Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در هفته های اخیر توجه سرمایه گذاران عموما به تغییرات قیمت فلزات و نفت معطوف بوده اما آنها برای فعالیت سودده در بازارهای مختلف باید به تحولاتی که در بازار ارز رخ خواهد داد توجه ویژه داشته باشند. تحلیلگران درباره ..

بی توجهی به تحولات بازارهای ارز حتما زیانبار است

بورس24 : در سال جاری میلادی تحولات در بازارهای ارز بیشتر از سال گذشته بوده و انتظار می رود سال آینده شاهد نوسان های بزرگ تر در ارزش ارزهای معتبر بویژه دلار، یورو و پوند انگلستان باشیم.

امسال بانک مرکزی آمریکا 3 بار نرخ های بهره را بالا برده و قصد دارد سال آینده نیز برنامه محدود کردن سیاست های حمایتی پولی را ادامه دهد. با آنکه افزایش نرخ های بهره باید به رشد ارزش دلار منجر شود اما از آنجا که ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر دیگر نظیر یورو، پوند و ین سنجیده می شود اگر ارزش این ارزها تقویت شود ارزش دلار در برابر آنها کاهش می یابد.

به همین دلیل امسال شاخص دلار حدود 10 درصد کاهش یافته است. اکنون که در آستانه سال جدید میلادی هستیم پیش بینی اقدامات بانک های مرکزی بزرگ در حوزه سیاست های پولی اهمیت بالایی برای تمامی سرمایه گذاران دارد. بویژه سرمایه گذاران در بازار مواد خام باید درکی روشن از اوضاع بازارهای ارز داشته باشند زیرا مواد خام به دلار قیمت گذاری می شوند و رشد ارزش این ارز به کاهش قیمت مواد خام منجر خواهد شد.

در ادامه به پیش بینی هایی که در باره جهت گیری بانک های مرکزی بزرگ در زمینه سیاست های پولی مطرح شده اشاره می کنیم.

بانک مرکزی آمریکا. با توجه به وضعیت مطلوب اقتصاد آمریکا در سال جاری میلادی، تحلیلگران انتظار دارند سال آینده حداقل سه بار نرخ های بهره در این کشور بالا برده شود. اگر شرکت ها بر حجم سرمایه گذاری ها خود بیافزاید حتی احتمال دارد چهار بار نرخ های بهره بالا برده شود. تحلیلگران بانک جی پی مورگان معتقدند شاخص های بنیادی اقتصاد آمریکا از جمله وضعیت بازار کار، اعتماد مصرف کنندگان و بخش تولید مناسب است و این وضعیت با توجه به تغییر قانون مالیات ها به احتمال زیاد سال آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد بنابراین بانک مرکزی می تواند سرعت افزایش نرخ های بهره را بالا ببرد.

اوایل ماه فوریه سال آینده یعنی حدود پنج هفته دیگر، جروم پاول جای خانم جانت یلن را به عنوان رییس بانک مرکزی آمریکا خواهد گرفت. او مانند خانم یلن فردی محتاط است که بر مبنای شاخص های اقتصادی در باره نرخ های بهره تصمیم می گیرد اما اگر داده های اقتصادی ثابت کند اوضاع بهبود یافته برنامه های حمایتی با سرعت بیشتر محدود خواهد شد. در باره تغییرات ارزش دلار در سال آینده اکثر تحلیلگران معتقدند شانس عملکرد مثبت آن کم است.

بانک مرکزی اروپا. شرایط اقتصادی منطقه یورو در بهترین حالت از یک دهه اخیر قرار دارد و وضعیت اکثر شاخص های اقتصادی آن بهتر از آمریکاست. برای مثال در سه ماهه سوم سال جاری میلادی، اقتصاد منطقه یورو در مقیاس فصلی و سالانه به ترتیب 0.6 درصد و 2.5 درصد رشد کرده اما رشد اقتصاد آمریکا 2.3 درصد بوده است.

تحلیلگران معتقدند اقتصاد منطقه یورو در وضعیت بسیار امیدبخش قرار دارد و ضروری است بانک مرکزی اروپا هر چه زودتر از حمایت های خود بکاهد. اگر این حمایت ها در همین حد باقی بماند و به هر دلیل اقتصاد منطقه یورو دچار ضعف شود ابزاری برای حمایت از اقتصاد منطقه یورو در اختیار بانک مرکزی نخواهد بود.

در حال حاضر سرمایه گذاران انتظار ندارند بانک مرکزی اروپا سال آینده نرخ های بهره را بالا ببرد و بانک مرکزی احتمال افزایش سیاست های حمایتی در صورت بد شدن شرایط اقتصادی را رد نکرده است. این نهاد دو ماه پیش اعلام کرد از ماه ژانویه، میزان خرید اوراق قرضه را از 60 میلیارد یورو در ماه به 30 میلیارد یورو کاهش خواهد داد.

عده ای از کارشناسان معتقدند نرخ تورم در منطقه یورو سال آینده بالاتر خواهد بود. اگر چنین شود بانک مرکزی اروپا برای بالا بردن نرخ های بهره تحت فشار قرار خواهد گرفت. البته بی ثباتی سیاسی یک عامل منفی برای رشد اقتصادی است. انتخابات آتی در ایتالیا که در نیمه نخست سال آینده برگزار می شود یک ریسک بالقوه است. همچنین در اسپانیا هنوز بحران استقلال طلبی کاتالونیا ادامه دارد. در برخی اعضاء منطقه یورو از جمله یونان شرایط مالی مناسب نیست. افزایش نرخ های بهره به رشد ارزش یورو منجر خواهد شد.

بانک مرکزی انگلستان. با آنکه برنامه جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا لطماتی به اقتصاد این کشور وارد کرده اما بانک مرکزی انگلستان ماه گذشته میلادی نرخ های بهره را پس از یک دهه بالا برد. افزایش نرخ تورم و نرخ پایین بیکاری سبب حرکت بانک مرکزی انگلستان به سمت کاهش حمایت ها شده است. در حال حاضر تصمیم انگلستان برای خروج از اتحادیه اروپا سبب ضعف ارزش پوند شده اما مذاکرات مربوط به جدایی، سال آینده ادامه پیدا خواهد کرد و در کوتاه مدت، این مذاکرات سبب ابهام اقتصادی نخواهد شد در نتیجه بانک مرکزی می تواند به بالا بردن نرخ های بهره ادامه دهد. البته وضعیت کلی اقتصاد از روند مذاکرات یاد شده تاثیر خواهد پذیرفت.

بانک مرکزی ژاپن. با توجه به پایین باقی ماندن نرخ تورم در ژاپن بعید است بانک مرکزی این کشور سال آینده میلادی از برنامه های حمایتی خود بکاهد. اکنون نرخ های بهره کوتاه مدت در این کشور منفی 0.1 درصد است. کارشناسان معتقدند تازمانیکه نرخ تورم پایین است انتظار نمی رود بانک مرکزی از سیاست های حمایت خود بکاهد. پیش بینی شده سال آینده میلادی نرخ تورم در این کشور 0.8 درصد باشد. این رقم پایین تر از پیش بینی قبلی است.

تنش های ژئوپولیتیک سبب افزایش ارزش ین به عنوان ارز امن خواهد شد. اگر بحران شبه جزیره کره سال آینده ادامه یابد و تشدید شود ارزش ین در برابر دلار رشد خواهد کرد. البته این رشد زودگذر خواهد بود.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک سال اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24