Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

هماهنگونه که می شود بعد از ٢ سال به حداقل قیمت خود رسیده است و در محدوده ١١۵ تومان با حمایت مناسبی برخورد نموده است ...

واکنش منطقی به شاخص ٩٨ هزار تایی

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت حمل و نقل (بخش پنجم)
  • بررسی تکنیکال
    • ثعمرا
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت حمل و نقل (بخش پنجم)

شرکت های حمل و نقل در زمینه های مختلف جاده، دریا و ریل مشغول فعالیت هستند و این شرکت ها به دلیل اینکه به زیر ساخت های اقتصادی ارتباط مستقیم دارند، از اهمیت زیادی برخوردارند. صنعت حمل و نقل نه تنها در مبادلات داخلی بلکه در تجارت بین الملل نیز زیر ذره بین اقتصاددانان قرار دارد و رونق این صنعت ارتباط مستقیم با بهبود شرایط اقتصادی دارد و بالعکس لذا با توجه به چشم انداز اقتصادی، نیاز به توسعه این صنعت در حوزه های مختلف بیش از پیش احساس می شود و هیچ اقتصادی بدون زیر ساخت های حمل و نقل موفق به رشد نخواهد شد. با توجه به آینده اقتصاد ایران و لزوم توسعه داخلی و بین المللی این صنعت، نگاهی به شرایط شرکت های مهم حمل و نقلی در چند مطلب می اندازیم.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) ثعمرا

این سهم که از گروه ساختمانی انتخاب شده است هماهنگونه که می شود بعد از 2 سال به حداقل قیمت خود رسیده است و در محدوده 115 تومان با حمایت مناسبی برخورد نموده است. محدوده 115 تا 135 تومان که به نظر می رسد در میان مدت محدوده حمایتی مناسبی برای سهم باشد همزمان با پایان اصلاح زمانی می تواند نشانه های برگشت سهم باشد.

حد ضرر برای خریداران و سهامداران می تواند در محدوده 95 تومان قرار گیرد و بازه سرمایه گذاری پیشنهادی 3-5 ماه می باشد اگرچه احتمال نوسان کوتاه مدت هم وجود دارد.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

در آستانه‌ی نهم دی‌ماه روز بصیرت و میثاق امت با ولایت، اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی سراسر کشور، صبح چهارشنبه با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند. رهبر انقلاب در این دیدار در مورد برخی مسئولان قبلی نظام گفتند: آن کسانی که همه امکانات کشور دستشان هست یا بوده حق ندارند نقش اپوزیسیون بازی کنند. متأسفانه در داخل هم گروهی، درست همان کار دشمن را ادامه می‌دهند: ناامید کردن مردم، متهم کردن، دروغ‌های شاخدار دشمن‌ساز را در ذهن مردم جا انداختن؛ این‌ها کارهایی است که عده‌ای دارند انجام می‌دهند. این‌ها تقوا ندارند؛ آن کسانی که کار دشمن را در داخل انجام می‌دهند تقوا ندارند. این‌ها دینشان سیاسی است؛ به‌جای آنکه سیاستشان دینی باشد، دینشان سیاسی‌کاری است. نقد باید منصفانه و مسئولانه باشد. سیاهنمایی هنر نیست، هر بچه‌ای می‌تواند سنگ بردارد و شیشه‌ها را بشکند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با بیان اینکه تحرکات مثبتی پیرامون سوریه در جریان است، گفت: با ایران و ترکیه برای حل مسائل سوریه همکاری نزدیکی داریم. ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در نشست خبری روز پنج‌شنبه خود درباره تحولات سوریه گفت: اقدامات مثبتی در و پیرامون سوریه در حال انجام است. هشتمین نشست بین‌المللی درباره سوریه نیز روزهای 21 و 22 دسامبر در آستانه برگزار شد که در آن، علاوه‌ بر بیانیه مشترک ایران، روسیه و ترکیه دو سند دیگر درخصوص امور بشردوستانه در سوریه و آزادی اسرا حاصل شد. وی ادامه داد: شرکت‌کنندگان در مذاکرات آستانه روی فراهم کردن مقدمات گفت‌وگوی کنگره ملی سوریه که قرار است روزهای 29 و 30 ژانویه در شهر سوچی برگزار شود، تمرکز داشتند. ما کنگره را نهادی می‌دانیم که به پیشبرد مذاکرات ژنو کمک می‌کند و به آن انگیزه می‌دهد.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

بسیاری از فعالان اقتصادی بر این باورند که انتخاب سپرده‌گذاری به عنوان راه مطمئن درآمدزایی در کشور، به یکی از معضلات تبدیل شده و این امر توانسته، سرمایه‌گذاری در بخش‌های اقتصادی را با مشکل مواجه کند. بر این اساس، مالیات بر سود سپرده بانکی، مالیاتی است که بر سود حاصل از سپرده‌گذاری در بانک و مؤسسات مالی اخذ می‌شود. در طرحی که مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد داده، در روش اول، با فرض آنکه نرخ مالیات تکلیفی بر سود ۱۰ درصد باشد و سود سالانه سپرده‌گذاری ۲۰ درصد باشد، ۱۰ درصد ۲۰ درصد سود واریزی(یعنی ۲درصد)، به عنوان مالیات اخذ می‌شود که نهایتاً نرخ سود مؤثر سپرده‌گذاری ۱۸ درصد خواهد بود. در روش دوم این مالیات با سایر درآمدهای مشمول مالیات جمع شده و هزینه‌های قابل قبول از این مجموع کسر می‌شود. سپس درصد مشخصی از این سود به دست آمده، به عنوان مالیات بر درآمد از شخص گرفته می‌شود.

به نقل از بازرگانی کوثر کارشناسان اقتصادی معتقدند در شرایطی که نرخ سود بالا است، طرح‌های سرمایه‌گذاری کمتری توجیه اقتصادی پیدا می‌کنند، لذا میزان سرمایه‌گذاری کل اقتصاد کاهش می‌باید. وضع مالیات بر سپرده‌های بانکی راه حلی است که در اکثریت کشورهای مورد مطالعه با دو هدف افزایش درآمد مالیاتی دولت و حمایت از سرمایه‌گذاری در بخش واقعی اقتصاد رخ داده است. لذا در مقطع کنونی که از طرفی نیازمند افزایش درآمد مالیاتی هستیم و از طرف دیگر نیازمند حمایت از سرمایه‌گذاری در بخش واقعی اقتصاد و ایجاد رونق اقتصادی هستیم، افزودن سود سپرده‌های بانکی به دیگر پایه های مالیات بر درآمد میتواند سیاست مناسبی باشد.

افزایش قیمت حامل های انرژی این هفته در کمیسیون انرژی مورد بررسی قرار گرفت که در این باره سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد پس از اینکه هر یک از نمایندگان و همچنین نمایندگان دستگاه‌ها ادله خود را بیان کردند، کمیسیون انرژی به حذف تبصره مذکور رای داده و در واقع با این موضوع مخالفت کرد. وی اعلام کرد آنچه که تکلیف قیمت بنزین را صد در صد روشن می کند جلسه روز شنبه کمیسیون تلفیق و رای صحن علنی مجلس خواهد بود.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، در آذرماه امسال معاملات مسکن شهر تهران به رقم ۱۷ هزار و ۷۷۶ واحد رسید که افزایش چشمگیر ۵۰ درصدی را نسبت به ماه مشابه سال قبل نشان می‌دهد. ۴۸.۸ درصد از این تعداد به واحدهای کمتر از ۵ سال اختصاص داشته، در حالی که فروردین سال ۱۳۹۳ این رقم ۵۷ درصد بوده است. در همین ارتباط یک کارشناس اقتصاد مسکن درباره وضعیت بازار مسکن در نیمه دوم امسال اظهار کرد: افزایش تدریجی تمایل به خرید واحدهای قدیمی‌ساز حاکی از وجود تقاضای واقعی در بخش مسکن است. این کارشناس حوزه مسکن در این خصوص به ایسنا گفت: تفاوت بازار فعلی مسکن شهر تهران با سال‌های ۹۰ و ۹۱ این است که در آن سال‌ها موتور محرکه بازار، سوداگران بخش مسکن بودند که با توجه به سودهای این بخش ورود کردند و منجر به افزایش قابل توجه قیمت شدند. اما تقاضایی که در حال حاضر وجود دارد مصرف کنندگان واقعی هستند که نسبت به افزایش قیمت به شدت واکنش نشان می‌دهند.

تصمیمات بازار سرمایه؛

معاون سازمان بورس، دستورالعمل جدید توقف و بازگشایی نمادها را حاصل عبور از یک فرآیند چندمرحله‌ای دانست و گفت:هرگونه تاخیر یا عدم ارائه اطلاعات از سوی ناشر، مشمول برخورد انضباطی شدیدتر است. نقل از سازمان بورس، حسن امیری، دستورالعمل جدید توقف و بازگشایی نمادها را حاصل عبور از یک فرآیند چند مرحله‌ای دانست و گفت: در رویه جدید، هرگونه تاخیر یا عدم ارائه اطلاعات از سوی ناشر مشمول برخوردهای انضباطی شدیدتر خواهد بود. وی با اشاره به روند اجرایی دستورالعمل جدید گفت: پس از تصویب این دستور العمل در هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اجرای آن آغاز شد و بورس‌ تهران، فرابورس ایران، شرکت ‌رایان‌ بورس و شرکت فناوری باید زیر ساخت های مورد نیاز برای اجرای دستورالعمل‌های جدید را راه اندازی می‌کردند. از سوی دیگر باتوجه به افزایش سطح نظارتی بورس و فرابورس تجهیز و آموزش نیروی انسانی و همچنین تفکیک وظایف بین بورس‌ها و سازمان انجام و اکنون آماده عملیاتی کردن دستورالعمل‌ها هستیم.

امیری تمرکز اصلاحات انجام شده را در سه بخش دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات، دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس تهران و فرابورس ایران و دستورالعمل نحوه انجام معاملات در بورس و فرابورس دانست. وی این قانون را حاصل عبور از یک فرآیند چند مرحله‌ای دانست و گفت: "در رویه جدید، هرگونه تاخیر یا عدم ارائه اطلاعات از سوی ناشر مشمول برخوردهای انضباطی شدیدتر خواهد بود." امیری افزود: "بر اساس این دیدگاه، چنانچه قیمت سهام شرکت طی 5 روز کاری بیش از 20 درصد نوسان کند (مثبت یا منفی)، نماد متوقف و ناشر باید اطلاعیه شفاف‌سازی منتشر کند. نماد متوقف شده در روز معاملاتی بعد با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی می شود. البته معیار فوق برای شرکت‌های مندرج در بازار پایه معادل 40 خواهد بود." وی ادامه داد: "چنانچه قیمت سهام شرکت طی 15 روز کاری بیش از 50 درصد نوسان کند، نماد متوقف و ناشر باید کنفرانس اطلاع‌رسانی برگزار کند؛ آنگاه نماد معاملاتی حداکثر 2 روز کاری بعد با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی مورد بازگشایی قرار می‌گیرد."

صنایع بورسی؛

در خودروسازی؛ خبر واگذاری بلوک ایران خودرو از طرف سرمایه گذاری سمند و به قیمتهای بالای 400 تومان در روزهای میانی ماه گذشته باعث روند رو به رشد این گروه به لیدری خودرو شده بود، تا اینکه در این هفته خبرهایی در مورد تعویق این واگذاری و همچنین توقف تولید چند خودرو از طرف سازمان استاندارد به علت رعایت نکردن استانداردهای جدید، باعث شد تا روند مثبت به روند نزولی با شیب ملایم تبدیل بشود. این موضوع کاهش قیمتی و حتی صف فروش برای ایران خودرو را نیز به همراه داشت و قیمت این نماد را که به نزدیکی های 325 تومان در هفته قبل رسیده بود را در آخرین روز کاری به 288.8 تومان رساند.

در کنار همه خبرها و شایعاتی که وجود دارد اما نباید فراموش کرد که بودجه اکثر خودروسازان وابستگی زیادی به قیمت دلار و همچنین فولاد دارد و افزایش آنها باعث بالا رفتن هزینه ها می شود و به همین علت افزایش تولید نتوانسته سود آنها را با تغییر در ماههای اخیر روبرو کند.

در فلزات اساسی؛ روند نزولی شاخص دلار در آخرین روزهای سال 2017 و وجود احتمالاتی از ادامه دار بودن این روند برای سال آینده و افزایش تقاضا برای سال 2018 از سوی چین و کمبود عرضه ها در روزهای اخیر باعث شد تا همزمان با بازگشایی بازارهای جهانی با وجود معاملات کم حجم شاهد رشد قیمتی کامودیتی ها در بازار باشیم. این اتفاق برای مس با سرعت بیشتری پیگیری شد و باعث شد تا قیمت این فلز به رکورد 4 سال قبل خود و محدوده 7300 دلار برسد، برای این فلز خبرها برای سال جدید حکایت از آن دارد که قرار است تعداد زیادی واحد ذوب مس جدید در چین به بهره برداری برسد که تقاضای کنسانتره مس جهانی را تشدید کرده و محرک قیمتها با توجه به محدودیت عرضه ماده معدنی خواهد بود.

اما در بازار سرمایه کشور شاهد معاملات منفی به خصوص در انتهای هفته برای برخی نمادها بودیم. در این میان فولادی ها با توجه به انتظارات بالایی که سهامداران از گزارشات آنها دارند و انتشار آنها در این هفته نتوانست انتظارات آنها را برآورده کند با افت روبرو شدند. در این میان فولاد در ٩ ماهه منتهی به آذر ٩۶، ٧۵ درصد از مقدار تولید و ٧۴ درصد از مقدار فروش بودجه شده را محقق کرد. این میزان تولید و فروش ١١٠٨۵ میلیارد تومان درآمد به همراه داشته که معادل ٧٧ درصد مبلغ فروش پیش بینی شده می باشد. ارفع نیز گزارش خود را منتشر کرد که این گزارش هم انتظارات را برآورده نکرد. ارفع در ٩ ماهه منتهی به آذر ٩۶، ٧٧ درصد از مقدار تولید و ۶۵ درصد از مقدار فروش بودجه شده را محقق کرد. فولاژ اما با تعدیل منفی 9 درصدی روبرو شد که دلیل آن افزایش قیمت تمام شده مواد مصرفی بود. ذوب هم با معاملات منفی مواجه شد، این شرکت قرار است افزایش سرمایه حدود 22% از محل مطالبات و آورده نقدی داشته باشد. فملی اما شرایط خوبی را در آینده با این رشد قیمتی مس خواهد داشت، این شرکت در 9 ماهه 75 درصد از فروش خود را محقق کرده است. فاسمین هم با تعدیل مثبت 34 درصدی روبرو شد که تدیل مثبت 23 درصدی برای کروی را هم به همراه داشت. در معدنی ها هم کچاد توانسته رشد قیمتی مناسبی در آذر ماه نسبت به میانگین خود داشته باشد، این غول سنگ آهنی توانسته 97 درصد از مقدار فروش معادل 73 درصد سود بودجه را در 9 ماهه محقق کند.

در گروه محصولات شیمیایی؛ در هفته اخیر با توجه به آغاز تعطیلی کریسمس بازارهای جهانی معاملات کم حجمی را شاهد بودند. این مهم البته در انتهای هفته قیمت متانول را که تا پیش از این به نزدیکی های 420 دلار نیز رسیده بود را به 390 دلار کاهش داد. اوره اما افتی را شاهد نبود و در همان محدوده 250 دلار نوسان کرد.

در بازار سرمایه کشور در روزهای ابتدایی هفته شایعه فروش دو بلوک شدوص و شکربن توسط تاپیکو و شستا از یک سو و همچنین عملکرد مناسب شخارک در آذر ماه با توجه به محقق کردن 83 درصدی تولید و فروش بودجه که باعث بازگشایی این نماد در ابتدای هفته با رشد 15 درصدی شد، ایندکس این گروه رو با رشد قیمتی روبرو کرد. این مهم البته در روزهای پایانی هفته با اعلام مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم مبنی بر پایان معافیت مالیاتی شرکتهای پتروشمی یکی پس از دیگری از سال آینده، باعث نزولی شدن روند شرکتها شد.

در گروه رایانه ؛ به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، ناصر حکیمی معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در خصوص آخرین برنامه ریزی ها در بانک مرکزی برای دریافت کارمزد از تراکنش کارتخوان های فروشگاهی، اظهار داشت: سیاست کلی در مورد اینکه از ذینفع واقعی کارمزد را دریافت کنیم و در یک بازه زمانی مشخصی به قیمت تمام شده برسیم، باید با سیاست پیاده سازی معقولی همراه باشد.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24