرمایه شرکت ها بر اساس مندرجات قانون پذیرش تعیین شود.

تا اینجای کار بر اساس قانون تجارت شرکت های سهامی معرفی شدند در اینجا به برگزاری مجامع می پردازیم. یکی از این مجامع مجمع عمومی عادی سالانه است.این مجمع برای رسیدگی به صورت های مالی شرکت و تصویب آن ، رسیدگی به گزارش مدیران و بازرسان شرکت همچنین تصمیم گیری در خصوص پاداش هیئت مدیره روزنامه کثیر الانتشار تصویب میزان سود نقدی تقسیمی بین سهامداران و سایر مواردی که در صلاحیت مجمع باشد یا در آگهی مطرح شده باشد تشکیل می شود. این مجمع با حضور حداقل 50 درصد به علاوه یک سهم رسمیت می یابد و ۱ بار در سال برگزار می شود.

طبق قانون تجارت شرکت های سهامی موظف هستند که مجمع عمومی عادی سالیانه خود را حداکثر ۴ ماه پس از پایان سال مالی خود برگزار نمایند.

بر اساس قانون ۱۰ روز قبل از برگزاری مجمع ، صورت های مالی سالانه حسابرسی شده شرکت به همراه کلیه یادداشت های پیوست آن و همچنین گزارش فعالیت هیئت مدیره شرکت و آگهی دعوت به مجمع باید افشا شود که این گزارش ها از طریق سامانه کدال در دسترس همه قرار می گیرند.

همچنین جدول زمانبندی پرداخت سود نقدی پیشنهادی توسط هیئت مدیره نیز قبل از برگزاری مجمع در سامانه کدال اطلاع رسانی می شود. ضمنا شرکت ها موظف هستند که زمان ، تاریخ ، محل تشکیل و دستورجلسه مجامع عمومی خود را حداقل ۱۰ روز قبل از برگزاری مجمع افشا نمایند که این اطلاعات نیز در سایت کدال ، روزنامه کثیر الانتشار اطلاع رسانی می شود. هر فردی که در تاریخ برگزاری مجمع شرکت سهامدار باشد ، می تواند در مجمع شرکت حضور داشته باشد حتی با یک برگه سهم.

تصمیماتی که در مجامع شرکت های بورسی گرفته خواهد شد (از قبیل تقسیم سود نقدی و یا افزایش سرمایه) مشمول تمام افرادی که در این تاریخ سهامدار شرکت هستند خواهد شد.

همانطور که گفته شد تصمیماتی که در مجمع گرفته می شود مشمول افرادی خواهد شد که در تاریخ برگزاری مجمع سهامدار شرکت بوده اند. پس اگر شما بعد از بازگشایی نماد ، سهام خود را بفروشید همچنان مشمول تصمیماتی هستید که در مجمع گرفته شده.مثلا شما در مجمع شرکتی سهامدار آن شرکت هستید و شرکت در مجمع خود ۱۰۰ تومان سود نقدی تصویب می کند یا شرکت افزایش سرمایه می دهد، شما روز بعد از بازگشایی نماد،سهام خود را به فرد دیگری می فروشید.این ۱۰۰ تومان سود در هرزمانی که پرداخت شود متعلق به شما خواهد بود نه به فردی که سهام را روز بعد از مجمع از شما خریداری کرده است.

وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24